Startproblemer med sv650s del 89
Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-08-03 18:04

Så fik jeg lidt tid igen til at rode med SVeren. Tak for de mange råd fra
sidste tråd.

Afmonterede mc batteri og tilsluttede med startkabler plus og minus til en
kørende (motoren) bils batteri. Jeg kunne ikke starte MCen.

Puttede en kammerats batteri i. SVeren starter uden problemer og meget mere
overbevisende end når jeg selv har manuelt opladet mit egen batteri.

Skilder mit batteri af og finde en celle, hvor pladerne er blotlagt i
toppet.

Har bestilt et nyt batteri hos louis.de

Nu er spørgsmålet bare:

Hvem eller hvad har ødelagt batteriet. Det er 5 måneder gammel?
Hvis vi nu antager det ikke er mig selv, der har ødelagt det, er der så
andet end laderelæet?

Hvordan kan laderelæet testes? Med min kammerats raske batteri ladede den
med 13,6 i tomgang (hans batteri var fuldt opladet) og faldt til ca. ned til
13,2, når der blev givet gas. Dette har jeg fået fortalt hos Suzuki, at
ladespændingen skal falde, når man giver gas.
mvh - Michael Kristensen

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-08-03 19:29

Michael Kristensen wrote:
> [...]
>
> Puttede en kammerats batteri i. SVeren starter uden problemer og
> meget mere overbevisende end når jeg selv har manuelt opladet mit

....jeg synes ikke der er en logisk forklaring på dét, medmindre bilen er
defekt...

> [...]
> ca. ned til 13,2, når der blev givet gas. Dette har jeg fået fortalt
> hos Suzuki, at ladespændingen skal falde, når man giver gas.

....jeg har som udgangspunkt fået at vide, at der skal være mellem
13,8-14,4V over polerne ved hurtig tomgang et par minutter efter start -
*med* lyset tændt (min viste 12V med defekt ensretter)...

Schnabel bad mig måle min ensretter igennem med et batteri og en pære,
for at se, om der var gennemgang - men jeg har ærlig talt glemt
resultatet, så det...

Anyone?

Jeg skulle osse måle generatoren på følgende måde: med et mc-batteri og
en pære ser man, om man "kan få stel" gennem hver af de tre ledninger
fra statoren - dét må man ikke kunne...

Dernæst sætter man en kraftig forlygtepære mellem to af ledningerne fra
statoren ad gangen og starter, hvor efter pæren skal lyse kraftigt - giv
ikke gas, så springer den (got the T-shirt)...

....gør dette sidste ved alle 3 (frakoblede) ledninger fra statoren: a-b,
b-c og a-c...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 24-08-03 19:38

"at ladespændingen skal falde, når man giver gas"

!!!!! Det er vist noget nyt..

Spændningen mener jeg også skal over 14 volt (ikke nødvendigvis i tomgang),
men 14,2-14,5 skal det vist op på.

Hvis dit batteri "løber tør", tyder det på "overladning"....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.