Problemer med locktite blå til ventidæksel
Fra : michelangelo

Dato : 05-09-03 05:32

Hejsa,

Jeg var efterhånden blevet træt af at min Suzuki DR 500 altid blødte lidt
oppe ved toppen af det ene ventildæksel og
besluttede mig for at det måtte der kunne ændres på. Efter en snak med
Munkedal købte jeg en tube blå Locktite og
fyldte i den rille, som gummirimgen ligger i, til randen med locktite. Det
fik derefter lov at tørre en times tid..

Det holdt tæt et par dage, men blev så en stor del værre end før.
Jeg regnede med at jeg ikke havde været grundig nok og gennemløb ovenstående
procedure ign. Og det samme skete....holdt tæt et par dage, og derefter
olieeventyr som i det gamle Texas.

Hvad er det jeg gør galt?

Mvh Lasse

Fra : anders majland

Dato : 05-09-03 08:41

> Hvad er det jeg gør galt?

Hvis den blå er #243 så er det en boltsikring og ikke til at tætne
pakflader med.

/A

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-09-03 09:23

> Jeg var efterhånden blevet træt af at min Suzuki DR 500 altid blødte
> lidt oppe ved toppen af det ene ventildæksel og

Hej Lasse

Tror du ikke du skulle prøve med flydende pakning. Locktite laver en rigtig
god flydende pakning, men den er rød, og lugter lidt af kontaktlim når man
bruger den. Er du sikker på Munkedal mente den blå skruesikring og ikke
locktits flydende pakning?

Min DR 600 sveder også en smule fra topstykket. Ikke fra toppakningen, men
fra nogen af alle de huller der i topstykket til ventilinspektionsdækler,
dekomprimeringsaksler o.s.v. Det jeg jeg dog fljøjtende lige glad med. Skal
den stå inde, eller på familiens fliser får den et stykke pap under motoren

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-09-03 10:20

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Tror du ikke du skulle prøve med flydende pakning. Locktite laver en
> rigtig god flydende pakning, men den er rød

....Loctite laver osse en blå - anbefalet til fx. bundkarspakninger (på
biler) - den har nummeret "5926", og er ganske fremragende...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : michelangelo

Dato : 05-09-03 15:31

Det er netop 5926'eren som Hans anbefaler.....jeg har brugt.

Lasse

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-09-03 19:23

michelangelo wrote:
> Det er netop 5926'eren som Hans anbefaler.....jeg har brugt.

....jeg klaskede så bundkarret på med siliconen i våd tilstand (du
ventede en time, ikke?), jeg fedtede også fladerne af med fortynder og
samtidig brugte jeg en ny pakning...

....resultatet er et bundkar, som nu er tæt...

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-09-03 19:37

Hans Paulin wrote:

> (du
> ventede en time, ikke?)

....bemærk lige, at siliconen skal bruge 24 timer til at hærde i, før du
kan tillade dig at starte motoren...

(kostede mig en overnattende kammerat sidst )

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 23:24

> ...bemærk lige, at siliconen skal bruge 24 timer til at hærde i, før du
> kan tillade dig at starte motoren...

Hør lige her!
Man kan ikke pakke en oliekanal v.h.a. flydende pakning - Olietrykket vil
fortrænge pakmidlet ud igennem selv den minimale spalte der forekommer
imellem
pakfladerne. Derfor er der O-ringe til pakning af "brudte oliekanaler" ved
pakflader; men selv en o-ring vil ikke kunne holde til trykket hvis den
monteres alene - Derfor monteringen i et spor!

Lækker en sådan O-ring af given årsag(*), vil man på samme måde ikke kunne
pakke den v.h.a. flydende pakning :-|

(*):
Er O-ringen frisk og stor nok?
Er den ikke helt tyk nok til a udfylde sporet, så er den heller ikke høj
nok!!
Måske at den originale er højere/mere cylindrisk, så en ordinær o-ring ikke
rækker :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-09-03 08:33

Armand wrote:

> Man kan ikke pakke en oliekanal v.h.a. flydende pakning

....jeg læste problemet som en utæt ventildækselpakning, citat:

"min Suzuki DR 500 ... blødte lidt
oppe ved toppen af det ene ventildæksel "

> Lækker en sådan O-ring af given årsag(*), vil man på samme måde ikke
> kunne pakke den v.h.a. flydende pakning :-|

....muligvis ikke...

