/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Oliestand
Fra : HHR


Dato : 17-08-03 19:28

Der må ikke grines alle skal jo starte et sted.

Hvordan tjekker man olie på en mc?

Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen stå på
centralstøtteben eller som den står normalt når man køre ligeud osv.

Cyklen er en Honda cb 450s

MVH HHR




 
 
M. Høy (17-08-2003)
Kommentar
Fra : M. Høy


Dato : 17-08-03 19:46


"HHR" <hevy@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3fc952$0$26593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Der må ikke grines alle skal jo starte et sted.
>
> Hvordan tjekker man olie på en mc?
>
> Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen stå på
> centralstøtteben eller som den står normalt når man køre ligeud osv.
>
> Cyklen er en Honda cb 450s
>
> MVH HHR
>
>
>

Hej

Den der spørg lyder måske dum i 5 minutter, mens den der aldrig spørg, er
dum resten af livet!

Stil den på centralstøttebenet, når du kontrollerer olie på din mc....!
Dette gøres, hvad-enten der er en pind, eller glas til kontrol af olie!

Mvh

M. Hoey
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=355



Jacob Larsen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 17-08-03 21:38

> Stil den på centralstøttebenet, når du kontrollerer olie på din
> mc....! Dette gøres, hvad-enten der er en pind, eller glas til
> kontrol af olie!

Du skal nok også undersøge om du skal lade pinden hvile på stedet hvor den
skal skrues i eller om den skal skrues i bund for at måle. På min skal den
bare hvile på toppen, men jeg ved ikke om det er forskelligt fra mc til mc.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500E



Benz... (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 18-08-03 08:22

Jacob Larsen wrote:
>> Stil den på centralstøttebenet, når du kontrollerer olie på din
>> mc....! Dette gøres, hvad-enten der er en pind, eller glas til
>> kontrol af olie!
>
> Du skal nok også undersøge om du skal lade pinden hvile på stedet
> hvor den skal skrues i eller om den skal skrues i bund for at måle.
> På min skal den bare hvile på toppen, men jeg ved ikke om det er
> forskelligt fra mc til mc.


Min skal også bare hvile. Også selvom at manualen forvilder en til at tro at
den skal skues i. Så begyndte olie-lampen at lyse!
Så den bliver fra nu af kun stukket i.


--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268



Jesper Pedersen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 17-08-03 21:54

Hej gruppe

Hvornår tager motoren skade hvis der er for lidt olie på? Er det sådan at
der ikke sker noget ved at køre, selvom oliestanden er en smule under min.
mærket på målepinden? Sker der først skade hvis man kører med lysende
olielampe?

Hvis man fx. checker olien og den er 2mm under minimum, ville i så køre på
motorcyklen for at hente olie, eller ville i helt undlade at starte den før
olien var over min. mærket?

Mvh.
Jesper
Suzuki GS500E 1999



Jacob Larsen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 17-08-03 22:08

> Hvornår tager motoren skade hvis der er for lidt olie på? Er det
> sådan at der ikke sker noget ved at køre, selvom oliestanden er en
> smule under min. mærket på målepinden? Sker der først skade hvis man
> kører med lysende olielampe?

Jeg mener at olielampen måler efter olietrykket (altså er en olietrykslampe)
og det derfor er meget vigtigt at stoppe med det samme hvis den lyser, da
det er et tegn på at der er noget helt galt. Er der nogen der kan rette mig?

Jeg ved desværre ikke noget om slitage ved for lav oliestand.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500E



Steen Gruby (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-08-03 17:00

On Sun, 17 Aug 2003 23:08:29 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> wrote:

Hej Jacob
>
>Jeg mener at olielampen måler efter olietrykket (altså er en olietrykslampe)
>og det derfor er meget vigtigt at stoppe med det samme hvis den lyser, da
>det er et tegn på at der er noget helt galt. Er der nogen der kan rette mig?
>
Asger har ret.
Det mest normale er at det er olietrykket der måles, men der findes
modeller hvor det er enolieniveau måler
Man bør vide hvilken type ens MC er monteret med.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Asger Steffensen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 17-08-03 22:07


