Lys i lygten
Fra : John Thomsen

Dato : 07-04-01 01:19

Efter at have været formelig "på jagt" efter en ny forlygtepære til
den gamle Honda CB250 uden at ku' finde den ønskede 12V 35/35 (lidt
stor kolbe, der li'som spidser lidt fremefter) har jeg overvejet om
der ku' være nogen idé i at udskifte til en mere moderne
halgogen-pære?

Er der nogle her der har erfaringer i den retning og/eller har
forsøgt, og i givet fald hvordan og hvilke pærer skal man skifte til?

Venligst
John

PS! Direkte svar modtages gerne, evt. samtidig med publicering her på
NyhedsGruppen

Fra : Allan Bojesen

Dato : 07-04-01 17:09

> Efter at have været formelig "på jagt" efter en ny forlygtepære til
> den gamle Honda CB250 uden at ku' finde den ønskede 12V 35/35 (lidt
> stor kolbe, der li'som spidser lidt fremefter)

Kaldes en Duplo pære. Du bør kunne finde en ved reservedelsgrossister
og lignende for biler.

> [...]
> Er der nogle her der har erfaringer i den retning og/eller har
> forsøgt, og i givet fald hvordan og hvilke pærer skal man skifte

Du kan sagtens finde en H4 pære der passer i hullet på parabolen. Men
det er kun en delløsning, da parabol og glas ikke er udformet efter H4
pæren. Min erfaring (godt nok fra bil) er at lyset bliver diffust med
den kombination.

Jeg vil tro (har ikke undersøgt det til din model) at det er muligt at
købe en H4 parabol der passer i lygtehuset. Så vil du få lys der er
til til at køre med - også om natten
Jeg gav kr. 360,- for parabol + pære til min.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (Med H4 parabol og 55/60 W pære)

Fra : Henry

Dato : 09-04-01 07:25

Og så er spørgsmålet om det elektriske kan holde til den fordoblede
strømstyrke, kontakter, ledninger, generator o.lign.

Henry

Fra : Allan Bojesen

Dato : 09-04-01 09:33

> Og så er spørgsmålet om det elektriske kan holde til den fordoblede
> strømstyrke, kontakter, ledninger, generator o.lign.
>
> Henry

Det skal man selvfølgelig have med i tankerne. Men min mc er født med
35/35 W og har klaret konverteringen uden problemer af nogen art. Med
lidt god vilje kan jeg måske ane lidt højere temperatur på sikringen.
Men hvis ledninger og stik er iorden, tror jeg ikke at den ekstra
belastning udgør et problem. Ledningerne er vel ikke dimensioneret
mindre fordi det er en 250´er

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 09-04-01 18:18

> [...]
> Men hvis ledninger og stik er iorden, tror jeg ikke at den ekstra
> belastning udgør et problem. Ledningerne er vel ikke dimensioneret

Jeps du har ret, ledningsnettet er nok ikke dim. mindre pga. det er en
250cc, men det er generatoren. Og du har fuldstændigt ret hvis kontakter og
ledninger er tip top, så sker der sandsynligvis ikke noget ved den
fordobling af strømmen. Jeg ville da også bytte "kultråds" lampen ud med en
H4 55/60W men jeg ville nok tænke mig om endnu en gang hvis jeg skulle sætte
noget 80/100W H4 i. Du har nok også ret i at et nyt parabol ville være en
god idé, så slipper John jo også for at købe de dyre speciel H4 lamper.

Henry

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-01 19:55

"Henrik Nedergaard" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps du har ret, ledningsnettet er nok ikke dim. mindre pga. det er en
> 250cc, men det er generatoren.

Det lyder rigtigt.

> [...]
> noget 80/100W H4 i. Du har nok også ret i at et nyt parabol ville være en
> god idé, så slipper John jo også for at købe de dyre speciel H4 lamper.

80/100w ?!? Og du tror at generatoren er dimensioneret lidt lille? Så bliver
resultatet at der kun er blus på lampen når motoren går i fulde
omdrejninger, og lad være med at bremse, for 21w stoplys laver forlygten om
til en nefa-lygte.
Been there, done that. Test lige lysstyrken FØR du investerer for meget.

Rittig

Fra : Henrik Nedergaard

Dato : 09-04-01 20:28

Jamen Claus ......

Det ER jo præcis hvad jeg skriver, er det ikke? 55/60W ja måske, 80/100W
nope, not a chance!

Henry

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-04-01 21:13

> Jamen Claus ......
>
> Det ER jo præcis hvad jeg skriver, er det ikke? 55/60W ja måske, 80/100W
> nope, not a chance!

Nå, for faen.
Jeg er vist søvnig.

Rittig

Fra : PHK

Dato : 24-04-01 16:43

"John Thomsen" <sir_john@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stor kolbe, der li'som spidser lidt fremefter) har jeg overvejet om
> der ku' være nogen idé i at udskifte til en mere moderne

12V 35/35 findes som Halogen. Spørg efter en forpære til en Leonardo hos en
Aprilia forhandler.

De koster omkring 125kr. stykket.

--
_
|_|

Fra : John Thomsen

Dato : 17-05-01 12:51

On Sat, 07 Apr 2001 00:18:45 GMT, sir_john@vip.cybercity.dk (John
Thomsen) wrote:

>Efter at have været formelig "på jagt" efter en ny forlygtepære til
>den gamle Honda CB250 uden at ku' finde den ønskede 12V 35/35 (lidt

En bekendt der arbejder i Sverige hjembragte til mig en pære af den
rette (fysiske) størrelse, blot er den på 40/45, men det kan der vel
næppe ske det helt store ved.....

Venligst
John