On Tue, 19 Aug 2003 20:11:32 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Omkring olier, har jeg tidligere noteret mig at den største temp.-påvirkning
>som olien udsættes for, er omkring udstødningsventil-skaftet - men jeg vil
>sgis'me ikke hænges op på tallet
>Måske en anden fik noget til at ringe p.g.a. dette hip :-/
Det er sikkert det sted olien kommer i berøring med den højeste
temperatur - Lige bortset fra MC med turbo, hvor møllen er pokkers
varm.
Nu er det sikkert ikke der hvor den højeste temperatur i motoren
måles, idet olien bidrager væsentligt til kølingen.
Jeg vil derfor mene, at den højeste temperatur der kan måles er i
udstødningsgassen selv.
Det underbygges af to opgivelser i Bosch's specifikationer på Lambda
sonder:
1) Den forvarmes elektrisk til 400 grader (Så har man da et sted at
starte).
2) Dens optimale arbejdstemperatur er 600 grader.
Da den er placeret et stykke ude i afgangsrøret set i forhold til
motoren, må den temperatur der måles i selve udstødningsporten være
højere.
Hvor meget tør jeg ikke gisne om, men som jeg tidligere skrev, så er
op mod 700 grader ikke helt forkert, selv om det kan være mere.
Den endelige afgørelse kan foretages med et lasertermometer på
afgangsrøret helt oppe ved motoren, men pas på: De fleste afgangsrør
er dobbeltvæggede, så måling på ydersiden snyder.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk