Skader i forb. m. transport på færger
Fra : ls

Dato : 17-08-03 18:44

Er der nogle, der har erfaring med erstatning i forbindelse med skader på
danske færgeoverfarter?
Min MC væltede under en overfart og fik en del skader.
Der var ingen af de sædvanlige seler til fastspænding af MC'erne, og færgens
personale mente ikke at det var nødvendigt at fastspænde motorcyklerne.
Det var det desværre!

Mvh. Lars.

Fra : Bo

Dato : 18-08-03 06:03

> Min MC væltede under en

hvilken overfart??

bo-gsxR

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 19-08-03 16:00

"ls" <skar@mail.dk> wrote in message
> [...]
færgens
> personale mente ikke at det var nødvendigt at fastspænde motorcyklerne.

Jeg ved at Rolf Skovløkke, formanden fra DMC, har kørt en sag mod et
færgeselskab og han fik medhold til sidst. Rolf har en god erfaring i at
køre sådanne sager så hvis du tager kontakt til ham så kan han sikkert
hjælpe dig. Og jeg er ret sikker på at hvis du melder dig ind i DMC først så
er du sikker på at få hjælp.

Se mere på www.dmc-org.dk og der finder du også Rolf´s e-mail adresse.

Med Venlig Hilsen
DMC, Kørekursuskoordinator
Per Milborg Pedersen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-08-03 16:41

> Jeg ved at Rolf Skovløkke, formanden fra DMC, har kørt en sag mod et
> færgeselskab og han fik medhold til sidst.

En af hovedreglerne for dækning af sådanne skader er vist at man skal
anmelde det til færgeselskabet inden skibet forlades.

Jeg kigger lige på molsliniens.... Yep i deres befordringsbestemelser
står: " Reklamationer vedrørende befordringen rettes til rederiets
administration: Færgehavnen, 8400 Ebeltoft. Anmeldelse af skader på
personlige ejendele, køretøjer eller gods skal straks rettes til en af
skibets officerer, inden færgen forlades."

Hvis man har fulgt "færgefolkenes" anvisning på parkering/tøjring af
køretøjet og der alligevel opstår en skade har man en god sag - og det
har Lars jo ifølge egne oplysninger. Jeg vil mene at hvis man har
reklameret rettidigt og has kasko på cyklen bør man kunne lade sit
forsikringsselskab slås med rederiet om det.
/A

Fra : ls

Dato : 19-08-03 18:02

Desværre har jeg ikke kasko på min cykel, så jeg skal selv stå for den del
af festlighederne

Mvh. Lars.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-08-03 21:53

ls <skar@mail.dk> wrote in
3f4257ed$0$97243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Desværre har jeg ikke kasko på min cykel, så jeg skal selv stå for
> den del af festlighederne

Start med at skrive en opgørelse over skaderne til dem og bed dem dække
det - Og så ta den derfra. Er du heldig betaler de uden vrøvl, ellers er
en dmc nok et godt bud.

Men hvilken færge var det på ?

Jeg sejler mest med molslinien (som i 2 gang om ugen) og på
odden<>ebeltoft er der kun nogle rebender til sikring af mc'er. Oftest
er det heller ikke nødvendigt at surre men jeg bruger nu alligevel altid
et par remme som jeg selv medbringer. Med dem kan jeg surre den
forsvarligt til "høj sø" på under 30sekunder....

/A

Fra : ls

Dato : 20-08-03 06:56

Det var under Bøjden-Fynshav overfarten i lørdags, at min mc væltede. Færgen
er jo ikke så stor, så den er måske mere tilbøjelig til at gynge. Det blæste
i øvrigt ret pænt, og jeg undrede mig over, at der ikke var mulighed for at
fastspænde motorcyklerne. Jeg har aldrig tidligere været ude for, at der
ikke var seler til dette formål, men iflg. kaptajnen var der masser af
seler. De var bare ikke ved motorcyklerne (jeg ved så ikke om det er
meningen, at kunderne selv skal styrte rundt for at finde dem i skuffer og
skabe på skibet, hvis man insisterer på at få fastspændt sin cykel).
Da man jo ikke må opholde sig på vogndækket under overfarten, kunne jeg ikke
blive ved min mc.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 20-08-03 07:53

> Det var under Bøjden-Fynshav overfarten i lørdags, at min mc væltede.
> Færgen er jo ikke så stor

I dit "skriv" skal du lægge vægt på det du sagde først -at matrosen ikke
mente at det var nødvendigt at surre mc'en. Jeg vil også mene (uden at
kunne dokumentere det) at det er selskabet pligt at sikre køretøjerne
under overfart. Men du har så åbenbart reklameret til kaptajnen - Fik du
en kvitering på dette ?

/A

Fra : Jonas Holt

Dato : 19-08-03 19:07

> [...]
> personale mente ikke at det var nødvendigt at fastspænde motorcyklerne.

Prøv at snakke med færgeselskabet om, hvilken ISO-certificering de opfylder - og grav så lidt i det.

Et ISO-nummer er ikke altid lige nemt at opnå, men det er ret nemt at miste hvis man ikke opfylder det -
og jeg mener at din sag vil være et tegn på noget der ikke kan kaldes kvalitet.

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : ls

Dato : 20-08-03 22:43

Jeg har nu fået en mundtlig - og vil i morgenposten angiveligt modtage en
skriftlig - accept fra Scanlines om at de dækker samtlige skader på min mc.

Jeg takker alle for opbakningen og de gode råd!

De bedste hilsner

Lars.

Fra : Jonas Holt

Dato : 21-08-03 07:58

> Jeg har nu fået en mundtlig - og vil i morgenposten angiveligt modtage en
> skriftlig - accept fra Scanlines om at de dækker samtlige skader på min mc.
>
> Jeg takker alle for opbakningen og de gode råd!

Kan du ikke fortælle lidt om hvor medgørlige de (ikke) var og hvilke argumenter du brugte?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : ls

Dato : 21-08-03 19:31

Jeg har idag modtaget Scanlines skriftlige anerkendelse af erstatningskravet
og der har således overhovedet ingen problemer har været i forbindelse med
rederiets accept af skaden. Lad os nu se om de også betaler regningen om 3
uger, når cyklen er færdig

Mvh.

Lars.