køler væske?
Fra : Aron Manner Velling

Dato : 23-08-03 12:15

Hej.

Kølervæske standen på min GPZ500s'er er efterhånden ved at nærme sig minimum
mærket. Såe jeg skal vel have et eller andet nyt i. Men hvad? Skal jeg bare
hælde deminiraliseret vand på? På tankstationer står der gerne nogle dunke
hvorpå der står kølervæske. Det kunne jo også være en mulighed... Er der
nogle forskel her eller skal jeg bare tage den første og den billigste?

Håber på lidt hjælp

Mvh Aron Velling

Fra : Zorro

Dato : 23-08-03 12:30

Hej.
Jeg har bare hældt kølervæske på min gpz'er. Fungerer fint. tror også det er
det rigtige at gøre.

Mvh
søren
GPZ 500

Fra : Loonie

Dato : 23-08-03 15:16

Hej!

Faktisk er kombinationen det bedste!

Dvs. Brug god kølervæske og bland i rigtige forhold med deminiraliseret
vand. Vandet koster en lille smule, men det er bedre at benytte.

Du kan også vælge den ½store operation som er at udskifte kølervæsken. Der
kan du så bruge almineligt vand fra hanen når du skyller igennem. TIl sidst
bruger du så deminiraliseret vand sammen med kølervæsken.

Hilsen
Loonie!

Fra : Bjørn S

Dato : 23-08-03 15:43

"Loonie" skrev
> Dvs. Brug god kølervæske og bland i rigtige forhold med deminiraliseret
> vand. Vandet koster en lille smule, men det er bedre at benytte.

Har du en instruktionsbog, så følg rådene deri, vedrørende demineralisert
vand.
Jo, min Honda skal ha det, men jeg har hos andre produsenter sæt det
frarådet, man skal bruge almindelig postevand og kølervæske.
Årsagen skulle være at demineralisert vand trækker metaller ud af
blokken.... :-/
Syntes selv den er lidt langt ude, men... der kan jo være forskel på
materialevalg.
Så heller regnvand eller kogt vand...her i Danmark er det nok først og
fremst kalken man skal undgå.
50/50 blanding af postevand og kølevæske går sjældent galt, kølevæsken
inneholder jo også korrotionshindrende midler, smøring (til vandpumpe), og
antiskummende tilsætninger. Alle disse egenskaber kan forringes over tid, så
det behøver ikke at være spildte penge at skifte efter mc- fabrikantens
intervaller, det er ikke KUN skrevet for at serviceværkstedet skal tjene
penger

Der hvor jeg oprindelig kommer fra, er vandet meget blødt, nærmest surt...
det medfører store rustangreb hvis man fusker med kølervæsken... noget for
noget :-/

--
/Bjørn - ex Bergen/Norge---ja, det regner meget der over

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 21:54

Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en

> .............................. her i Danmark er det nok først og fremst
kalken man skal
> undgå...Så heller regnvand eller kogt vand...

- - - - - eller optøet fryser-rim!

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-09-03 21:40

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote:

>Så heller regnvand eller kogt vand...her i Danmark er det nok først og
>fremst kalken man skal undgå.

Og hvis man skal undgå kalken, så skal man ikke bruge kogt vand. Lige
netop kalken kan jo ikke fordampe, så ved at koge vandet _øger_ man
kalkkoncentrationen.
Opfanger man derimod dampen og lader den fortætte, så har man
destilleret - og kalkfrit - vand!

--
Kåre

Fra : Armand

Dato : 03-09-03 05:24

Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en

> [...]
> kalkkoncentrationen.
> Opfanger man derimod dampen og lader den fortætte, så har man

Hvad er så dét der udskilles og sætter sig på varmelegemer og på bunden af
te-kedlen??

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-09-03 19:16

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Hvad er så dét der udskilles og sætter sig på varmelegemer og på bunden af
>te-kedlen??
Det er kalk. Men der vil stadig være kalk i vandet, selvom noget af
det har sat sig på varmelegmet.

--
Kåre