Forgaffel olie?
Fra : Anders Houmark

Dato : 22-08-03 14:47

Hejsa...
Jeg sidder lige og hygger mig lidt med at læse den CBR 600 Buyers Guide som
blev postet i dk.binaer.motor (skriv hvis du vil have den - jeg har gjort
alle billederne skarpere og mere læsevenlige).

På side 1 står der godt nok noget, for mig, overraskende, nemlig at man skal
skifte forgaffel olien hvert år.. Og jeg som gik og troede sådan noget stads
bare blev skiftet med ca. 3 års / X antel KM 's mellemrum?

Nu vi er sådan lidt ved emnet, hvad er mon den bedste maskine? Jeg har kig
på Honda CBR 600 og VFR750.. Jeg synes ikke at kunne finde forskellen, altså
de er sådan ca. lige hurtigere og kan køre lige stærkt.. Kørestillingen er
næsten den samme (?), men er det noget med at VFR ikke er så sving villig?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 22-08-03 16:28

> [...]
> næsten den samme (?), men er det noget med at VFR ikke er så sving villig?

Forgaffelolie: at skifte hvert år er nok lige overdrevent nok

CBR er en ræser ift. VFR - som mere er et touringjern.

Fra : Armand

Dato : 23-08-03 10:52

Henrik Steen Larsen <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en

> ...at skifte hvert år er nok lige overdrevent nok

Tjaeh :-/
Andre fabrikanter angiver 10-12.000 km som skifteinterval, så årligt er nok
uvant (for stort set alle) men ikke desto mindre relevant. Hvis man
skullevære subjektiv omkring udskiftnings-nødvendigheden kunne man vurdere
forureningen af olien, som bør være ganske klar; men det kan man elligevel
ikke uden at fjerne det fra teleskopet - og så vil det sågu' da være dumt
ikke at ihælde noget friskt istedet!
Hvis den fornødne olie koster omkring en hund er "så ofte som" årligt, langt
bedre end "aldrig" som jeg efterhånden har oplevet selv 10-årige motorcykler
med (føj for den lede hvor sådant noget gammel olie stinker råddent!

> CBR er en ræser ift. VFR - som mere er et touringjern.

At kalde en CBR for en racer er nok en sandhed med modifikationer :-|
Honda har oftest vundet 600'er sammenligningstests p.g.a.
alround-egenskaberne, og der har altid været en 600'er der var mere
sportslig og kurve-villig!
Selv synes jeg at kørestillingen ligefrem må kaldes for moderat!

Omkring VFR, er et er sjovt at tænke på at den var temmeligt sportslig da
den blev lanceret, men sidenhen har sportsligheden bevæget sig langt i
retning af det ekstreme, hvorved at VFR nærmere er en sports-tourer med vægt
på tour - Et faktum der understreges a at en af mine kammerater lige har
været i Tjekkiet for at se RR-GP'et, og selvom at han skulle alene afsted (=
uden fruen bagpå) fravalgte han sin nyligt erhvervede R1'er til turen og tog
istedetfor sin gamle VFR, som stadig står i kælderen.
Den har efterhånden snart kørt et par hundrede tusinde, og fik til
lejligheden en ny stødæmper - Udover at de undervejs opdagede at den brugte
vand p.g.a. noget så banalt som en revnet køler-udluftnings-slange
(termometeret opførte sg ikke som han (efterhånden) er vant til!), klarede
den turen á onsdag eftermiddag til mandag aften, upåklageligt!

Begge er at anbefale. Ældre VFR's har en dækbestykning der ikke længere
giver det store udvalg, og så er der både alderen og evt. forsikringspræmien
at vurdere videre ud fra !!

--
Armand.

Fra : Anders Houmark

Dato : 23-08-03 14:51

Armand wrote:

[SNIP]

> som jeg efterhånden har oplevet selv
> 10-årige motorcykler med (føj for den lede hvor sådant noget gammel
> olie stinker råddent!

Tak for den gode udredning.. Hvad gør man med gammel olie, skal de deponeres
ved kommunekemi eller lign?

> [...]
> sportslig og kurve-villig!
> Selv synes jeg at kørestillingen ligefrem må kaldes for moderat!

Jeg er heller ikke ude efter en fuldblods racer, det skal være en
begyndercykel som kan bruges til at køre mig på besøg i Jylland (2-400KM) og
så skal den ellers bruges til at hygge mig på.. Det kan begge maskiner vel
godt bruges til, dog hvor VFR'en er bedst til Jylland besøg og hvor CBR'en
er god til at lege på?

[SNIP Tjekkiet tur - retur]
Imponerende :).. det er også det som tiltaler mig en hel del.. At de holder
godt og der er mange kilometre i motoren..

> Begge er at anbefale. Ældre VFR's har en dækbestykning der ikke
> længere giver det store udvalg, og så er der både alderen og evt.
> forsikringspræmien at vurdere videre ud fra !!

Jeg har besluttet ikke at købe VFR fra før 1990.. 1990 er absolut ældste
maskine fordi de fra 89-90 skiftede til mono dæmper og der kom en del
opdateringer og den generelt bare er lidt pænere ..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 23-08-03 20:06

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> Armand wrote:
>
> [SNIP]

> Tak for den gode udredning.. Hvad gør man med gammel olie, skal de
deponeres
> ved kommunekemi eller lign?

Nej, den kan afleveres på den lokale kommunale genbrugsplads - der hvor man
også afleverer haveaffald og gamle MC dæk.

Helt personligt skifter jeg forgaffelolie 2-3 gange om året på racerne (for
da er det slidt op), 1 gang om året på off-roaderne (men jeg kører heller
ikke så mange km på dem mere) og hvert eller hvert andet år på gadecyklen.
Een ting er at gammel forgaffelolie stinker helt ubeskriveligt, men hvis man
kører rundt med nedslidt olie får man to ubehageligheder med sig:
1. Dårlig dæmpning. Dæmperen bliver for blød. (for hurtig). Det gælder både
for og bag.
2. Unormalt højt slid på glideringe i dæmper.

Og jeg vil altså hellere skifte olien i tide, end køre rundt med ringe
dæmpning og nedslidt forgaffel. En gaffelrenovering er også både dyrere og
besværligere end et olieskift.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 24-08-03 22:21

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> .......Et faktum der understreges a at en af mine kammerater lige har
> været i Tjekkiet for at se RR-GP'et.....og tog istedetfor sin gamle VFR,
> Den har efterhånden snart kørt et par hundrede tusinde,.............

Ret skal være ret!
Jeg har lige verificeret speedo-standen idag: Den har "kun" kørt 160.000
km!!

--
Armand

Fra : Moller

Dato : 22-08-03 18:51

> [...]
stads
> bare blev skiftet med ca. 3 års / X antel KM 's mellemrum?

prøv det.... prøv det.

Man kan godt nok ikke mærke den store forskel efter 1 år, men kan efter
2 år... og hvorfor spare de få penge, for ikke at ha en optimal forgaffel
hele tiden.

Men som sagt, der er folk som bare køre ligeud, eller slet ikke bruger
cyklen så meget at de mærker forskel på en afjedring der skider big time,
eller ej... de bør så spare deres penge, og skifte når de engang i mellem
husker det.

VH
Lars Molnit

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-08-03 20:49

Moller wrote:

> prøv det.... prøv det.
>
> Man kan godt nok ikke mærke den store forskel efter 1 år, men kan
> efter 2 år... og hvorfor spare de få penge, for ikke at ha en optimal
> forgaffel hele tiden.

Hm ok, det vidste jeg slet ikke.. Det vil nok være helt optimalt at få sådan
et servicehæfte til når jeg får min første mc

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-08-03 11:25

> Jeg sidder lige og hygger mig lidt med at læse den CBR 600 Buyers
> Guide som blev postet i dk.binaer.motor (skriv hvis du vil have den -
> jeg har gjort alle billederne skarpere og mere læsevenlige).

Post du den bare igen i dk.bianer.motor så har jeg den i en bedre version.

> man skal skifte forgaffel olien hvert år?

Normalt står der man skal skifte forgaffeolie hver 2.år eller hver 24.000km.
Det er en udmærket grænse for gade cykler, og olien er ikke helt slidt på
det tidpunkt, men helt klart udskiftningsmoden. Hvis man venter længere,
slider man indmaden i i gaffelbenet i stykker, og ender op med en forgaffel
unden dæmpning, og med en masse slør. Det er dyrt og besværligt at rette op
på det igen.

Jeg har lige skiftet olie på en Bandit 600 forgaffel. Olien havde kørt
22.000km over 5 år. Det brugte vi en lang tynd stang til at skrabe skidt ud
af bunden af benene, da der havde bundfældet sig noget skidt, det ikke
umiddelbart lod sig opløse med petroleum. Olein var grumset og lugtede
svagt. Jeg har også skiftet olie i benene på min fede MZ. Der lugtede olien
meget væmmligt og lignede bræk (uden majs og gulerødder ), og lugten
hang ved i lang tid. Her skulle jeg bruge ½ time på at fjerne bundfældet
skidt. Der var meget skidt og lort i de gaffelben, og jeg bliver nød til at
skifte noget af indmaden. Heldigvis er MZ dele ikke særligt dyre, og det
løber nok op en 20krs penge

> Nu vi er sådan lidt ved emnet, hvad er mon den bedste maskine? Jeg
> har kig på Honda CBR 600 og VFR750.

Det er et svært valg. CBR'en er lettere og lidt mere racer orienteret.
VFR'en har lidt bedre vindbeskyttelse og lidt mere tour orienteret. Begge
cykler er allround cykler, og begge cykler har ry for at gå meget langt
meget problemfrit. En CBR er fin at køre en længere tur på, og en VFR er fin
at ræse en tur på de små veje med. Hvad du vælger er op til din smag. Væg
den du synes ser fedest ud Du går ikke galt i byen med nogen af
cyklerne.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-08-03 12:21

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Post du den bare igen i dk.bianer.motor så har jeg den i en bedre
> version.

Det skulle være gjort nu.

> [...]
> på, og en VFR er fin at ræse en tur på de små veje med. Hvad du
> vælger er op til din smag. Væg den du synes ser fedest ud Du går

Tak for rådet.... Jeg tror hellere jeg må prøve begge to.. når den tid
kommer

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk