Yamaha suspension oil 01
Fra : Peter Jakobsen

Dato : 18-08-03 21:35

Hvad "tykkelse" er det ???
Jeg har hørt alt fra 2,5W til 5W til 10W, men vil jo gerne putte det rigtige
på maskinen...

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-08-03 07:59

> Jeg har hørt alt fra 2,5W til 5W til 10W, men vil jo gerne putte det

Hej Peter

Det er 5W. Det var i hvert fald hvad jeg hældte i Benz's R6'er, og det
virkede fint. Det er i hvert fald ikke 10W, det var den olie vi hældte ud af
gaffelbenene alt for tynd til. 5W passer også med det er den
forgaffelolietykkelse der normalt hældes i moderne cartridgs gaffelben.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-08-03 20:07

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> writes:

> [...]
> gaffelbenene alt for tynd til. 5W passer også med det er den
> forgaffelolietykkelse der normalt hældes i moderne cartridgs gaffelben.

"01" gaffel olie *er* 5W.

NB: pas på med at blot stole på hvad der står i service manualen til
R6'eren mht gaffelolie: Der står både 476ml og 107mm fra top. Det
første er _vejledende_ og det andet er _gældende_. Jeg måtte fjerne ca
80-90ml fra hvert gaffelben på Anderstorp i mandags, for at undgå at
hydraulisk låsning under nedbremsning.

Kai (også med R6).

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 21-08-03 20:44

> NB: pas på med at blot stole på hvad der står i service manualen til
> R6'eren mht gaffelolie: Der står både 476ml og 107mm fra top. Det
> første er _vejledende_ og det andet er _gældende_.

Hej Kai

Det er klart at ml mængden er vejledende. Yamaha har jo ingen ide om hvor
meget olie du har hældt ud af benene. Husk at pumpe benene godt igennem før
du måler olie højden. Alt luften skal lige pumpes ud af dæmpersystemet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-08-03 22:07

> [...]
> du måler olie højden. Alt luften skal lige pumpes ud af dæmpersystemet.

Well, den Officielle Yamaha Service Manual(tm) forskriver en total
adskillelse og tømning af gaffelbenene - så der er næppe olie tilbage
efter dén overhaling.

Andre (inkl. Wilbers i england) har peget på at der er en vis
tolerance på benene, og derfor forskelligt volumen i benene. Den
teori hælder jeg mere til.

--Kai