Spørgsmål om tøj til nybegynder
Fra : Jonas Barfod

Dato : 17-08-03 15:24

Jeg har lige fået mit MC-kort og er fyr og flamme for at komme ud og købe
mig en motorcykel. Før jeg får fat i min drømmecykel skal jeg have mig noget
tøj og noget sikkerhedsudstyr.
Jeg har været rundt i forskellige butikker i Københavnsområdet og prøvet
forskellige jakker. Ekspedienterne er jo meget flinke til at fortælle hvor
god lige præcis den jakke jeg prøver er, og hvor meget bedre den jakke er
der koster 1000kr mere. Selvfølgelig ikke specielt objektivt.
Mit spørgsmål er så, er det et sted på nettet hvor man kan se en slags "Tænk
og Test" af de forskellige jakker, bukser, rygskjolde, støvler osv.?
Hvad skal jeg kigge efter når jeg køber en jakke, et par bukser og støvler?
Er det vigtigt at noget af udstyret har specielle egenskaber (lommer,
spænder osv?)
Vil meget gerne høre om hvad lige præcis i synes er godt og hvorfor, så jeg
har den største mulighed for at vælge det rigtige når jeg nu skal ud og
betale mange tusinde kroner for tøjet.

Med venlig hilsen

Jonas Barfod

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 17-08-03 16:24

> [...]
jeg
> har den største mulighed for at vælge det rigtige når jeg nu skal ud og

Glimrende spørgsmål - jeg opridser lige et par tanker.

* Det er vigtigt, at tøjet sidder så tilpas stramt, at beskyttelsesskallerne
ikke glider væk fra albuer, knæ etc. ved styrt.

* Læder er i mine øjne bedre end textil - sikkerhedsmæssigt.

* en seperat rygskinne bør købes - den som måske sidder i jakken er
antageligvis ikke ret meget værd

* butikker som www.mconline.dk og www.louis.de sælger klunset noget
billigere end danske forhandlere typisk gør.

Fra : OK

Dato : 17-08-03 20:19

> * Læder er i mine øjne bedre end textil - sikkerhedsmæssigt.

Det med sikkerheden (læder kontra textil) kommer vist an på hvem man
spørger. Jeg fik i hvert fald svar til begge sider da jeg købte.

Det endte med et sæt Codura ("GoreTex") - og det er garanteret vandtæt i
længere tid end læder (1½ time i styrtende regn = stadig tæt. Jeg har ikke
prøvet længere tid).

M.v.h. Ole

Fra : Nicki Lolk

Dato : 17-08-03 16:43

> Mit spørgsmål er så, er det et sted på nettet hvor man kan se en slags
"Tænk
> og Test" af de forskellige jakker, bukser, rygskjolde, støvler osv.?

Der ligger et par enkelte gode råd her:
http://www.c-reinhardt.dk/Information/Nyheder/motorcykler/Onwheels_11.htm

Nicki

Fra : Jonas Holt

Dato : 17-08-03 17:46

Jonas Barfod wrote:
> Jeg har været rundt i forskellige butikker i Københavnsområdet og prøvet
> forskellige jakker. Ekspedienterne er jo meget flinke...

Tjek lige www.leomortensen.dk - der er god service og lave priser

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 17-08-03 21:54

"Jonas Barfod" <jonasba1@m2.stud.ku.dk> wrote in message
> Før jeg får fat i min drømmecykel skal jeg have mig noget
> tøj og noget sikkerhedsudstyr.

Du har i hvert fald fat i den lange ende her !

Godt tøj og udstyr (alt incl.) koster nemt 10.000,- men jeg holder på at det
er en bedre oplevelse at køre på en lidt billigere kværn i ordentligt tøj
end omvendt. Det er naturligvis også langt sikrere.

