holdbarhed på kædekit...
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 30-08-03 09:43

Hvad skal man regne med på en sportscykel ??? (hvis der nu sidder en med en
Hayabusa eller lign., ved jeg godt at alt er relativt

Cyklen har nu kørt 26000 km., og jeg kan ikke umiddelbart se kæden eller
tandhjul er slidt, men hvornår skifter i ??
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Armand

Dato : 30-08-03 10:31

Peter Jakobsen <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en
> [...]
>
> Cyklen har nu kørt 26000 km., og jeg kan ikke umiddelbart se kæden eller
> tandhjul er slidt, men hvornår skifter i ??

Med motorydelsen stiger kravet også til kæden strækstyrke, så en hayabusa
trækker ikke sin kæde længere/tidligere end en GS500; men slitagen kommer
derimod i høj grad an på brugen/smøringen!

Det er min erfaring fra 110.000 km på GPZ900 at den holder ca. 20.000km,
hvilket matcher mange af mine kameraters erfaringer. Men mine kæder havde
det med at "gå" det forår hvor kæden havde passeret 20.000km, og dét kan man
sikert tage som udtryk for en dårlig procedure omkring kæde-konserveringen
ved opstaldningen (læs: ingen!).
Ergo: Spares kæden for vintersalt og ikke forglemmes smurt efektivt
(specielt under/efter regnkørsel, samt rengøres og smøres grundigt ved
vinteropstaldningen, skulle den sagtens kunne holde længer end dét - En
Scott-olier, skulle efter sigende gøre sit i dén retning!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-08-03 12:31

Armand wrote:

> [...]
> 20.000km, og dét kan man sikert tage som udtryk for en dårlig
> procedure omkring kæde-konserveringen ved opstaldningen (læs: ingen!).

Nu har jeg set din kæde på lillefrøen og må sige at det er imponerende, hvis
du trækker 20.000 km. ud af den. Den lignede til forveksling den, der sad på
min Divvy - og den begyndte at banke efter ca. 16kkm. - sikkert pga.
manglende smøring :-/

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Armand

Dato : 30-08-03 20:30

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Nu har jeg set din kæde på lillefrøen og må sige at det er imponerende,
> hvis du trækker 20.000 km. ud af den.

Oplevede du netop ikke at jeg smurte den?
Min baghjulsløfter befinder sig i klubben, hvorfor min kædespray gør ligeså
og på den måde er kædesmøring ved at blive en fast ingrediens ved min
sporadiske tilstedeværelse i klubbenen!
Men jeg mener ikke at Lillefrøens kæde ligefrem bliver misvedligeholdt -
Selvfølgelig oversmører ligefrem heller ikke (jvf. min bagfælg), men
personligt regner jeg min "voks"-kædespray for ikke at fedte og sværte
rullerne som andre fedtspray's :-/

--
Armand.
(der bræger løs lige efter at have indrømmet at han ikke var særlig god til

Fra : Martin Poll

Dato : 30-08-03 11:03

Peter Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Cyklen har nu kørt 26000 km., og jeg kan ikke umiddelbart se kæden
> eller tandhjul er slidt, men hvornår skifter i ??

Hej
Jeg har lige skiftet kæden ved 27.000 på min Aprilia Falco. Jeg har
monteret Scottoiler på den ved ca 10.000, om det har hjulpet på holdbarheden
af kæden ved jeg ikke, men det er nu meget rart ikke at skulle tænke på at
smøre i tide og utide.

MVH
Martin Poll
SL1000
www.martinpoll.dk

Fra : Kenneth T

Dato : 30-08-03 11:24

> Hvad skal man regne med på en sportscykel ???

Jeg skiftede sidste gang ved 36000km, der var ingen stive led, men kæden var
blevet noget løs idet & for lang efter manualen.
Det skal nævnes at jeg bruger scottoiler, så kæden er altid smurt.

Men det er jo træls at skifte 1 uge inden sommerferien, så hvis det snart er
tid kan man jo lige så godt få det overstået her til vinter.

> Cyklen har nu kørt 26000 km., og jeg kan ikke umiddelbart se kæden eller
> tandhjul er slidt, men hvornår skifter i ??

Derfor kan kæden godt være slidt op, der er sikkert nogle som kan fortælle
dig hvad serviceintervallet (længden på 20 kædeled) er, jeg kan ikke lige
finde det.

--
MVH
Kenneth T

Fra : Armand

Dato : 30-08-03 20:30

Kenneth T <ken_t@cool.dk> skrev i en news:bipu11$22rn$1@news.cybercity.dk...

> ...............der er sikkert nogle som kan fortælle
> dig hvad serviceintervallet (længden på 20 kædeled) er, jeg kan ikke lige
> finde det.

Bageste tandhjuls tandafstand = kædeleddenes længde!
Derfor trækker tandhjulet en slidt kæde samme i rette indbyrdes afstand, og
dette kan udnyttes derved at man kun vil kunne løfte kæden fri fra
tandhjulet hvis kæden er betragteligt slidt (ny kæde/tandhjul er 100%
fast ved dén test!).
Derfor: træk i kæden bagest på tandhjulet - Kan man se luft imellem kæde og
tandhjul er det på tide at skifte!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-03 13:25

> [...]
eller
> tandhjul er slidt, men hvornår skifter i ??

Det kommer helt an på hvor godt din kæde bliver serviceret.

Jeg er oppe på ca 27 kkm uden nævneværdigt slid, og det er incl
banekørsel, wheelier, max.acc, topfart..u name it. Kæden bliver smurt
ved ca 200-300 km's intervaller, hver gang den kommer hjem i garagen. Så
er kæden nemlig imodtagelig og kan stå og 'suge' til næste gang cyklen
skal ud at køre.

Personligt er jeg af den overbevisning at hvis kæden altid havde
tilstrækkelig smøring, kunne den teoretisk holde hele cyklens levetid.

Kenneth S
R1

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-09-03 11:33

Jeg plejer at kører ca. 30kkm.

Men det afhænger selvfølgelig af hvor godt man passer på den.

Jeg renser aldrig min kæde. Jeg smøre kun. Jeg tror sagtens jeg kunne få den
til at køre længere, hvis jeg smurte den lidt oftere....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Gunnar Svendsen

Dato : 01-09-03 14:23

Solgte min Thunderace efter 36000 km og kæde + tandhjul var stadig OK. Har
kørt med ScottOiler de sidste 20000 km.
Forhandleren har netop gensolgt cyklen og fandt ikke anledning til
udskiftning.

MVH

Gunnar Svendsen
SV1000S