Jeg flipper snart.
Fra : Cwinn

Dato : 01-09-03 12:52

Snakkede så lige med min mekaniker der kunne fortælle mig at han er nød
til at skille motorblokken af for at udskifte 2 pakdåser (ved foreste
tandhjul) som er utæte! han skal bruge ca 16 timer på det! Fuck fuck fuck.
Hvor er verden elendig!

Mvh
En meget bedrøvet og snart fattig mand. Som lige nu fortryder han købte VF

Fra : Pusterummet

Dato : 01-09-03 13:37

find en sort mekanikker?

Fra : Cwinn

Dato : 01-09-03 14:10

Ikke nogen dårlig ide. Er der nogen der har lyst til at tjene lidt sorte
penge? eller kender en der vil?

Fra : Peter Graff

Dato : 01-09-03 14:16

Køb en haynes manual og gør det selv.

Fra : MKS - 74

Dato : 01-09-03 14:21

On Mon, 1 Sep 2003 15:15:40 +0200, "Peter Graff"
<peter.graff@oncable.dk> wrote:

>Køb en haynes manual og gør det selv.

Det bliver ikke nemt for der findes ingen Haynes,kun en Clymer
,iøvrigt heller ikke nogen helt simpel opgave at skille en VF-motor
ad..eller rettere at samle den rigtigt bagefter

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : cwinn

Dato : 01-09-03 14:39

MKS - 74 wrote:

> Det bliver ikke nemt for der findes ingen Haynes,kun en Clymer
> ,iøvrigt heller ikke nogen helt simpel opgave at skille en VF-motor
> ad..eller rettere at samle den rigtigt bagefter

Nej derfor har jeg heller ikke tænkt mig at begynde på opgaven. Men kan
det passe at der skal 2 hele arbejdsdage til? altså 16 timer?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-09-03 14:43

Det kræver også et rimeligt veludstyret værksted før man skal gå igang med
sådan noget..

> Nej derfor har jeg heller ikke tænkt mig at begynde på opgaven. Men
> kan det passe at der skal 2 hele arbejdsdage til? altså 16 timer?

Det synes jeg lyder meget realistisk for en der har prøvet det før.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : MKS - 74

Dato : 01-09-03 14:54

On Mon, 1 Sep 2003 13:38:48 +0000 (UTC), cwinn@mail1.stofanet.dk
(cwinn) wrote:

>Nej derfor har jeg heller ikke tænkt mig at begynde på opgaven. Men kan
>det passe at der skal 2 hele arbejdsdage til? altså 16 timer?

Hvis han virkelig skal skille blokken ad så ja,det kan det desværre
godt.Få et tilbud og overvej så udgiften mod evt. en
ombytningsmotor,skønnet udgift 2-3.000 i D på Ebay eller evt. en hel
reservecykel for 6-7.000 også i D.Uanset hvad så er det lidt noget
skidt når motoren skal reppes på en VF500,man _kan_ godt selv lave det
meste,_men_ det skal gøres med omhu og det tager altså tid -
desværre.Mere end 2.500-3.000 kan det nok ikke svare sig at hælde i
projektet hos mekanikeren,så er det nok bedre at finde en reservemotor
og selv hælde den i,det kan gøres på 3-5 timer og er ikke specielt
vanskeligt.Hvorfor er det lige det skal skiftes,skal det absolut gøres
nu eller kan det evt. vente - vær ikke alt for nervøs for at buste
motoren totalt ved evt. at køre med noget suboptimalt,hvis en rep.
alliwl løber op i 4-5.000 kr. så kører du bare den helt ned (hvis den
altså kan køre som det er nu) og finder en anden motor når det er
definitivt slut.Lidt svært at råde eksakt,men sjældent at det kan
svare sig at hælde alt for mange penge i en VF-motor,bedre at finde en
anden der virker...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 01-09-03 15:16

MKS - 74 <Priller@tiscali.dk> writes:

> men sjældent at det kan svare sig at hælde alt for mange penge i en
> VF-motor,bedre at finde en anden der virker...

Hehe, Mads og jeg sad i går aftes og grinte af Harleytosserne på Discovery.
De var blandt andet enormt stolte af at nogen af dem havde kørt flere 100.000
miles med passende renoveringer. Det grinte vi af og blev enige om at så
kunne man jo alt til at holde evigt.

Men jeg ser nu vi tog fejl

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : MKS - 74

Dato : 01-09-03 15:19

On 01 Sep 2003 16:16:06 +0200, Mikkel Christensen <mic@rrnord.dk>
wrote:

>Men jeg ser nu vi tog fejl

Og dog,man _kan_jo godt lave det hvis man absolut vil,men
økonomisk rentabelt er det sjældent fordi det kræver så mange timer og
man ikke nødvendigvis får en hulens masse ud af det i form af
holdbarhed,på en VF500 er motoren en sliddel - det kan man ligeså godt
acceptere først som sidst,meeeen der er dog nogle af dem der holder op
mod de 70-80.000 km før det bliver nødvendigt med et skifte,men det er
sjældent,andre holder kun 20-40.000 km og det er ikke helt
sjældent,men ved det aldrig helt - træk et lod,så drejer vi på
lokkehjulet.....

Fra : Cwinn

Dato : 02-09-03 07:23

MKS - 74 wrote:
> [...]
> definitivt slut.Lidt svært at råde eksakt,men sjældent at det kan
> svare sig at hælde alt for mange penge i en VF-motor,bedre at finde en

Han har givet mig et tilbud på 4500 for at skifte pakdåserne. Jeg kunne
sådan set godt køre vidre, men så står der en olieplet under cyklen hver
morgen jeg kommer ud. Og det er jo heller ikke lige det man ønsker. Men
det er satme mange penge, så jeg arbejder på at finde mekaniker der har
brug for lidt sorte $$

Fra : Armand

Dato : 02-09-03 18:17

MKS - 74 <Priller@tiscali.dk> skrev i en

> [...]
> alliwl løber op i 4-5.000 kr. så kører du bare den helt ned (hvis den
> altså kan køre som det er nu) og finder en anden motor når det er

Må jeg gnide lidt salt i såret?
At pakdåsen er gået kan ligesåvel skyldes at udgangslejet er blevet slidt,
eller har trykket sig (bagud) i pasningen (= typiske koblings-wheelie
skader), hvorved at akslen er forskudt en anelse i forhold til pakdåsen.
Og viser dét sig at være tilfældet er udgifterne temmeligt meget igang =

--
Armand.
(der endnu engang vil påpege GPZ900R's geniale konstruktion:

Fra : Cwinn

Dato : 03-09-03 07:33

Armand wrote:

> [...]

> Udgangs-pakdåsen på dén sidder monteret i et seperat dæksel, der kan
> afmonteres efter at forreste tandhjul er fjernet)

Håber ikke det er tilfældet.. Mht wheelie skader, så var det da godt du
nåede at advare mig inden.

Fra : Armand

Dato : 03-09-03 05:31

> Håber ikke det er tilfældet.. Mht wheelie skader, så var det da godt du
> nåede at advare mig inden.

Nu kom jeg vist også til at lyde mere kategorisk end meningen var - For
stram kædeopspænding er sikkert en oftere set årsag

Glemte lige: 1000RX; ZX10; ZZR1100 (og vistnok GPZ1100 (vandkølet)) hører
tillige til 900'er-motorfamilien og har derfor også feature'n!

--
Armand.
(med en Kawa, som mangler kasette-gearbox feature'n)

Fra : Cwinn

Dato : 04-09-03 07:33

Armand wrote:

> Nu kom jeg vist også til at lyde mere kategorisk end meningen var - For
> stram kædeopspænding er sikkert en oftere set årsag

FLOT Armand. Du der dygtig til at finde årsagen til problemerne. Kom lige
til at tænke på at jeg efter at ha strammet kæden for ca en mdr. siden
fandt ud af den var for stram, hvorefter jeg løsnede den. Åbenbart for
sent. Æv æv æv! Fuck hvor jeg ærger mig over at være nybegynder!
Men Armand, (går ud fra du er mekaniker) tror du også ligsom "MC touring
club" at man kan skifte pakdåserne uden at skulle skille motoren af?

Cwinn

Fra : Armand

Dato : 04-09-03 15:53

> [...]
> til at tænke på at jeg efter at ha strammet kæden for ca en mdr. siden
> fandt ud af den var for stram, hvorefter jeg løsnede den. Åbenbart for

Rolig nu - Det behøver ikke at have været den ene opspændings skyld.
Modellens forhistorie, som ingen kender, har sikkert haft sine belastninger
af udgangslejet :-/

> Æv æv æv! Fuck hvor jeg ærger mig over at være nybegynder!

Atter et tungt argument for at melde sig ind i den nærmeste klub, og få sig
noget pre-erfaring blot ved at "lytte med hen over baren" :-|

> Men Armand, (går ud fra du er mekaniker) tror du også ligsom "MC touring
> club" at man kan skifte pakdåserne uden at skulle skille motoren af?

Jeg er ikke mekaniker; men blot motorcykelfreak med et længere
erfarings-register (bl.a. hentet igennem medlemsskab i den lokale
motorcykelklub).
Jeg er forøvrigt ikke engang klar over hvad Anders måtte have af
uddannelse/arbejde, jeg ved blot at han kører fandens stærkt
Og så så er han ophavsmand til udtrykket "kødscooter", som vi på 10. år
bruger flittigt her i huset!!

Selvom jeg er smed, synes jeg at det er lige voldsomt nok at "grave" en
pakdåse ud, og jeg vil på ingen måde anbefale en novice at forsøge at gøre
det - Dertil har jeg set for mange skadede forgaffelben selvom ejeren "nok
skulle være forsigtig" under samme dovne(?) og irregulære pakdåse
afmontering!
Og der hvor jeg vil hen med at skaden sikkert skyldes at leje, eller
leje-pasning har sat sig, er at i så fald nytter en pakdåse-udskiftning ikke
da akslen stadig kun vil ligge an mod "bagenden" af den nye pakdåse og
derfor slide kraftigt dér, såvel som lække i modsatte side - Kun igennem
adskillese kan man erkende hvad der er årsagen og rette såvel den som
lækken!!

--
Armand.
(P.T. med Lillefrøens gearkasse ud over hele kælderbordet)

Fra : Cwinn

Dato : 05-09-03 07:15

Armand wrote:

> [...]

> --
> Armand.
> (P.T. med Lillefrøens gearkasse ud over hele kælderbordet)

Okay Armand. Jeg takker for de mange svar og bruger en LANG vinter til at
overveje hvad jeg vil gøre. Men det bliver nok en "sort" mekker.

Fra : Cwinn

Dato : 05-09-03 13:23

Armand wrote:

> [...]

> --
> Armand.
> (P.T. med Lillefrøens gearkasse ud over hele kælderbordet)

Glem det andet indlæg. Cyklen er sat til mekaniker som har fundet ud af at
lejet ved akslen er ødelagt. Et helt det ikke har smadret mere. Men nu er
han altså sat i gang og det samme gælder desværre også for mit overtræk.

Jeg skal også ha nyt kædekit samt bagdæk! Det bliver en dyr dyr VF'er men,
"thats life"....

Best regards
Christain

Fra : Armand

Dato : 05-09-03 16:16

> ....................Cyklen er sat til mekaniker som har fundet ud af at
> lejet ved akslen er ødelagt.

Touché! :-|

--
Armand.

Fra : MC Touring Club

Dato : 02-09-03 14:16

Hej...

Jeg er overbevist om, at den pakdåse kan skifte uden at skille motoren ad!
Den rigtige måde at gøre det på er ganske vist ved at skille den ad - typisk
besværligt at skrue i Honda - men det KAN lade sig gøre uden er jeg
overbevist om.
Pakdåsen sidder jo i klemme i hullet i blokken og den låses ekstra fast af
en vulst der sidder i en rille i hullet i blokken. Men man kan som regel få
den gamle pakdåse ud alligevel. PRØV!!!

Hvis den kommer ud, er det svært at få den nye pakdåse ind. Men man kan
fjerne låse-vulsten med en kniv og så evt. lime den nye pakdåse fast i det
affedtede hul med silikone-pakningsmasse.

Det er lidt fusk, men det virker! Men det kan godt være svært at få den
gamle pakdåse ud... Det tager dog næppe 16 timer. Men måske en enkelt...

Bare sådan jeg ville gøre på en gammel mc...

Mvh. Anders R.

Fra : Cwinn

Dato : 03-09-03 07:38

MC Touring Club wrote:

> [...]

> gamle pakdåse ud... Det tager dog næppe 16 timer. Men måske en enkelt...

> Bare sådan jeg ville gøre på en gammel mc...

Det mente min mekaniker også inden han så pakdåserne. Men nu hvor han har
set at der er "fuld olietryk" eller så' noget så mener han ikke at man
kan.