....grundlæggende skal en O-ring være ny, korrekt tykkelse - og rillen,
den ligger i, skal ikke være beskadiget eller snavset og fladerne skal
kunne spændes helt sammen...

Fra : Armand

Dato : 06-09-03 22:05

> ...jeg læste problemet som en utæt ventildækselpakning, citat:
>
> "min Suzuki DR 500 ... blødte lidt
> oppe ved toppen af det ene ventildæksel "

Ups!
Jeg fatter ikke hvor min fejlopfattelse á: O-ring kom fra!

> ...grundlæggende skal en O-ring være ny, korrekt tykkelse - og rillen,
> den ligger i, skal ikke være beskadiget eller snavset og fladerne skal
> kunne spændes helt sammen...

Jup!
Og overført til topdækselpakningen: så er dén også en sliddel, som bør
udskiftes jævnligt for at den ikke lækker p.g.a udtørrethed og gentagne
adskilleses-skader!
Og lader det sig ikke gøre at nødflikke v.h.a. flydende pakning, var det nok
værd at overveje det simple indgreb at anskaffe en ny (før der går for meget
RD350 i situationen)!!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-09-03 22:24

Armand wrote:

> Jeg fatter ikke hvor min fejlopfattelse á: O-ring kom fra!

....ud fra indlægget er det svært at sige helt konkret hvor der er en
utæthed...

> overført til topdækselpakningen: så er dén også en sliddel, som bør
> udskiftes jævnligt for at den ikke lækker p.g.a udtørrethed og
> gentagne adskilleses-skader!

....ja - ny pakning hver gang...

> Og lader det sig ikke gøre at nødflikke v.h.a. flydende pakning, var
> det nok værd at overveje det simple indgreb at anskaffe en ny (før
> der går for meget RD350 i situationen)!!

....klart nok...

....og i tilfælde af brug af nævnte silicone: fedte af først samt lade
massen tørre 24 timer inden start af motor...

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-09-03 10:27

> [...]

> når man bruger den. Er du sikker på Munkedal mente den blå skruesikring og

De laver faktisk rigtigt mange af slagsen, og en hel del af dem er røde

Jeg vil anbefale man kigger lidt på f.eks. den her side
http://www.loctite.dk/mi-mechanical_assembly.htm
og finder det stads man skal bruge.
Bemærk, man skal vide inden man køber noget, om det skal være hårdt når det
"tørrer" eller om det skal være blødt, altså silicone-agtigt.

Som jeg lige umiddelbart læser loctites katalog, kan måske en tube loctite
598 bruges. Det er decideret anbefalet til valve-cover (pokkers 4-taktere)
og modstår olie og drifstemperatur op til 200 grader kontinuerligt.

Noget af humlen i hvorfor den blå loctite (?nummer?) ikke virker, kan være
fordi varme normalt bruges til at bryde skruelåsen - ikke det fedeste at
komme op i topstykket, vel

/Rune - loctite fan

Fra : Tommy Fer

Dato : 05-09-03 22:26

> [...]
> bruger den. Er du sikker på Munkedal mente den blå skruesikring og ikke

Den lugter lidt af eddike... ikke kontaktlim Det er silicone baseret

Det ville jeg også anbefale, men brug det i små mængder så der ikke ligger
store kager i motoren bagefter

Mvh Tommy Fer

Fra : michelangelo

Dato : 08-09-03 22:23

Tak for alle svarene.
Tror jeg vælger at kombinere et par råd.
Nt o-ring....gerne en lidt tykkere sag, og hvis den så ikke kan holde tæt,
så må jeg have prøve med locktite....denne gang sætter jeg dem sammen
våde.....og lader dem tørre 24 timer før jeg starter kværnen igen.

Venlig hilsen Lasse