"Jesper Pedersen" <no_email@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:bhoq1q$lsi$1@sunsite.dk...
> Hej gruppe
>
> Hvornår tager motoren skade hvis der er for lidt olie på? Er det sådan at
> der ikke sker noget ved at køre, selvom oliestanden er en smule under min.
> mærket på målepinden? Sker der først skade hvis man kører med lysende
> olielampe?
>
> Hvis man fx. checker olien og den er 2mm under minimum, ville i så køre på
> motorcyklen for at hente olie, eller ville i helt undlade at starte den
før
> olien var over min. mærket?
>
Jeg ville i den situation køre hen og hente olie og så fylde på.
"For lidt" olie er et vidt begreb.
Olie skal på en 4-takter groft sagt dels smøre og dels køle.
Hvis der er så lidt olie på så olien motoren ikke kan suge olie op og dermed
ikke kan sætte tryk (olietrykslampe vil lyse), kommer der ikke olie til
lejer, knaster og stempler og DET tager motoren skade af!!
Hvis der er et par milimeter under minimum men der stadig er tryk på vil
motoren blive kølet en lille smule mindre, men det vil der under normale
omstændigheder ikke ske noget ved på kort sigt.

Bemærk at visse cykler har en olieniveau-lampe, der ikke måler om der er
tryk på, men om oiliestanden i motoren er under et bestemt niveau.

Asger
ZX-10



HHR (17-08-2003)
Kommentar
Fra : HHR


Dato : 17-08-03 22:20

Er der nogle som ved om pinden skal være skruet i eller bare ligge på
gewindet på en Honda cb450s?

HHR


"HHR" <hevy@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3f3fc952$0$26593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Der må ikke grines alle skal jo starte et sted.
>
> Hvordan tjekker man olie på en mc?
>
> Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen stå på
> centralstøtteben eller som den står normalt når man køre ligeud osv.
>
> Cyklen er en Honda cb 450s
>
> MVH HHR
>
>
>



Martin Sørensen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 17-08-03 22:46

> Er der nogle som ved om pinden skal være skruet i eller bare ligge på
> gewindet på en Honda cb450s?

På en CB400N som stort set er den samme motor, der skal pindes lægges på
gevindet.

signing off.. Martin Sørensen



CBiker (17-08-2003)
Kommentar
Fra : CBiker


Dato : 17-08-03 23:23

Pinden skal/må ved måling af olie-stand _ikke_ skrues i.

Se evt. et lille udsnit fra servicemanualen:
http://www.sigersted.net/MC/HondaCB450S.html

Jep, jeg har selv en CB 450 S. Min er årgang 1987.

Mvh
CBiker


On Sun, 17 Aug 2003 23:20:14 +0200, HHR wrote:

> Er der nogle som ved om pinden skal være skruet i eller bare ligge på
> gewindet på en Honda cb450s?
>
> HHR
>
>
> "HHR" <hevy@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> news:3f3fc952$0$26593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>> Der må ikke grines alle skal jo starte et sted.
>>
>> Hvordan tjekker man olie på en mc?
>>
>> Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen stå på
>> centralstøtteben eller som den står normalt når man køre ligeud osv.
>>
>> Cyklen er en Honda cb 450s
>>
>> MVH HHR
>>
>>
>>



Armand (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-08-03 23:59


HHR <hevy@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3f3fc952$0$26593$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Der må ikke grines alle skal jo starte et sted.
>
> Hvordan tjekker man olie på en mc?
>
> Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen stå på
> centralstøtteben eller som den står normalt når man køre ligeud osv.
> Cyklen er en Honda cb 450s

"Normalt" (på dækkene) eller på central-benet gør ikke den store forskel, og
for at kunne udføre et sådant arbejde er en parkering (á centralbenet) vel
egentlig logisk, og derfor sikkert også forudset i oliepejlingen!
Men derfor kan man jo alligevel sørge for ikke at holde hverken på en bakke
eller ved kantstenen hvor vejbanen hælder indad!!

