Bliver vi færre sejlere!!!
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-09-03 21:36

Hej NG

Jeg funderer lidt over om vi bliver færre sejlere i disse år, jeg synes ikke
der er meldinger om lange ventelister for at få en havne plads (måske i
visse særligt attraktive områder) Ligesom jeg det alder til at være en
hulens masse både til salg i forhold til købere.

Er der nogle som har kendskab til udviklingen, og i hvilken retning den går?
-
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fra : Martin Kirk

Dato : 15-09-03 07:55

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> der er meldinger om lange ventelister for at få en havne plads (måske i

ja jeg har samme fornemmelse vi har lige her i sommer købt båd igen +
bådplads i egå-marina.
Når vi sejler synes jeg der ikke der er så mange børn i havne, (vi har 2
børn 4 år - 9 år ) det er ikke altid de kan finde lege kammerater. (modsat
på camping )

vedr. bådplads så var der ingen problemer

Ps. sejlads er ikke kun for de gråhåret.

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : john lundsgaard

Dato : 15-09-03 08:20

"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg funderer lidt over om vi bliver færre sejlere i disse år,

Hej Jan

Jeg har ikke rigtig noget at have det i, men jeg har samme fornemmelse.

Her i sommer har der været relativt mange "tomme huller" i Kolding
Lystbådehavn.

Og det er helt sikkert, at antallet af deltagere i diverse kapsejladser er
for kraftigt nedadgående. Det jeg tror der måske vokser i antal er
(trailer)speedbåde.

Jeg oplever, at det at have en sejlbåd, det er for "besværligt" for mange,
der er forårsklargøring, efterårsklargøring, vinteropbevaring etc. og selv
det at komme ud at sejle kræver til og afrigning. Det er som om det ikke
rigtigt passer i tidens trend, hvor altid skal gå hurtigt, og man skal have
mange valgmuligheder.

Skal man købe sejlbåd/større motorbåd så er der jo nogle ting man må vælge
fra - måske udlandsrejsen, skiferien eller?? Nu var sommeren i år jo
suveræn, men jeg tror at mange ikke vil være økonosmisk bundet til at
tilbringe ferien i en båd i Danmark hvis det så ovenikøbet bliver dårligt
vejr!!

Og ja - der er ikke det mylder af børn i havnene som der var i min barndom.

Hilsen John

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 15-09-03 11:45

Det tror jeg ikke der er megen tvivl om.

Specielt kommer der ikke ret mange nye til, prøv at læg mærke til
gennesnitsalderen i havnene.

Man kan også se det på priserne på brugte både, man får rigtig meget for
100.000.

Bortset fra trend og mode (det var omkring 80 "in" at have båd) tror jeg
også det har med skat og inflation at gøre.

For 25 år siden kunne man købe en ny båd, renterne blev betalt af skattefar
og inflationen sørgede på et par år for at lånet var til at have med at
gøre. Sådan virker det ikke i dag.

Vi er en familie på 36, 32 og 4, og er altså dem der burde købe en
familiebåd for at erstatte dem der går i land. Af forskellige grunde kan vi
ikke se os tage på bådferie i Danmark, men bortset fra det kunne vi ikke se
os binde os for 200.000 for båd + plads; specielt ikke når vi endnu ikke har
haft råd til at købe hus i det Nordsjællandske endnu. Og vi har ellers to
rimelige akademikerindtægter.

Vi har så valgt en Wayfarer, og også der er vi med til at reducere
gennemsnitsalderen.

Der er mange grunde, men jeg er ikke i tvivl om reduktionen.

/Martin

PS: Noget andet er at vi ikke rigtig tænder på kølbåd - der skal flere skrog
til at erstatte jollen.

Fra : René Sørensen

Dato : 15-09-03 16:51

Sjovt nok har jeg haft modsat oplevelse. Jeg har sejlet Kattegat rundt i
sommerferien, hvor de "attraktive" havne har været stuvende fulde. I Sverige
har jeg aldrig oplevet så mange danske og svenske både på vandet og i
havnene - deriblandt rigtig mange børnefamilier. Det gode vejr har gjort, at
mange har nået deres sejlermål.

