Afkoksning (decarbonizing)
Fra : Fer

Dato : 08-04-01 17:52

Hejsa

Nu er tiden til forårschekket kommet... Jeg har et lille ønske om at få
renset udstødningen for aflejringer (det er jo en 2 tagger) Og har på
fornemmelsen den ikke har prøvet det de 21.000 km den har rendt.... Når men
så engang en hjemme side der beskrev det temligt minutiøst.. det eneste jeg
ikke ritigt kan huske er blandings forholdet af kautisk soda og vand....

Desuden må jeg hellere lige får checket YPVS'en

Når men håber lige at få et godt råd eller 5 med på vejen..

mvh Tommy Fer
Yamaha TDR 125

Fra : Kurt Vilstrup

Dato : 08-04-01 19:52

test

Fra : Fer

Dato : 08-04-01 20:39

"Kurt Vilstrup" <vilstrup@mail.dk> skrev i en meddelelse
> test

Venligt men bestemt henvises du til news://dk.test

Desuden kan du lige fange generelle henvisniger / gode råd om brug af
nyhedsgrupper på

http://www.usenet.dk/info/

mvh Tommy Fer
Yamaha TDR 125

Fra : Rune Larsen

Dato : 08-04-01 20:40

"Kurt Vilstrup" <vilstrup@mail.dk> skrev i en meddelelse
> test

Flot! Det er _netop_ dette formål news:dk.test er til.

Ang. afkoksning, så vil jeg gerne høre om det, hvis du finder den side med
det blandingsforhold.

/Rune

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-04-01 09:59

> Ang. afkoksning, så vil jeg gerne høre om det, hvis du finder den side med
> det blandingsforhold.

I Haynes værkstedshåndbogen til Yamaha FS-1 fandt jeg dette:

-------
The exhaust pipe and silencer are one unit and if a large amount of carbon
has built up inside it is necessary to fill the silencer with a solution of
caustic soda after blocking up one end. If possible, leave the caustic soda
solution within the silencer overnight before draining off and washing out
thoroughly with water.

Caustic soda is highly corrosive and every care should be taken when mixing
and handling the solution. Keep the solution away from the skin and more
particularly the eyes. The wearing of rubber gloves is advised whilst the
solution is being mixed and used.

The solution is prepared by adding 3 lbs of caustic soda to 1 gallon of COLD
water, whilst stirring. Add the caustic soda a little at the time and NEVER
add the water to the chemical. The solution will become hot during the
mixing process, which is why cold water must be used.

Make sure the used caustic soda solution is disposed of safely, preferably
by diluting with a large amount of water. Do not allow the solution to come
into contact with aluminium castings because it will react violently with
this metal.
------

Det skulle beskrive, hvordan det gøres, også for dem, der ikke har prøvet
det før.

Note: 3 lb kaustisk soda til 1 gallon vand er det samme som 1360g kaustisk
soda til 3.8 liter vand. Det kan jo nemt regnes om til f.eks. 1790g soda til
5 liter vand.

signing off.. demolition

Fra : Rune Larsen

Dato : 09-04-01 10:51

"Martin Sørensen" <demolition@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> soda til 3.8 liter vand. Det kan jo nemt regnes om til f.eks. 1790g soda

Smukt - det skal prøves...
Hvis den slags virker på koks i potterne, må det jo virke på
udstødningsventilerne også, og de er et _helvede_ at skulle rengøre.

/Rune