CB4½'erens oliepind skal efter kort tids stilstand blot holdes ned mod
hullet og ikke idrejes, for at pejle oliehøjden!

OBS:
Jeg har oplevet et par tilfælde af brændt knast/topstykke på en Cb4½'er,
hvilket kunne tyde på at oliestanden hurtigt kommer under det tilladte
når/hvis motoren har et olieforbrug! Oliesumpen er også kun(!) på 2½ liter
(hvoraf alene den originale oliekøler optager et par deciliter) hvilket er
lidt i forhold til andre motorer og det bekræfter at motoren kan have let
til at "løbe tør" !
En topstykke-reperation koster ~10.000,-kr, så vær sikker på at checke
oliestanden meget ofte indtil du får et billede af hvordan oieforbruget er,
og væn dig alligevel til at være over oliepinden som en høg derefter :-|

--
Armand.
(med masser af 4½'er rester i kælderen)





Martin Sørensen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-08-03 02:02

> Jeg har oplevet et par tilfælde af brændt knast/topstykke på en
> Cb4½'er, hvilket kunne tyde på at oliestanden hurtigt kommer under
> det tilladte når/hvis motoren har et olieforbrug! Oliesumpen er også
> kun(!) på 2½ liter (hvoraf alene den originale oliekøler optager et
> par deciliter) hvilket er lidt i forhold til andre motorer og det
> bekræfter at motoren kan have let til at "løbe tør" !

Dette har jeg hørt udtalt om en masse modeller, men hvilke sammenlignes der
med?
Min Seca har også ca. 2½L olie i sumpen, men det er da enormt meget i
forhold til de 1½L der f.eks. er på en SR250.. Man skal jo også huske at
sammenligne motorstørrelsen. En bred motor (4-cyl) må jo også tænkes at have
en større sump end en 1-cyl. Derudover må kobling+gearkasse være større
dimensioneret på motorer med større ydelse. Derfor er det jo ikke
overraskende hvis en CBR1000 kører rundt med mere olie end en SR250.

Det afhænger vel også meget af hvor oliepumpen suger fra. Jo længere nede
den suger, jo mindre må oliestanden vel blive før det bliver kritisk.

Men jeg vil også råde til at man holder øje med olien og aldrig lader den
komme under minimum. Der er jo nok også en grund til at de skriver 'minimum'
og ikke 'nu skal du snart tænke på at fylde olie på'.

signing off.. Martin Sørensen



Armand (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-08-03 15:47


Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en
news:bhp8i3$208r$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har oplevet et par tilfælde af brændt knast/topstykke på en
> > Cb4½'er, hvilket kunne tyde på at oliestanden hurtigt kommer under
> > det tilladte når/hvis motoren har et olieforbrug! Oliesumpen er også
> > kun(!) på 2½ liter (hvoraf alene den originale oliekøler optager et
> > par deciliter) hvilket er lidt i forhold til andre motorer og det
> > bekræfter at motoren kan have let til at "løbe tør" !
>
> Dette har jeg hørt udtalt om en masse modeller, men hvilke sammenlignes
der
> med?
> Min Seca har også ca. 2½L olie i sumpen, men det er da enormt meget i
> forhold til de 1½L der f.eks. er på en SR250.. Man skal jo også huske at
> sammenligne motorstørrelsen. En bred motor (4-cyl) må jo også tænkes at
have
> en større sump end en 1-cyl. Derudover må kobling+gearkasse være større
> dimensioneret på motorer med større ydelse.
> Det afhænger vel også meget af hvor oliepumpen suger fra. Jo længere nede
> den suger, jo mindre må oliestanden vel blive før det bliver kritisk.

Alt andet lige, så vil en sump med mindre volumen synke hurtigere ved samme
forbrug, end en sump med større volumen!
CB4½'eren hár et mindre volumen, og eftersom jeg har set flere brændte
topstykker (p.g.a. oliemangel) antager jeg at der bl.a. p.g.a. det mindre
volumen er god grund til at være efter pinden som en høg :-|

--
Armand.






Martin Sørensen (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 18-08-03 21:08

>>> Jeg har oplevet et par tilfælde af brændt knast/topstykke på en
>>> Cb4½'er, hvilket kunne tyde på at oliestanden hurtigt kommer under
>>> det tilladte når/hvis motoren har et olieforbrug!
>> Dette har jeg hørt udtalt om en masse modeller, men hvilke
>> sammenlignes der med?
>> Min Seca har også ca. 2½L olie i sumpen, men det er da enormt meget i
>> forhold til de 1½L der f.eks. er på en SR250..
> Alt andet lige, så vil en sump med mindre volumen synke hurtigere ved
> samme forbrug, end en sump med større volumen!

Jeps, det er da rigtigt.

> CB4½'eren hár et mindre volumen

Mindre end hvad f.eks.? Hvor meget olie kører en gennemsnitlig cykel rundt
med?

signing off.. Martin Sørensen



Armand (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-08-03 19:06


Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en
news:bhrbn5$172q$1@news.cybercity.dk...
> >>>
> > > Dette har jeg hørt udtalt om en masse modeller, men hvilke
> > > sammenlignes der med?
> > >CB4½'eren hár et mindre volumen
>
> Mindre end hvad f.eks.?

Mindre end normalen!

> Hvor meget olie kører en gennemsnitlig cykel rundt med?

3 Liter :-/

--
Armand.





Martin Sørensen (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 19-08-03 22:46

>>>> CB4½'eren hár et mindre volumen
>> Mindre end hvad f.eks.?
> Mindre end normalen!

Og hvilke modeller er normalen? Alle de cykler jeg lige kender, kører med
2½L eller derunder..

>> Hvor meget olie kører en gennemsnitlig cykel rundt med?
> 3 Liter :-/

Er det f.eks. gennemsnitlige cykler som SV650 eller FZS600?

signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-08-03 09:10

>>> Hvor meget olie kører en gennemsnitlig cykel rundt med?
>> 3 Liter :-/
>
> Er det f.eks. gennemsnitlige cykler som SV650 eller FZS600?

Sportscykler bruger lidt mere. Måske 3,3 eller 3,5L. Kig på Louis motobase,
der står det for alle cykler.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 samt MZ ETZ 251
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)




Jens Jacob Bager Jen~ (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-08-03 08:29

> Hvordan tjekker man olie på en mc?
>
> Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen
> stå på centralstøtteben eller som den står normalt når man køre
> ligeud osv.

Hej Hansi

Motoren skal være driftsvarm, og så skal du vente et par minutter efter
motoren er standset. Motorcyklen skal stå lodret, den må gerne stå på
centralstøttebenet. Oliepinden skal lægges på gevindet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



CBiker (18-08-2003)
Kommentar
Fra : CBiker


Dato : 18-08-03 18:44

Angående olie-stand:

Kan en motor tage skade af at have for meget olie?


On Sun, 17 Aug 2003 20:28:29 +0200, HHR wrote:

> Der må ikke grines alle skal jo starte et sted.
>
> Hvordan tjekker man olie på en mc?
>
> Jeg ved godt at der sidder en lille pind på siden, men skal cyklen stå på
> centralstøtteben eller som den står normalt når man køre ligeud osv.
>
> Cyklen er en Honda cb 450s
>
> MVH HHR



Jens Jacob Bager Jen~ (18-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 18-08-03 18:51

> Kan en motor tage skade af at have for meget olie?

Hej Palle

Ja, det kan den godt, men det der oftest sker at at olien bliver smidt op i
luftfilterkassen, hvor det enten bliver brændt af i motoren, fedter
luftfilteret til, så det må smides ud, eller render ud at
luftfilteroverløbsslangen der munder ud foran baghjulet!

Jeg har prøvet at køre på min XJ'er med for meget olie. Den hostede en
100km, for derefter at køre normalt igen. Det er nemmere lige at lave hævert
finten med en akvarieslange i påfyldningshullet.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste