Oliestand SZR, jeg bliver sindsyg
Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-08-03 11:36

Hej!

Nu kunne jeg godt tænke mig at få forklaret een gang og for alle, hvordan
jeg måler oliestanden på min SZR. Jeg har søgt på internettet efter hjælp,
men det eneste jeg kunne finde var noget på tysk, som slet ikke gav mening
(også efter jeg lod babelfisken oversætte)

Så vidt jeg ved, så er det pga tørsumpssmøringen, at det hele er lidt
speget.

Her er hvordan det har forløbet ind til videre:

Jes (Vestervang, her fra gruppen) hjælper med at bakse en ny (brugt) motor i
kadaveret. Det går fint, og den tømmes for olie - ifølge manualen vil der
være cirka 0.3 L tilbage i systemet efter det er tappet og filteret er
udskiftet.
Så hælder vi ny olie på, og ifølge manualen skal der 2.7 L på... Jes undrer
sig over at oliepinden stadig er næsten helt tør, og gavmild som han er,
hælder han lidt mere på. Og lidt mere. Og lidt mere. Der kommer nok cirka en
halv liter ekstra på, før oliepinden er tilfreds.

Det hele er super og modellen spinder som en mis (eller hva en 660ccm single
nu gør). Næste dag kører jeg en ganske kort tur, og da jeg kommer hjem måler
jeg oliestanden efter den har stået og kølt lidt af. Tadaa... olien går helt
op til kanten af hullet. Jeg venter nogle timer for at se om den skulle
falde (hvorfor ved jeg ikke) - og den er stadig prop fyldt. Dernæst vælger
jeg så at tappe den halve liter af, som jeg tror der er for meget - det
passer super, og nu siger oliepinden "F".

Her for et par dage siden kørte jeg så hjem til Aalborg, en tur på godt og
vel 110 km. Et par timer efter jeg kommer frem, måler jeg oliestanden og hva
sker der så? Den er helt tør! Og det blev den ved med at være, så jeg turde
ikke køre nogle steder. Hmm.

I dag tager jeg så BUSSEN ud til en mc-forhandler og køber en sjat olie, som
jeg så tager hjem og bruger til at toppe op (cirka en halv liter). Op til
det fine "F". Starter motoren og lader den køre i ca. et minut, slukker,
venter lidt, og checker så oliestanden igen. TØR!!!?? Hva pokker?
Går ud fra at jeg gør et eller andet helt forkert, eller også er min motor
defekt på en måde, der tillader den at bruge en halv liter olie på et minut.

What to dooo? :(

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 30-08-03 16:13

Hej Rasmus.

Jeg glæder mig til at høre svarene - min z900 laver samme nummer!

Men, jeg har dog fundet ud af, at der ikke skal meget "svæhed" til på
centralbenet, før visningerne i vinduet falder forskelligt ud. Jeg har
derfor sat at par mærker i gulvet, så jeg ved den står i vatter. Så får jeg
samme måling hvergang.

Vigtigst må dog være at olietryklampen virker. Så kan du ad den vej sikre
dig at der ikke er for lidt på.

mvh

Hans

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-08-03 16:17

Hans L. Baldrian wrote:
> [...]
> får jeg samme måling hvergang.
>
> Vigtigst må dog være at olietryklampen virker. Så kan du ad den vej

Hvad for en olietrykslampe? :) Sådan een er der ikke på den her model! Der
er heller ikke noget vindue, kun en pind...

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 30-08-03 16:22

> Hvad for en olietrykslampe? :) Sådan een er der ikke på den her model!

Øhh -nå!

Der
> er heller ikke noget vindue, kun en pind...

Ja så er du sørme heldig, jeg har kun et vindue og ikke nogen pind, men
resultatet er det samme. Begge metoder afslører oliestanden.

mvh

Hans

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-08-03 16:23

Hans L. Baldrian wrote:
> [...]
>
> Ja så er du sørme heldig, jeg har kun et vindue og ikke nogen pind,
> men resultatet er det samme. Begge metoder afslører oliestanden.

Mnahh, ved ikke hvor meget min oliepind afslører - den er helt tør, selvom
jeg ved der er masser af olie på modellen.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : SVW

Dato : 31-08-03 09:27

Helt tør ?... skal det forståes helt bogstaveligt "KNAS TØR"

Steffen
(tidligere SZR)

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 31-08-03 11:37

SVW wrote:
> Helt tør ?... skal det forståes helt bogstaveligt "KNAS TØR"

Altså pinden er helt "KNAS TØR" - der er med garanti masser af olie inde i
krumtaphuset (hvis det altså ikke er blevet teleportet et eller andet
mærkeligt sted hen)

> (tidligere SZR)

Helt nøjagtigt, hvordan checkede du så olie dengang? Når motoren var varm
eller kold?

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : SVW

Dato : 31-08-03 19:07

Du skal checke olien når den er varm, og dermed mener jeg at hele motoren
skal være gennemvarm. Men at man skulle kunne opleve en fuldstændig tørlagt
oliepind overrasker mig lidt..... faktisk meget.

Det har dog til stadighed overrasket mig hvor meget olie der kan gemme sig
andre steder end i sumpen. Jeg havde sidst en Falco, også med tørsump, og
den kunne også gøre een fuldstændig vanvittig.
Min erfaring er at starte for en kort periode og så aflæsning altid giver et
latterligt lavt resultat - den skal være rigtigt godt varm. Jeg mindes at
have læst i en engelsk blad at de bestemt mente at en Falco skulle have kørt
en 20 km. før aflæsningen vil være iorden.

Steffen

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 31-08-03 19:20

SVW wrote:
> Du skal checke olien når den er varm, og dermed mener jeg at hele
> motoren skal være gennemvarm. Men at man skulle kunne opleve en
> fuldstændig tørlagt oliepind overrasker mig lidt..... faktisk meget.

Det er jo lige til at blive frustreret over!

> [...]
> Jeg mindes at have læst i en engelsk blad at de bestemt mente at en
> Falco skulle have kørt en 20 km. før aflæsningen vil være iorden.

Ja ok jeg har højest ladet den køre et par minutter i tomgang, og så kommer
der måske en lille bitte sjat på de nederste 2 mm af pinden... (men det kan
vel lige så godt komme fra beholderens inderside)
Men jeg er lidt nervøs for at skulle køre en tur på den, hvis den pludselig
ikke får olie... Nu har jeg jo lige brugt over 10.000 på at få den til at
køre igen. (Ok, hvis jeg er heldig så er det måske slet ikke noget i vejen
:D)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-08-03 16:29

> Hvad for en olietrykslampe? :) Sådan een er der ikke på den her
> model!

Det er heller ikke alle modeller der har en sådan, men det er også begrænset
hvor gavnlig sådan en er, da den oftest først begynder at lyse når motoren
er ved at brænde sammen.. Så er det tit for sent.

Hvis den har brændt den halve liter af på et minut, må du have kunnet se det
meget tydeligt på udstødningsrøgen. Det har du sikkert ikke set, så det er
spørgsmålet hvor olien så ligger henne i motoren?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Lange

Dato : 31-08-03 12:12

> Vigtigst må dog være at olietryklampen virker. Så kan du ad den vej sikre
> dig at der ikke er for lidt på.

Når olietrykslampen lyser er der ikke tryk på olien. Dvs at krumptap og
knaster kører uden tryk. Det er ikke måden at 'holde øje med oliestanden'
på.

Hvis olietryk lampen lyser under kørsel er der ikke for lidt olie på, der er
_ALT_ for lidt olie på. og du har lige afkortet motorens liv med x-tusinde
km.

Helt så galt er det ikke hvis krumptap og knaster kører i kugle/rulle-lejer
hvilker næsten ingen mc-er i dag gør.

Lange

Fra : Orla Pedersen

Dato : 30-08-03 16:28

>Hej!
>

>Går ud fra at jeg gør et eller andet helt forkert, eller også er min motor
>defekt på en måde, der tillader den at bruge en halv liter olie på et
minut.

Defekt returoliepumpe For Du måler vel oliestand i olietanken ??

>What to dooo? :(

Finde fejlen før Du kører videre, der må være en sugebrønd nederst i
krumtaphuset, heri er ofte en oliesi. Den kunne være stoppet, alternativt
sugestutsen til returoliepumpen. Mål oliemængden Du tapper af krumtaphuset,
den skulle gerne svare til det der er forsvundet fra olietanken.

Undskyld at svaret røg til dig privat !

mvh
Orla

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-08-03 16:52

Orla Pedersen wrote:

> Defekt returoliepumpe For Du måler vel oliestand i olietanken ??

Ja målepinden sidder i tanken.

> [...]
> alternativt sugestutsen til returoliepumpen. Mål oliemængden Du
> tapper af krumtaphuset, den skulle gerne svare til det der er

Det lyder ikke rart :( Nu var jeg ellers så glad for at være på hjul igen.
Men det vil altså sige at den har kunnet køre i hvert fald 150 km uden
oliecirkulation - og uden at den har opført sig underligt?

Nu er Jes kommet til undsætning og siger at vi tapper al olien af i morgen -
han påstår at så dukker der sikkert en løsning op. Øv. :(

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Underbjerg / Anderse~

Dato : 30-08-03 18:27

Hej
Jeg kunne tænke mig det er det samme som på Yamaha's offroaderer som jo
bruger den samme motor.
Der skal man altid måle oliestanden ved varm motor, da det så er kørt rundt
i hele systemet og niveauet skulle være almindeligt, alt efter hvor meget
olie der selvfølgelig er i olietanken.
Ved stilstand ved jeg af erfaring at olien løber ned i motoren, og hvis du
bruger en tynd fuldsyntetisk olie vil det selvfølgelig hurtigt løbe derned,
og derfor vil du måle en meget lav oliestand et par timer efter du har
stillet cyklen.
Så mål et par minutter efter du stiller cyklen.
Håber det kan bidrage til forvirringen.
Torben

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-08-03 18:44

Underbjerg / Andersen wrote:
> [...]
> par timer efter du har stillet cyklen.
> Så mål et par minutter efter du stiller cyklen.

Nu siger du at olien løber NED i motoren og resulterer i en meget lav
oliestand i tanken - så bliver jeg forvirret, for min tank sidder nærmest
nedenunder motoren! Eller er det mig der misforstår?
Ved ikke helt om jeg tør at lade motoren kører varm hvis det (som de andre
antyder) er tilfældet at der er noget i vejen med noget pumpe-noget... :-/
Jeg bruger forresten en semi-syntetisk 20W50 olie.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Armand

Dato : 30-08-03 21:06

> Nu siger du at olien løber NED i motoren og resulterer i en meget lav
> oliestand i tanken - så bliver jeg forvirret, for min tank sidder nærmest
> nedenunder motoren! Eller er det mig der misforstår?

et udefra ligger oliespejlet ikke meget mere end en tommelfingers-bredde
over pakfladen mellem bundkar og motorblok (kig på Jes' Fazer), og så dybt
ligger SZR'erens olietank vel ikke :-/

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 30-08-03 22:27

Rasmus Neckelmann wrote:
> [...]
> efter hjælp, men det eneste jeg kunne finde var noget på tysk, som
> slet ikke gav mening (også efter jeg lod babelfisken oversætte)

På min hjemmeside ligger en værkstedsmanual til SZR`eren, se
http://www.dethlefsens.dk/download/Yamaha_SZR660_Service_Manual.pdf

I afsnit "3. -> Engine -> Engine Oil Level Check" står beskrevet hvorledes
oliestanden chekkes korrekt, men læs selv.
Læs også "Engine Oil Replacement" & "Engine Oil Pressure Check"

Forhåntlig hjælper dette ;>)

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 30-08-03 22:37

D@n Dethlefsen wrote:
> [...]
> hvorledes oliestanden chekkes korrekt, men læs selv.
> Læs også "Engine Oil Replacement" & "Engine Oil Pressure Check"

Mnah, det er altså meningen at olien skal pumpes tilbage til tanken -
hvilket øjensyneligt ikke er tilfældet. Derfor må der enten være noget i
vejen med "scavengepump"'en (er det den de andre kalder for returpumpen?)
eller også må der være en forstoppelse et sted. Hvordan finder jeg ud af
hvad der er i vejen? Hmm..

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 30-08-03 23:09

Rasmus Neckelmann wrote:

> [...]
> returpumpen?) eller også må der være en forstoppelse et sted. Hvordan
> finder jeg ud af hvad der er i vejen? Hmm..

1. Har du vendt oliefilteret korrekt ?
2. Check dit olie-tryk (se manuelen)
3. Bruger du 20/50 olie som anbefalet ?
--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 31-08-03 01:06

D@n Dethlefsen wrote:

> 1. Har du vendt oliefilteret korrekt ?

Ja det er jo et godt spørgsmål! :) Det var Jes der satte det i, og han
påstår at han er 98% sikker på han vente det rigtigt.

> 2. Check dit olie-tryk (se manuelen)

Kan jeg ikke gætte mig til at der ikke er noget olietryk, når olien ikke
kommer tilbage i beholderen?

> 3. Bruger du 20/50 olie som anbefalet ?

Jup.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 31-08-03 09:30

Rasmus Neckelmann wrote:

> Ja det er jo et godt spørgsmål! :) Det var Jes der satte det i, og han
> påstår at han er 98% sikker på han vente det rigtigt.

Check It......., med billeder fra manualen, for på nogle Yamaha`er kan det
godt lade sig gøre at vende filteret forkert, husk også at chekke at alle
fjeder & skiver sidder korrekt.

> Kan jeg ikke gætte mig til at der ikke er noget olietryk, når olien
> ikke kommer tilbage i beholderen?

Nu kender jeg ikke ret meget til tørsumpsmøring. Men da der kun er en
Oliepumpe må Olien selv løbe retur til tanken eller selv løbe til motoren,
så jeg tro ikke at du kan konkludere at pumpen ikke er OK. Men efter
manualen er det en nem øvelse så check det lige ikke.
Er der nogen der lige kan komme med en kort beskrivelse at tørsump smøringen
!!

> Jup.

Fint

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-08-03 13:23

D@n Dethlefsen skrev i meddelelsen
<3f51b21e$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Er der nogen der lige kan komme med en kort beskrivelse at tørsump
smøringen

Et normalt tørsumpsmøringssystem har to oliepumper, eventuelt indbygget i
samme pumpehus. Fremløbspumpen fødes fra bunden af tanken, og leverer
smøretryk til de bevægelige dele i motoren. Returpumpen, som har lidt større
kapacitet end fremløbspumpen, fører olien fra en sugebrønd et lavt sted på
motoren, typisk under krumtappen, tilbage til olietanken. Gamle engelske
cykler brugte at indsnævre tilbageløbsstutsen på olietanken, og fik derved
et lille tryk på retuløbsslangen, og ventiler og vippearme blev mange gange
smurt med dette lave tryk fra returløbet.

Når pumperne med alderen bliver slidte, har olien en tendens til at løbe
"forbi" fremløbspumpen og fra olietanken ned i krumtaphuset ved stilstand.
Ved nogle typer sker det i løbet af en dags stilstand, ved andre tager det
måneder. Det ryger fælt når man starter en motor med krumtaphuset halvfyldt
med olie. Igen på engelske cykler af ældre dato vil olien, når krumtaphuset
er halvfyldt, fortsætte ud i primærkædekassen, og "drukne" koblingen med
elendig virkning til følge. Når så også kædekassen er fyldt, fortsætter
olien ud til den "karakteristiske" plamage på jorden under cyklen.

De kritiske område ved tørsumpsmøring er:

1. sugeledningen fra bunden af olietanken, og så frem til fremløbspumpen.
Mørnede slanger der begrænser fremløbet et et don't.
2. Det er også ret katastrofalt når olien, (måske på grund af en tilstoppet
si i krumtaphusets oliebrønd ), ikke kommer tilbage til tanken. Herved vil
der ikke være olie til fremløbspumpen, og derfor heller intet olietryk til
krumtaplejer mv.

Af mere sjældne systemer findes Royal Endfield med olietanken lige bag
krumtaphuset, i øvrigt støbt ud i et stykke. Her er der kun fremløbspumpe,
og olien kastes tilbage til tanken af svinghjulene, når olien når så højt op
i krumtaphuset.

mvh
Orla

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-08-03 18:49

Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<3f51eb36$0$32431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]
>og olien kastes tilbage til tanken af svinghjulene, når olien når så højt

Ved nærmere granskning viser det sig, at SZR'en har et underligt
pseudotørsump system som er svært at gennemskue Tegningerne viser en
oliepumpe, men det er umuligt at se om den er dobbelt. Rørføringen forklarer
heller ingen ting.

Fra : Armand

Dato : 31-08-03 19:18

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en

> [...]
> pseudotørsump system som er svært at gennemskue Tegningerne viser en
> oliepumpe, men det er umuligt at se om den er dobbelt. Rørføringen

Er der virkelig ikke en skitse over smøresystemet i .pdf'en?

--
Armand.

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 31-08-03 19:46

Armand wrote:

> Er der virkelig ikke en skitse over smøresystemet i .pdf'en?

Jo da, når jeg endelig får mig taget mig sammen til at se ordentligt efter.
2. Technical Specifications -> Lubrication Layout

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-08-03 20:51

Armand skrev i meddelelsen ...

>Er der virkelig ikke en skitse over smøresystemet i .pdf'en?

Kvaliteten af tegningerne er dårlig i mere end en forstand Der er en
oil strainer i bunden af gearkassen, der er to slanger til olietanken, som
halvvejs befinder sig under motoren, og der er vist kanaler rundt i motoren.
Men når man nærmer sig området omkring oliepumpen, så er tegningen ikke
detalieret. Der mangler et diagram.

mvh
Orla

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 31-08-03 19:39

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> viser en oliepumpe, men det er umuligt at se om den er dobbelt.
> Rørføringen forklarer heller ingen ting.

Det er noget af det samme jeg heller ikke kan gennemskue, men på
understående link har jeg fundet en tegning af oliepumpen der burde være
doppelt, desuden er der vist en "Motor ölventil" men det lader ikke til at
SZR660 bruger denne.
http://www.kedo.com/pp/pdf/katalog/094.pdf

Har ved min søgning især gennem http://www.google.de har jeg mange steder
læst at der skulle være meget svært at kontrollere oliestanden på Yamaha`s
en-bankere, se feks. http://www.fen-net.de/jennifer.sirtl/223.htm.

Forresten Orla, god beskrivelse at tørsump smøringen.

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 31-08-03 19:46

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> viser en oliepumpe, men det er umuligt at se om den er dobbelt.
> Rørføringen forklarer heller ingen ting.

Jeg har lagt nogle billeder af motoren, hvor man kan se slanger osv, på:
<http://royal.adsl.dk/dum_motor/> - ved ikke om det er til nogen hjælp?

Hmm, hvad kan jeg gøre - udover at ligge mig ned på ryggen og dø? :(

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 31-08-03 15:13

D@n Dethlefsen wrote:

> Check It......., med billeder fra manualen, for på nogle Yamaha`er
> kan det godt lade sig gøre at vende filteret forkert, husk også at
> chekke at alle fjeder & skiver sidder korrekt.

Nu er det checket og det vender sandeligt rigtigt

> [...]
> Men efter manualen er det en nem øvelse så check det lige ikke.
> Er der nogen der lige kan komme med en kort beskrivelse at tørsump

Olietrykket ser ud til at være okay - allerede efter et par sekunder flød
der masser af olie ud af "bleeder" hullet...

Hmm, og hvad kan jeg så konkludere ud af dét?

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 31-08-03 20:00

Rasmus Neckelmann wrote:

> Hmm, og hvad kan jeg så konkludere ud af dét?

At din oliepumpe er OK

Fandt forresten en tysk side med beskrivelse af hvorledes oliestanden
kontrolleres, prøv lige det.
http://www.nobbeshome.de/bike/xtz/schrauber/xtz_oel_kontr.html

Husk at melde retur ikke

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 31-08-03 21:52

D@n Dethlefsen wrote:

> At din oliepumpe er OK
>
> Fandt forresten en tysk side med beskrivelse af hvorledes oliestanden
> [...]

Nu fulgte jeg den fine tyske instruktion til punkt og prikke... Og gæt hvad:
En dejlig våd oliepind, lige til "F"! :D
Det ser altså ud til at der slet ikke har været noget i vejen overhovedet,
og det bare er mig der har været for paranoid. Men synes nu stadigvæk at en
helt tør oliepind virker en smule mærkeligt (og foruroligende)

Men tak for hjælpen, nu er jeg glad igen! :)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 31-08-03 23:04

Rasmus Neckelmann wrote:

> [...]
> foruroligende)
>
> Men tak for hjælpen, nu er jeg glad igen! :)

Dejligt
Brug understående metode næste gang du skifter olie.
http://www.nobbeshome.de/bike/xtz/schrauber/xtz_oel_wechs.html

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)