Henriks råd om at beskytterne skal sidde rigtigt er guld. Tag tøjet på, grib
beskytterne (albue og knæ) og se hvor meget de kan flyttes. Perfekt bliver
det aldrig, men noget tøj vil passe dig bedre end andet.
I min egen jagt på et par bukser hvor knæbeskytterne sad på mine knæ har jeg
oplevet følgene:
* Flere ekspedienter sagde, at det kunne jeg bare ikke forvente i
textiltøj - så måtte jeg købe læder.
* En ekspedient mente at beskytterne bare skulle sidde rigtigt når jeg sad
på kværnen (benet bøjet). Tænk igen...
* Noget tøj har beskyttere som kan flyttes. f.eks. nogle SHOEI modeller. Der
høres dog kritiske røster om de clips de sidder fast i inderforet med.

Tøjet holdes bedst på plads under styrt hvis bukser og jakke kan lynes
sammen. Det betyder ikke nødvendigvis at det behøver være samme mærke. Nogle
busker sælges med begge dele af lynlåsen, så du slev kan (få) sy(et) den
anden del i jakken.
Det meste tøj i butikkerne er desværre sort - lidt farver er ellers godt for
sikkerheden.

Jeg tror også læder er mere sikkert end textil. Mest fordi det sidder
tættere til kroppen og derved holder beskytterne bedre på plads. Men det
duer kun godt i godt vejr!
Læder holder ikke til regn i længden, og i en tung, gennemblødt læderdragt
stinker din kørsel helt sikkert.
Aagesen (himselv) påstår iøvrigt at læderet ikke holder til ret meget
asfalt-skrab (mindre end textil ?) når det er vådt.
Alt i alt er læder nok kun en god idé hvis man _også_ har textiltøj (eller
kun kører i godt vejr). Man kan også få regn-overtræk.

Hjelme fås i alle prisklasser. Spørg efter materialet. Billige hjelme er af
polycarbonat, thermoplast, eller lign. imens de dyre er af glasfiber eller
eksotiske komposit-materialer, som skulle være sikrere når det virkeligt
gælder. Markedets billigste glasfiberhjelm er vist en HJC ZF-8 til
1500-1700kr.
Når det er sagt, så køb hjelm efter komfort. Bruger du briller, så husk at
tage dem med til prøvningen. Køb den lille nok! mange køber en for stor
hjelm fordi de ikke kan lide den sidder stramt.
* Åbn munden og luk den igen - hvis du ikke bider dig i kæberne er den ikke
stram nok. De giver sig lidt med tiden.
* Vær dog forsigtig med hjelme der spænder dig om toppen af hovedet (som et
pandebånd). Det giver hovedpine, og her giver hjelmen sig måske ikke ret
meget med tiden.
* Tag armene op over hjelmen, tag fat i nakken, og se om du kan vride den
af. Det må naturligvis ikke kunne lade sig gøre.
* Alle styrthjelme der sælges har sikkerhedsgodkendelserne iorden, men det
betyder ikke at de er lige sikre.
* Af klaphjelmene er det så vidt jeg ved kun SHOEI Syncrotec der er godkendt
(testet) som integralhjelm. Resten er kun testet og godkendt som
"æggeskaller", og kæbepartiet er dermed kun at betragte som en kosmetisk
eller aerodynamisk anordning.
Til gengæld kan man gives kunstigt åndedræt uden at hjelmen tages af - det
kan redde føreligheden, hvis redderen ellers gennemskuer tricket.

Priser afhænger (meget) af farve, og det er en god ide med en trafiksikker
farve, specielt til hjelmen, da det er dit højeste punkt.

Tag det MC tøj du allerede har købt med, når du køber mere. Det er ikke alt
der passer godt sammen.
* Kan bukserne komme ud over støvlerne (godt i regnvejr) ?
* Støder hjelmen på rygbeskytteren når du læner hovedet helt bagover?

--
VH
Flemming Nyboe

Fra : Jonas Barfod

Dato : 19-08-03 14:33

> [...]
støvler?
> Er det vigtigt at noget af udstyret har specielle egenskaber (lommer,

Tak for de gode svar. Nu føler jeg mig lidt bedre rustet.

MVH

Jonas Barfod