Vores konklusion er at tursejladsen er stigende - og at de nordlige farvande
ikke kan bære ret mange flere sejlere i Juli måned.

mvh
René

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@VEDget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3f659893$0$7221$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 15-09-03 16:32

Hej NG

Jeg er helt enig at antallet af børn i havnene er faldet.....og de alle
samme er "ovre på campingpladsen". Uden at have videnskabelig belæg for min
påstand skyldes det, at de nye bådejere er de, som har finansieret via
friværdien i deres boliger. De som har denne mulighed er jo ikke ligefrem
folk i den avlsdygtige alder...håber ikke at jeg fornærmer nogen...og derfor
har de ingen rollinger på fordækket. Jeg synes ikke antallet af både er
faldet drastisk da det stadigt er rimeligt svært at få en havneplads, men
det virker som om at bådene er blevet større og større.
Prøv at gå en tur på en campingplads det er her de unge, smukke og rige slår
deres folder....i de lækreste vogne og der mangler ikke noget....for camping
er in.
Konklusion: Vi "forlader ikke den synkende skude", men køber de billige både
som ikke mere er in.......og når bøtten vender og det gør den.....så sælger
vi bådene dyrt og køber deres campingvogne billigt.
Ja naiv har man vel ret til at være
Mvh.

Alvin

Fra : Guran

Dato : 15-09-03 19:02

Ett exempel: (jag själv)

Har sedan barnsben önskat att segla med egen båt men först nu var det
ekonomiskt och socialt möjligt och i år fyller jag 47. Tillgång på båtplas
varierar från hamn till hamn, där jag köpte vår båt kommer man till genast
men i min hemma hamn är det kö på ca 12 år. En kollega till mig stod i kö i
22 ÅR.

Rgds
Guran

Fra : Robert Eriksen

Dato : 16-09-03 11:00

Jan Rasmussen wrote:

> Hej NG
>
> Jeg funderer lidt over om vi bliver færre sejlere i disse år, jeg synes ikke
> der er meldinger om lange ventelister for at få en havne plads

Jeg håber da sandelig du har ret.
For hvis det går som planlagt er jeg måske halv bådejer i morgen aften.
Ganske vidst af et møgbeskidt lig der ikke ser vand det næste års tid,
men alligevel :)

Og jeg er endda kun 24... men har dog ingen børn der kan råbe og skrige
til langt ud på aftenen eller smide ispapir i vandet

Men en anden grund til evt. fald af bådejere kan jo være at det danske
vejr ikke lige er det der indbyder allermest til bådferier. Slet ikke
når man tager i betragtning hvor meget billigere det er blevet at tage
ud og rejse istedet.

/Robert

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 16-09-03 11:33

> [...]
> vejr ikke lige er det der indbyder allermest til bådferier. Slet ikke
> når man tager i betragtning hvor meget billigere det er blevet at tage

Du har sikkert ret - men det kan jo være det hjælper når den drivhuseffekt
bliver til noget

Iøvrigt glemte jeg: Den største generation nogensinde i DK er jo
krigsgenerationen - det var nok dem der købte båd i 70erne. Alene af den
grund burde der være færre yngre bådejere.

God fornøjelse med din nye gamle båd.

/Martin

Fra : Kent Sune Mikkelsen

Dato : 29-09-03 09:03

Nå men nu må jeg hvis lige skrive noget
De unge er på vej tilbage bare rolig mig og en makker har hver købt en
skilsø23 som vi har ture rundt med i det sydfynske de sidste 2år vi er 24år
og 28år
men her er nok noget i lige skal tænke over uden at pege finger folk ser på
os som vi er en flok der kommer for at lave larm (lidt larm bliver det nok
til) men ikke mere ene alle andre har gjordt i hvors årgang
Kent