Gearing. ???
Fra : mamboo

Dato : 10-09-03 13:31

Jeg skal have gearet min GSX 600 F om, med et nyt for tandhjul...hvad er der
på (org.)nu?. Hvad skal jeg have på af gearing før at den bliver frisker?.
Er det bedre at gøre noget ved det store bagtandhjul.?
Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og hvad
vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.

VH.
Angelo
GSX600F/KBH.2300

Fra : mamboo

Dato : 10-09-03 13:32

sry for uret lol

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-09-03 09:43

mamboo wrote:

> [...]
> Vil det give noget bedret acceleration med et lille tandhjul foran? og
> hvad vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.

Normalt siger man tre tænder bagpå svarer til 1 tand foran.
Det er en hel del billigere at sætte et mindre tandhjul på foran, end at
skifte det bagerste. Til gengæld kan du benytte chancen for at få et
alu-tandhjul bagpå, hvilket jo ser lidt federe ud (hvis man er til den
slags)

Jeg vil ikke anbefale dig at gå mere end hhv.1 ned foran eller tre op bagpå.
1. gearet på motorcyklen bliver simpelthen for lavt og man løber tør for
omdrejninger med det samme.
Du kan jo evt regne forskellen på nogen gearinger ud, og så regne hhv. din
topfart ud, for at se om du kan finde noget der passer dig.

/Rune

Fra : Christian Knudsen

Dato : 10-09-03 17:03

"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Du kan jo evt regne forskellen på nogen gearinger ud, og så regne hhv. din
> topfart ud, for at se om du kan finde noget der passer dig.

Hmmm. Det lyder rigtigt hvad Rune siger mht gearingen. Dog vil jeg lige
påpeje, at hvis motorcyklen skal geares ned, så skal man enten have flere
tænder foran, eller færre bagpå, så forholdet mellem de to bliver mindre =
nedgearing.
Sætter man en mindre tandhjul foran og/eller et større bagpå, bliver
forholdet større, og man har gearet sin mc op.

mvmch
christian

Fra : KT

Dato : 10-09-03 17:25

> [...]
> Sætter man en mindre tandhjul foran og/eller et større bagpå, bliver
> forholdet større, og man har gearet sin mc op.

Nej, der er rigtigt hvad Rune siger!

Et større tandhjul foran vil flytte mere "kæde" pr. omgang grundet det
større antal tænder, derfor vil cyklen køre hurtigere ved samme
omdrejningshastighed på forreste tandhjul (set i forhold til det mindre
tandhjul).

Mvh
Kim

Fra : Armand

Dato : 10-09-03 20:45

KT <not@here.thx> skrev i en news:bjnivn$601$1@news.net.uni-c.dk...

> [...]
> større antal tænder, derfor vil cyklen køre hurtigere ved samme
> omdrejningshastighed på forreste tandhjul (set i forhold til det mindre

Måske lige at definitionen skal med også?:
"Geare ned" på baggearingen svarer til at geare ned i gearkassen => Højere
omdrejninger ved samme hastighed - Og vice versa!

--
Armand.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 10-09-03 21:49

"KT" <not@here.thx> skrev i en meddelelse

> [...]
> større antal tænder, derfor vil cyklen køre hurtigere ved samme
> omdrejningshastighed på forreste tandhjul (set i forhold til det mindre

jeg må have sovet i timen......
appologies

mvmch
christian

Fra : Armand

Dato : 10-09-03 17:02

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en

> Normalt siger man tre tænder bagpå svarer til 1 tand foran.

Og da GSXF'eren kører med 14/45 (46 på de ældre modeller fra før '91!)
passer dén tommelfingerregel godtnok!

> Det er en hel del billigere at sætte et mindre tandhjul på foran, end at
> skifte det bagerste.

Men er ofte ikke til at skaffe, hvorimod at bagtandhjul i sidste ende kan
tildannes
efter navet!
Endvidere er det ikke en fordel at mininere størrelsen på det forreste
tandhjul - Det er i forvejen dér at alt kædesmørelsen bliver slynget af
p.g.a. den korte radius. Derfor er større bagtandhjul den bedre løsning!

> [...]
> Du kan jo evt regne forskellen på nogen gearinger ud, og så regne hhv. din
> topfart ud, for at se om du kan finde noget der passer dig.

Og dét er simpelt:
- Hvis man går fra 14 til 13 tænder foran øges omdrejningerne med 1/14 =>
ca. 7% hhv. topfarten for ethvert gear formindskes med samme forhold!
- Hvis man ændret bagtandhjulet fra 45 til 48 udgør forskellen 3/45 => lidt
over 6,5%

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-09-03 22:56

"Christian Knudsen" <s001400@student.dtu.dk> writes:

> jeg må have sovet i timen......

Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu

Selv jeg fangede den, og jeg har jo slet ikke forstand på den slags
mekanik - jeg er jo bare computernørd

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-09-03 07:59

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Hæh - det er godt du ikke er færdig som ingeniør endnu

Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena vi
har på banen?

--
/Rune

Fra : Moller

Dato : 12-09-03 07:56

Ja, især når man tænker på hvilken retning han har gang i :) ha ku jo
ende med at være skyld i en ny skandale ala honda VF'erne, hvis han havner
det rigtige sted, med sine søvn problemer :) eller endnu være, optage
GT-380'er motoren igen *GGG*

> Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena vi
> har på banen?

hmmm, mener ikke christian er til terningspil :) og på den anden side,
med alt det limtræ, så undre det da ikke at de fik sniffet for meget, og
derved resultatet :)

VH
Lars Molnit
Som mener Arkitekter som absolut vil ha sin vilje, er roden til alt ondt
*GGG*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-09-03 10:37

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> writes:

> Er det en af de kommende statikere der har excelleret ved Siemens arena vi
> har på banen?

Så slemt håber jeg nu ikke det står til. Christian plejer da også at
være skarp nok når han er vågen, og man kan vel ikke sove i alt den
tid det tager at designe sådan en arena ?-)

I øvrigt er det slet ikke den slags ingeniør (ja, der er faktisk flere
retninger ;) Christian læser til så vidt jeg ved

--
Jacob (næsten I-ingeniør) | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Rune Larsen

Dato : 11-09-03 10:45

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Så slemt håber jeg nu ikke det står til. Christian plejer da også at
> være skarp nok når han er vågen, og man kan vel ikke sove i alt den
> tid det tager at designe sådan en arena ?-)

Det mener jeg jo så der er nogen der har bevist er ganske muligt

> I øvrigt er det slet ikke den slags ingeniør (ja, der er faktisk flere
> retninger ;) Christian læser til så vidt jeg ved

Så er jeg mere lettet.

--
/Rune - også ingeniør

Fra : Christian Knudsen

Dato : 12-09-03 12:42

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> I øvrigt er det slet ikke den slags ingeniør (ja, der er faktisk flere
> retninger ;) Christian læser til så vidt jeg ved

Hehe.... nej. Jeg læser til maskiningeniør, og skal ud og bygge
motorcykler... (øhh....)

mvmch
christian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-09-03 22:03

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> writes:

> Det mener jeg jo så der er nogen der har bevist er ganske muligt

Godt ord igen ... du vinder

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 10-09-03 21:21

"mamboo" <Angelo@weidick.com> wrote in message
> [...]
hvad
> vil der gå fra top farten...køre nemlig sjælden de 210-215kmt.

hvis det kunne være interessant så har jeg et gearings program i Excel
liggende et eller andet sted på harddisken, hvor du kan rode lige så tosset
du vil og kan se hvad forskel det giver i hastighed i de forskellige gear
ved maks moment/effekt osv.
gi et praj på mail

--
Allan(fzr600us)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209

Fra : lh

Dato : 11-09-03 21:26

ja jeg vil meget gerne have det program i excel ...send det til mig plz.

der er andre der også meget gerne ville have det og de har mailet til mig.

kan du ikke lave et link men filen måske.

mvh angelo

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?mode=info&id=419

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in
message news:vIL7b.70317$Kb2.3199013@news010.worldonline.dk...

Fra : Ptheo

Dato : 22-09-03 11:44

Et meget bedre beregningsprogram kan hentes her :

www.schmidt-sven.de

geardata 2.11

mvh
ptheo

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 11-09-03 22:27

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> wrote in
message news:vIL7b.70317$Kb2.3199013@news010.worldonline.dk...

ligger nu i dk.binaer.motor under : gearingprogram til mc

og dem der ikke kan finde -dk.binaer.motor- kan skrive en mail så sender jeg
den