Nybegynder
Fra : Jesper

Dato : 22-08-03 14:48

Hej.

Jeg vil gerne købe en motorcykel. Men, jeg ved intet om motorcykler.

Skal jeg tage kontakt til en motorcykelklub for at få en "erfaren" til at
hjælpe mig med købet.

Jeg vil nødig købe et gammelt vrag

Jeg bor i Herning, så er er nogle klubber i dette område.

På forhånd tak
Jesper

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-08-03 15:08

Klubber er der vist nogle stykker af i Herning og omegn, kig evt. på
DKMC.dk.

Men det afhænger jo også lidt af stilen, da nogen klubber kun er for visse
modeller, fx. Viragoklubben.

Men ellers ville jeg tage rundt til diverse forhandlere, få en tur på lidt
forskelligt, og så finde en forhandler som du mener du kan have tillid til,
her kan andre sikkert også hjælpe. Jeg er ikke selv kendt i Herning-området.

Men den første MC er altid svær at købe, ofte ved man ikke rigtig hvilken
type man vil have. Så køb en som har en god gensalgsværdi, som fx. GS500,
for at mindske tab ved hurtigt skift. Mange skifter hurtigt til MC nr. 2.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-08-03 11:05

> Jeg vil gerne købe en motorcykel. Men, jeg ved intet om motorcykler.
> Jeg vil nødig købe et gammelt vrag

Hej Jesper og alle i andre begyndere

Der er god økonomi i at købe en ca. 1-2 år gammel cykel der har kørt ca.
10000 - 20000 Km. Hvis du køber en sådan cykel er du rimelig sikker på der
ikke ligger nogle skjulte udgifter på den. Det der koster ved en MC er
forsikringen. Du behøver ikke være bange for at købe en cykel der er et par
år gammel. Mange køber en lille kværn og så skifter til noget større
hurtigt, uden den gamle fejler noget overhovedet. Følgende cykler oplagte
gode begyndercykler CB 500, GS 500 E, GSF 600 Bandit og XJ 600 Diversion.
Mine personlige favoritter er CB 500 og Bandit. Køber man en 10-15 år gammel
cykel kan man gøre en god handel, men man kan blive snydt så forfærdeligt
hvis man ikke er (over) forsigtig. Især ved den første cykel kan man let
løbe sur i denne fede hobby ved at købe noget gammel lort.

Dæk koster ca. 1000Kr pr dæk. Fordæk holder 20000Km. Bagdæk holder 10000Km.
Selvfølgelig varierer det meget. Der er mange penge at spare her ved at
hande i Tyskland ved f.eks www.reifenversand.com.. Kædekit koster 800Kr og
holder over 20000Km ved grundig smøring. En 4 cl 600cc kører omkring 16Km/L,
en 2 cl 500cc kører omkring 20Km/L. Her stikker jeg næsen lidt frem, men min
pointe er at en to cyl. 500cc kører længere på literen end en 4 cyl 600cc.
Hvis du tør lave service selv koster service ca. 600Kr pr 6000Km + 2000Kr
som engangsudgift til værkstedsmanual og specialværktøj. Ved en forhandler
koster det ca. 2000Kr pr 6000Km. Det meste her er arbejdsløn og et MC
service er ikke særlig svært, men tidskrævende de første par gange. Lær det
selv og spar en MASSE penge og vid det er gjort ordentligt. Vægtafgift er
ca. 590Kr årligt uanset størrelse på MC. Ansvarsforsikring koster ca. 2000Kr
pr år. Fuld kasko koster minimum 12000Kr om året (med minimum 5000Kr
selvrisiko) bliver din cykel ikke stjålet kan det IKKE betale sig med
kaskoforsikring. TOTAL låseløsning koster 5000 Så skal den bæres væk mens
den hyler og blinker. Dette er selvfølgelig ca. priser for en begynder uden
anciennitet. God hjelm 2000Kr. Den skal du have ved din første køretime
Handsker koster 200-400Kr. Jakke og bukser fra brugt læderdragt til 2000Kr
til fuld læder heldragt 10000Kr. Komplet cordura-goretex sæt koster ca.
5000Kr. Forstærkede MC støvler af kraftigt læder 1000Kr. Du skal beslutte
dig om din Mc er et næsten helårs køretøj eller om du kun skal ud og køre de
sjove dage. Kørsel i de værste skybrud rør mig ikke da jeg ikke bliver det
mindste våd, men mit udstyr har også kostet en bondegård. På tøjet er der
også rigtig mange penge at spare ved at købe ind i Tyskland ved f.eks.
www.louis.de.

Hvilken type MC er du vild med? Offroad, ræser, basiscykel uden kåbe. Jeg
vil lige her indskyde at kåbedele er afsindigt dyre hvis man laver en
parkeringsskade eller lign. Rigtige sportscykler på 600cc og større er lækre
men de koster generelt over 100.000. De er ikke så tilgivende som de cykler
jeg har nævnt hvis du laver fejl. En god sports cykel kan gøre næsten alt
hvad du beder den om. F.eks. giver du for meget gas trækker den bare, der er
ikke så meget "elastik" i gassen (fra du giver gas til hastigheden opnås).
Det er næsten for nemt at lave hjulspind ved start i kryds på våde dage. Da
jeg tænkte på at købe cykel ville jeg være sikke på den havde kræfter nok og
ville ikke have en GS 500 E da den kun havde 50 HK. Jeg vil lige slå fast
med det samme 50 HK er MEGET.

Og så lige det sidste. Meld dig ind i en klub nu! Her er alt den erfaring og
hjælp du kan drømme om og en masse flinke fyre til at køre ture sammen med.

--
Mojn
Jens Bager Jensen