/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2taktere og oktantal?
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 25-08-03 20:46

Hejsa..

Nu har jeg jo købt mig sådan en lille 40cc potent maskine.
Men jeg læser så, efter at have tanket 95 blyfri og tilsat 2% olie, at de
anbefaler okt 98 eller bedre.
Men har det nogen større betydning. Den kører ifølge Polini med en
kompression på 16,2:1

Mvh Thomas



 
 
Edvard Korsbæk (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 25-08-03 21:05

To taktere er noget sjovt noget. Min MZ kan uden videre tændingsbanke på
Oktan 95 med kompressionsforhold 10,5 : 1.
Derudover er kompressionsforhold også noget sjovt noget med to-taktere. Man
bør principielt måle volumenet efter at skylleportene er lukket i forhold
til mindste volumen. Det geometriske kompressionsforhold kan udmærket være
16:1 og det korrigerede (for skyllekanaler) være 8:1

Hvis den ikke banker er 95 udmærket.
Hvis den gør det er det ikke!
Og det kan være forbandet svært at høre tændingsbanken på så lille en
maskine - Til gengæld er stempelkronen jo meget lille i forhold til
understøtningen, så det er forholdsvist sværere at banke igennem toppen.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998
"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f4a677a$0$19388$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hejsa..
>
> Nu har jeg jo købt mig sådan en lille 40cc potent maskine.
> Men jeg læser så, efter at have tanket 95 blyfri og tilsat 2% olie, at de
> anbefaler okt 98 eller bedre.
> Men har det nogen større betydning. Den kører ifølge Polini med en
> kompression på 16,2:1
>
> Mvh Thomas
>
>



Rune Larsen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 25-08-03 21:30

Edvard Korsbæk wrote:

> Derudover er kompressionsforhold også noget sjovt noget med to-taktere.
> Man bør principielt måle volumenet efter at skylleportene er lukket i
> forhold til mindste volumen. Det geometriske kompressionsforhold kan
> udmærket være 16:1 og det korrigerede (for skyllekanaler) være 8:1

Det korreigerede kompressionsforhold er ikke særligt interessant. Ved de
omdrejningstal der sker noget sjovt, er der ikke noget særligt tab af gas
ud gennem udstødningsporten.

> Hvis den ikke banker er 95 udmærket.
> Hvis den gør det er det ikke!
> Og det kan være forbandet svært at høre tændingsbanken på så lille en
> maskine - Til gengæld er stempelkronen jo meget lille i forhold til
> understøtningen, så det er forholdsvist sværere at banke igennem toppen.

Så langt skulle det da helst ikke komme!

Ang. det oprindelige spørgsmål, så må du nok lave en lille test. Kør en tur
og lav et plug-chocp (søg på google hvis du ikke ved hvad det er) eller
bedre endnu, tag topstykket af og kig ordentligt efter tegn på detonation.

Når det så er sagt, så er det ikke sikkert din nuværende inddysning,
tændingsindstilling og oktantal kan holde dig fri for detonation når vejret
skifter. Når det bliver koldt om et par måneder får motoren mere ilt, og så
må du nok dyse den lidt federe.

Hvis du vil være på the cutting edge, skal den slags justeres hele tiden.

/Rune

Hekto (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-08-03 21:47

In article <Dlu2b.57321$Kb2.2565118@news010.worldonline.dk>, Rune
Larsen says...
> Når det så er sagt, så er det ikke sikkert din nuværende inddysning,
> tændingsindstilling og oktantal kan holde dig fri for detonation når vejret
> skifter. Når det bliver koldt om et par måneder får motoren mere ilt, og så
> må du nok dyse den lidt federe.
>
> Hvis du vil være på the cutting edge, skal den slags justeres hele tiden.
>
Dét er jo netop det sjove ved 2T'ere!
Hele tiden skal man være over dem for at opnå højeste ydelse, og undgå
katastrofen!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 25-08-03 22:41

Hekto wrote:
> Dét er jo netop det sjove ved 2T'ere!
> Hele tiden skal man være over dem for at opnå højeste ydelse, og undgå
> katastrofen!

Med mindre det er sådan en fornuftig hverdags 2tagger som min RD :)
den kører glimrende uden den store justering...
(ok, jeg checker tændrørene med jævne mellemrum)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Hekto (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-08-03 23:08

In article <slrnbkl0jd.h64.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Med mindre det er sådan en fornuftig hverdags 2tagger som min RD :)
> den kører glimrende uden den store justering...
> (ok, jeg checker tændrørene med jævne mellemrum)
>
>

Pas nu på!
Kontrol af tændrørene jævnligt, er ikke nogen dårlig idé!

Omvendt yder den jo det samme som en hidsig 2½'er, bare med 100cc mere,
samt jernforinger, der nok tilgiver lidt mere.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 25-08-03 23:27

Hekto wrote:
> Omvendt yder den jo det samme som en hidsig 2½'er, bare med 100cc mere,
> samt jernforinger, der nok tilgiver lidt mere.

