Hvad løber følgende skader op i?
Fra : Kasper Hansen

Dato : 05-09-03 18:11

Jeg har i dag været indvolveret en ulykke med en MC (kører selv bil). Bilen
slap næsten uskadt, men det gjorde cyklen altså ikke... (Se evt. indlæg i
dk.fritid.bil)
Han har været til mekaniker med den, og har fået et overslag på 50.000 - det
synes jeg lyder helt hen i vejret.
Nu ved jeg ikke så meget om motorcykler, men her er hvad jeg har fået at
vide:

Det er en Suzuki TL 1000 S.

Tanken skal skiftes
Motoren har fået et hak, og der er løbet noget olie ud (?)
Noget af bagtøjet (kan ikke huske hvad det hed) er smadret

Er det bare SÅ dyrt? Eller er der noget jeg ikke har fået at vide?

Venlig hilsen

Kasper Hansen

Fra : MKS - 74

Dato : 05-09-03 18:23

On Fri, 5 Sep 2003 19:11:01 +0200, "Kasper Hansen"
<kasperREMOVE@h-hansen.dk> wrote:

> [...]
>Noget af bagtøjet (kan ikke huske hvad det hed) er smadret
>
>Er det bare SÅ dyrt? Eller er der noget jeg ikke har fået at vide?

Hvis det _udelukkende_ er de ting du skriver så nej det koster ikke
50.000,men det er det så næppe heller - der er sikkert også sket
yderligere skade på f.eks plastic-dele og andre ting og ja så kan det
meget hurtigt løbe op i 50.000 når skaden skal laves med originale
dele købt hos Suzuki-DK og med mekanikerløn,men ellers er det jo at
kontakte taksator når denne har lavet et overslag hvis ikke du mener
at det kan passe.At skaden sikkert _kan_ laves for et ganske
anderledes beløb når man selv kan (og skal) lave det kan du jo ikke
bruge til så forfærdelig meget i den givne situation.

MC-dele købt i DK er meget dyre,typisk er 5-8.000 for en
tank,15-25.000 for en komplet kåbe og 4-6.000 pr. hjul osv. så en rep
kan meget hurtigt løbe op.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Dak

Dato : 05-09-03 20:04

Nu glemmer du vist lige at han skriver at der løb olie ud!!! det betyder
måske at han har et hul i motoren... :-/ og så blir han jo nødt til at få en
ny motor i måske, hvis det er et sted på selve motorblokken og ikke bare i
sidedækslerne...

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 22:51

Dak <dak_n@FJERNhotmail.com> skrev i en
> [...]
en
> ny motor i måske, hvis det er et sted på selve motorblokken og ikke bare i

Mnjaarh :-/
Mon ikke at det vil være et dæksel?
Det er jo heldigvis oftest(!) sådan at der er dæksler monteret dér hvor
motoren er bredest!

--
Armand.

Fra : Kasper Hansen

Dato : 06-09-03 01:24

Det var netop et hul i motoren han nævnte. Jeg aner ikke hvad det betyder,
men jeg troede egentligt bare at det betød at den havde fået et par slag.
Men det er alvorligt, kan jeg forstå. Surt.

/Kasper Hansen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 05-09-03 18:24

"Kasper Hansen" <kasperREMOVE@h-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Noget af bagtøjet (kan ikke huske hvad det hed) er smadret
>
> Er det bare SÅ dyrt? Eller er der noget jeg ikke har fået at vide?

Det er suzuki, og deres reservedelspriser er ikke sådan at kimse ad!
En tank skal nok koste 6-7000kr.
Bagtøjet du snakker om er nok bagsvingeren. Jeg aner ikke hvad det koster.
Så er der motoren, det er jo svært at sige hvad der skal laves?
Er det ikke sket skader på plastic? Det koster jo også en del!

Men da kan da godt lyde en lille smule i overkanten!

> Venlig hilsen
>
> Kasper Hansen
Thomas

---
Garanteret virusfri med AGV!

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-09-03 18:26

> [...]
> Noget af bagtøjet (kan ikke huske hvad det hed) er smadret
> Er det bare SÅ dyrt? Eller er der noget jeg ikke har fået at vide?

Hej Kasper

Desværre så er motorcykler meget dyre at reparere, som du også har opdaget,
især når vi snakker garati reperationer. Reservedele har helt ublu priser i
Danmark, og mange handler i Tyskland eller UK, for at finde nogenlunde
spiselige priser. 50.000 er prisen for en TL1000S uden afgift i Tyskland, og
prisen er tæt på en totalskade. Skub til en motorcykel, så den vælter om på
siden koster mellem 10 og 20.000kr. Derfor er kasko forsikring på
motorcykler meget dyre.

