MC Igen ! - CB750F2
Fra : Lasse Madsen

Dato : 04-09-03 08:09

Hej alle sammen !

Ja så fik man motorcykel igen

En flot Honda CB750 F2 jeg har lidt svært ved at bestemme årstallet .

Sælgeren mente at det var en 79 det kan måske også passe da den første gang
er registreret den 31/12-78 stel nummeret er: 1012862 hvis man kan få noget
ud af det ?

Jeg har først og fremmest købt den som et lille vinter projekt men den er
ved første selv syn i overordentlig god stand og den kørte som en drøm ved
prøvekørslen så jeg glæder mig til at pusle lidt med den !

Jeg har aldrig haft en så stor motorcykel før så den virker jo noget "
mastodont" for mig hehe

Hvad bør man være opmærksom på ved sådan en motorcykel af denne model ?

Har den nogle kendte skavanker ? hvordan er motoren generelt (slidstærk
f.eks.?)

Den er svjv. født med speedometer og omdrejningstæller men den står p.t.
uden (der er dog drev osv. I hjulet) kan den synes uden ?

Sælger snakkede om et stykke gummi der skulle monteres bag på motorcyklen
med et katteøje for at den kunne synes (der hvor nummerpladen skal sidde)
kan det passe ? også selv om den måske ikke er født med det ?

Jeg har bemærket at der sidder 3 kontrol lamper på styret så vidt jeg husker
en grøn og to gule

Den grønne må være neutral men hvad er de andre to ? det er p.t. ikke
elektrisk forbunden er dette et problem og til hvad skal de forbindes ?

Min registreringsattest skriver ingenting om hvor mange HK den har (det
mener jeg så godt nok heller ikke at der plejer at stå) sælger oplyste at
den havde "membran karburatorer" og KN filter eller noget i den stil som
vidst skulle øge dens ydeevne er der nogen der aner hvad sådan en MC her har
fra fabrikken og evt. hvad den måtte have med de karburatorerne ?

Jeg har p.t. det lille kørekort og på det står der den 17/10-2001 betyder
det ikke at jeg den 17/10 i år får det "opgraderet" til det "store" MC kort
(også selv om jeg ikke har haft indregistreret MC i et år?) og hvordan
virker det ? finder motorkontoret automatisk ud af at jeg skal have et nyt
eller skal jeg henvende mig og betale en halv arm igen

(?dumt spørgsmål?)

Kan sådan en gammel maskine kører på alm. 95 benzin

På forhånd tak

Med Venlig Hilsen

Lasse Madsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-09-03 08:47

Lasse Madsen wrote:

> Har den nogle kendte skavanker ? hvordan er motoren generelt
> (slidstærk f.eks.?)

....alle CB 7½ motorerne er slidstærke (jeg havde selv en -70er for nogle
år siden, og min nevø havde en F2 som din - flot cykel)...

> Den er svjv. født med speedometer og omdrejningstæller men den står
> p.t. uden (der er dog drev osv. I hjulet) kan den synes uden ?

....der er ingen lovkrav om speedometer eller omdrejningstæller...

....hvis du køber instrumenter til en CB 7½ er der både blå og grønne
skalaer og det røde felt begynder forskellige steder...

> [...]
> motorcyklen med et katteøje for at den kunne synes (der hvor
> nummerpladen skal sidde) kan det passe ? også selv om den måske ikke

Jepz - en stænklap - skær noget plastic ud af en gammel spand eller
lignende...

> [...]
>
> Den grønne må være neutral men hvad er de andre to ? det er p.t. ikke
> elektrisk forbunden er dette et problem og til hvad skal de forbindes?

....på min var der fire: blå til langt lys, gul til blink, grøn til
neutral og rød til olietryk...

> Min registreringsattest skriver ingenting om hvor mange HK den har
> (det mener jeg så godt nok heller ikke at der plejer at stå)

....et skud fra hoften: 72 heste...

....den havde større ventiler og strammere fjedre end standarden,
forstærket kobling og et dobbeltleje ved det forreste tandhjul...

> sælger
> oplyste at den havde "membran karburatorer"

....synes jeg kan huske at den havde "vacuum-kaburatorer"...

> og KN filter eller noget
> i den stil som vidst skulle øge dens ydeevne er der nogen der aner
> hvad sådan en MC her har fra fabrikken og evt. hvad den måtte have
> med de karburatorerne ?

....jeg ville smide KN filtrene ad h****** til og købe en original
luftfilterkasse - samtidig ville jeg stille kaburatorerne i deres
grundindstilling (nålehøjde/dysestørrelse)

> [...]
> et år?) og hvordan virker det ? finder motorkontoret automatisk ud af
> at jeg skal have et nyt eller skal jeg henvende mig og betale en halv

Anyone?

> Kan sådan en gammel maskine kører på alm. 95 benzin

Anyone?
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Armand

Dato : 04-09-03 15:54

Hans Paulin <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en

> ...alle CB 7½ motorerne er slidstærke (jeg havde selv en -70er for nogle
> år siden, og min nevø havde en F2 som din - flot cykel)...

Mom ikke at det er en F1'er (jvf. at første ciffer i stelnummeret er et
ettal!) :-/

F1 havde (originalt) eger.hjul og kun én skive foran, hvor F2'eren havde
Honda's Comstar "pladehjul" og dobbelt skive på foran!

> ...synes jeg kan huske at den havde "vacuum-kaburatorer"...

Såvel F1, som F2 har originalt spjældkarburatorer!
Er der C.V. (=membran-) karburatorer på, er det sikkert en eftermontering!1

> ...jeg ville smide KN filtrene ad h****** til og købe en original
> luftfilterkasse - samtidig ville jeg stille kaburatorerne i deres
> grundindstilling (nålehøjde/dysestørrelse)

Forudsat at det ikke er et K&N-filter til montering i luftfilterkassen?
Er der små enkelte filtre på karburatorerne, Lasse??

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-09-03 00:34

Armand wrote:

> Såvel F1, som F2 har originalt spjældkarburatorer!

....nå, okay - det er 6 år siden, jeg stod med dem i hånden...

*Accelerationspumpe* ! Det var dét, der var forskellen på min K"0"er og
en F2er, kommer jeg nu i tanke om...

....men min 4 år ældre -75er XS 6½ havde i det mindste vacuumkarbonader,
så i princippet ku det jo godt ha været...

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 16:14

> ...nå, okay - det er 6 år siden, jeg stod med dem i hånden...
> ...men min 4 år ældre -75er XS 6½ havde i det mindste vacuumkarbonader,
> så i princippet ku det jo godt ha været...

Yamaha var også på forkant med C.V. karbunader, ligesom Kawasaki, hvorimod
det for
Suzuki's vedkommende tog en årgang at opdage at man havde de sovet
deromkring under udviklingen af den nye fire-takts serie (GS).
Men Honda trak sagerne lidt ud, og da Bol d'Orene var blandt de første(*)
Honda'er med C.V.'ere er det let at huske de otteventilede for ikke at have
sådanne!!

(*):
GoldWing'en, CX'eren og CM400 havde C.V.'ere inden Bol d'Or blev lanceret!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-09-03 19:30

Armand wrote:

> [...]
> Suzuki's vedkommende tog en årgang at opdage at man havde de sovet
> deromkring under udviklingen af den nye fire-takts serie (GS).

....måtte lige ud og kigge på GSXeren for at se hvad den havde - ak, ja,
man blir ikke yngre

> [...]
> for ikke at have sådanne!!
>
> (*):
> GoldWing'en, CX'eren og CM400 havde C.V.'ere inden Bol d'Or blev

....min fætter har en CX 6½ - der er faktisk flere lækre ting på dén end
på min: vandkøling og stangtræk - øv! lidt pinligt...

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 23:00

> ...min fætter har en CX 6½ - der er faktisk flere lækre ting på dén end
> på min: vandkøling og stangtræk

- - - - - og stødstænger!

Men når det er godt nok til en Guzzi (=> mindre end 50 hk på en 750'er) er
det vel godt nok til enhver anden stangtrækker :-/

--
Armand.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 06-09-03 09:55

Hej Armand

Ja der sidder 4stk KN filtre monteret og MC har Comstar hjul.

M.v.h.
Lasse

Fra : Armand

Dato : 06-09-03 21:57

Lasse Madsen <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en
> Hej Armand
>
> Ja der sidder 4stk KN filtre monteret og MC har Comstar hjul.

Så bør det være en F2'er (bortset fra at det principielt kan være en F1'er
der er hjemme-upgrade't med F2-stumper)!

Enkeltfiltre på C.V. karburatorer (dem med en fladtrykt klokke på toppen!)
er ikke en heldig sammenblanding p.g.a. forstyrrende turbolens direkte ind
hvor karburatoren er allermest følsom for trykforskelle; men tilgengæld er
de desværre nok et nødvendigt onde for at de uoriginale CV'ere kan passe på
Har du endnu ikke købt modellen, ved du således allerede nu at du sikkert
køber dig til vedvarende karburator-problemer

--
Armand.

Fra : TheHobbit

Dato : 04-09-03 09:28

Tillykke med "dyret"!

Den er jo fra 70'erne så selvom den er i god stand så mon ikke du kan finde
et-eller-andet du kan få de lange vinteraftner til at gå med! (Det var jo
det der var tanken ikke!?!)

Hvad har du givet for den?

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
+ Honda CBR600 F3V - 1996

- We who are about to die salute you -

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 04-09-03 11:00

"Lasse Madsen" <lm@h-tech.dk> wrote in message
> [...]
>Den vejer 233 kg, så pas på med at få overbalance

> Har den nogle kendte skavanker ? hvordan er motoren generelt (slidstærk

???

> Den er svjv. født med speedometer og omdrejningstæller men den står p.t.
> uden (der er dog drev osv. I hjulet) kan den synes uden ?

Den ER født med speedometer om omdr. tæller, ville det ikke være rart for
dig at få det på igen ???

> Sælger snakkede om et stykke gummi der skulle monteres bag på motorcyklen
> med et katteøje for at den kunne synes (der hvor nummerpladen skal sidde)
> kan det passe ? også selv om den måske ikke er født med det ?

Snakker han ikke om bagskærmen der skal have en vis længde OG et katteøje
???

> [...]
har
> fra fabrikken og evt. hvad den måtte have med de karburatorerne ?

Lidt data på "dyret" : 736 cc, 73 hk ved 9000 omdr., 6,4 kgm ved 7500 omdr..
Benzinforbrug er 3,4 l. pr 100 km. ved 60 km/t. og topfarten er over 200
km/t. Pris i 1979 : 35810 kr.

> [...]
> virker det ? finder motorkontoret automatisk ud af at jeg skal have et nyt
> eller skal jeg henvende mig og betale en halv arm igen

svjv. finder de slev ud af det, men jeg er ikke sikker...

> (?dumt spørgsmål?)
>

> Kan sådan en gammel maskine kører på alm. 95 benzin

ja, de kan alle japanske maskiner fra først i 70'erne...
Du kan endda køre på 92 blyfri (som langt de fleste motorcykler i dag, inkl.
min egen)
> På forhånd tak
>

> Med Venlig Hilsen
>
> Lasse Madsen

No problem...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 04-09-03 11:15

Tillykke med den.

Skriv gerne om "projektet" i løbet af vinteren. Jeg overvejer selv at købe
en gammel CB'er på et tidspunkt. Mit nyindkøbte værksted skal jo bruges

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : H. C. Nissen

Dato : 04-09-03 23:00

On Thu, 4 Sep 2003 09:09:14 +0200, "Lasse Madsen" <lm@h-tech.dk>
wrote:

>Ja så fik man motorcykel igen

Tillykke med den!

Efter 20 års MC-pause faldt mit valg på én magen til, idet jeg synes
de moderne plastikmotorcykler har for lidt sjæl. Men det har måske
noget at gøre med den tid man har trådt sine MC barnesko i.

>Sælgeren mente at det var en 79 det kan måske også passe da den første gang
>er registreret den 31/12-78 stel nummeret er: 1012862 hvis man kan få noget
>ud af det ?

31/12-78 fortæller at den er importeret fra udlandet, og at det ikke
har være muligt med sikkerhed at fastslå den 1. registreringsdato. Min
egen har samme registreringsdato, og den har jeg hentet i Hamborg.
Datoen bliver fastlagt ved Toldsynet. Min har stelnr. 1010985, og er
altså ældre end din.

>Har den nogle kendte skavanker ? hvordan er motoren generelt (slidstærk
>f.eks.?)

Den er meget slidstærk. Knastkæden rasler (gælder vist alle CB
modeller fra den tid).

>Den er svjv. født med speedometer og omdrejningstæller men den står p.t.
>uden (der er dog drev osv. I hjulet) kan den synes uden ?

Der er krav om "Hastighedsmåler", men ikke omdrejningstæller.

>Sælger snakkede om et stykke gummi der skulle monteres bag på motorcyklen
>med et katteøje for at den kunne synes (der hvor nummerpladen skal sidde)
>kan det passe ? også selv om den måske ikke er født med det ?

Min er synet med org. ikke-forlænget bagskærm. Ved belastet sæde må
der ikke være mere en 12 cm fra en vandret linie fra bagakslens højde
til underkant af bagskærm, og det er opfyldt med den org. bagskærm.

> [...]
>vidst skulle øge dens ydeevne er der nogen der aner hvad sådan en MC her har
>fra fabrikken og evt. hvad den måtte have med de karburatorerne ?

Originalt har den Keihin spjældkarburatorer med acc. pumpe.

Data på f.eks. www.louis.de - Motorbase.

Andre links:
http://www.honda4fun.com/
http://www.cbfourclub.de/
http://www.cb-4zylinder.de/
http://www.honda-cb-four.de/

>Kan sådan en gammel maskine kører på alm. 95 benzin

Ja.

mvh.

H. C. Nissen
Honda CB 750 F2

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-09-03 07:38

H C Nissen wrote:
> Efter 20 års MC-pause faldt mit valg på én magen til, idet jeg synes
> de moderne plastikmotorcykler har for lidt sjæl. Men det har måske
> noget at gøre med den tid man har trådt sine MC barnesko i.

Årh? Yamaha XJR1300 ?, Suzuki GSX1400 ? :)

De kører da den gode stil?

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Fra : H. C. Nissen

Dato : 05-09-03 22:54

On 05 Sep 2003 06:38:14 GMT, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

>Årh? Yamaha XJR1300 ?, Suzuki GSX1400 ? :)
>
>De kører da den gode stil?

Jo-jo, og når sandheden skal frem er der jo også Kawasaki W650,
Triumph Bonneville og sikkert også andre.

Faktisk ville jeg helst have haft en Kawasaki Z900, men det tog mig
ikke lang tid at finde ud af, at den var der også andre der gerne
ville have. Liebhaveriet har gjort denne model alt for dyr. Et
velholdt eksemplar er bedre end penge i banken.

H. C. Nissen
Honda CB 750 F2

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 05-09-03 20:34

"H. C. Nissen" wrote:

> 31/12-78 fortæller at den er importeret fra udlandet, og at det ikke
> har være muligt med sikkerhed at fastslå den 1. registreringsdato.

Kan også godt være sandheden. Men der er en anden mulighed. Jeg har også haft en
sådan. Det man lige skal huske på er at er den kan være kommet til landet før
1/5-77. Og ikke har været indregisteret. Er den fra ovennævnte dato, så er den
ikke standardtypegodkendt.

> Den er meget slidstærk. Knastkæden rasler (gælder vist alle CB
> modeller fra den tid).

Og ikke mindst bundkæderne rasler.

> Min er synet med org. ikke-forlænget bagskærm. Ved belastet sæde må
> der ikke være mere en 12 cm fra en vandret linie fra bagakslens højde
> til underkant af bagskærm, og det er opfyldt med den org. bagskærm.

Pssst, 15cm.

Ib Jakobsen

Fra : H. C. Nissen

Dato : 05-09-03 22:54

On Fri, 05 Sep 2003 21:33:44 +0200, in dk.fritid.motorcykel you wrote:

> [...]
>1/5-77. Og ikke har været indregisteret. Er den fra ovennævnte dato, så er den

OK, det kan naturligvis også lade sig gøre. Det drejer sig nok ikke om
ret mange, og med det stelnr. Lasse Madsen's Honda har, er det nok
rimeligt at antage det er en 1978.
Men du har ret i at de første F2'er (ell. CB 750 G, som typen jo
egentlig hedder) ikke er standardtypegodkendte, da den først kom i maj
78.

>Pssst, 15cm.

Ja, det er rigtigt. Her slog hukommelsen ikke til (igen).

H. C. Nissen
Honda CB 750 F2

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 23:17

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Og ikke mindst bundkæderne rasler.

Egentlig kun bundkæderne, derved at de ikke er opsændt som knastkæden er!

For udenforstående kan jeg nævne at på CB750'erne med enkelt knast består
denne kædetransmission mellem motor og kobling af hele to enkelte
"knallert-kæder" side-by-side!!

--
Armand