Metalisering af mc-stel
Fra : Carsten Eilersen

Dato : 20-08-03 11:43

Hej NG,

Jeg har splittet min Skruzuki DR250S (vintercykel) helt ad og har ringet til
et metalsliberi mhp. at få stellet blæst rent og derpå varmgalvaniseret.
Sliberiet siger, at en varmgalvanisering ikke dur, da man risikerer, at
stellet slår sig.
"Næh du", sagen fyren, "du skal have den metaliseret".
Sandblæsning og metalisering af selve stellet skulle han have en plovmand
for.
Har nogen af Jer erfaring med galvanisering eller metalisering på dette
område?

På forhånd tak for svar

Carsten Eilersen
BMW K1200RS - summer mode
Suzuki DR250S - winter mode

Fra : Myrhøj

Dato : 20-08-03 14:07

Carsten Eilersen wrote:

> [...]
> "Næh du", sagen fyren, "du skal have den metaliseret".
> Sandblæsning og metalisering af selve stellet skulle han have en plovmand
MMmmmmmmmmm jeg vil absolut også fraråde at få stellet varmgalvaniseret.
Det bliver skævt. Endvidere må der ikke være "lukkede rum" ved
varmgalvanisering,(skidtet "eksploderer") dvs. der skal bores huller.
Metalisering???? hvad er det???
Hvis det er hvad jeg tror der menes, så er det cadmiering, dvs et tyndt
lag cadmium påføres elektrolytisk. Dette kendes bla. fra skruer og
bolte....nogle kalder dem gule bolte......
Hvis det er en cadmiering der er tale om så mener jeg ikke det er meget
værd, selvom det kan være pænt med en fin overflade.
Hvorfor ikke få det blæst og derefter givet en god grunmaling?
Hvis det skal være vildt kan man gi' den en fed gang zink epoxy-primer.
Det vil jeg absolut foreslå istedet for galvanisering eller metallisering.

Myrhøj
(der godt kan få hovedpine af "go'" maling)

Fra : hms

Dato : 20-08-03 14:44

Hej.

Metalisering er OK for et MC stel.Metalisering foregår ved at stellet
først sandblæses,og derefter blæses et tyndt lag zink på efter
malesprøjteprincippet.Forskellen er bare at zinken opvarmes til den er
flydende i den dertil indrettede "sprøjtepistol" og blæses på stellet.

Det holder rrigtig godt især hvis der kommer lak(maling) ovenpå.

m.v.h.
hms

http://www.kandu.dk/

Fra : Jørn Lunø

Dato : 20-08-03 15:18

hms skrev i meddelelsen <3f437bf4$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> [...]
>flydende i den dertil indrettede "sprøjtepistol" og blæses på stellet.
>
>Det holder rrigtig godt især hvis der kommer lak(maling) ovenpå.

Min BMW 60/2 vintercykel er metaliseret for 4 år siden. Den får højest en
spand vand, som tak for godt arbejde når foråret kommer og den er stadig
uden rust. Den varmt påsprøjtede zink "æder" sig næsten ind i metallet så
små slag lukker sig.
Selvfølgelig vil en god grunder gøre det endnu bedre.
Hilsen Jørn

Fra : Richard

Dato : 20-08-03 16:49

Carsten Eilersen wrote:

> "Næh du", sagen fyren, "du skal have den metaliseret".
> Sandblæsning og metalisering af selve stellet skulle han have en plovmand
> for.

Det lyder som dagens tilbud, go for it...

> Har nogen af Jer erfaring med galvanisering eller metalisering på dette
> område?

....i jeep-verdenen sværger mange til det. Husk en gedigen
to-komponentslakering og evt. indvendig rustbeskyttelse bagefter, så
burede den holde mange rigtig vintre endnu.

Kunne vi få navnet; især hvis han/hun bor her på Hovedøen

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 20-08-03 17:53

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> Det lyder som dagens tilbud, go for it...

SNIP

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Navnet: Gladsaxe Metalsliberi ApS - www.gladsaxemetal.dk

Mvh.
Carsten

Fra : Richard

Dato : 20-08-03 19:06

Carsten Eilersen wrote:

> Navnet: Gladsaxe Metalsliberi ApS - www.gladsaxemetal.dk

Ah dem, de viste nogle pæne ting i bella, husker jeg. Tak Carsten.

Fra : Jonas Holt

Dato : 21-08-03 07:53

> Kunne vi få navnet; især hvis han/hun bor her på Hovedøen

Bor du på Læsø?!??!!??

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-08-03 19:30

Jonas Holt wrote:

> Bor du på Læsø?!??!!??

Good one!
--
mvh Jes Vestervang - fra hovedlandet...

Fra : lars h frøslee

Dato : 20-08-03 19:43

hej har fået mit forrør sandblæst samt metaliseret det holder godt

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 21-08-03 20:44

"lars h frøslee" <lhf@worldonline.dk> wrote in message
> hej har fået mit forrør sandblæst samt metaliseret det holder godt.

Hej Lars,

Du siger noget - jeg havde egentlig regnet med at sætte en ny udstødning på,
da den gamle er ræverød og rusten, men efter at have ringet til 3
Suzuki-forhandlere, der alle skal have næsten 6K for en komplet udstødning,
har jeg konstateret, at der sandsynligvis er gods nok i den eksisterende
til, at den kan tåle en gang "blæst" på metalsliberiet og derpå en gang
metalisering. Jeg glemmer alt om galvanisering og hopper på en metalisering.

6K for en gang rør med potte på sådan en cykel svarer til at fordoble
værdien af en skrot-Skoda ved at fylde tanken helt op med benzin
Stumperne afleveres i morgen.
Og så tak til alle bidragyderne i denne tråd.

Mvh.
Carsten