Hastighedsnedsættende foranstaltninger i f~
Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 10:24

Jeg kørte en tur igennem Karlebo i går eftermiddags. Faktisk kom jeg
igenne både på udturen og på hjemturen.

Der er flere steder lavet indsnævringer af vejbanen, for at man skal
nedsætte hastigheden. Nogle af disse er forsynet med 3 forhøjninger,
i en 'trekant'.

På hjemvejen havde jeg solen i øjnene og kørte så over disse med ca.
50 Km/t, istedet for at køre ude i siden, hvor der er plan vej.

Da blev jeg sq hidsig!!

Kronrørslejerne blev slået løse, så de måtte spændes efter.
Heldigvis var 50 Km/t nok til at den blev på hjulene, selv om styret
blev slået fra side til side.
Man kommer kørende pænt stille og roligt, og jeg tør ikke helt tænke
tanken at man kommer i mørke, og IKKE kører stille og roligt!!!!

Jeg mener at disse tingester før har været diskuteret her; men hvad
blev resultatet? Var der ikke nogen der henvendte sig til
vejdirektoratet eller færdselsstyrelsen?

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 25-08-03 11:35

Mener at DMC er igang med det. Kan ikke huske om der er kommet en afgørelse

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-08-03 11:45

Hekto wrote:

> Jeg mener at disse tingester før har været diskuteret her; men hvad
> blev resultatet? Var der ikke nogen der henvendte sig til
> vejdirektoratet eller færdselsstyrelsen?

Ja, noget forpulet l... er, hvad det er!! :o/
I Sorø hvor jeg bor, har de som prøve haft opsat samme "buler", bare i sæt
af 2 ad gangen. Der var en masse bøvl med dem, og folk klagede over
ødelagte støddæmpere og fælge på deres biler, og en æggeskal nåede da også
at vælte ved eftersætning af en unge knallertkører ind over bumpene.
Ydermere klagede en beboer med hus lige op ad bumpene, over revnede vægge
osv.
Her for en måneds tid siden blev bumpene så fjernet, og alle trafikanter
og beboere åndede lettet op... MEN et par dage efter, satte de så 3 op af
slagsen på samme måde, som du beskriver, og dét er komplet sindsygt!
Den tilladte hastighed over chikanerne er 40 km/t, og selv ved 30 km/t vil
man i mine øjne hurtigt få smadret alt hvad der hedder støddæmpere og
aluflge osv. Det er ufatteligt at de er lovlige, og at staten tør at lægge
navn til sådan noget!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-08-03 12:04

Hekto <hekto.nospam@hekto.dk> writes:

> [...]
>
> Der er flere steder lavet indsnævringer af vejbanen, for at man skal
> nedsætte hastigheden. Nogle af disse er forsynet med 3 forhøjninger,

Jeg synes de var så fikse fordi jeg kunne køre lige igennem uden
videre. Ikke som med almindelige irriterende vejbumpl. Forskellen er
naturligvis at jeg så dem. Så vidt jeg husker er de røde, så jeg synes
faktisk de burde være mulige at se.

Hvis de vitterlig er så farlige som du giver udtryk for (det kunne jeg
nu egentlig også godt forestille mig), så er det naturligvis er
problem. Måske det kan løses med bedre skiltning inden man kommer til
dem?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 12:18

In article <spamdrop+m3fzjqhuc1.fsf@paven.bunk.cc>, spam@bunk.cc
says...
> [...]
> videre. Ikke som med almindelige irriterende vejbumpl. Forskellen er
> naturligvis at jeg så dem. Så vidt jeg husker er de røde, så jeg synes

De er ganske rigtigt røde, med gule prikker! ... det ER de altså!

Dels var der indsnævringer med, og dels nogle tilsvarende uden. Anlagt
i flæng, efter sving og hvad der ellers er igennem byen.
Når så man har den lavtstående sol lige i øjnene, og regner med at den
kommende indsnævring er uden, så blivr man noget overrasket, selv med
lav fart.
Ser man dem, er det intet problem at styre uden om.

> [...]
> nu egentlig også godt forestille mig), så er det naturligvis er
> problem. Måske det kan løses med bedre skiltning inden man kommer til

Ja, en væsentlig bedre skiltning, især når der ikke er i alle
indsnævringer.

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-08-03 12:34

I tråden: spamdrop+m3fzjqhuc1.fsf@paven.bunk.cc,
Skrev Jacob Bunk Nielsen :

> [...]
> jeg nu egentlig også godt forestille mig), så er det naturligvis er
> problem. Måske det kan løses med bedre skiltning inden man kommer

Ja noget skal der jo gøres, for at holde farten ned i byerne, man kan
vel sige at der er der alene fordi nogen ikke kan holde sig i skindet
og lette foden/rullen gennem byerne.

Der eksperimenteres på livet løs rundt om i de små landsbyer, med små
skildpadder f.eks, de havde nær revet heleforenden af Asconaen medens
jeg kørte i den, og ramte "padden" med 50-55 km/t uha uha -

Skal vi skælde ud på nogen må det blive dem der med 110 "fløjter"
gennem byerne, og får de lokale til at ønske fartdæmpning, ikke det
offentlige, der bare forsøger at løse problemerne efter bedste fattige
evne

--
Dun@nt
XJ600 51J - der kan erhverves når sæsonnen er slut. . .

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 14:11

In article <bics6t$2s8$1@sunsite.dk>, Dun@nt says...
> Ja noget skal der jo gøres, for at holde farten ned i byerne, man kan
> vel sige at der er der alene fordi nogen ikke kan holde sig i skindet
> og lette foden/rullen gennem byerne.

Det er heller ikke dét jeg brokker mig over. Jeg bor selv et sted hvor
vanvittige forældre hver morgen farer hen til for at sætte deres egne
unger af ved skolen.
Det sker med en hastighed, så der formelig sprøjter egernlig og døde
pindsvin fra hjulene!!!!

> [...]
> gennem byerne, og får de lokale til at ønske fartdæmpning, ikke det
> offentlige, der bare forsøger at løse problemerne efter bedste fattige

Det føltes nærmest somom man kørte durk ind i en høj kantsten!
Personligt mener jeg at det er i orden med den slags foranstaltninger;
men de bør ikke være til fare for trafikanterne.
En på MC, der kommer kørende i mørke, passerer de første indsnævringer
uden problemer, risikerer så at stå på hovedet, hvis han i tusmørket
passerer 'paderne' med samme hastighed.
Det samme med disse vidunderlige bussluser, hvor man har fjernet
vejbanen i midten, til fordel for et stort hul. Der ER skiltet godt og
grundigt; men overser man det alligevel, så ...

Det næste kunne jo blive store betonringe, midt på kørebanen, som man
så 'bare kan køre uden om', hvis man lige husker at få øje på dem.

Fra : Bjørn S

Dato : 25-08-03 14:49

"Hekto" skrev i en meddelelse

> Det næste kunne jo blive store betonringe, midt på kørebanen, som man
> så 'bare kan køre uden om', hvis man lige husker at få øje på dem.

De findes skam allerede...er det ikke i Slagslunde, oppe ved Stenløse bl.a ?
Dog er de til at få øje på, syntes det er langt værre med de forhindringer
som ligger lige efter et sving. Jeg mener det er i Ramløse / Nordsjælland,
ihvertfald et sted mellem Gilleleje-Ramløse der ligger nogle indsnævringer
lige umiddelbart efter et uoverskueligt sving. De er så "smart" lavet at
kommer der en mødende bilist er der kun plads til en Er man ikke
lokalkendt på stedet kan det meget hurtigt gå galt.

--
/Bjørn

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-08-03 15:22

I tråden: MPG.19b429506157a6e698997b@news.cybercity.dk,
Skrev Hekto :
> In article <bics6t$2s8$1@sunsite.dk>, Dun@nt says...
[zax]
> [...]
>
> Det næste kunne jo blive store betonringe, midt på kørebanen, som
> man så 'bare kan køre uden om', hvis man lige husker at få øje på
Point taken !

Det med hullerne kender jeg godt fra Aalborg ude ved Uni.(de er vist
fjernet nu)Det var jævnligt at en bil aligevel forsøgte at liste sig
igennem, men de er for brede - hullerne (en bus kan netop klare den)
og så må falck altså i aktion - for så står bilen så man kun kan se
øverste kant af bagklappen, resten er væk i hullet *lol*,
Jeg har aldrig tænkt på konsekvenserne for en MC, i mørke med 50-60
km/t - det ville være den visse død

Det med beton klodserne _er_ indført flere steder, bla. i Hobro ved
idrætscenteret, det siger altså knald bang når man torpederer en
sådan, (og der er der flere biler der har gjort, men så vidt jeg ved
ikke nogen MC - endnu)

Jeg troede egentlig kun at de skarpe trekanter var anvendt ved
vejarbejde og blev fjernet om natten - det har man kørt som forsøg i
Nordjylland, med en vis succes, som en af vejarbejderne sagde med et
glimt i øjet og fortalte historien om en der fik sine fælge fælt bulet
med _alt for høj hartighed_

Vi må arbejde for at de forhindringer der laves virker, men ikke ar
livsfarlige, men en gang i mellem tager den indre djævel jo ved en og
der laves foranstaltninger der nok skal få det til at sive inde på den
ene eller anden måde, måske er det det teknikerne har tænkt da de
opfandt trekanten....

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-08-03 15:42

> [...]
> og så må falck altså i aktion - for så står bilen så man kun kan se
> øverste kant af bagklappen, resten er væk i hullet *lol*,

Nej, hullerne er der endnu, så det sker stadig ret tit, at en eller anden
pige ( ) som har lånt sin fars bil sætter den grundigt fast.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500R

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 21:05

In article <bid61e$bv1$1@sunsite.dk>, J.C.Kløve says...
> [...]
> der laves foranstaltninger der nok skal få det til at sive inde på den
> ene eller anden måde, måske er det det teknikerne har tænkt da de

Helt enig!
De må gerne virke; men altså helst uden at man fortsætter efter
forhindringen ... i rullestol!!!!!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Brian Lænø

Dato : 25-08-03 19:49

"Jacob Bunk Nielsen" skrev
> [...]
> nu egentlig også godt forestille mig), så er det naturligvis er
> problem. Måske det kan løses med bedre skiltning inden man kommer til

Hvad sker der så om vinteren, når de ligger gemt under et tynd lag sne, og
der er sne på skiltet.
Der køres jo også på mc om vinteren.
En hastigheds nedsættende forhindring, bør kunne passeres uden risiko /
ubehag ved lovlig hastighed, også om vinteren.
En ambulance bør også kunne passerer med lovlig hastighed, uden risiko for
patienten.
Selv med for høj hastighed, bør man kunne passerer uden risiko for
helbredet.
Der er jo ikke indført dødsstraf for at overse et skilt.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 21:07

In article <3f4a5a13$0$48892$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Brian Lænø
says...
> [...]
> helbredet.
> Der er jo ikke indført dødsstraf for at overse et skilt.

Gyyys! Efter at have prøvet det på tør vej, tør jeg slet ikke tænke på
hvad der vil ske på glat vej!!! Værre endnu hvis man - i glat føre -
havde kørt for stækt!
Det var rigeligt med 40-50 stykker!

De burde næsten afmærkes med blink!

Fra : Nyhedsserver

Dato : 25-08-03 12:28

"Hekto" <hekto.nospam@hekto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På hjemvejen havde jeg solen i øjnene og kørte så over disse med ca.
> 50 Km/t, istedet for at køre ude i siden, hvor der er plan vej.

Sgu' da godt det ikke var en unge du over så:-/

vh

Niels

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 14:03

In article <3f49f2fc$0$24695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
ndr.tf.slet@taarnby.dk says...
> Sgu' da godt det ikke var en unge du over så:-/

Det var sq da også det jeg så efter, at jeg ikke gjorde! :0*

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 25-08-03 14:05

"Nyhedsserver" <ndr.tf.slet@taarnby.dk> wrote in news:3f49f2fc$0$24695
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Sgu' da godt det ikke var en unge du over så:-/

De plejer at være højere end 10-15 cm :)

--
Mvh. Simon Pedersen
Suzuki GSX 600 F

Fra : nd

Dato : 26-08-03 11:28

"Simon H. Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse
> "Nyhedsserver" <ndr.tf.slet@taarnby.dk> wrote in news:3f49f2fc$0$24695
> $edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> De plejer at være højere end 10-15 cm :)

Nej og de er heller ikke røde med hvide pletter.

Pointen er at Hekto ikke kørte efter forholdene. Om det er børn, dyr, tabte
genstande, manglende brønddæksler er i princippet underordnet; Man skal se
hvor man køre og kunne nå at bremse.

vh

Niels

Fra : Hekto

Dato : 26-08-03 12:12

In article <3f4b3642$0$24705$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
ndr.tf.slet@taarnby.dk says...
> Pointen er at Hekto ikke kørte efter forholdene

Nej, du har fulstændig ret!
Jeg burde straks have klodset bremserne og stået af og trukket cyklen!
Det ville du helt afgjort have gjort, med din store erfaring og gode
reflekser.
Undskyld, undskyld, undskyld! jeg skal nok love at huske at gøre det
næste gang!
Jeg er ked af at den mulighed ikke lige faldt mig ind, og har sat mig
selv på vand og brød i 14 dage. Endvidere vil jeg fremover afholde mig
fra at køre når solen skinner, vejbanen er våd, der er faldet sne, det
er blevet mørkt, eller en hvilken som helst vilkårlig kombination af
disse. ;0)

Det eneste jeg ikke er helt sikker på at jeg kan opnå er, at forklare
dig hvad budskabet i virkeligheden er! :0/

Man bør ikke lave den slags ting på vejbanen, der kan bringe
trafikanter i unødig fare, uden at de som minimum er meget tydeligt
afmærkede.
En ulejlighed man gør sig andre steder som f.eks. med jernbanebomme,
fodgængerfelter, vejarbejde, udrykningskøretøjer o.s.v.
Et godt gammeldags vejbump af 'standarddimensioner' kunne have
risikeret at slå kronrørslejerne løse, og måske skudt et par pakdåser
i gaffelbenene der sikkert også var røget i bund hvis ellers
hastigheden havde været stor nok; men ikke afstedkommet at man sendes
på en slingretur imelle tre på hinanden følgende skrå flader!
Disse 'padder' (OK, Pade?) er ikke de eneste eksempler. Der er også
nævnt bussluser, forhindringer på vejbanen, blå cykelstier m.m. som
også kan udgøre en fare, også selv om man kører efter forholdene og
ikke nødvendigvis bare fordi man overser dem.

Der findes ligefrem instututioner som DEMKO, Underwriters Laboratory,
Forbrugerstyrelsen o.s.v. som er nedsat for at sikre forbrugerne imod
at produkter kan bringe dem i fare.
Det må da være rimeligt at man som trafikant, heller ikke udsættes for
hastighedsnedsættende foranstaltninger, der kan lave en til
lirekassemand!

Fra : nd

Dato : 26-08-03 14:40

> [...]
> fra at køre når solen skinner, vejbanen er våd, der er faldet sne, det
> er blevet mørkt, eller en hvilken som helst vilkårlig kombination af

Ja ja, det må du selv om

> [...]
>
> Man bør ikke lave den slags ting på vejbanen, der kan bringe
> trafikanter i unødig fare, uden at de som minimum er meget tydeligt

Er du ikke på vej ind i en by? er de ikke det, der er en indsnævringer på
hver side af vejen ? havde skilte hjulpet? du havde solen lige i øjene?

> [...]
> også kan udgøre en fare, også selv om man kører efter forholdene og
> ikke nødvendigvis bare fordi man overser dem.

Vi kan sagten blive enige om at der er mange uhensigtsmæssiger ude i
trafikken, men det er i sidste ende den enkelte trafikants ansvar at anpasse
hasigheden efter de givne forhold. Som sagt det kunne være alt mulig andet
der kunne have ligget istedet for puklerne.

Prøve, hiv din gamle teoribog frem, og læs alt det man skal tage sig iagt
for; små veje med højre vigepligt, udkørsler hvor et barn kan løbe ud fra
osv osv. Det er ikke for at generer kommende trafikanter at de står der vel?

At jeg så måske ikke selv overholder alle disse hensyn til punkt og prikke,
er en anden historie Men sker der alloigevel noget, har jeg ikke andre
end at give skylden, end mig selv.

> [...]
> Det må da være rimeligt at man som trafikant, heller ikke udsættes for
> hastighedsnedsættende foranstaltninger, der kan lave en til

Det er vel bl.a. også så noget Rådet for Større Færselssikkerhed beskæftiger
sig med?
Well, alle typer for hastighedsnedsættende foranstaltninger kan vel lave en
til lirekassemand. Det er vel bare en spørgsmål om hastigheden er høj nok?

IMHO: et af de mest effektive trafikkerhedsmæssige tiltage man man kunne
foretage er, hvert 5. år skulle alle med kørekort til køreprøve, både teori
og praksis.

Ha' forsat en go' dag

Niels

Fra : Hekto

Dato : 26-08-03 15:57

In article <3f4b6316$0$24632$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
ndr.tf.slet@taarnby.dk says...
> Ja ja, det må du selv om

OK, så vil jeg nok alligevel tage MC'en hjem fra arbejde i dag! ;0)

> Er du ikke på vej ind i en by? er de ikke det, der er en indsnævringer på
> hver side af vejen ? havde skilte hjulpet? du havde solen lige i øjene?
Jeg var sådan set inde i byen, og havde allerede passeret mindst een
indsnævring, af den i forvejen smalle vej. (læs mit andet svar)

> [...]
> hasigheden efter de givne forhold. Som sagt det kunne være alt mulig andet
> der kunne have ligget istedet for puklerne.

Nej, det kunne ikke have været 'alt muligt andet'. Det kunne være
noget der ikke var særlig højt, ikke bevægede sig, og som gik
nogenlunde i ét med vejbanen ... vil jeg tro.

> [...]
> osv osv. Det er ikke for at generer kommende trafikanter at de står der vel?

Nu er du forudindtaget. Jeg havde sat hastigheden ned, og så mig godt
for. Dog kørte jeg ikke i skridtgang; men min hastighed var rimeligt
afpasset efter forholdene. (selvfølgelig min mening; men det var den
der gjaldt på det tidspunkt)

Husk samtidig på at det ikke er anvendelsen af fartdæmpende
foranstaltninger vi diskuterer, kun udformningen af disse.
Det er hverken berettigelsen af dem eller hastigheden jeg anfægter,
kun den mulighed at jeg kunne være kommet til skade p.gr.a. deres
udformning!!!

> [...]
> til lirekassemand. Det er vel bare en spørgsmål om hastigheden er høj nok?

Ja, da! Måske var 'padderne' en sag for dem?

Nu blander du to ting sammen. Selvfølgelig kan det mindste lille
vejbump sende en HT-bus til månen, bare den kører stærkt nok.
Igen er det ikke formålet med diskutionen. Min påstand er, at selv med
den påbudte hastighed, er det farligt for en motorcykel at overse
'padderne', og sådan bør det ikke være!

> IMHO: et af de mest effektive trafikkerhedsmæssige tiltage man man kunne
> foretage er, hvert 5. år skulle alle med kørekort til køreprøve, både teori
> og praksis.

Det har du angiveligt ret i; men hvad har det med 'padderne' at gøre?
De bliver da ikke sikrere at forcére med MC, bare fordi man lige har
været til køreprøve?

God tur til Karlebo, som sikkert også får besøg af andre nysgerrige
der skal se 'dyrene'?
Prøv, som jeg har foreslået, objektivt at vurdere hvor synlige de er,
med den lave sol i øjnene?

Fra : Futte & Co.

Dato : 26-08-03 20:28

"Hekto" <hekto.nospam@hekto.dk> wrote in message
> [...]
> Det må da være rimeligt at man som trafikant, heller ikke udsættes for
> hastighedsnedsættende foranstaltninger, der kan lave en til

Hørt ........................
det lort skal væk fra vejene hurtigst muligt.

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-08-03 13:11

> [...]
> tabte genstande, manglende brønddæksler er i princippet underordnet;
> Man skal se hvor man køre og kunne nå at bremse.

Holder du altid en fart så du kan nå at stoppe foran et pindsvin eller nå at
bremse for et rådyr, der løber over vejen? Denne fart vil jo være langt
under hastighedsgrænsen.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500R

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-03 13:32

Jacob Larsen wrote:
> Holder du altid en fart så du kan nå at stoppe foran et pindsvin eller nå at
> bremse for et rådyr, der løber over vejen? Denne fart vil jo være langt
> under hastighedsgrænsen.

Jeg holder altid en fart der er så høj at jeg kommer forbi før dyret
løber ud

Hvor hurtigt skal man køre for at nå forbi før de får bygget
fartbumbet?

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Futte & Co.

Dato : 26-08-03 20:32

> Jeg holder altid en fart der er så høj at jeg kommer forbi før dyret
> løber ud
>
> Hvor hurtigt skal man køre for at nå forbi før de får bygget
> fartbumbet?

Se , ........ det skal afprøves.
Hvem melder sig frivilligt

--
Jørgen , Brøndby, der allerede har afmærket 3 p-båse med MC.
CB550F , den fine årgang 1975, der har mødt asfaltfarvede padder i Ishøj

Fra : nd

Dato : 26-08-03 14:05

"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Holder du altid en fart så du kan nå at stoppe foran et pindsvin eller nå
at
> bremse for et rådyr, der løber over vejen? Denne fart vil jo være langt
> under hastighedsgrænsen.

Nej, men jeg bliver hverken hissig eller "brokker" mig til dfm om, at
puklerne skal fjernes fordi jeg ikke ser mig for Jeg kører jævnligt den
rute og jeg skal også ud på den i aften. Første gang pløjede jeg også lige
hen over dem i mørke. Det gav mig en huskekage at jeg nok lige burde se mig
bedre for og være mere opmærksom på min hastighed.....

Det jeg lagde ud med var at; det kunne være gået meget værre hvis det var
noget andet Hekto kørte henover.

vh

Niels

Fra : Jacob Larsen

Dato : 26-08-03 14:42

> [...]
> pløjede jeg også lige hen over dem i mørke. Det gav mig en huskekage
> at jeg nok lige burde se mig bedre for og være mere opmærksom på min

Derfor bør der være bedre skiltning. Alle skal jo møde padderne en første
gang og helst uden at vælte. Hvis de pludsedselig laver om på vejbelægningen
skal de da gøre opmærksom på det.

> Det jeg lagde ud med var at; det kunne være gået meget værre hvis det
> var noget andet Hekto kørte henover.

Ja, det har du selvfølgelig ret i
--
mvh. Jacob Larsen - GS500R

Fra : Hekto

Dato : 26-08-03 15:40

In article <3f4b5aee$0$24695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
ndr.tf.slet@taarnby.dk says...
> Nej, men jeg bliver hverken hissig eller "brokker" mig til dfm om, at
> puklerne skal fjernes fordi jeg ikke ser mig for

Jeg brokker mig ikke, og jeg bliver hidsig når nogen forsøger bevidst
at spænde ben for mig så jeg kan falde og slå mig slemt! (i overført
betydning)
Jeg havde jo set 'padderne' på den tidligere tur igennem, og vidste
hvordar høje og hvor brede de var, og ville umiddelbart ikke vurdere
at de var specielt slemme at passere direkte, med rimeligt lav
hastighed. De er pænt rundede og ikke spor kantede.
Da jeg så røg hen over dem, blev jeg atså hidsig, for det var
ualmindelig ubehageligt, og det flåede godt i styret. Hidsig fordi jeg
indså, at der ikke skulle meget til før de kunne afstedkomme alvorlige
uheld!

> [...]
> hen over dem i mørke. Det gav mig en huskekage at jeg nok lige burde se mig
> bedre for og være mere opmærksom på min hastighed.....

Så skulle du måske lade være med at spille hellig! ;0)

> Det jeg lagde ud med var at; det kunne være gået meget værre hvis det var
> noget andet Hekto kørte henover.

Da du nu har tilkendegivet at du udemærket kender vejen, ved du også
at den er ualmindelig smal, så at to køretøjer kun kan passere
hindanden med lempe. Der er rigtig mange uoverskulige sving, med
bevoksning helt ud til vejkanten, og små sideveje med meget ringe
oversigtsforhold.
Dermed er du selvfølgelig også klar over, at det ikke er et sted men
racer igennem, såfremt man er belemret med intelligensens forbandelse.
Det er simpelthen indlysende, at møder man en modkørende under de
forhold, kan man gøre insekterne følgeskab på modpartens køler-klap!
Sund fornuft vil også sige dig, at 'vejens udstyr', mangel på fortov
og haver med direkte adgang til kørebanen indikerer at der er mulighed
for at der løber børn og hunde direkte ud på kørebanen. Faktisk
oplevede jeg en lille pige der formelig blev slæbt hen ad jorden af
sin storesøster, fordi de åbenbart var blevet belært om at passe på
alt kørende!
Så det var ikke fordi jeg halvsovende, med lukkede øjne, fór igennem
byen, og af den grund overså 'padderne'!

Da du nu skal derop i aften, så prøv at se hvor meget af 'padderne' du
kan se i den nedgående sols sidste stråler!!!
Gi' mig så bare en lille smule ret i, at hvis du skal holde øje med
alt andet, og der ikke er skiltet tydelig foran din næse, med
'paddernes' tilstedeværelse, så kunne også DU godt overse dem, ligesom
du gjorde det i mørke!? ;0)

Fra : Ole Mogensen

Dato : 25-08-03 18:46

> [...]
> /Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'

Hold op med at spille idiot.... du kørte /ikke/ efter forholdende !!!
Den undskyldning du bruger "På hjemvejen havde jeg solen i øjnene"
Fuck , det er den samme som nogle idiotiske billister bruger
når de køre ud foran tværgående mc'ister , med grimme
resultater til følge.
Og så er vi der.... FANDENS billister , hvorfor køre de ikke
efter forholdende...............
Det kunne måske være sundt at se os selv som "medtrafikanter".
Jeg har i dag haft en "solen i øjnene" oplevelse i dag ,
jeg er bare glad for at billisten var hurtig , OG kørte mindre
end det der er tilladt.
Jeg har kørt MC i 24 år , og føler mig som en rutineret MC'ist ,
jeg kørte på rutinen idag , ikke med hjernen.

ja ja .. flame on

Ole

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 21:19

In article <3f4a4b3f$0$32535$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Ole
Mogensen says...
> ja ja .. flame on

Det gider jeg næsten ikke engang; men jeg synes at du selv skulle køre
forbi og tage en tur! Så kunne det være at du så på dit eget liv og
førelighed, med andre øjne, min ven!

Havde du læst det hele grundigt, ville du være klar over, at jeg rent
faktisk havde været igennem Karlebo 1½ time tidligere, set alle
forhindringer, og elegant, med lovlig hastighed, kørt igennem.
Det var ikke noget med ræs, eller anden form for voldsom kørsel.
(Men når man kaster en sten blandt ulve, så hyler den der bliver ramt,
som regel!)

Det der er min point, som du så opfatter som en dårlig undskyldning, er
at at selv om jeg vidste at nogle af indsnævringerne var forsynet med
'pader', let overså dem med solen i øjnene, fordi disse indsnævringer
ikke adskildte sig fra de andre, på nogen måde.
Samtidig har man rigeligt at se til, med solen i øjnene, i en lille by
med børn, sideveje, og ikke for gode oversigtsforhold!

Det er muligt at du, uden hjerne, og 24 år i baglommen kan klare enhver
situation! - Tillykke med det!
Jeg har bare ikke rigtig lyst til at der bliver lavet forhindringer på
kørebanen, som er gode nok til biler; men som kan bringe mit liv og min
førelighed i fare på MC. Faktisk tror jeg heller ikke at du har!

Fra : BoS.

Dato : 25-08-03 21:57

Ole Mogensen wrote:
> Hold op med at spille idiot.... du kørte /ikke/ efter forholdende !!!
> Ole

Hej Ole

Har du selv prøvet at kører over det der djævle?

Flame over

mvh Bo

Fra : Richard

Dato : 25-08-03 20:22

Hej Hekto,

Hekto wrote:

> Jeg kørte en tur igennem Karlebo i går eftermiddags. Faktisk kom jeg
> igenne både på udturen og på hjemturen.

Sendte din besked videre til min kontakt i Kbh. Politis
færdselsafdeling. Han vil prøve at lægge vejen forbi Karlebo asap og
bedømme forhindringerne og ikke mindst skiltningen. Mere derefter...

> Jeg mener at disse tingester før har været diskuteret her; men hvad
> blev resultatet? Var der ikke nogen der henvendte sig til
> vejdirektoratet eller færdselsstyrelsen?

....samme kontakt gav mig dette referat af samtalerne i foråret mellem
Færdselsstyrelsen, politiet og producenten af de sorte, firkantede
trafiktællings-klodser, vi talte om i vinter:

"Køretøjs-tælle-dimsen vil i fremtiden blive malet i en divergerende
farve.......... den er lovlig.................(!) og man vil ikke fra
politiets side gøre indsigelser........(!) MEN : firmaet vil prøve at
opfinde en dims, der er fladere, evt umærkelig - men det vil ta et halvt
års tid."

Det læser jeg, som om de involverede parter godt er klar over, at det er
noget snavs, de har fået lavet. Personlig synes jeg, at de bør bruge
kabler nedfræset i vejen ligesom dem, de bruger i mange lyskryds. Hvem
ved, måske ender det også med det?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 21:29

In article <bidnro$jgr$1@sunsite.dk>, Richard says...
> Sendte din besked videre til min kontakt i Kbh. Politis
> færdselsafdeling. Han vil prøve at lægge vejen forbi Karlebo asap og
> bedømme forhindringerne og ikke mindst skiltningen. Mere derefter...

Det lyder som en rigtig god idé!

> [...]
> politiets side gøre indsigelser........(!) MEN : firmaet vil prøve at
> opfinde en dims, der er fladere, evt umærkelig - men det vil ta et halvt

Paderne var fesent-røde med gule prikker; men det hjælper ikke meget i
modlys, regn og sne. Ordentlig skiltning er at foretrække.

> [...]
> noget snavs, de har fået lavet. Personlig synes jeg, at de bør bruge
> kabler nedfræset i vejen ligesom dem, de bruger i mange lyskryds. Hvem

Sidst jeg så sådanne, var de lagt ud til siderne, så der var et
rimeligt spor i midten.
Desværre ses der sikkert med 'bil-øjne' på den slags.
Høje striber på vejen, blå epoxy ved cykelstierne som er glatte i
regnvejr og billige asfaltreparationer med flydende bitumen der også
bliver glat i regnvejr.
Disse ting betyder ikke så meget når man har 4 hjul; men på to hjul kan
de være katastrofer.

Fra : Richard

Dato : 25-08-03 21:33

Hekto wrote:

> Paderne var fesent-røde med gule prikker; men det hjælper ikke meget i
> modlys, regn og sne. Ordentlig skiltning er at foretrække.

På standens vegne: Du mener forhåbentlig "padderne", ikk'

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 21:46

In article <bids20$ldb$2@sunsite.dk>, Richard says...
> På standens vegne: Du mener forhåbentlig "padderne", ikk'

*GRILL*

Sorryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy! ;0D

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-08-03 21:58

On Mon, 25 Aug 2003 21:21:52 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej

> [...]
De samme runde paddehatte findes også i Himmelev ved Roskilde.
De er aldeles ubehagelige at ramme med en MC.
Om dagen er de ikke det store problem - de er nemme at se og der er
plads til at vige udenom, men om aftenen/natten og i fugtigt vejr er
de en dødsfælde for en MC.
De er lige så glatte som brun sæbe.

Dem ved Karlebo mødte jeg en dag jeg havde solen direkte i øjnene.
Det var en oplevelse

>...samme kontakt gav mig dette referat af samtalerne i foråret mellem
>Færdselsstyrelsen, politiet og producenten af de sorte, firkantede
>trafiktællings-klodser, vi talte om i vinter:

Dem vi taler om her er meget større og væsentligt højere end dem der
bruges til trafiktælling.
OK, så er de nye placeret hvor der er skiltet med stillevej, men selv
om man passerer dem med tilladt hastighed udgør de en fare for
tohjulere.
Nogen bør kigge lidt nærmere på om det nu også er en god ide.

> [...]
>noget snavs, de har fået lavet. Personlig synes jeg, at de bør bruge
>kabler nedfræset i vejen ligesom dem, de bruger i mange lyskryds. Hvem

Kablerne er nedfræset mange steder uden at være til gene.
De ligge i hele motorvejsnettet omkring Kjøwenhavnstrup.
De tæller biler (og MC), men kan også måle hastighed.
Ret nøjagtigt enda.
Jeg ved ikke nøjagtigt hvor mange spoler der er, men det er vel
omkring 100 stk.
Kig på www.trafikken.dk og find den link der er til TRIM systemet.
BTW. Der er også web cam's på visse vejstrækninger, bl.a. Hillerød
motorvejen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 22:03

In article <evskkvoeo9g9qvinffd2is4gjgre63d29c@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> Dem ved Karlebo mødte jeg en dag jeg havde solen direkte i øjnene.
> Det var en oplevelse

Så er vi da to om den oplevelse!
Man ved de er der; men ligepludselig får man en hel uventet 'bredside',
som om man bliver ramt af et eller andet!

Fra : Richard

Dato : 25-08-03 22:21

Steen Gruby wrote:

> De samme runde paddehatte findes også i Himmelev ved Roskilde.

Har du en nærmere stedsangivelse, min kontakt i Kbh. Færdselspoliti bor
på midtsjælland - næppe nogen større omvej at køre hjem.

> De er aldeles ubehagelige at ramme med en MC.
> Om dagen er de ikke det store problem - de er nemme at se og der er
> plads til at vige udenom, men om aftenen/natten og i fugtigt vejr er
> de en dødsfælde for en MC.

Ja, jeg bryder mig heller ikke om dem, Hekto var oppe at ride på i
Karlebo, selv om jeg må indrømme, at de under alm. lysforhold og påbudt
max-hastighed kan passeres uden større problemer på cykler som mine to.
Men hvad med en breder kane som en GW med store sidetasker mm...
Og som du siger i glat føre.

> Dem vi taler om her er meget større og væsentligt højere end dem der
> bruges til trafiktælling.

Netop, derfor tog jeg kontakt igen.

> Nogen bør kigge lidt nærmere på om det nu også er en god ide.

Ja, jeg glæder mig også til at høre, hvad han siger...

> Kablerne er nedfræset mange steder uden at være til gene.

Netop. Selv om de tilhørende systemer dog i visse lyskryds ikke er
justeret godt nok til at trigge på en mc, som så kan holde og vente for
ingenting - er tit sket for mig i Lynge fx.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-08-03 22:39

On Mon, 25 Aug 2003 23:21:01 +0200, Richard
<richardpunktumpade@mail.dk> wrote:

Hej Richard.

>Har du en nærmere stedsangivelse, min kontakt i Kbh. Færdselspoliti bor
>på midtsjælland - næppe nogen større omvej at køre hjem.

Jep, Fynsvej - Himmelev.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Richard

Dato : 26-08-03 21:10

Steen Gruby wrote:

> Jep, Fynsvej - Himmelev.

Den er videregivet - vender tilbage når jeg hører hans kommentar.

Fra : Skodbjarne

Dato : 25-08-03 21:20

> På hjemvejen havde jeg solen i øjnene og kørte så over disse med ca.
> 50 Km/t, istedet for at køre ude i siden, hvor der er plan vej.
>
> Da blev jeg sq hidsig!!

prøv i en bil, det er ikke meget sjovere :-/
Desværre læste jeg en artikel om at de dæmper farten meget effektivt (ja det
tror fanden), så de vil blive lavet flere og flere steder (bor selv i en by
med 2000 mennesker - OG 2 af de der trepunkts djævle)

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 21:45

In article <3f4a6f52$0$97186$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Skodbjarne
says...
> [...]
> tror fanden), så de vil blive lavet flere og flere steder (bor selv i en by
> med 2000 mennesker - OG 2 af de der trepunkts djævle)

Det er helt OK at de er effektive.

Bilen kan få nye støddæmpere, og det kan man betale sig fra.
Hvis motorcyklisten mister førligheden, kan jeg forestille mig
slagsmålet med det offentlige om hvem der skal udrede en erstating.

Fra : Lars H. ilm

Dato : 25-08-03 22:58

Jeg har heldigvis ikke stødt på sådanne endnu, men er der nogen der har
billeder af dem,
så jeg/vi kan holde lidt øje med dem?

vh
Lars

CB650 '83

Fra : Hekto

Dato : 25-08-03 23:05

In article <bie0oc$9eg$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, Lars H. ilm
says...
> Jeg har heldigvis ikke stødt på sådanne endnu, men er der nogen der har
> billeder af dem,
> så jeg/vi kan holde lidt øje med dem?

De er en lille meter i diameter. Ca. 10-15cm høje.
De er runde, lavet af rød asfalt med nogle gule prikker rundt kanten.
De er åbenbart vanligvis, anbragt 3 stk. i 'trekant'.
De er yderst ubehagelige; men kan passeres f.eks. i siden, uden
problemer, når man har set dem.

Jeg har ike noget billede; men du vil ikke være i tvivl! De både er og
ser effektive ud!

Fra : Lars H. ilm

Dato : 25-08-03 23:18

ok, håber jeg ser den og ikke føler dem

vh
Lars
CB650 '83

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-08-03 09:20

> De er en lille meter i diameter. Ca. 10-15cm høje.
> De er runde, lavet af rød asfalt med nogle gule prikker rundt kanten.
> De er åbenbart vanligvis, anbragt 3 stk. i 'trekant'.

Det er altid noget at de har ændret farve på dem. De første jeg stødte
på (bogstaveligt) var sorte med kun lidt hvis maling og jeg nåede ikke
at se at det var pukler og tog så en lige på med ~40km/t - Hellere
ligepå en forsøge at undvige i sidste øjeblik. Min "knallert" har ikke
vandring nok til at klare sådan et bumb så det gav en lille flyvetur
..... og heldigvis landede jeg mellem de øvrige pukler og ikke på kanten
af en.

Jeg kender en i en kommunal trafikafdeling. Der var hun med til at
demonstrere for buschaufførerne at puklerne kan tages med 80km/t i bus
uden at det mærkes - hvis man rammer rigtigt ..... Derfor er de proff
chauffører glade for dem da de ikke bliver belasted i ryggen som af de
traditionelle bump.

Men jeg fik en anden ubehagelig overraskelse forleden. I en lille by var
der blevet asfalteret for nyligt, men de var ikke kommet til at mærke
bumpene op igen.... Så der tog jeg et ganske højt bump med ~50km/t - Jeg
havde simpelthen ikke set det da sådan en lille sort pukkel jo ikke er
nemt at få øje på når man også skal holde øje med alt andet... Jeg
vendte om og der var ikke skiltet ved bumpet, men lige ved byskiltet
stod en tavle med at der var 3 bump i byen.... Det første var så ca 500
meter inde i byen.

/A

Fra : Armand

Dato : 27-08-03 00:46

Ud fra en nærmest desperat tanke: Er der ikke en af gruppens erfarne surfere
der kan finde nærmere §§ i færdselsloven omkring det at "forurene vejbanen"?

--
Armand.
(der endvidere kunne bruge samme oplysninger i tide og utide omkring såvel

Fra : Hekto

Dato : 27-08-03 15:10

In article <biiccl$2jii$1@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...
> [...]
> (der endvidere kunne bruge samme oplysninger i tide og utide omkring såvel
> offentlige instanser, som private lodsejere)

Mulige kilder:

<http://www.vejregler.dk/pls/vrdad/vr_indh.se_indh?p_gren_id=3446>

Endvidere vedr. div. bump:
<http://www.vejregler.dk/vr/bind2/fartdaempere/godkendte_bump/katalog_
typegodkendte_bump.pdf>

Endvidere hedder den omdiskuterede bump-type 'pukkel bump'.
I flg. vejdirektoratet pukkel bump godkendt til anvendelse i områder
med 50Km/t ønsket hastighedsbegrænsning! Sikkert OK med biler; men
efter min mening ikke med MC!

Hvis ellers at man gider læse det altsammen igennem, vil man finde ud
af at der er nævnt fodgængere, biler, busser, lastbiler; men ikke det
mindste suk om MC!!!

Fra : Rune Larsen

Dato : 27-08-03 17:19

Hekto wrote:

> [...]
> I flg. vejdirektoratet pukkel bump godkendt til anvendelse i områder
> med 50Km/t ønsket hastighedsbegrænsning! Sikkert OK med biler; men

Jeg ved ikke hvad for en bil de har testet og godkendt de bump til 50 km/t
med, men det må eddermame være noget blødt lort! Jeg kører jævnligt henover
sådan nogen i bil, og kører man mere end 30-35 km/t koster det en nyre

Jeg mener helt sikkert også man bør lave "almindelige" bump istedet for
pukkel-bump. Får man et hjul op på sådan en i regnvejr eller lign, tror jeg
ikke man kan holde balancen.

/Rune