MC som "reservedel" fra Tyskland (lovligt?~
Fra : Robert A. Hansen

Dato : 04-09-03 21:41

Har en kammerat som købte det værste l**t af en CB550. Motoren er så utæt
som en si...
Hans mekaniker foreslog ham at købe en MC i Tyskland, for at flytte alt over
på sit danske stel.

Så vidt jeg er klar over, så er det vist ikke helt tilladt, men hvad kan der
i værste fald ske ved det??

Jeg kender ikke lovgivningen på området, er der nogen som kan fortælle lidt?
Det vil vel ikke være muligt at sende den gennem syn efterfølgende med en ny
"forkert" motor, eller hvad?

Jeg er klar over at det handler lidt om afgifter til staten, men hvor er det
afgiften ligger? Er det på motor + stel, kun motor, kun stel, eller
hvordan??
Ville det ikke være muligt at købe en ny motor i Tyskland, som reservedel,
og gøre det "lovligt" af den vej?

Hilsen Robert

Fra : Richard

Dato : 04-09-03 21:44

Robert A. Hansen wrote:

> [...]
> på sit danske stel.
>
> Så vidt jeg er klar over, så er det vist ikke helt tilladt, men hvad kan der

Du tænker sikkert på en regel om, hvor meget man må istandsætte et
køretøj for i forhold til dets værdi, inden man skal betael ny afgift af
det? - reglen kan du finde mere om på T&S' web-site; men hvis vi går ud
fra, et køretøjet i dag er køreklar stand, og du kun skifter defekte
dele ud med tilsvarende, der er i bedre stand...

Hvordan skulle T&S finde ud af, hvor meget bedre, din cykel bliver sat i
stand? - de kender/kendte jo ikke køretøjest stand før istandsættelsen, vel?

Køb du bare en brugt motor eller mc med do og skift over. Det behøver du
ikke være urolig for.

Dog kan motornummeret være registreret fx på køretøjer, der importeres
brugt (fx på min GB500). Men det må du kunne se i papirerne på din, i så
fald kan du jo beholde motorblokken og skifte indmaden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Armand

Dato : 04-09-03 22:34

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> [...]
> Dog kan motornummeret være registreret fx på køretøjer, der importeres
> brugt (fx på min GB500). i så fald kan du jo beholde motorblokken og
skifte indmaden

Det kunne jo være modsat: At man havde fyldt indaden over i en anden
motorblok (p.g.a. skade efter sprængt kæde?), og det er fuldt ud lovligt,
hvad det forøvrigt også er at skifte hele motoren!

Det med at overbygge en komplet importeret motorcykel:
- Hvem ved i hvilken stand at modellen er nu? Ikke T&S!
- Hvem ved at man har hentet en tilsvarende model i .de? Ikke T&S!
- Hvem ved i hvilket omfang at man har overbygget .de-modellen? Ikke T&S!
Det skulle da lige være fordi man skriver for meget og for tydeligt derom i
et offentligt forum som dette

Ryg på!

--
Armand.