Kæresten MC var nær blevet en totalskade, blot ved at vælte ned på siden med
45-50km og rutche 10M uden at ramme noget. I mine øjne havde den fået et par
ridser, og skulle fixes med lidt lak, men når der kommer en taksator på, og
tingen skal købes ved den officielle improtør, så løber det op.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Asger Steffensen

Dato : 05-09-03 21:13

> [...]
> Noget af bagtøjet (kan ikke huske hvad det hed) er smadret
>
> Er det bare SÅ dyrt? Eller er der noget jeg ikke har fået at vide?

What a nerve - at poste et indlæg i denne gruppe hvor man så godt som
indrømmer at have skylden for et sammenstød med en MC'ist...

Well, godt at der ikke skete alvorlig personskade!

For at vende tilbage til dit spørgsmål. Som andre har svaret, ja, MC stumper
er rasende dyre. Det jkan godt løbe deropad.

Asger
ZX-10

Fra : Kasper Hansen

Dato : 06-09-03 01:26

Hvad skal jeg sige? Meget af det er jo min skyld. Hvorfor skulle jeg forsøge
at flygte fra det? Jeg mener da at det er væsentligt bedre end de
hit-and-run's man ofte hører om.
Men jeg kan godt høre, at 50.000 ikke er usandsynligt. Det er sgu surt. Kan
det ikke lade sig gøre at købe en brugt i tyskland, og montere alle delene
på den danske? Eller bliver det lige så dyrt i sidste ende? Der var ikke
monteret kåbedele på MC'en.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 06-09-03 06:09

Kasper Hansen wrote:
> [...]
> montere alle delene på den danske? Eller bliver det lige så dyrt i
> sidste ende? Der var ikke monteret kåbedele på MC'en.

Check selv www.mobile.de , et hurtigt kig siger at de kan fåes fra ca.
4000-5000 euro, hvilket svare til ca. 35.000 kr.-, hertil kommer den tid det
tager at flytte dele fra det ene stel til det andet, men tag dog en snak med
motorcykellisten om det var noget for ham ???

Der var vel den orginale halvkåbe på modellen ?

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Asger Steffensen

Dato : 06-09-03 09:20

"Kasper Hansen" <kasperREMOVE@h-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal jeg sige? Meget af det er jo min skyld. Hvorfor skulle jeg
forsøge
> at flygte fra det?
Det skulle du narturligvis heller ikke! Bemærkede du ikke min smiley??

Jeg mener da at det er væsentligt bedre end de
> hit-and-run's man ofte hører om.
Så absolut!

Asger
ZX-10

Fra : Steen Gruby

Dato : 06-09-03 09:56

On Sat, 6 Sep 2003 02:26:09 +0200, "Kasper Hansen"
<kasperREMOVE@h-hansen.dk> wrote:

Hej Kasper.

> [...]
>på den danske? Eller bliver det lige så dyrt i sidste ende? Der var ikke

Jeg vil ikke forsøge at vurdere skaden, dertil mangler der for mange
oplysninger, men som skrevet - Der skal ikke meget til før det løber
op.
Men hvorfor er det egentlig så vigtigt hvor meget MC'en er skadet for?
Det er jo en forsikringssag hvor din lovpligtige forsikring bærer
byrden, og så er den sag vel ikke længere.
Med mindre dit forsikringsselskab forsøger at ramme dig ved at hæve
præmien på din egen kasko.
Hvis det er tilfældet ville jeg i dit sted tage en snak med
forforsikringen om sammenblanding af interesser.
Kaskoen dækker dit køretøj, og den lovpligtige forsikring modparten.
Jeg ved godt at det er normal praksis, med det er faktisk noget
svineri.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 22:54

> [...]
> dk.fritid.bil)
> Han har været til mekaniker med den, og har fået et overslag på 50.000 -

Til en enkel sammenligning:
Min tidligere Kawasaki GPZ900R blev hele to gange tiltet "roligt" af
støttebenet af en parkerende bil - i begge tilfælde løb skaden op i ca.
10.000,- og dér var der kun plastskader, samt et ridset/bulet udstødning

- -
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-09-03 08:27

Armand wrote:

> [...]
> støttebenet af en parkerende bil - i begge tilfælde løb skaden op i ca.
> 10.000,- og dér var der kun plastskader, samt et ridset/bulet udstødning

Der vist meget forskel på motorcykler. Jeg har erfaring med tre tiltede Bmw
K100. En RT med tasker på cementgulv, en RS på ærtesten, og min egen RT også på
ærtesten. Fælles skade: sidespejl smuttet af clips. Genplacering og et rask
slag, så kører vi igen.

Ib Jakobsen