/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
En god olie til 2-takter
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-03 02:13

Er der nogen der kan give lidt info om gode motorolier, hel syntetiske, til
en 2-takts maskine. Hvor man kan købe det, og til hvilke priser.

--
MVH,
Tommy Jensen
viborg_dk@mail.dk



 
 
Hekto (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-09-03 06:44

In article <3f5e7a8e$0$24674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Tommy
Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> says...
> Er der nogen der kan give lidt info om gode motorolier, hel syntetiske, til
> en 2-takts maskine.
>
Prøv at søge tilbage på Goggle groups, og læs de gamle diskutioner om
emnet.
Noget tyder på at 'røgfri' olie ikke helt er sagen.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Holger Danske (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Holger Danske


Dato : 10-09-03 07:09

Tommy Jensen wrote:
> Er der nogen der kan give lidt info om gode motorolier, hel
> syntetiske, til en 2-takts maskine. Hvor man kan købe det, og til
> hvilke priser.

Jeg bruger OK's fuldsyntetiske på min gamle Yamaha knallert, og der er jeg
gået ned fra en blanding på ca. 4% - 4½% ( den er småtunet ), til 3%, så det
er faktisk med til at gøre at den ikke er så dyr at bruge, som prisen nok
ville angive ( 90.- literen ), da den er meget mere drøj i brug.
Har nu set at Mobiline har en fuldsyntetisk 2T Olie for ca. 30.- pr. liter,
så den skal da prøves !
Allan

--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --



Hans Joergensen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 10-09-03 08:19

Tommy Jensen wrote:
> Er der nogen der kan give lidt info om gode motorolier, hel syntetiske, til
> en 2-takts maskine. Hvor man kan købe det, og til hvilke priser.

Hvorfor vil du have fuldsyntetisk ? er det en meget ny MC? :)

Rigtige mænd ryger.. :)

Efter at have spenderet +100kr literen en 4-5 liters tid opdagede
jeg at min gamle RD slet ikke var istand til at brænde det her fine
olie af, med det resultat at udstødningerne var totalt fedtede...

Nu har jeg så hele denne sæson kørt på hhv. den halvsyntetiske fra
tanken, billig BP halvsyntetisk fra Louis, og nu 30kr/l Delo halvsyntetisk
fra Louis ...
Det har dyret absolut ikke brokket sig over, og den soder heller ikke
særlig meget (ikke oppe omkring udstødningsportene ihvertfald).

// Hans
Med det her udstødningsrør:
http://gallery.nathue.dk/2003-09-07/PICT8207.JPG
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

MZ_Jesper (10-09-2003)
Kommentar
Fra : MZ_Jesper


Dato : 10-09-03 09:25


Det er faktisk vigtigere at dosere rigtigt end at spekulere meget over
hvilken olie der bruges !
På min ETZ 300 bruger jeg den syntetiske fra Biltem* i forholdet 1:80 - der
virker meget fint og der er i hvert fald ingen tilsodning/fedteri. Havde jeg
nok is i maven var 1:100 i orden, men jeg er lidt af an tøsedreng, såe...

I øvrigt bruger moderne 2T bådmotorer oftest 1:100 med fuldsyntetisk olie.

Mvh Jesper





s maskine. Hvor man kan købe det, og til
>> hvilke priser.
>
> Hvorfor vil du have fuldsyntetisk ? er det en meget ny MC? :)
>
> Rigtige mænd ryger.. :)
>
> Efter at have spenderet +100kr literen en 4-5 liters tid opdagede
> jeg at min gamle RD slet ikke var istand til at brænde det her fine
> olie af, med det resultat at udstødningerne var totalt fedtede...
>
> Nu har jeg så hele denne sæson kørt på hhv. den halvsyntetiske fra
> tanken, billig BP halvsyntetisk fra Louis, og nu 30kr/l Delo
> halvsyntetisk fra Louis ...
> Det har dyret absolut ikke brokket sig over, og den soder heller ikke
> særlig meget (ikke oppe omkring udstødningsportene ihvertfald).
>
> // Hans
> Med det her udstødningsrør:
> http://gallery.nathue.dk/2003-09-07/PICT8207.JPG



Hans Joergensen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 10-09-03 09:32

MZ_Jesper wrote:
> Det er faktisk vigtigere at dosere rigtigt end at spekulere meget over
> hvilken olie der bruges !

Well, jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at justere min oliepumpe til
under normalstillingen..

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Pwh (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 10-09-03 09:42

Hans Joergensen wrote:
> MZ_Jesper wrote:
>> Det er faktisk vigtigere at dosere rigtigt end at spekulere meget
>> over hvilken olie der bruges !
>
> Well, jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at justere min oliepumpe til
> under normalstillingen..
>
> // Hans

Du er og bliver altså en tøsedreng ;-p

/Jens



Hans Joergensen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 10-09-03 10:13

Pwh wrote:
>> Well, jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at justere min oliepumpe til
>> under normalstillingen..
> Du er og bliver altså en tøsedreng ;-p

Nej, men jeg har hørt hvad en krumfætter koster

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Moller (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 10-09-03 10:21


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbltqpn.9f8.haj@enterprise-server.dk...
> Pwh wrote:
> >> Well, jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at justere min oliepumpe til
> >> under normalstillingen..
> > Du er og bliver altså en tøsedreng ;-p
>
> Nej, men jeg har hørt hvad en krumfætter koster

Ævs, en Krumfætter... sådan en ville jeg nødig møde på en mørk gade :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

>
> // Hans
> --
> Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
> på http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)



Pwh (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 10-09-03 12:15

Moller wrote:
> "Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnbltqpn.9f8.haj@enterprise-server.dk...
>> Pwh wrote:
>>>> Well, jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at justere min oliepumpe
>>>> til under normalstillingen..
>>> Du er og bliver altså en tøsedreng ;-p
>>
>> Nej, men jeg har hørt hvad en krumfætter koster
>
> Ævs, en Krumfætter... sådan en ville jeg nødig møde på en mørk
> gade :)
>

LOL og jeg som troede at en krumfætter var den jeg brugte til at lade vandet med

/Jens



Moller (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 10-09-03 09:45


"MZ_Jesper" <jesper@jesperkryger.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5edf19$0$13259$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Det er faktisk vigtigere at dosere rigtigt end at spekulere meget over
> hvilken olie der bruges !
> På min ETZ 300 bruger jeg den syntetiske fra Biltem* i forholdet 1:80 -
der
> virker meget fint og der er i hvert fald ingen tilsodning/fedteri. Havde
jeg
> nok is i maven var 1:100 i orden, men jeg er lidt af an tøsedreng, såe...

hmmm, skal du ikke køre med 1:50 ??? og hvis du justere det selv på
oliepumpen, hvordan ved du hva du har justeret den til ??? og hvis du
blander selv, hvorfor det ??? det er meget mere økonomisk at bruge pumpen,
da du ikke skal bruge 1:50 blandingen uden det er fuld gas, og hvis din
olie/benz blanding blir bare lidt for gammel, har du kæmpe change for at
olien adskilles fra benzinen, og derved vil komme til at køre som om der
ikke var olie i overhovede :(

> I øvrigt bruger moderne 2T bådmotorer oftest 1:100 med fuldsyntetisk olie.

Men det er en MZ detsvære ikke, derfor står der 1:50 i bogen :) ku være
jeg skulle finde den gamle test omkring MZ'ens krumtaps levetid vs.
olieblandingen :) den var yderst interesant.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

>
> Mvh Jesper
>
>
>
>
>
> s maskine. Hvor man kan købe det, og til
> >> hvilke priser.
> >
> > Hvorfor vil du have fuldsyntetisk ? er det en meget ny MC? :)
> >
> > Rigtige mænd ryger.. :)
> >
> > Efter at have spenderet +100kr literen en 4-5 liters tid opdagede
> > jeg at min gamle RD slet ikke var istand til at brænde det her fine
> > olie af, med det resultat at udstødningerne var totalt fedtede...
> >
> > Nu har jeg så hele denne sæson kørt på hhv. den halvsyntetiske fra
> > tanken, billig BP halvsyntetisk fra Louis, og nu 30kr/l Delo
> > halvsyntetisk fra Louis ...
> > Det har dyret absolut ikke brokket sig over, og den soder heller ikke
> > særlig meget (ikke oppe omkring udstødningsportene ihvertfald).
> >
> > // Hans
> > Med det her udstødningsrør:
> > http://gallery.nathue.dk/2003-09-07/PICT8207.JPG
>
>



Hans Joergensen (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 10-09-03 10:19

Moller wrote:
> hmmm, skal du ikke køre med 1:50 ??? og hvis du justere det selv på
> oliepumpen, hvordan ved du hva du har justeret den til ??? og hvis du

Moller.. du quoter af helvede til .. :)

Og, man kan vel regne sig frem til blandingen ..

RD'en går ca. 12km/l, kører ca. 350-400km/l olie, hvilket svarer til
ca. 3-4% i gennemsnit. (hvilket er en del, men så kan den også lære det)

// Hans, der lige vil huske at nulstille cykelcomputeren næste gang
// han fylder på olietanken.
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Ukendt (10-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-09-03 18:33

>
> Efter at have spenderet +100kr literen en 4-5 liters tid opdagede
> jeg at min gamle RD slet ikke var istand til at brænde det her fine
> olie af, med det resultat at udstødningerne var totalt fedtede...
>
> Nu har jeg så hele denne sæson kørt på hhv. den halvsyntetiske fra
> tanken, billig BP halvsyntetisk fra Louis, og nu 30kr/l Delo halvsyntetisk
> fra Louis ...
> Det har dyret absolut ikke brokket sig over, og den soder heller ikke
> særlig meget (ikke oppe omkring udstødningsportene ihvertfald).
>

Nu er det en Peugeot Fox, 30 knallert, jeg har, og den blander selv. Så der
har jeg ikke rigtig noget at sige til om, med mindre man godt kan lave om på
fordelingen af olien i kaburatorn, men det har jeg slet ikke forstand på!

Jeg har, men min gamle Yamaha Aerox scooter brugt Statoils heltsyntetiske
olie til omkring 180,- kroner per liter, men som jeg kan forstå på jeres
snak, er der ikke behov for noget dyrt olie, men OKs billige halvsyntetiske
er nok?!

Om det kommer til at ryge lidt af røven, er jeg lige glad med! Det som det
drejer sig om, er at motoren får den rigtige smørelse! Det må vel være det
der er alfa og omega i denne forbindelse?

Men jeg kan altså roligt købe OKs halvsyntetiske 2-takts olie og være
udmærket tilfreds med det?!

--
MVH,
Tommy Jensen
viborg_dk@mail.dk



Rune Larsen (11-09-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 11-09-03 07:57

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> wrote:

> Nu er det en Peugeot Fox, 30 knallert, jeg har, og den blander selv. Så
> der har jeg ikke rigtig noget at sige til om, med mindre man godt kan lave
> om på fordelingen af olien i kaburatorn, men det har jeg slet ikke
> forstand på!

Det er der vist heller ikke grund til at skrue på.

> Om det kommer til at ryge lidt af røven, er jeg lige glad med! Det som det
> drejer sig om, er at motoren får den rigtige smørelse! Det må vel være det
> der er alfa og omega i denne forbindelse?

Du kunne jo starte med at kigge i instruktionsbogen til din knallert. Der
står garanteret hvad for noget olie der skal på, og ihvertfald hvad for
nogen specifikationer det skal opfylde.
Min gamle scooter står der skal have API-TC godkendt olie. Så finder man
blot en dunk hvorpå der står den er API-TC godkendt, og så kører det.

Min gademotorcykel kører på billig halv-syntetisk olie. Det har virket fint
i en del år efterhånden.

