MZ er en sjov ting - Mange tror de er vældigt pålidelige. Det er de ikke,
men de er relativt nemme at lave, og også rent økonomisk til at være i
nærheden af.
Jeg kender mest til 250 ccm modellerne, og har kørt på den samme siden først
i 70'erne.
Der er principielt to typer - 6 volt og 12 volt.
6 volt MZ er gamle, og lyset er ikke meget værd - Måske noget at have med i
hovedet til vinterkørsel! 4 gears modellerne (De er iøvrigt sjældne
efterhånden) er nemmere at skille ad end 5 gears modellerne, men har alt for
spinkle lejer og et til tider særdeles underligt gearskifte. 5 gears
modellerne fik en langt mere solid motor, og efter at de fik lært at styre
tolerencerne i skiftetromlen i Zchopau holdt de op med at gå i to gear på en
gang. Dem der gjorde det er væk nu - Det er mange år siden!
12 Volt modellerne er på de fleste punkter bedre end 6V modellerne, men har
især på det elektroniske plan nogle svagheder. Både spændingsrelæ og tænding
er noget upålidelige, og der er vokset en mindre underskov op af folk der
laver som oftes udmærkede erstatninger - De originale er som oftest ringere.
Holdbarheden er så som så - Krumtappe og stempler er sliddele, der ofte ikke
holder mere end ca. 20 - 30.000 km. Du er overhovedet ikke i tvivl når der
sker noget - Baghjulet blokerer, og så hedder det 70102030 igen.
I virkeligheden er det dagsformen der afgør hvilken MZ fra og med 5 gears
modellen du skal have - Hvis den lyder nogenlunde sund (Lyt især efter en
underlig summen (Hovedlejer) eller klonken i tomgang (Plejlstang)) er der en
pæn chance for at du får et udmærket eksemplar. Du skal bare huske at en MZ
kun er meget begrænset Volgasfest, og hele tiden have et øre med på om den
er ved at blive varm - Især i modvind, op af lange bakker, overhalinger af
lastbiler med anhænger osv. Træk hellere koblingen et par gange for meget -
Den køler ned på sekunder - end en gang for lidt.
Fabrikken gik jo ned for en del år siden, og forhandlerne har meget få dele
tilbage. Til gengæld er MZ klubben endog særdeles aktiv med at holde dem
gående
www.mzklub.dk , og har kontakterne til dem der har delene liggende -
Nogle finder nu og da en jernbanevogn med dele.
--
Best regards
Edvard Korsbæk
+4570229998
"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3fb499$0$7806$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg tror sgu' jeg hopper på MZ vognen her til vinter da jeg ikke kan få
mig
> selv til at slæbe Honda'en ud i sneen.
>
> Jeg aner ikke en klap om MZ'er. Nogen der har erfaringer med sådan en
> tingest og kan anbefale en bestemt model/årgang?
>
> Takker.
>
> Didrik
>
>