Dumpeprocent mc/bil.
Fra : Hans Erik Elley - mc~

Dato : 02-09-03 14:11

Hejsa.

Faldt lige over denne statistik på dumpeprocenterne i alle politikredsene hhv. for
teoretisk/praktisk prøve på bil/mc.

Bemærkelsesværdigt for tallene generelt er, at dumpeprocenten i Hovedstadsområdet
samt f.eks. Frederikssund for praktisk prøve til mc generelt er næste dobbelt så store som det øvrige land(!)

Bilprocenten er ligeledes tydeligt højere, med samme fordeling.

På teorisiden er det mere ligeligt fordelt.

Hvad siger Københavnerne til det? Er det også jeres erfaring? Og hvad kunne dette skyldes?

http://www1.jp.dk/indland/koreprover/

MC Hilsen
Hans Erik :)
www.mcpilots.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 14:23

Hans Erik Elley - mcpilots.dk wrote:
> Hvad siger Københavnerne til det? Er det også jeres erfaring? Og hvad kunne dette skyldes?

Det er fordi vi kører med hovedet under armen ...

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 02-09-03 14:29

"Hans Erik Elley - mcpilots.dk" <hansXerik@mail.dk> writes:

> Bemærkelsesværdigt for tallene generelt er, at dumpeprocenten i
> Hovedstadsområdet samt f.eks. Frederikssund for praktisk prøve til mc
> generelt er næste dobbelt så store som det øvrige land(!)

Aarh, det er da vist lidt en overfortolkning. F.eks. har Køge så vidt jeg
kan se den højeste dumpeprocent. Jeg har selv lært at Køge ikke er en del
af hovedstadsområdet

Udover den åbenlyse forklaring på hvorfor Københavnerne ikke kan køre,
synes jeg da det ser ud til at alle de større byer har en tilsvarende
højere dumpeprocent. Men det har vel noget at gøre med sammensætningen af
eleverne og kvaliteten af køreskolerne.

Men som sagt tror jeg ikke det er et udpræget københavnsk problem. Jeg er
ihvertfald fint klar over hvem de 11% procent på mit teorihold var dengang.

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 02-09-03 15:39

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men som sagt tror jeg ikke det er et udpræget københavnsk problem. Jeg er
> ihvertfald fint klar over hvem de 11% procent på mit teorihold var

Hvis man nu endeligt skal kloge i det, kunne jeg forestille mig at det er
fordi det er sværere for en kommende trafikant at kører "korrekt" i en
større by, end i en mindre. - Endvidere er der jo mange tilflyttere til de
større byer, og de kender jo ikke byen.

/Kristoffer

Fra : Bjørn S

Dato : 02-09-03 16:19

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev

> [...]
> fordi det er sværere for en kommende trafikant at kører "korrekt" i en
> større by, end i en mindre. - Endvidere er der jo mange tilflyttere til de

Mange anser nu også København som en lorteby at navigere i, bl.a udenlandske
lastbilchauffører som jo nok burde vite hvad de taler om.
Tag f.eks alle kørebaner med påbudt køreretning, uden overskilte, du ser det
tit først når du kører over pilerne, hvilket i myldretrafik kan være svært,
og tit for sent.
Roskilde anses ellers som en svær by at køre op i for fremmede, grundet en
masse vigepligtsregler lidt uvandte steder.
Men alt er vel relativt, kender man sin by er det også den nemmeste at køre
i.

--
/Bjørn

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 02-09-03 16:23

> [...]
> masse vigepligtsregler lidt uvandte steder.
> Men alt er vel relativt, kender man sin by er det også den nemmeste at

Roskilde _er_ en skodby at køre i. Jeg kender ingen andre steder, hvor der
er så mange ensrettede veje, gennemkørsel forbudt for bil/mc og lignende.

*født og opvokset i Roskilde*

Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 02-09-03 22:40

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er så mange ensrettede veje, gennemkørsel forbudt for bil/mc og lignende.

Hehe, ja, der er mange ensretninger. Århus kunne i særlig grad være med,
omkring nørregade, guldsmedegade og klostergade, kunne man ret nemt komme
til at kører i ring (mange gange!), men det har de heldigvis fået lavet om
på.

/Kristoffer

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-09-03 23:06

Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk> wrote:

>Udover den åbenlyse forklaring på hvorfor Københavnerne ikke kan køre,
>synes jeg da det ser ud til at alle de større byer har en tilsvarende
>højere dumpeprocent.
Måske fordi der er en større konkurrence blandt køreskolerne i de
større byer. Og hvis køreskolen 'sælger' et kørekort til en fast (og
lav) pris, så vil de måske også prøve at få eleverne hurtigere ud?

--
Kåre

Fra : SLP/JM

Dato : 02-09-03 15:34

"Hans Erik Elley - mcpilots.dk" skrev

> Hvad siger Københavnerne til det? Er det også jeres erfaring? Og hvad
kunne dette skyldes?

Dumpeprocenten i Frederikssund Politikreds var forsidestof på Frederiksborg
Amts Avis i går. I artiklen hedder det sig bl.a., at en af årsagerne til, at
så mange dumper den praktiske køreprøve er, at en stor andel af eleverne har
anden etnisk baggrund end dansk, da mange elever fra Kbh kommer til
køreprøve i Fr.sund.

Et uddrag af artiklen lyder som følger:

"Det betyder ifølge Tommy Andersen (der er formand for Frederikssund
Kørelærerforening) en del for en kommende bilist, om han er vokset op med
biler omkring sig, og om han kan det danske sprog.

- Nogle af dem kommer jo fra landsbyer, hvor biler ikke er hverdagskost, og
hvor man bare kan købe sig til et kørekort uden i øvrigt at kende særligt
mange færdselsregler. Mange møder også op til køreprøver med en tolk, så det
er lige så meget en tolkeprøve at bestå sin køreprøve, siger Tommy Andersen.

Frederikssund Politi fører ikke en særlig statistik over, hvem der dumper,
men vicepolitiinspektør Preben Rasmussen genkender Tommy Andersens
beskrivelse af problemet.

- Han har fuldstændig ret i, at der er en del, som på forhånd har svært ved
at opfylde de krav, der stilles ved en køreprøve. Kravene er de samme
uanset, om man hedder Peter eller Muhammed, og det er i sidste ende
kørelærerens ansvar ikke at føre sine elever op, før de er klar, siger
Preben Rasmussen.

Tommy Andersen mener dog, at de kørelærere, der arbejder med elever uden
dansk baggrund, gør det under meget vanskelige forhold.

- De kommer heller ikke ud i trafikken som dårligere bilister, for når de i
sidste ende har bestået køreprøven, så er deres erfaringsgrundlag meget
stort, siger han."

Om det virkelig forholder sig sådan i praksis her i Fr.sund, kan jeg ikke
udtale mig om, da jeg selv tog kørekort, mens jeg stadig boede i Jylland.

--
Mvh Susanne

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 03-09-03 07:41

da jeg i tidernes morgen tog kortet til bil , var det bare en køretur rundt
omkring fredereiksværk...ingen ben i selv om man er nervøs.....til mc blev
kortet taget i kbh centrum....og der er altså 10x så meget at holde øje med,
hvilket gør det sværere lige meget hvordan man vender og drejer det.

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Jens B. R

Dato : 03-09-03 09:01

Lasse Lundberg wrote:

> [...]
> kortet taget i kbh centrum....og der er altså 10x så meget at holde øje med,
> hvilket gør det sværere lige meget hvordan man vender og drejer det.

Tjah måske kan det skyldes at der er for mange dårlige køreskoler ?

tror det er den primære årsag at der er for mange "discountkøreskoler" her
i byen. Mener også jeg har hørt en køreprøvesagkyndig udtale sig om netop
det problem at for mange kommer til køreprøve uden at være helt klar.

Fordi kravene til at bestå er vel trods alt de samme.

Jens
fjerne NIXDU i mailadrsse

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 03-09-03 09:25

"Jens B. R" <jebrraNIXDU@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det problem at for mange kommer til køreprøve uden at være helt klar.
>
> Fordi kravene til at bestå er vel trods alt de samme.

Der er ingen tvivl om at det er lettere at tage kortet på landet eller i
mindre byer, hvor der er meget lidt trafik og lette veje. I følge politiets
hjemmesidem dumper 50% af københavnerne deres køreprøve.
Jeg har ikke selv bilkørekort, er flyttet til kbh for få år siden og er selv
i gang med at tage kørekort til mc. Det mest chokerende ved forløbet i kbh
er hvor meget ventetid jeg har haft, 1 måned på teori, 1 måned på praktisk
prøve, som jeg ikke bestod, og nu 1,5 måned til den næste prøve.

Jeg har svært ved at udtrykke hvor deprimeret den slags gør en, når man i
forvejen føler at alt arbejder mod at man får det kort

/mh

Fra : Dak

Dato : 03-09-03 12:49

Grunden til vi dumber mere end andre er at når alle de bønder fra landet
kommer herind og skal tage deres køreprøve i kbh. De har jo kun lært at køre
på motorvej og landeveje hvor det eneste man skal være opmærksom er om der
krydser en ko på vejen. og når de så kommer herind og skal køre i tæt
trafik så slår det bare klik. bare min mening...

Dak
Suzuki GS500Ev

PS: eller også det er fordi der er flere piger i kbh?!?!

Fra : -V-

Dato : 03-09-03 12:58

Dak wrote:
> [...]
>
> Dak
> Suzuki GS500Ev
>
> PS: eller også det er fordi der er flere piger i kbh?!?!

Hvem sørger for popcorn?

-V-

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-09-03 14:46

> [...]
>
> Dak
> Suzuki GS500Ev
>
> PS: eller også det er fordi der er flere piger i kbh?!?!

--------------------------
/| /| |
||__|| | Please don't
/ O O\__ feed