/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Re: Ændre gearing - for eller bag ?
Fra : Armand


Dato : 13-09-03 09:32


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en news:...
>
> Moller <news@molnit.com> skrev i en
> news:3f620f7b$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:bjt27d$10ft$6@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Moller <news@molnit.com> skrev i en
> > > news:3f61e16a$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > > >
> > > >
> > > > Omkring de 21 tænder, mon så ikke at de siden 60'erne som den
> > > > teori kommer fra, er nået enormt meget længere inden for metal
> bearbejdning,
> > > > og derved er dette tal nok blevet en del mindre,
> > >
> > > Et tandhjul er ikke rundt!
> >
> > Har der på intet tidspunkt været påstået... der hentydes til at man har
> > langt bedre tekniker til fabrikationen af tandhjul, eller hva der nu
> > ellers snakkes om af dele til MC'er.
> >
> > > Et 15-tands tandhjul er i praksis 15-kantet, og det er denne såkaldte
> > > polygon-effekt der i væsentligste grad står for sliddet når
> > > "tand-kanten" drejs rundt og fanger kæderullen med et slag!
> > > Polygon-effekten er værst ved mindre tandhjul hhv. lange led >
> >
> > Var det ikke den samme konklusion alle os andre fandt ud af også ???
> > uden at bruge en eller anden vild beskrivelse af fænomenet :)
>
> Det kan det ikke være, når der såvel ovenfor, som nedenfor postuleres at
> moderne teknikker har gjort en forskel i mellemtiden - Tandhjulene er ikke
> blevet mindre
> polygoniske og færre tænder vil stadig medføre en forværrelse af
> plygon-effekten, samtidig er en 530'er kæde stadig fremstillet af 5/8" X
> 3/8" led :-|
>
> > > Kæderne er stadig ligeså lang-leddede (=> polygonens sider er ligeså),
> > > som tidligere mellemklasse motorcyklers, så dér er der intet nyt under
> > > solen; men det er ganske givet at fabrikken har fundet et rimeligt
> alternativ
> > > omkring tandhjuls-størrelsen. Men igen: Der er så ingen grund til
> > > ligefrem at gå ned i størrelse :-|
> >
> > Øh, nå ??? jo mindre dele, jo mindre vægt = racer folkende blir mere
> > glade :) ...for du må da indrømme at hvis du vil ha den samme gear
ration,
> > så betyder 1 tand op foran helt klart mere vægt, både på det og det
> > bagerste, så længe det er samme gearing vi snakker om...
>
> èn tand mindre på fortandhjulet er feinschmeckeri når man taler om
> vægtoptimering, men den overgåes klart af det alternative 3 tænder større
> aluminiums(!)-tandhjul der vejer 35% af sin stål-ækvivalent. Derfor ville
> det være mere fornuftigt at hige omkring dén løsning end forskellen på én
> tand foran!
> I tilgift til mine tidligere argumenter kan jeg tilføje at en forværring
af
> polygon-effekten vil medføre en forstærket *klak-klak*-effekt á PMV'ens -
og
> larm (= slitage) => modstand => effekttab. Så ret beset taber man kun ved
at
> geare ned v.h.a. forreste tandhjul!
>
> Èn tand foran vælter ikke læsset; men det ér den gale vej at gå :-|
>
> > Og du skal da ikke komme og sige at man i 60'erne havde teknikken
til
> > at lave de samme dele, med samme styrke, og samme vægt/størelse som i
> > dag ??? for hva fanden har hele Metal industrien så lavet de sidste 40
år
> ???
>
> Agumentet ændrer stadig ikke på forholdene omkring polygon-effekten!
>
> Men når det er sagt, så er det væsentligste der er sket omkring emnet
siden
> midten af 70'erne, er at stort set alle motorcykler benytter 530-kæde
> idag.Tidligere havde f.esk. GS750 ved lanceringen den tunge og klodsede
> 630-kæde monteret!
> Ved at gå ned i "standard"-530'eren formindsker man polygon'effekten qua.
> kortere led/tandafstand; men til gengæld har man så måttet legere sig ud
af
> den svagere 530-kædes styrkeproblem overfor større motorer!
> Ang. det at gå ned i kædedimension: Karts (som udøverne selv foretrækker
at
> kalde go-karts) kører med helt ned til 9-tands fortandhjul; men deres kæde
> er også af en dimension á en knastkæde
>
> Skimmer man en tabel over kædekit igennem vil man se at normen for
> fortandhjul er 15 tænder og der kun er få tilfælde af 14 tænder samt
nærmest
> ingen derunder.
> Derved kan udledes at producenterne regner 14-15 tænder for at være den
> praktiske nedre grænse - Derfor er der heller ingen grund til bevidst at

> derunder andet end af decideret nød!
>
> >
> > Nå, men det var jo bare at han skulle vælge at ændre bagtandhjulet
> > hvis han kan komme til det frem for fortandhjulet...
>
> Ja!!!!!
> Og aller bedst: købe sig et alu-bagtandhjul med ønskede gearing :-|
>
> > VH
> > Lars Molnit
> > MZ ETZ 251 CDi
> > Suzuki GSF 1200 S
> >
> > >
> > > --
> > > Armand
> > > (der anbefaler tvivlere at lytte efter den karakteristiske lyd fra
> > bælterne
> > > der slår ind på drev-hjulet på militærets PMV'er:
> *klak-klak-klak-klak* )
>
> [ Endnu et eksempel på den lallede quote-teknik, som du i går blev punket
> for ]
>
> --
> Armand.
> (der indrømmer at have to "under-størrelser" af forreste tandhjul; men til
> gengæld også havde otte større (samt to mindre) tandhjul til brug på
RGV'en)
>
>
>
>
>
>
>



 
 
Henrik H. Jensen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 13-09-03 09:58

Armand wrote:
>> Moller <news@molnit.com> skrev i en
>> news:3f620f7b$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...>>> Nå, men det var jo
bare at han skulle vælge at ændre
>>> bagtandhjulet hvis han kan komme til det frem for fortandhjulet...
>>
>> Ja!!!!!
>> Og aller bedst: købe sig et alu-bagtandhjul med ønskede gearing :-|

Ok tak for svarere på mit spørgmål. Jeg vil altså vælge: 15/50.

Mht alu tandhjul, så har jeg hørt at de ikke skulle holde ligeså længe som
"alm", og da man jo skifter alle dele på en gang så skulle det betyde at man
skal kassere en kæde der egentlig ikke trænger.

Jeg har også hørt at man kun benytter alu tandhjul til 520 kæder, da disse
alligevel slides hurtigere - og et 520 setup bruger man til baneræs pga
vægten.

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74



Christian Knudsen (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 13-09-03 14:13


"Henrik H. Jensen" <hj@cdm.dk> skrev i en meddelelse
news:bjum7n$nn4$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
> >> Moller <news@molnit.com> skrev i en
> >> news:3f620f7b$0$247$bc7fd3c@news.sonofon.dk...>>> Nå, men det var
jo
> bare at han skulle vælge at ændre
> >>> bagtandhjulet hvis han kan komme til det frem for fortandhjulet...
> >>
> >> Ja!!!!!
> >> Og aller bedst: købe sig et alu-bagtandhjul med ønskede gearing :-|
>
> Ok tak for svarere på mit spørgmål. Jeg vil altså vælge: 15/50.
> >

Hej Henrik

Hvis du kan finde et sådant tandhjul der passer på din thundercat, så sig
lige til. Jeg er nemlig ikke sikker på det laves. Det laves med 48 tænder,
men jeg har ikke set det med 50 tænder.

mvmch
christian, der også har overvejet at geare ned, og undersøgte mc-nøglen
forleden dag efter muligheder.



Richard (13-09-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-09-03 21:05

Christian Knudsen wrote:

> Hvis du kan finde et sådant tandhjul der passer på din thundercat, så sig
> lige til. Jeg er nemlig ikke sikker på det laves. Det laves med 48 tænder,
> men jeg har ikke set det med 50 tænder.
>
> mvmch
> christian, der også har overvejet at geare ned, og undersøgte mc-nøglen
> forleden dag efter muligheder.

Med al respekt, der er leverandører med bredere sortimenter end MC
Nøglen. Prøv at søg hos tandhjulsleverandørerne direkte - som fx JT
Sprockets opslag på en tilfældig tordenmis (kender ikke din):
http://www.jtsprockets.com/52.0.html?sel_uid=2268&p=

men der er givetvis flere, også i EU.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Henrik H. Jensen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Henrik H. Jensen


Dato : 14-09-03 15:56

Christian Knudsen wrote:
> Hvis du kan finde et sådant tandhjul der passer på din thundercat, så
> sig lige til. Jeg er nemlig ikke sikker på det laves. Det laves med
> 48 tænder, men jeg har ikke set det med 50 tænder.

www.parts411.com er et eksempel på steder de kan købes. De sælger fra 38-71
tænder bag, og 12-17 foran.

se fx:
http://www.parts411.com/acb/showprod.cfm?&DID=9&CATID=67&ObjectGroup_ID=3522&OBS=50&Move=Next&Pcount=93&CurrentPage=2

--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74



Armand (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-09-03 21:11


Henrik H. Jensen <hj@cdm.dk> skrev i en news:bjum7n$nn4$1@sunsite.dk...
>
> Mht alu tandhjul, så har jeg hørt at de ikke skulle holde ligeså længe som
> "alm", og da man jo skifter alle dele på en gang så skulle det betyde at
> man skal kassere en kæde der egentlig ikke trænger.

Jeg har ingen erfaring fra gadebrug af alu-tandhjul; men nærer dog stor
tillid til de højtlegerede tandhjul fra f.eks Renthal!
Hvis(!) alu-tandhjulet skulle vise sig ikke at være så slidstærkt, så har
man jo muligheden for at skifte det under vejs hvis/når det skulle begynde
at udvise nedslidning!

> Jeg har også hørt at man kun benytter alu tandhjul til 520 kæder, da disse
> alligevel slides hurtigere - og et 520 setup bruger man til baneræs pga
> vægten.

"kun" er et noget definitivt ord, og sandheden er nærmere at mængden af
kunder findes inden for banesport hvor 520'eren er meget benyttet; men det
må være muligt at skaffe 530'er tandhjul uden de store krumspring :-/

--
Armand.










Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste