GODE RÅD ØNSKES
Fra : Michael Brock

Dato : 07-04-01 22:22

Hej NG..
Som tidligere fortalt blev jeg slagtet sidste år i juni på min MC, der var
en der lavede en u vending foran mig og jeg kom en hel del til skade, jeg
begyndte på job igen for 4 uger siden og jeg er også begyndt på en frisk mc
sæcon, da jeg ikke kan huske ulykken, troede jeg ikke jeg ville få nogle
problemer med at begynde at kører MC igen. Jeg har kørt nogle ture, men for
hver tur syntes jeg det bliver sværrere og sværrere, små glimt eller
forestillinger af ulykken er begyndt at dukke op og jeg er nervøs for en
gentagelse.....
Hvordan kommer jeg videre...Skal skrækken køres væk...Eller har i nogle gode
råd..
mvh Michael..

Fra : Morten Juel

Dato : 07-04-01 22:30

hmm

en ting der måske ville virke er www.axis-hypnose.dk han er god og kan sit
kram..
Da det jo er din underbevisthed der begynder at spille dig et pus !

Mvh
Morten

Fra : Steen Schmidt

Dato : 07-04-01 22:45

> Hvordan kommer jeg videre...Skal skrækken køres væk...Eller har i nogle
gode
> råd..

Både og, tror jeg.

Jeg kørte selv ind i en bil der ikke overholdt sin vigepligt, sidste forår.
Mit lille uheld var ikke nær så slemt som dit - jeg kan huske det hele, og
har kunnet det fra jeg rejste mig fra asfalten.
Jeg kørte MC igen ca. 20 dage efter ulykken - da MC og ben var hele igen.
Det var lidt ubehageligt i starten, og selv nu (i bil) er jeg meget
opmærksom på om trafikanter der holder og venter mon ser ud til at køre bare
én eller to cm for langt frem. Efterhånden som jeg kørte strækningen igennem
et par gange, og efterhånden som jeg oplevede mange forskellige situationer
i trafikken igen - både farlige og helt almindelige - begyndte min
selvtillid på MC at vokse igen. Jeg kan huske en helt bestemt dag, hvor det
pludselig klarede op i mit hoved - jeg kunne med ét forstå 100% præcist og
knivskarpt hvad der var sket. Dét trak en kæmpe byrde fra mine skuldre. Nu
er der ikke meget andet end skærpet opmærksomhed tilbage.

Jeg var på bronzekursus et stykke tid efter uheldet - dér blev gjort et
stort fremskridt.

Jeg tror du skal huske det hele før skrækken slipper dig helt? Jeg ved det
ikke....du skal ikke køre hvis du er bange tror jeg. Snak med nogen -
eventuelt vidner? Politiet? Andre folk der kører MC omkring dig. Jeg følte
ligesom at jeg startede på en frisk i mange henseender, så ad den tangent er
det jo meget fint at køre det væk.

Jeg ved ikke om jeg hjælper helt vildt :-/ God vind fremover i hvert fald.

Mvh
Steen

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 07-04-01 23:40

Hej Michael
Du kunne også prøve denne adresse http://www.psykologi-net.com/ der skulle
være mulighed for at stille spørgsmål.Jeg har selv prøvet hypnose/trance og
det kan til dels hjælpe,men det er jo individuelt.
Håber du kommer over det.

mvh
Lasse

Fra : Morten Christensen

Dato : 08-04-01 00:16

"Michael Brock" <mbrock@mail.dk> wrote in message
> [...]
> gentagelse.....
> Hvordan kommer jeg videre...Skal skrækken køres væk...Eller har i nogle

En anden mulighed var måske at gå til forsikringen og sige at du stadig har
psykiske mén efter uheldet, og gerne vil prøve at snakke med en psykolog om
det.

Man skal måske også tænkie lidt over, hvem man fortæller dette til?
Jeg har selv haft brug for en psykolog, og ved deraf, at man ikke skal åbne
sig for alle - men dem, som man har fuld tillid til, og ved at de vil bakke
en op 100%.

Er du med i en klub, kunne du jo evt prøve at tage det op der, hvis der er
nogen, som ser dig som en rigtig god ven, og ikke bare "en fra klubben".
At den du snakker med, også selv kører eller i hvertfald har kørt mc, tror
jeg vil hjælpe dig et godt stykke hen ad vejen.

Måske kommer du aldrig over det - men lad os dog leve i håbet.

De bedste ønsker for din fremtid.

--
Have a good ride
Morten, Københavnstrup

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-04-01 00:16

On Sat, 7 Apr 2001 23:21:50 +0200, "Michael Brock" <mbrock@mail.dk>
wrote:

Hej Michael.

>Hvordan kommer jeg videre...Skal skrækken køres væk...Eller har i nogle gode
>råd..

Steen Schmidt er inde på noget af det rigtige.
Og jeg skal lige pointere, at jeg ikke tror meget på at klare den
slags "bivirkninger" med psykologer og lange samtaler omkring
lejerbålet med snobrød over ilden
Hvis jeg havde dine "sko" på ville jeg melde mig på først DMC's
broncekursus, og kort efter guldkurset.
Baggrunden er, at på bronekurset foregår det på en lukket bane, hvor
du selv sætter grænsen for hvor langt du vil gå, og hvis du kommer
over stregen er der nogen der stopper dig.
Der vil du have chancen for at køretræne næsten alle de situationer du
kan komme ud for uden at forhindringen er lavet af blik.
Instruktørene er gode, instruerer grundigt, og selv om du skulle få
billeder på nethinden fra dit uheld er der sikkert også plads til at
meditere lidt over det.

Guldkurset er landevejskørsel i flok hvor formålet er at placere sig
rigtigt i forhold til hinanden og andre trafikanter.
Groft sagt at køre efter forholdene.
En formiddags teori og 1½ dags kørsel ca. 400 Km - super instruktion.
Der køres efter færdselsregler og gældende hastighedsbestemmelser.
Alle situationer under kørslen vurderes grundigt og du vil få rigelig
plads til at bevæge dig på.
Der er ikke nogen der skejer ud på de kurser - det sørger DMC's
instruktører for.
Jeg vil tro at det er noget nær det nærmeste du kommer på en
"trafikpsykolog" uden at du er tvunget til at vride hjernen ud

Alternativt kan du finde en håndfuld kørevenner der er klar over din
situation og som vil opføre sig derefter når i er på tur.
Dermed mener jeg, at der køres fornuftigt og uden at der går ræs i
den.
Det er særdeles vigtigt at man kan stole på dem man kører sammen med
specielt i din situation.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor.
Jeg har selv en lille flok kørevenner jeg af og til tager en tur med,
men ikke noget fast.
Hvis du er interesseret tager jeg gerne nogle ture i løbet af sommeren
og det kunne jo tænkes at andre ville være med (jeg har ikke spurgt).
Jeg bor i Stenløse mellem Ballerup og Fr. Sund.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Michael Brock

Dato : 08-04-01 12:52

Hej igen..
Mange tak for jeres råd og vejledning jeg tror også selv Steen Gurby & Steen
Schmidt er inde på noget af det rigtige det håber jeg ihvertfal for det er
omtrent det jeg vil prøve, og det med et bronzekursus er også en rigtig god
ide
Mvh Michael..
http://home19.inet.tele.dk/brock/index.html

Fra : Tomas Linnet

Dato : 08-04-01 20:33

Michael Brock <mbrock@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9apjhv$34o$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> omtrent det jeg vil prøve, og det med et bronzekursus er også en rigtig

Jeg var selv ude for et styrt sidste år som kostede 3 mdr. hjemme, men
glæden ved at køre mc da jeg kom på benene, var lige så stor som den altid
har været. Styrtet skete på Jyllandsringen under et løb, men jeg er ikke
blevet en skid klogere. Jeg kører stadig RR og nyder hvert minut!!
Jeg vil selvfølgelig gi' Steen ret og sige at et Bronze- og et Guldkursus er
en go' idé. Læs evt. mere på www.dmc-org.dk

Hilsen Tomas Linnet
Bronze-instruktør

Fra : Armand

Dato : 09-04-01 00:47

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> Steen Schmidt er inde på noget af det rigtige.
> Og jeg skal lige pointere, at jeg ikke tror meget på at klare den
> slags "bivirkninger" med psykologer og lange samtaler omkring
> lejerbålet med snobrød over ilden

På en Yamaha XS 1100, blev for snart 15 år siden slagtet af en
modkørende bil der svingede ind foran mig.
Efter ca. 7 uger på sygehuset blev jeg udskrevet og blev kørt hjem af en
falkoline i personvogn: Ved hver eneste mindre trafik-situation under
denne 10 minutter lange køretur sad jeg og sparkede bunden ud af bilen i
en slags bremsereaktion og/eller som modhold for et frygtet kommende
sammenstød :-/

Trods udskrivningen havde jeg stadig gips på højre hånd (-led) og var
derfor ikke selvtransportabel, hvorfor denne seance længe efter
udskrivningen, gentog sig hvergang at jeg sad i en bil - Dette til trods
for at jeg havde kørt MC i huldsøjeblikket!! :-/ ).
Jeg husker ikke hvornår at det fortog sig; men det har vel været lige så
stille og roligt :-/ Ihvertfald havde det fortaget sig da jeg ca. 3½
måned efter ulykken blev raskmeldt og kom på ryggen af en motorcykel
igen!
Så måske skal det bare køres ud af kroppen :-/

Til gengæld har jeg oplevet at en kammerat, der tre år efter at slemt
uheld,
gik totalt kold blot p.g.a. flash-backs efter et banalt styrt uden
modpart på en
parkeringsplads

Hvori ligger forskellen?
Det er øjensynligt individuelt hvorledes man kommer over slige sager,
hvilket netop at psykologen vil kunne snuse sig frem til under lidt
snobrøds-bagning!

--
Armand.

Fra : Søren L Hansen

Dato : 09-04-01 13:39

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<9aqtmt$1h0a$7@news.cybercity.dk>...

> Hvori ligger forskellen?
> Det er øjensynligt individuelt hvorledes man kommer over slige sager,
> hvilket netop at psykologen vil kunne snuse sig frem til under lidt
> snobrøds-bagning!

Enig, ganske enig.
En af mine kammesjukker er terapeutisk uddannet, det et forbløffende hvilke
værktøjer de folk har, og hvor meget indsigt i menneskelige reaktioner man
kan få af at lære lidt om de ting.
Jeg tror ikke det er særligt stor fra at motoren er lidt træg over 3000 rpm
i 3. gear, til at menneskehjernen er lidt træg over 3000 rpm i 3. gear. Der
skal nu en gang en fagmand til at lukke dækslet op og se hvad og hvor det
klemmer, og hvad man kan gøre for at få fri blæs på igen...
--
Søren

Fra : Adam Christensen

Dato : 09-04-01 16:19

"Søren L Hansen" <lindholt@person.dk> wrote in message

> En af mine kammesjukker er terapeutisk uddannet, det et forbløffende
hvilke
> værktøjer de folk har, og hvor meget indsigt i menneskelige reaktioner man
> kan få af at lære lidt om de ting.

Hvad med et par guldkorn - sådan rent OT

--
Adam
SV650S

Fra : Søren L Hansen

Dato : 09-04-01 20:24

"Adam Christensen" <adam.christensen@framfab.dk> >
> Hvad med et par guldkorn - sådan rent OT

Tja, hvad med "overspringshandling"? Det er (efter min lommepsykologiske
hjemmesløjdsterminologi) noget man gør for at slippe for noget
ubehageligt/kedeligt. F.eks. når opvasken pludselig er meget mere
interessant end den fysikrapport man egentlig skulle lave. Find selv på dine
egne eksempler. )
Og så er der en tendens til at man ubevidst taler om noget andet når der er
et emne der er ubehageligt eller kedeligt.
F.eks. når du spørger efter nogen guldkorn, i stedet for telefonnummeret på
en hjernevrider )))
Rigtig mange af de underligheder man kommer ud for hos sig selv og andre kan
beskrives og katalogiseres med sådanne termer. Når man kender til ngoen af
dem, er det sjovt at lægge mærke til det hos andre (og sig selv)

S. Hansen
Lommepsykolog

Fra : Armand

Dato : 11-04-01 01:33

Søren L Hansen <lindholt@person.dk> skrev i en
> [...]
> når der er et emne der er ubehageligt eller kedeligt.
> F.eks. når du spørger efter nogen guldkorn, i stedet for telefon

Elegant touché af en simpel IT-ansat

--
Armand.