Sidespejlet drejer under kørsel
Fra : brobaek

Dato : 05-09-03 22:36

Mit sidespejl drejer sig under kørsel (ikke kun høj hastighed) - jeg har
prøvet Armands trick med vand + sæbe, hvilket ikke hjalp.

Spejlet kører rundt på 2 skåle/halvkugler, men de er tilsyndeladende for
glatte. Kan man ikke proppe ind eller andet materiale derind, som gør det
mere trægt ?
For en sjælden gang skyld bander jeg lidt over, at lortet ikke vil ruste

Jeg kan selvfølgelig købe nye spejle, meeen de er jo egentlig perfekte
bortset fra den lille detalje.

Jeg har overvejet at smide lidt "grus" derind, men frygter at det med tiden
blot sliber skålene endnu mere og derved forværrer problemet.

Mvh
Martin (som er temmelig træt af at se sit eget lår)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-09-03 23:37

> [...]
> har prøvet Armands trick med vand + sæbe, hvilket ikke hjalp.
> Spejlet kører rundt på 2 skåle/halvkugler, men de er tilsyndeladende

Det er sikkert pga. noget fedt eller lignende. Hvad med at prøve at 'skylle'
det igennem med noget meget affedtende, f.eks. acetone? Det skal nok bare
lige løbe stille igennem hvorefter det blæses ud med trykluft. Efter et par
gange med den metode, så er der ihvertfald ikke noget fedt derinde mere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 06-09-03 10:35

Martin Sørensen wrote:
> Det er sikkert pga. noget fedt eller lignende. Hvad med at prøve at
> 'skylle' det igennem med noget meget affedtende, f.eks. acetone?

Pas på med acetone på de synlige dele. Det kan være ret hårt ved plast, der
bliver mat hurtigere end du kan nå at sige pis....

Jens
RD

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-09-03 10:50

> Pas på med acetone på de synlige dele. Det kan være ret hårt ved
> plast, der bliver mat hurtigere end du kan nå at sige pis....

Ok, det er rigtigt, men nu forestillede jeg mig spejlene lavet af metal, nu
når han skrev at det ikke ville ruste..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 08-09-03 09:46

Martin Sørensen wrote:
> Ok, det er rigtigt, men nu forestillede jeg mig spejlene lavet af
> metal, nu når han skrev at det ikke ville ruste..

Klart den smuttede...

Jens
RD

Fra : Hekto

Dato : 06-09-03 09:10

In article <Nk76b.65649$Kb2.3008224@news010.worldonline.dk>, brobaek
says...
> Mit sidespejl drejer sig under kørsel (ikke kun høj hastighed) - jeg har
> prøvet Armands trick med vand + sæbe, hvilket ikke hjalp.

Blå Locktite?

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : anders majland

Dato : 07-09-03 11:33

> Blå Locktite?

Så hellere den tyndeder selv trækker ind. Den er beregnet til
skruesikring efter at skruen er monteret . Kan ikke huske nummeret

/A

Fra : Asger Steffensen

Dato : 06-09-03 09:33

"brobaek" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

tiden
> blot sliber skålene endnu mere og derved forværrer problemet.

Du kører for stærkt! Sæt farten ned!

Asger
ZX-10

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-09-03 10:25

On Fri, 5 Sep 2003 23:35:41 +0200, "brobaek" <martinnews@browi.dk>
wrote:

> [...]
>mere trægt ?
>For en sjælden gang skyld bander jeg lidt over, at lortet ikke vil ruste

Jeg har (havde) det samme problem på min XN85.
Jeg opgav alle trickene - intet virkede.
I desperation indstillede jeg spejlene korrekt.
Derefter borede jeg et lille hul (2 mm) gennem plastkappen ind i
kuglen og satte en selvskærende skrue i.
Man lægger ikke mærke til indgrebet, og spejlet drejer sig ikke mere -
no way.
Til gengæld kan det heller ikke justeres, men da det kun er mig der
kører på den kan det være ligegyldigt.
Alternativet var nye spejle.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Grunnet

Dato : 06-09-03 16:34

brobaek skrev:
> [...]
>
> Mvh
> Martin (som er temmelig træt af at se sit eget lår)

Når du har prøvet det hele og stadig intet virker, så tag en polygriptang og
klem den yderste halvkugle lidt. Det giver nogle mærker udvendigt i skålen,
men det virker, jeg har tidligere brugt metoden, og spejlet kan stadig
justeres..

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere, men Intet om MC)

---

Fra : brobaek

Dato : 08-09-03 14:30

Efter at have prøvet både at rengøre med sæbe samt acetone, klemme på
halvkuglerne, lodde fast og endelig at limme halvkuglerne tog jeg den
drastige beslutning, at bore et hul tværs igennem og proppe en skrue i - dét
virker. Okay, det ser grimt ud, men så må jeg købe et nyt spejl senere. Nu
vil jeg ved lejlighed slibe skruen ned, og fjerne øvrige spor efter mit
indgreb...

Mvh
Martin - som igen kan se cyklister ved højresving