--
/Rune

brobaek (12-09-2003)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 12-09-03 01:03

Uden at blande mig i blandingsforhold o.lign. vil jeg blot nævne Valvoline
(kan fx købes i Scootercity). Der er en dyr (vistnok ca. 120 kr./ltr -
helsyntetisk) og en billig (vistnok ca. 80 kr./ltr.). Ifl. de ansatte i
Scootercity er den dyre model bedre end Statoil/Q8/Shells helsyntetiske, som
vistnok koster fra 170 kt./ltr.

Mvh
Martin

"Tommy Jensen" <viborg dk(a)mail. dk> wrote in message
news:3f5e7a8e$0$24674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Er der nogen der kan give lidt info om gode motorolier, hel syntetiske,
til
> en 2-takts maskine. Hvor man kan købe det, og til hvilke priser.
>
> --
> MVH,
> Tommy Jensen
> viborg_dk@mail.dk
>
>



Hekto (12-09-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 12-09-03 07:22

In article <M288b.70673$Kb2.3255647@news010.worldonline.dk>, brobaek
says...
> Uden at blande mig i blandingsforhold o.lign. vil jeg blot nævne Valvoline
> (kan fx købes i Scootercity). Der er en dyr (vistnok ca. 120 kr./ltr -
> helsyntetisk) og en billig (vistnok ca. 80 kr./ltr.). Ifl. de ansatte i
> Scootercity er den dyre model bedre end Statoil/Q8/Shells helsyntetiske, som
> vistnok koster fra 170 kt./ltr.
>
Det skal de jo sige når de ikke sælger den anden.

Jeg har brugt en del Statoil Racing Way fuldsyntetisk, og den fobrænder
fint ... i de motorer jeg har brugt den på.
Hvilken temperatur olien forbrænder ved, er også en vigtig parameter,
og den er forskellig for de forskellige olier.

Smøreevnen er den parameter der er specificeret med de forskellige
godkendelser, og de fleste moderne olier ligger i top.
Dog har undersøgelser vist at tilsætning af Polybutan, for at gøre den
'røgfri', nedsætter smøreevnen noget.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

brobaek (14-09-2003)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 14-09-03 12:52

Så lige, at de faktisk koster 69 henh. 99 for en ltr. (99 for helsyntetisk
er da billigt!)

Mvh
Martin



Hans Joergensen (14-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 14-09-03 17:05

brobaek wrote:
> Så lige, at de faktisk koster 69 henh. 99 for en ltr. (99 for helsyntetisk
> er da billigt!)

30kr/l for havlsyn. er billigere..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Moller (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 15-09-03 07:54


"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnbm94d8.1sq.haj@enterprise-server.dk...
> brobaek wrote:
> > Så lige, at de faktisk koster 69 henh. 99 for en ltr. (99 for
helsyntetisk
> > er da billigt!)
>
> 30kr/l for havlsyn. er billigere..

hvor hvor ???? :) lyder som en suppe der er fino for min MZ... madolie
er for dyrt, så det vil jeg ikke bruge jo :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi...
Suzuki GSF 1200 S

>
> // Hans
> --
> http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
> UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv



Jens Jacob Bager Jen~ (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-09-03 08:04

>> 30kr/l for havlsyn. er billigere..
>
> hvor hvor ???? :) lyder som en suppe der er fino for min MZ...
> madolie er for dyrt, så det vil jeg ikke bruge jo :)

Selvfølgelig hos Louis. Jeg har købt 1 L til min egen MZ. Den er ved at
blive samlet, så den klar til at må en motor i snart.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Joergensen (15-09-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 15-09-03 08:35

Moller wrote:
>> 30kr/l for havlsyn. er billigere..
> hvor hvor ???? :) lyder som en suppe der er fino for min MZ... madolie
> er for dyrt, så det vil jeg ikke bruge jo :)

Delo 2t på 4l dunke hos louis, har en literpris der ligger på ca.
30kr/l ..

Yamaha'en kan godt li det ..

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408622
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste