Export fra DK - import i SE
Fra : /cni

Dato : 22-08-03 09:16

Jeg står for at skulle udstationeres i Sverige for en længere periode -
og hvad er så mere naturligt end at skifte bil og MC, når nu afgifterne
i Sverige er af en hel anden størrelse end de er her i landet?!

Jeg har forelsket mig i den ny SV1000S (som jo iflg. Superbike er
_meget_ bedre end Fazeren ), og nu står jeg så og overvejer følgende
løsninger, hvoraf jeg i sagens natur er mest interesseret i den
billigste. Det er mit håb, at nogen herinde ser mere klart igennem
skatte-, afgifts- og toldreglerne, end jeg selv gør

Mulighederne er:

1)
købe en ny i DK, med moms men uden reg.afgift. Denne importeres til
Sverige, hvor den minimale reg.afgift betales og jeg kører rundt på den
i udstationeringsperioden (1-1½ år), hvorefter den importeres i DK, når
jeg kommer hjem. Derved betaler jeg reg.afgift i DK af en brugt MC.
Jeg ved fra en forhandler, at Reinhardt kræver 3000,- oveni den
afgiftsfri pris, hvis cyklen skal eksporteres ud af DK. Dvs. Reinhardt
får den sikkert billigere end importørerne i andre lande.

2)
købe en ny i Sverige, med moms og afgifter. Resten som ovenfor.
Jeg kender desværre ikke prisen uden afgift i Sverige, så der er ikke
noget sammenligningsgrundlag.

Eftersom momsen er 25% i begge lande, burde det ikke have den store
betydning (forudsat momsen beregnes ud fra samme grundlag, dvs. inden
reg.afgift).
Men hvad med told frem og tilbage, kan jeg blive ramt af noget der?

Og så lige et ekstra-spørgsmål: er der nogen, der kender til priser og
regler på MC- (og evt. bil-)forsikring i Sverige?

På forhånd tak!

--
/cni
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=192

Fra : Brian Luckow

Dato : 22-08-03 10:12

> Jeg ved fra en forhandler, at Reinhardt kræver 3000,- oveni den
> afgiftsfri pris, hvis cyklen skal eksporteres ud af DK. Dvs. Reinhardt
> får den sikkert billigere end importørerne i andre lande.

Reinhardt er nok ikke den eneste som får dem billigt. F.eks. reklamerer
Italian Bikestore på deres hjemmeside med, at det kan betale sig for
svenskere at købe cykel hos dem.

http://www.haasum-mc.dk/lige_nu.html

Mvh., Brian Luckow

Fra : /cni

Dato : 22-08-03 11:44

Brian Luckow wrote:
> Reinhardt er nok ikke den eneste som får dem billigt. F.eks. reklamerer
> Italian Bikestore på deres hjemmeside med, at det kan betale sig for
> svenskere at købe cykel hos dem.
>
> http://www.haasum-mc.dk/lige_nu.html

Ja, men der står jo det lille ord "italiener" i samme sætning?!
Såvidt jeg kan se, sælger de ikke nye Suzukier?

Fra : Armand

Dato : 22-08-03 16:00

???????? skrev:

> [...]

Jeg har en kammerat der løb ind i samme problem, da han skulle have sig en
model på grænseplader: Selvom han skulle bruge motorcyklen til at køre den
halve jord rundt, hvilket i sig selv kunne indeholde en vis PR-værdi, var
der ingen kære mor, og selvom en Honda havde været hans primære ønske, så
endte han med en Yamaha Super Tenere idet at Yamaha var den importør der
havde mindst tillæg på listeprisen!

Ergo: Jeg tror ikke at der vil være noget at spare!

Noget andet er at svenske motorcykler formodentlig har en forrygende
nedskrivning på højde med tyske, så at købe sig en let brugt i .se til (i
danske øjne) ingen penge, kunne være sagen istedet :-/

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-08-03 22:10

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> writes:

> [...]
> havde mindst tillæg på listeprisen!
>
> Ergo: Jeg tror ikke at der vil være noget at spare!

Du skal ikke tro - du skal vide! (sagde min gamle fysik lærer, når man
brugte det formastelige ord i en fysiktime).

Der _er_ noget at spare. På R1'eren ville jeg have sparet
ca. 10.000DKK ved at købe den uden afgifter i DK, for så at importere
den til Sverige.

--Kai, BTDT.

Fra : Armand

Dato : 23-08-03 10:49

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> skrev i en

> Der _er_ noget at spare. På R1'eren ville jeg have sparet
> ca. 10.000DKK ved at købe den uden afgifter i DK, for så at importere
> den til Sverige.

På listeprisen, eler hvad?
Hvis Yamaha lægger omkring 10.000,- på i "afgiftsfri-tillæg" går det jo lige
op!

--
Armand.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 23-08-03 13:41

> [...]

> På listeprisen, eler hvad?
> Hvis Yamaha lægger omkring 10.000,- på i "afgiftsfri-tillæg" går det jo lige

På "on-the-road" pris. Yamaha tager, ligesom Suzuki, ca 3000-3500Kr
ekstra hvis man ikke skal have den på plader.

At man så i Sverige ofte kan kregle sig til en bedre pris end
listepris, er en anden sag. Men det var "lidt" svært med Retteren,
eftersom det var en helt ny model, som der var stor efterspørgsel
efter.

--Kai

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-08-03 11:29

"som jo iflg. Superbike er _meget_ bedre end Fazeren"

Prøv dem begge inden du beslutter dig. Det er jo ikke sikkert du selv er af
samme opfattelse.

Hvis de havde ret vil salget af Fazer jo stoppe..

Jeg har dog ikke selv prøvet dem

--
Mvh.
Henrik (som mener MC-smag er individuelt)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : /cni

Dato : 22-08-03 12:14

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> [...]
> samme opfattelse.
>
> Hvis de havde ret vil salget af Fazer jo stoppe..

Så du ikke smiley'en - den stod da ellers ret tæt på teksten!
Det var mere skrevet for at puste liv i "Shootout Test ..."-tråden

Men selvfølgelig skal de da prøves inden jeg køber noget som helst.
Mit spørgsmål var egentlig også mere principielt ment - hvilken af de to
løsninger kan bedst betale sig (jeg er bange for, at T&S er ret
ligeglade med, om der står Yamaha eller Suzuki på tanken).

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 22-08-03 14:09

"Så du ikke smiley'en"

Den missede jeg i farten... ups

Held og lykke med projektet.

--
Mvh.
Henrik

Fra : BoS.

Dato : 22-08-03 11:38

/cni wrote:
> [...]
> afgiftsfri pris, hvis cyklen skal eksporteres ud af DK. Dvs. Reinhardt
> får den sikkert billigere end importørerne i andre lande.

Hej,

1'eren duer rnok ikke, idet T&S lige skal have 15% af afgiften - sikkert for
at den slags ikke skal kunne betale sig.

Eksempel (sakset fra T&S hjemmeside):

En 1½ år gammel bil er vurderet til en handelspris på 200.000 kr.
Registreringsafgiften heraf er ca.117.400 kr.
- 15 pct.-17.610 kr.
Der kan tilbagebetales en registreringsafgift på 99.790 kr.

mvh Bo

Fra : /cni

Dato : 22-08-03 12:17

BoS. wrote:
> [...]

[snip]

> [...]
> Registreringsafgiften heraf er ca.117.400 kr.
> - 15 pct.-17.610 kr.
> Der kan tilbagebetales en registreringsafgift på 99.790 kr.

Ja, men da er der jo tale om en brugt bil, der _er_ betalt reg.afgift på
i DK. Denne eksporteres, hvorfor man får brugtbils-reg.afgiften tilbage
minus 15%.

I mit tilfælde vil jeg jo ikke betale reg.afgiften i DK, men blot
eksportere den med det samme. Derved undgår jeg tabet på de 15%.

Fra : Megas

Dato : 22-08-03 11:45

En SV1000S koster 99.900,-SEK incl. alt, hos Mc-huset i Malmø www.mchuset.se
Det er lig med 80.566,77DKR ( 1dkk = 1.23997sek).

Ved ikke hvad den koster herhjemme, men nu har du da noget at sammenligne
med

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : Megas

Dato : 22-08-03 12:49

Megas wrote:
> [...]
> www.mchuset.se Det er lig med 80.566,77DKR ( 1dkk = 1.23997sek).
>
> Ved ikke hvad den koster herhjemme, men nu har du da noget at

Faldt også over det her link som kan give dig nyttige oplysninger ang.
Sverige:

http://www.scanianet.dk/pendler.php

Fra : /cni

Dato : 22-08-03 14:31

Megas wrote:
> Faldt også over det her link som kan give dig nyttige oplysninger ang.
> Sverige:
>
> http://www.scanianet.dk/pendler.php

Det ser spændende ud - tak for tippet!

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-08-03 22:19

/cni <cni@tiscali.dk> writes:

> Jeg står for at skulle udstationeres i Sverige for en længere periode -
> og hvad er så mere naturligt end at skifte bil og MC, når nu afgifterne
> i Sverige er af en hel anden størrelse end de er her i landet?!

Glimrende ide!

> Mulighederne er:
>
> 1)
> købe en ny i DK,

[snip]

> 2)
> købe en ny i Sverige, med moms og afgifter. Resten som ovenfor.

[snip]

> Men hvad med told frem og tilbage, kan jeg blive ramt af noget der?

Der skal betales svensk moms af MC/bil, hvis den er
1) mindre end 6 måneder gammel, eller
2) har kørt mindre end 6000km.

(nej, du slipper ikke uden moms hvis både 1 og 2 gælder)

Til gengæld kan du slippe for at betale dansk moms, hvis du køber den
til udførsel.

> Og så lige et ekstra-spørgsmål: er der nogen, der kender til priser og
> regler på MC- (og evt. bil-)forsikring i Sverige?

Jeps. De er dyre. Hulens dyrt. Betalte ca 18000SEK/året for
"halvforsikring", dvs ansvar, brand og tyveri på R1eren hos www.if.se

Send mig evt en mail, jeg bor i Malmö og kender derfor til sagerne.

--Kai