Bundkåbe XJ600 revnet
Fra : Denise

Dato : 01-09-03 17:45

Hej
Min bundkåbe er revnet foroven hvor beslaget sidder. Jeg opdagede det i dag,
da jeg vaskede den. Beslaget er spændt med en skrue igennem kåben. Jeg har
et gammelt billede, hvor man kan se hvor den øverste skrue sidder på
bundkåben - .nathue.dk/Denise/XJ600S%201.JPG
I højre side er revnen kun halvt igennem (fra top og ned til skruen - 2 cm)
mens venstre side er revnet fra top til bund (5 cm) så det er kun skruen der
holder kåben og hjørnet på kåben sammen. Det jeg mener er, at det er
hjørnet af kåben der sådan set er adskilt fra resten af kåben- er det til at
forstå ??
Jeg har ikke vist forhandleren det endnu, men har snakket i telefon med dem.
Kåben er købt og monteret hos forhandleren, og jeg mener jo det er en
garantisag. Jeg skal ud og snakke med dem i morgen, men kunne godt tænke mig
på forhånd at vide, om der er nogle der har erfaringer med om bundkåber bare
sådan revner hvor de spændes sammen. Jeg har vel kørt ca. 5000 km med kåben.
Jeg har været til 6000 km eftersyn for 2-3 måneder siden, men der mener jeg
ikke de har haft kåben taget af. Har revnen været der dengang undrer det
mig, hvis de ikke har bemærket det på det tidspunkt, jeg har som sagt selv
først opdaget det i dag.
Nogen der kan supplere med informationer om revnede kåber og garanti ?

--
Hilsen Denise, Brøndby
XJ600S, 2002, http://dfmc.dk/Denise_Reindel

Fra : Denise

Dato : 01-09-03 17:50

Sorry, det rigtigt link

http://dfm.nathue.dk/Denise/XJ600S%201.JPG

Hilsen Denise

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-09-03 18:02

> Jeg har været til 6000 km eftersyn for 2-3 måneder siden, men der mener
jeg
> ikke de har haft kåben taget af.

Kan godt være de har taget den af, for at lette tilgang til bundprop pg
oliefilter ifm skift af olie.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Bjørn S

Dato : 01-09-03 18:21

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse

> Kan godt være de har taget den af, for at lette tilgang til bundprop pg
> oliefilter ifm skift af olie.
- og meget muligt de så efterfølgende har glæmt nogle gummibøsninger, eller
spændt for hårdt.
Go and get them, det er opstået lige efter service ! Var det der forinden
skriver de seriøse værksteder det ned som en notits på værkstedsregningen.

--
/Bjørn

Fra : Denise

Dato : 01-09-03 18:59

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skriver de seriøse værksteder det ned som en notits på værkstedsregningen.

Jeg spurgte værkstedet i telefonen om de havde haft kåben af til service.
Så sagde han at det vidste han først når han så regningen. Da jeg fortalte
at de var revnede sagde han, at han ikke mente den havde været taget af, da
de sagtens kunne komme til motoren for oven og bundproppen for neden.
Nu må jeg se hvad de siger i morgen.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 01-09-03 19:57

Denise wrote:

> [...]
> Da jeg fortalte at de var revnede sagde han, at han ikke mente den
> havde været taget af, da de sagtens kunne komme til motoren for oven

Jeg nægter at tro på at man kan foretage et ordentligt og komplet
servicetjek på Divvyen uden at pille bundkåben af. Hvis de skal skifte olien
på den tror (!) jeg ikke de kan få adgang til bundproppen uden at pille
kåben af. Nu kan jeg ikke huske hvad det er, der præcist skal tjekkes ved
6.000 km. men ved et grundig servicetjek bør man vel tjekke at tændrør ser
fine ud og at der ikke er tegn på uregelmæssigheder...? Dem kan man ikke få
ud med mindre bundkåben fjernes.

Jeg er også ret sikker på at man monterer sådan en sat i nogle gummi-muffer
for at mindske rystelser i kåben, så det "lugter" for mig at se som om de
har dummet sig på værkstedet og prøver at tvære den af på dig fordi du selv
måske er lidt usikker. Du skal ikke finde dig i det - og ender det med at de
ikke vil give dig en ny bundkåbe så vil jeg foreslå dig at du skriver en
anmeldelse på DMCN og derefter lader være med at handle der igen.

Held og lykke i morgen (selv om held ikke bør have noget med sagens udfald
at gøre).

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Richard

Dato : 01-09-03 18:17

Denise wrote:

> Nogen der kan supplere med informationer om revnede kåber og garanti ?

Æv hvor ærgerligt, Denise. Kåb eller ej, så har du jo købt den sidste
sommer shjv og har dermed 2 års reklamationsret, hvor det på nuværende
tidspunkt er forhandleren, der har bevisbyrden. Dvs han skal bevise, at
du har fejlbetjent den og dermed fremkaldt fejlen.

Kender ikke meget til kåbemontering i dag - er så dejlig fri for de
skaller - men når man spænder glasfiber/plast fast mod metal, bruger
man da underlagsskiver af kunststof og kravebøsninger, hvis længde er
tilpasset fiberlagets tykkelse, så bolten ikke kan spændes for hårdt
ifht fiberens brudstyrke. Er du med, kan desværre ikke tgene i Netscape
mail

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Denise

Dato : 01-09-03 19:04

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Ja det er sq ærgerligt, både pga prisen på ca. 4000 incl montering, men også
da det jo tog ret lang tid at få den hjem. Efter hvad jeg kan se så er det
samlet sådan fra ydersiden: Skue, kåbe og indvendigt kommer så beslaget og
en møtrik. Der er ingen skiver, hverken i fiber eller gummiophæng, efter
hvad jeg kan se og føle.
Jeg skal fortælle når jeg har været derude hvad de har sagt.

Fra : Richard

Dato : 01-09-03 19:43

Denise wrote:

> [...]
> en møtrik. Der er ingen skiver, hverken i fiber eller gummiophæng, efter

I mine ører lyder det forkert, i det mindst burde skruen være en
bredhovedet brystskrue, dvs en skrue, hvor der er indskudt et tykkere,
glat stykke mellem skruen gevind og undersiden af hovedet. Længden af
brystet/brystningen svarer så til tykkelsen af fiberen + den gummiskive,
der bør ligge an mellem fiber og undesiden af skruens hovede. Virkningen
er den samme som den nævnte kravebøsning.

Anyway, inden du taler med dem, bør du nok overveje, om du kan leve med
at de tilbyder at reparere ploven, eller om kun en ny kan gøre det ;-(

> Jeg skal fortælle når jeg har været derude hvad de har sagt.

Skru' bissen på, Denise!

Fra : Denise

Dato : 02-09-03 20:09

Hej igen

Jeg har nu været hos forhandleren. En mekaniker kiggede på revnerne og
sagde, at jeg jo skulle have en ny kåbe og begyndte at skrive ned. Så kom
ham der havde lavet service på den sidst i juni og sagde, at den jo havde
været nede og ligge. Jeg har en skramme fra da jeg tabte motorcyklen i
starten af maj til bronzekurset og det havde jeg jo ikke tænkt på. Men kåben
kunne jo godt have fået et tryk på den måde, mente han. At jeg først opdager
det 4 måneder efter, selvom jeg har vasket den flere gange, kan jeg jo ikke
forstå, og at han ikke har set det ved servicet er da også underligt.
Desuden er den store revne i modsatte side af skrammen. Nå, men det kan jo
være han har ret. Jeg spurgte den første mekaniker da jeg kom, om de havde
haft kåben af ved 6000 eftersynet og det mente han. Da ham der havde lavet
servicet kom sagde han, at han ikke havde haft kåben af. På eftersynet er
der ifølge sedlen just. tændrør, knastkæde, karburator, kobling, luftfilter
renset og olie og filter skiftet. Så sagde jeg, at man kan da ikke lave et
ordentligt service uden at tage kåben af. Så blev han sur og gik . Hvis
han ikke har haft kåben af, kunne det jo ligesågodt være ham der har vredet
i den, for at kunne komme til. Nå, ham der bestilte kåben for mig i sin tid
kom ud og han ville kontakte importøren og ringe til mig, jeg har dog intet
hørt endnu, så det er jo lidt spændende.

Men der skal ikke være gummi-halløj eller andet end det der var monteret fik
jeg at vide.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-09-03 20:47

> Jeg har nu været hos forhandleren.

<SNIP> en masse

Lyder som om du skal finde dig et nyt værksted.
Det der ville jeg ikke finde mig i, heller ikke selv om de fixer skaden.

Fra : Denise

Dato : 02-09-03 22:20

> [...]
>
> Lyder som om du skal finde dig et nyt værksted.
> Det der ville jeg ikke finde mig i, heller ikke selv om de fixer skaden.

Tak for støtten, men de får nu lige en chance - iøvrigt er det nødvendigt,
den er stadig under garanti. Jeg har indtil nu fået rigtig god service.
Fornylig tabte fordækket luft, efter check fandt en af mekanikerne grus
mellem dæk og fælge (kan være fra malerklemmen hvor man jo synker ret meget
i). Det fiksede han og det kostede intet. I sidste uge kom jeg med min
hjelm, som jeg havde tabt og hvor "øjenbrynene" var gået i stykker på
visiret. De fandt nogle andre fra en anden hjelm og satte dem i for mig. Det
var også gratis og service, "for hjelmen er jo ret dyr i forvejen". Så
indtil videre har jeg intet at klage på.
Hilsen Denise

Fra : Richard

Dato : 02-09-03 21:25

Hej igen denise,
Denise wrote:

> [...]
intet
> hørt endnu, så det er jo lidt spændende.

Så du fik ikke en gang en afgørelse; de skulle lige kende pris og
levering først? - det lyder da utilfredsstillende. Vi krydser i det
mindste fingre for dig

> Men der skal ikke være gummi-halløj eller andet end det der var monteret fik
> jeg at vide.

Nå, så vil jeg ikke vise ham, hvordan Honda monterer cowl'en (det
lakerede og stafferde fiberskjold, der dækker anderumpen) på GB'en.
Nemlig med to brystskruer med underlagsskiver af nylon. For så bliver
han da helt deprimeret

Fra : Denise

Dato : 02-09-03 22:11

> Så du fik ikke en gang en afgørelse; de skulle lige kende pris og
> levering først? - det lyder da utilfredsstillende. Vi krydser i det
> mindste fingre for dig

Tak
Hilsen Denise

Fra : Armand

Dato : 11-09-03 22:18

> Hej igen denise,

> Så du fik ikke en gang en afgørelse; de skulle lige kende pris og
> levering først?

Den med importørens/leverandørens afgørelse er da blot en belejlig måde at
slippe for selv at skulle konfronteres med kundens vrede - Det er nærmest en
klassisk manøvre i dansk erhvervsliv :-|

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 02-09-03 22:34

Denise wrote:

> [...]
> luftfilter renset og olie og filter skiftet. Så sagde jeg, at man kan
> da ikke lave et ordentligt service uden at tage kåben af. Så blev han

Jeg har svært ved at tro at man kan skifte filter & chekke/justere knastkæde
uden at tage underkåben af, det ville da i mine øjne være meget bøvlet med
den på.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Denise

Dato : 03-09-03 11:10

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
knastkæde
> uden at tage underkåben af, det ville da i mine øjne være meget bøvlet med

Ja, bare man vidste med sikkerhed om det i det hele taget kunne lade sig
gøre at lave servicet. Ellers kunne man i det mindste få penge tilbage fra
et service, der ikke var udført, hvis de ikke vil betale en ny kåbe, altså
hvis han fastholder han ikke havde kåben taget af. Der blev iøvrigt brugt 2
timer. Da jeg lagde den ned på bronzekurset i maj (satte fordækket på en
kegle og så var mine ben ikke lange nok), kom et par instruktører og
checkede skaden, og de så jo heller ikke revnerne, da der ikke var nogle,
men kun en skramme på kåben, samt blinklysglas og koblingsgreb. De ville
helt sikkert have set hvis der var revner, de var meget omhyggelige.

Fra : Hekto

Dato : 03-09-03 11:22

In article <bj4elc$pu5$1@sunsite.dk>, reindel*NOSPAM*@c.dk says...
> [...]
> men kun en skramme på kåben, samt blinklysglas og koblingsgreb. De ville
> helt sikkert have set hvis der var revner, de var meget omhyggelige.

Hvad så med forsikringen, hvis du har kasko, burde den vel dække
skaden?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Denise

Dato : 03-09-03 12:02

"Hekto" <hekto.nospam@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> /Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'

Jeg har en selvrisiko på 2700 kr. Skaderne ved bronze, var jo ikke andet end
en nogle skrammer, som man kun kan se, hvis man checker nøje, så det kan jeg
sagtens leve med. Blinklysglas koster jo ikke noget og forebremse-grebet
(ikke koblingsgrebet - skrev forkert) kører jeg med, det er bare lidt
bukket.
Hvis du tænker på revnerne ved skruerne ved jeg jo ikke hvornår de er kommet
der og hvordan. Jeg tror jo, at skruerne er spændt for hårdt, hvilket ham
fra forretningen sagde, at det kunne de jo godt være da jeg spurgte, eller
de har hevet og flået i kåben ved eftersynet, når de nu siger de ikke har
haft den taget af.
Det er jo ikke fordi de 4000 kr. for kåbe incl. montering er alverden, men
jeg hader når jeg føler folk prøver at snyde mig, og de vil jo henføre til,
at cyklen har været nede og ligge, hvorved plasticen er blevet svag og så
derfor revnet senere, og jeg havde jo ikke skænket en tanke noget der skete
i starten af maj ville dukke op nu, hvis det er rigtigt altså.

Fra : Armand

Dato : 11-09-03 22:18

Denise <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en news:bj4elc$pu5$1@sunsite.dk...

> [...]
> kegle og så var mine ben ikke lange nok), kom et par instruktører og
> checkede skaden, og de så jo heller ikke revnerne, da der ikke var nogle,

Revnerne danner sig med tiden p.g.a. spændinger (kåben vrides i sin position
p.g.a. et trykket beslag) og vibrationer i almindelighed. Så det kan sagtens
komme med tiden!
På samme måde kán en revne pludselig vise sig idet man løsner en bespænding
(det er jo omkring beslagene at belastningen er værst), også uden at det
ligefrem skyldes vedkommende der har værktøjet i hånden!

Den korrekte skadesvurdering, også efter selv et uskyldigt tilt, er at skrue
hele kåbedelen af og kontrollere om alle huller matcher utvungent med
gevindene bag, såvel som at anlægget imod beslaget er utvunget !!!

--
Armand.

Fra : Denise

Dato : 06-09-03 10:31

Hej igen
Så fik jeg afgørelsen på min kåbe. Ikke at nogle ringede og fortalte mig
den, næh jeg kørte selv derud. De vil dække ½ skade, da de mener det _kan_
skyldes det tryk den fik i maj måned som så nu får kåben til at revne i
begge sider under skruerne ??. Men jeg kan alligevel forstå, at de undrer
sig lidt over det er værst i modsatte side. Deres begrundelse for kun at slå
½ skade er også, at de har flere der kører med den slags kåbe, og det er
første gang de ser problemet, hvorefter han viser mig kåben monteret på en
maskine med ribber, som slet ikke er monteret på samme måde. Og man kan i
øvrigt godt lave service uden at tage bundkåben af, man tager bare tanken
af. Og jeg skal i øvrigt ikke hører hvad alle andre siger, hvortil jeg
svarer, at det er jeg jo nødt til, da de selv er forudindtagede. Jeg fik da
fortalt dem, at i betragtning af alle de penge jeg har lagt derude (har købt
alt mit udstyr derude) og at indkøbsprisen for kåben ikke kan være ret
meget, når jeg selv betaler 3300 kr for den, var jeg meget skuffet og syntes
de løb fra deres ansvar, og at det var dårlig service.

Så tror man, at man i sin naivitet har fundet en reel forhandler, men så
snart lidt kundeservice _koster_ dem lidt håndører, så slår de sig i selen
for at undgå at betale. At det i sidste ende kan koste dem penge, ved at jeg
jo lige så godt kan købe ting og sager andre steder, det tænker de ikke på.

Puha, mor er ikke vred, mor er meget, meget _skuffet_.

--
Opret din profil og se andres på http://dfmc.dk.
Frivillige donationer til vores site, se http://dfmc.dk/donering.asp

Fra : Bjørn S

Dato : 09-09-03 15:13

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en meddelelse

> Puha, mor er ikke vred, mor er meget, meget _skuffet_.

Det syntes jeg du har al grund til, hvad med at køre et helt andet sted og
få høre deres uvildige udtalelse ?
Syntes det lyder som en tynd søforklaring fra deres side. Måske en
efterfølgende sag for forbrugerstyrelsen, hvis du vil skru bissen på ? -men
skuffelsen hjælper det jo ikke på, desværre
Ind på dmcn med dem !

--
/Bjørn

Fra : Denise

Dato : 09-09-03 18:04

> [...]
-men
> skuffelsen hjælper det jo ikke på, desværre

Hej
Jeg er for doven, jeg gider ikke bruge mere tid på det, det er jo alligevel
småpenge, og ½ ret fik jeg jo. Men jeg vil måske finde et andet værksted,
når garantien er udløbet og loyal mht køb af udstyr og ting og sager vil jeg
ikke være mere.
Hilsen Denise

Fra : Richard

Dato : 09-09-03 21:27

Denise wrote:

> [...]

Det er forståeligt, Denise

> småpenge, og ½ ret fik jeg jo. Men jeg vil måske finde et andet værksted,
> når garantien er udløbet og loyal mht køb af udstyr og ting og sager vil jeg
> ikke være mere.

Igen; og det er egentlig underligt, at en dansk forhandler ikke
erkender, at kulant behandling - og at have stumperne hjemme - er hans
bedste salgsargument ifht. privat indkøb i udlandet

Fra : Armand

Dato : 11-09-03 22:18

Denise <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en news:bjc9gt$a7m$1@sunsite.dk...

> ..............De vil dække ½ skade, .....Deres begrundelse for kun at slå
> ½ skade er også, at de har flere der kører med den slags kåbe, og det er
> første gang de ser problemet
> Jeg fik da fortalt dem, at .......indkøbsprisen for kåben ikke kan være
ret
> meget, når jeg selv betaler 3300 kr for den,

jup!
Og dér ligger "½ skade" begravet: Værkstedet sætter kun sin avance til og
slipper på den måde nærmest gratis :-|

> "Og jeg skal i øvrigt ikke hører hvad alle andre siger, hvortil jeg
> svarer, at det er jeg jo nødt til, da de selv er forudindtagede."

Av-av-av! Denise, du er sgu' en mutter skrap at skulle bide skeer med

--
Armand.