Lige præcis :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Rune Larsen (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 25-08-03 23:29

Hans Joergensen wrote:

> Med mindre det er sådan en fornuftig hverdags 2tagger som min RD :)
> den kører glimrende uden den store justering...
> (ok, jeg checker tændrørene med jævne mellemrum)

Jeg er sikker på du vil kunne mærke det, hvis du gav dig tid til at dyse den
optimalt ind. På min TZR kan jeg tydeligt mærke forskel på varm luft om
eftermiddagen, og kølig luft om aftenen.
At det ikke er særligt praktisk med al den om-dysen, er en anden sag.

/Rune

Hans Joergensen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 26-08-03 00:33

Rune Larsen wrote:
> Jeg er sikker på du vil kunne mærke det, hvis du gav dig tid til at dyse den
> optimalt ind. På min TZR kan jeg tydeligt mærke forskel på varm luft om
> eftermiddagen, og kølig luft om aftenen.

Det kunne jeg nok snildt ...

Jeg er ret sikker på den får en tand for meget lige for tiden,
ihvertfald ved lav gas.. den er slem til at gå i '4-takt'
Til gengæld synes jeg jeg har bemærket at det sidste stykke på
gashåndtaget ikke rigtig giver særlig meget hvilket jeg synes
tyder på at den får for lidt... ? (eller at spjældene går for højt
op, men det kan de vel ikke)

> At det ikke er særligt praktisk med al den om-dysen, er en anden sag.

Nu er det jo bare en lille hverdagsracer jeg holder mig, så længe
den kan følge trafikken må den være god nok :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Rune Larsen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 26-08-03 17:31

Hans Joergensen wrote:


> Jeg er ret sikker på den får en tand for meget lige for tiden,
> ihvertfald ved lav gas.. den er slem til at gå i '4-takt'
> Til gengæld synes jeg jeg har bemærket at det sidste stykke på
> gashåndtaget ikke rigtig giver særlig meget hvilket jeg synes
> tyder på at den får for lidt... ? (eller at spjældene går for højt
> op, men det kan de vel ikke)

Der er jo tale om to forskellige områder på karburatoren. Den kan sagtens
være for fed i bunden og for mager i toppen.

Start med at rense karburatorerne, og sæt det hele tilbage til
fabriksindstillingerne. Det er nemmest at gå systematisk til værks derfra.

Hvis du mener den er for fed på toppen, kan du jo prøve at gi den en kende
på chokeren mens den er deroppe, for at se om det bliver værre eller bedre.

> Nu er det jo bare en lille hverdagsracer jeg holder mig, så længe
> den kan følge trafikken må den være god nok :)

Pft. Det kan selv en gammel GN250'er jo

/Rune

Hans Joergensen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 26-08-03 18:58

Rune Larsen wrote:
> Hvis du mener den er for fed på toppen, kan du jo prøve at gi den en kende
> på chokeren mens den er deroppe, for at se om det bliver værre eller bedre.

Det går nok ikke ... chokeren sidder nede ved karburatorene, og den
er on/off .. :)

Men tak for tips selvom jeg dog kendte dem i forvejen... jeg er bare
for doven til at justere på den når den for det meste kører ganske
fint fint.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Rune Larsen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 26-08-03 20:33

Hans Joergensen wrote:

> Men tak for tips selvom jeg dog kendte dem i forvejen... jeg er bare
> for doven til at justere på den når den for det meste kører ganske
> fint fint.

*hehe*
Det er lissom kæresten og hendes bil. Forrude-sprinkleren virker ikke, den
ene højttaler skratter ved det mindste bas, den ene bærekugle er
halv-defekt og en masse andre småfejl. Hun gider bare ikke få gjort noget
ved nogen af tingene, for "den kører jo"

Personligt foretrækker jeg at ha orden i tingene. Det er nok
ingeniør-generne der spiller ind

/Rune

Edvard Korsbæk (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 26-08-03 06:30

Det korreigerede kompressionsforhold er ikke særligt interessant. Ved de
> omdrejningstal der sker noget sjovt, er der ikke noget særligt tab af gas
> ud gennem udstødningsporten.


Så prøv engang at lave en 4-takter med kompressionsforhold 16:1. Grunden til
det går godt med geometrisk forhold 16:1 på en totakter er at kompressionen
først begynder at ske når alle porte (indsugning og udstødning) er lukket.

Edvard Korsbæk



Hekto (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 26-08-03 08:49

In article <bier9v$fmn$1@sunsite.dk>, info@bb-soft.dk says...
> Det korreigerede kompressionsforhold er ikke særligt interessant. Ved de
> > omdrejningstal der sker noget sjovt, er der ikke noget særligt tab af gas
> > ud gennem udstødningsporten.
>
>
> Så prøv engang at lave en 4-takter med kompressionsforhold 16:1. Grunden til
> det går godt med geometrisk forhold 16:1 på en totakter er at kompressionen
> først begynder at ske når alle porte (indsugning og udstødning) er lukket.
>
Sandheden ligge lidt, midt imellem.

Dem der har prøvet en rigtig hårdtpumpet 2T'er, ved at der ligesom
findes 'et sandhedens øjeblik'. Det er det ganske snævre
omdrejningsområde hvor indsugning, porte og udstødningssystem går i
ressonans og raketten fyres af.

Hvis vi betragter motoren i det øjeblik hvor omdrejninger og
afstemning fungerer optimalt vil der ske følgende:

Udstødningen åbner og gassen begynder at fare ud igennem porten.

Skyllekanalerne åbner, og blandingen begynder at strømme ind.
Skyllekanalerne udformning gør at udstødningsgassen skubbes ud af
cylinderen.

Bundstilling.

Stemplets bevægelse ville suge gas ind også fra skyllekanalerne men
blandingens inerti gør at der fortsat strømmer gas ind igenne selve
indsugningen, og at der stadig strømmer gas ud af skyllekanalerne.

Inertien i den friske blanding får den til at strømme ud af
udstødningsporten og ud i den forreste del af udstødningsrøret.

Trykbølgen rammer bageste konus i potten og returneres.

Trykbølgen farer tilbage igennem udstødningsrøret og 'stopper'
gasblandingen ind i cylinderen igen.

Skyllekanalerne lukker.

Udstødningsporten lukker.

Trykket i cylinderen er nu større end det øjeblikkelige atmosfæriske
tryk, da inertikræfterne har 'pumpet' mere gasblanding ind i
cylinderen, end der kunne opnås ved alm. sugen og pusten.

Gassen komprimeres nu, på vanlig vis af stemplets bevægelse mod
toppen.



--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Rune Larsen (26-08-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 26-08-03 17:25

Edvard Korsbæk wrote:

> Så prøv engang at lave en 4-takter med kompressionsforhold 16:1. Grunden
> til det går godt med geometrisk forhold 16:1 på en totakter er at
> kompressionen først begynder at ske når alle porte (indsugning og
> udstødning) er lukket.

Du kunne ikke få en 125cc cylinder til at køre med det kompressionsforhold!
Det kan ene og alene eksistere pga den meget lille cylinder, hvor blandingen
blandes meget bedre i det lille forbrændingskammer ift. en større cylinder.

I det omdrejningsområde hvor udstødningen virker optimalt, har man en
scavenge-ratio lige omkring 1, hvorfor fylidningen er 100%, og man skal
altså _ikke_ regne det ud fra det tidspunkt hvor portenen lukker.

Hvis det er tilfældet, så spørger jeg lissom Graham Bell "hvorfor må en
175cc motorcykel så ikke køre med i 125cc klasserne?", når det
tilsyneladende kun er de 125cc der rent faktisk bidrager til forbrændingen?

/Rune

Hekto (25-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 25-08-03 21:40

In article <3f4a677a$0$19388$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Thomas Buus
Andersen says...
> Nu har jeg jo købt mig sådan en lille 40cc potent maskine.
> Men jeg læser så, efter at have tanket 95 blyfri og tilsat 2% olie, at de
> anbefaler okt 98 eller bedre.
> Men har det nogen større betydning. Den kører ifølge Polini med en
> kompression på 16,2:1
>
Der kan foregå flere skadelige ting i en 2T'er end lige mangel på olie.
Benzinblandingen kan selvantænde og give 'detonationer'/tændingsbanken.
Dette er forsøgt modvirket af bl.a. topstykkets udformning med squish
band (den kant der sidder hele vejen rundt), så den høje kompression
fremkommer umiddelbart når stemplet går i top.
Alligevel kan de opstå, og de er totalt ødelæggende for stempel og evt.
cylindervægge med Nicasil.

Anbefales der 98, så brug 98.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

lange (26-08-2003)
Kommentar
Fra : lange


Dato : 26-08-03 10:30

> Nu har jeg jo købt mig sådan en lille 40cc potent maskine.
> Men jeg læser så, efter at have tanket 95 blyfri og tilsat 2% olie, at de
> anbefaler okt 98 eller bedre.
> Men har det nogen større betydning. Den kører ifølge Polini med en
> kompression på 16,2:1

Normalt er der en grund til at fabrikkerne opgiver som de gør.

Hvis de angiver 98 oktan kan du vælge at risikere ødelægge motoren på den
nyindkøbte mc der vel udgør en værdi på adskillige tusinde eller at hælde
for mindre end 50kr brændstof ud.

Hvis det var mig ville valget ikke være svært

Lange.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste