/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
frigear?
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 22-08-03 21:08

hej, NG
jeg har et par spørgsmål ang. en yamaha xs400seca(1986) Jeg har mildt
sagt, svært ved og finde frigear, medmindre motoren er standset min
mistanke falder på koblingen! hvad mener i? jeg har prøvet at just.men
enten bilver den for stram dvs.konstant frakoblet el. det modsatte,
samtidig føles gearskiftet sindsygt stramt! ska`det være sådan?min fod
er sq øm efter 10min.
det næste problem når den kører ligeud,,,,,, er den øverste gafelbro
drejet lidt til højre! hvad er ødelagt? kan det laves?

--
Mvh - Jesper Hillerup
CB 500 Four 1975 der bare ruller
xs400 seca 1986(mæ, døjer!!!)



 
 
Lars T. Thomsen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 22-08-03 21:17

> jeg har et par spørgsmål ang. en yamaha xs400seca(1986) Jeg har mildt
> sagt, svært ved og finde frigear, medmindre motoren er standset min
> mistanke falder på koblingen! hvad mener i? jeg har prøvet at just.men
> enten bilver den for stram dvs.konstant frakoblet el. det modsatte,
> samtidig føles gearskiftet sindsygt stramt! ska`det være sådan?min fod
> er sq øm efter 10min.

Hvordan ser din kæde ud, den er vel ikke for stram?!

> det næste problem når den kører ligeud,,,,,, er den øverste gafelbro
> drejet lidt til højre! hvad er ødelagt? kan det laves?

Hvad med, at løsne bege gaffelbroer, så kunne man måske håbe og be' til, at
gaffelbenene retter sig selv ud...

Hilsen
Lars



Carsten Jensen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 22-08-03 21:35

Det kan være din olie der er for tynd når den er varm.

Carsten

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en
news:bi5toi$9mk$1@sunsite.dk...
> > jeg har et par spørgsmål ang. en yamaha xs400seca(1986) Jeg har mildt
> > sagt, svært ved og finde frigear, medmindre motoren er standset min
> > mistanke falder på koblingen! hvad mener i? jeg har prøvet at just.men
> > enten bilver den for stram dvs.konstant frakoblet el. det modsatte,
> > samtidig føles gearskiftet sindsygt stramt! ska`det være sådan?min fod
> > er sq øm efter 10min.
>
> Hvordan ser din kæde ud, den er vel ikke for stram?!
>
> > det næste problem når den kører ligeud,,,,,, er den øverste gafelbro
> > drejet lidt til højre! hvad er ødelagt? kan det laves?
>
> Hvad med, at løsne bege gaffelbroer, så kunne man måske håbe og be' til,
at
> gaffelbenene retter sig selv ud...
>
> Hilsen
> Lars
>
>



Lars T. Thomsen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 22-08-03 21:45

Hej Carsten!

> Det kan være din olie der er for tynd når den er varm.

Eller min kaffe, der er blevet kold!

Hilsen
Lars



Carsten Jensen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 22-08-03 21:58

Hej Lars

Hvis olie bliver for tynd kan den ikke koble ordenligt ud og derfor heller
ikke ramme frigear. Det er et kendt problem på racere, men det har du nok
ikke erfaring med.

Carsten

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMacoustics.auc.dk> skrev i en
news:bi5vcs$h4i$1@sunsite.dk...
> Hej Carsten!
>
> > Det kan være din olie der er for tynd når den er varm.
>
> Eller min kaffe, der er blevet kold!
>
> Hilsen
> Lars
>
>



Martin Sørensen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-08-03 22:02

>>> Det kan være din olie der er for tynd når den er varm.
>> Eller min kaffe, der er blevet kold!
> Hvis olie bliver for tynd kan den ikke koble ordenligt ud og derfor
> heller ikke ramme frigear. Det er et kendt problem på racere, men det
> har du nok ikke erfaring med.

Jeg tror nærmere han kommenterede at du skrev at hans (Lars') olie var for
tynd.
Sådan sker det ofte her på usenet, man svarer på et indlæg og svarer til
personer der står længere oppe i tråden.

signing off.. Martin Sørensen



Martin Sørensen (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 22-08-03 21:38

> jeg har et par spørgsmål ang. en yamaha xs400seca(1986) Jeg har mildt
> sagt, svært ved og finde frigear, medmindre motoren er standset
> min mistanke falder på koblingen! hvad mener i?

Kunne meget vel være tilfældet, ja.
Hvis koblingen ikke kobler helt ud, så bliver gearskiftet meget besværligt
og frigearet bliver svær at finde. Hvis det er kædeopspændingen der er
problemet, så er det meget hurtigt at kontrollere. Kæden skal kunne løftes
ca. 30mm ud for fælgen når cyklen står på centerfod. Er den strammere, kan
det også give problemer med gearskiftet.

> jeg har prøvet at
> just.men enten bilver den for stram dvs.konstant frakoblet el. det
> modsatte, samtidig føles gearskiftet sindsygt stramt! ska`det være
> sådan?min fod er sq øm efter 10min.

Hvordan justerer du koblingen?

Frit oversat fra servicehåndbogen om hvordan koblingen justeres:
1. Løsn koblingskablet fuldstændigt.
2. Fjern gummidækslet v. sneglen. Løsn kontramøtrikken og skru skruen ind,
indtil den lige nøjagtigt rammer koblingspinden. NOTE: Vær opmærksom på at
der er en støvhætte omkring skruen, der kan give lidt modstand.
3. Skru skruen 1/4 ud og spænd kontramøtrikken. Sæt dækslet på igen.
4. Justér frigangen i koblingskablet.

Og nej, den skal ikke være stram. Min egen Seca er meget let at skifte gear
på. Der skal kun et lille tryk på gearskifteren, før den skifter. Frigearet
er der heller aldrig problemer med at finde.

> det næste problem når den kører ligeud,,,,,, er den øverste
> gafelbro drejet lidt til højre! hvad er ødelagt? kan det laves?

Som Lars skriver, kan rørene have forskubbet sig lidt i broerne, så de
retter sig på plads så snart de bliver løsnet og spændt igen. Det kan også
ske at være permanent, og hvis det skal laves, så er det billigste nok at få
fat på en anden brugt forgaffel, evt. fra en tysk maskine.

signing off.. Martin Sørensen



Jesper Hillerup (22-08-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 22-08-03 22:03

Martin Sørensen wrote:
>> jeg har et par spørgsmål ang. en yamaha xs400seca(1986) Jeg har mildt
>> sagt, svært ved og finde frigear, medmindre motoren er standset
>> min mistanke falder på koblingen! hvad mener i?
>
> Kunne meget vel være tilfældet, ja.
> Hvis koblingen ikke kobler helt ud, så bliver gearskiftet meget
> besværligt og frigearet bliver svær at finde. Hvis det er
> kædeopspændingen der er problemet, så er det meget hurtigt at
> kontrollere. Kæden skal kunne løftes ca. 30mm ud for fælgen når
> cyklen står på centerfod. Er den strammere, kan det også give
> problemer med gearskiftet.
det bliver kontroleret imorgen, den har lige fået nyt kædekit

>> jeg har prøvet at
>> just.men enten bilver den for stram dvs.konstant frakoblet el. det
>> modsatte, samtidig føles gearskiftet sindsygt stramt! ska`det være
>> sådan?min fod er sq øm efter 10min.
>
> Hvordan justerer du koblingen?
>
> Frit oversat fra servicehåndbogen om hvordan koblingen justeres:
> 1. Løsn koblingskablet fuldstændigt.
> 2. Fjern gummidækslet v. sneglen. Løsn kontramøtrikken og skru skruen
> ind, indtil den lige nøjagtigt rammer koblingspinden. NOTE: Vær
> opmærksom på at der er en støvhætte omkring skruen, der kan give lidt
> modstand.
> 3. Skru skruen 1/4 ud og spænd kontramøtrikken. Sæt dækslet på igen.
> 4. Justér frigangen i koblingskablet.
den oversættelse, lyder sq go, det vil jeg prøve
> Og nej, den skal ikke være stram. Min egen Seca er meget let at
> skifte gear på. Der skal kun et lille tryk på gearskifteren, før den
> skifter. Frigearet er der heller aldrig problemer med at finde.

>> det næste problem når den kører ligeud,,,,,, er den øverste
>> gafelbro drejet lidt til højre! hvad er ødelagt? kan det laves?
>
> Som Lars skriver, kan rørene have forskubbet sig lidt i broerne, så de
> retter sig på plads så snart de bliver løsnet og spændt igen. Det kan
> også ske at være permanent, og hvis det skal laves, så er det
> billigste nok at få fat på en anden brugt forgaffel, evt. fra en tysk
> maskine.
vil det sige,at det ikke KAN være stellet der er skævt?
jesper




Armand (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-08-03 10:39


Jesper Hillerup <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en
news:3f468511$0$5183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Martin Sørensen wrote:
> >> > >
> > Som Lars skriver, kan rørene have forskubbet sig lidt i broerne, så de
> > retter sig på plads så snart de bliver løsnet og spændt igen. Det kan
> > også ske at være permanent, og hvis det skal laves, så er det
> > billigste nok at få fat på en anden brugt forgaffel, evt. fra en tysk
> > maskine.
>
> vil det sige,at det ikke KAN være stellet der er skævt?

Det kan det også være!
Men kan du se at den styrer mod den ene side er det nok ikke stellet, men
derimod broerne!!

--
Armand.




Armand (23-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-08-03 10:34


Jesper Hillerup <jhillerup@xxxesenet.dk> skrev i en
news:3f467816$0$5148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> hej, NG
> jeg har et par spørgsmål ang. en yamaha xs400seca(1986) Jeg har mildt
> sagt, svært ved og finde frigear, medmindre motoren er standset min
> mistanke falder på koblingen! hvad mener i? jeg har prøvet at just.men
> enten bilver den for stram dvs.konstant frakoblet el. det modsatte,

Puncto uno:
Du har næsten med sikkerhed strammet op v.h.a. kablet(?), og det er dé
skruer ikke til for - De er kun skabt til at justere sluppet i kablet
således at man (mest beskrivende) ikke har et for løst gasgreb, endsige ikke
et så stramt kabel at man giver gas når styret drejes!

I nærheden af hvor kablet går på motorblokken sidder der en eller anden for
for koblings-juster mulighed - Find den!

> samtidig føles gearskiftet sindsygt stramt! ska`det være sådan?min fod
> er sq øm efter 10min.

Jeg hælder til at tro at din kæde er alt for stram, og da dét er særdeles
kritisk overfor hjul og motor -lejerne er det vigtigt at du får efterprøvet
dét!
Er du i tvivl er en løsere kæde bedre end en for stram, og du burde med det
samme kunne mærke forskellen på gearskiftet når du løsner :-/
Elles så kig efter i FAQ'en på DMC's hjemmeside - dér står der beskrevet
hvorledes du ved hjælp af en hjælper på/i et andet køretøj kan vurdere
kædeopspændingens tilstand "dynamisk"!
Link: www.dmc-org.dk (faq'en er blandt "knapperne i venstre side af
skærmen)!

> det næste problem når den kører ligeud,,,,,, er den øverste gafelbro
> drejet lidt til højre! hvad er ødelagt? kan det laves?

Tjaeh :-/

Prøv at løsne/spænde bespændingen i hhv. øverste og nederste gaffelbro i en
side af ganger(!!!!), og se om ikke at det hjælper!
Eller er der den radikale "knallert-metode" med at løsne enten de nederste
eller de øverste for derefter at vride styret/forgaflen med hjulet fanget
inde i et hushjørne elle lign!!
Endeligt er der muligheden for at et eller begge teleskop-rør er skadede
(læs: bukket!)

--
Armand



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste