Honda CX500, "tøver" ved bestemt omdr.tal.
Fra : B.N.L.

Dato : 17-08-03 13:07

Min Honda har en motor fra 84. Accelererer fint op gennem gearene og
arbejder upåklageligt fra 100 og opefter. Men ved efterfølgende
fartreduktion til ca 80 i 5. gear og ny acceleration viser den en tøven, og
vil ikke
rigtig "svare". Det virker som om der i netop dette område er for meget
fortænding, men det er ret beset meget usandsynligt. Pilotskruerne har
været
i alle positioner, med spring på en kvart omdrejning, men har ingen virkning
haft
på fænomenet. Øges der til 100 er der igen fuld power. Måske kendes
problemet også i andre motortyper ? m.v.h. B.N.L.

Fra : Per Odense

Dato : 17-08-03 17:18

"B.N.L." <slot5@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på fænomenet. Øges der til 100 er der igen fuld power. Måske kendes
> problemet også i andre motortyper ? m.v.h. B.N.L.

Hejsa

du skriver motoren er fra '84.... Hvilken årgang er cyklen? og ikke mindst
tændingsanlægget?
Hvis det er den "gamle type" med en sort (eller evt. gullig-blank) box under
sædet på størrelse med en pakke cigaretter, har jeg et godt bud, men jeg vil
helst være sikker på hvilken type tænding det er, inden jeg svarer. -
Fænomenet rammer den gamle type!!

venligst Per Lading

Fra : Armand

Dato : 17-08-03 23:53

> [...]
men
> har ingen virkning haft på fænomenet.
> Øges der til 100 er der igen fuld power.

Nu du blander pilotskruerne ind i sagene, antyder du som sådan også et
karburerings-problem. og derfor må jeg igen(!) understrege at
karburerings-trimning relaterer ubetinget til gasgrebets stilling og ikke
til fart eller omdrejninger!
Og pilot-skruerne er forøvrigt kun til for at optimere tomgangen!

Når det er sagt, så kan sagen stadig hænde at være gasgivningsrelateret:
"op til 100" kan dække over en acceleration med over 2/3 gasgivning, hvor
det er hoveddysen alene der styrer sagerne, hvorimod det er i området hvor
dysenålene dominerer at du ender ved efterfølgende nedgasning!
Derfor kan problemet ligge i falsk luft og at det er nåle-trimningen der er
mest følsom overfor dette!

Men: Den generation af karburatorer som Honda brugte på de årgange (har set
problemet på Bol d'Or og GoldWing) har en lille membran monteret siden-ind
bag et 50øre-stort dæksel, og dén har det med at mørne og sprække!!
Membranen styrer bensinflow'et derved at den lukker af ved hårdt vacuum
(=motorbremsning) - Således er der bensin på den ene side og vacuum på den
anden, og hvis membranen sprækker vil den dels suge bensin direkte ind foran
karburatoren og dels "stjæle" denne bensin fra området ved hoveddysen -
Hvilket uværgeligt vil give en uregerlig motorgang
Under acceleration er vacuum'et lavt (á "fraværende"), hvorimod at man under
påløb har størst vacuum - langsom nedgasning og jævn kørsel med lav
gasgivning ligger nær dette store vacuum hvorfor dén fejl vil oplevest
mindst
ved acceleration og mest ved "økonomisk" kørsel!

Undersøg sagen selv - Det er enkelt at komme ind til de omtalte membraner!

--
Armand.

Fra : B.N.L.

Dato : 18-08-03 09:37

_
_

Tak til Per og Armand. Jeg har næsten gået alting efter. Det er en C-motor
med "transistor tænding", altså ikke CDI.
Puls-giveren er ok, og fortændingsfunktionen renset efterset og korrekt
justeret, tændtidspunkt korrekt indstillet. Tændspoler, tændrør,
tændrørshætter og tændkabler er fornyede. Tændspændingen kan trække fede,
blårøde, mindst 10 mm lange gnister til stel.
Karburatorerne er Keihin VB25A-C. De er gennemrensede og deres gummi
tilslutninger er nye og tætte. Der er testet ved spray med æter/benzin, der
er tæthed overalt og luftfiltre rensede. Begge cut off ventilmembranerne er
fornyede og plastsvømmere/nåle er tætte.
Pilotskruernes justering er nærmest umulig at fastsætte i tomgang som
foreskrevet, men ca 1,5 omdr. fra lukket giver den jævneste gang under
fartreduktion med lukket/næsten lukket spjæld, og jævneste tomgang ved 1100
omdr. / min. Og vel egentlig også den jævneste acceleration.(?)
Jeg har lidt mistanke til for lav benzinstand i svømmerhusene, men den kan
ikke justeres og skulle vel også nærmest blive højere med tiden.
En anelse choker skulle måske kunne indvirke på dette forhold, men det er
ikke tilfældet. :-/
m.v.h. B.N.L.

Fra : Armand

Dato : 18-08-03 15:33

> [...]
> Jeg har lidt mistanke til for lav benzinstand i svømmerhusene, men den kan
> ikke justeres og skulle vel også nærmest blive højere med tiden.

Svømmerstanden justeres på kontant vis ved at bukke den "tunge" som nålen
træder på!

Derved at juster-skruen ikke kan justeres ind til et omdrejnings-toppunkt,
lyder det i mine ører som at den får for meget!
Dét kan skyldes forhøjet(!) svømmerniveau eller for stor tomgangsdyse -
Sidstnævnte bliver blot ikke sådan lige for stor :-/

--
Armand.

Fra : OK

Dato : 18-08-03 20:26

> Svømmerstanden justeres på kontant vis ved at bukke den "tunge" som
> nålen træder på!

På min Boldor er svømmeren af plastik og "tungen" kan dermed ikke
bøjes/justeres. Er det måske samme type på CX/GL?

Fra : Per Odense

Dato : 18-08-03 22:00

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> På min Boldor er svømmeren af plastik og "tungen" kan dermed ikke
> bøjes/justeres. Er det måske samme type på CX/GL?

Svømmerstanden kan på en del CX/GL ikke justeres....
- Det kan nålen forøvrigt heller ikke...

Dysestørrelserne skal være henholdsvis 78 og 112 (evt. 112,5)

Per

Fra : Per Odense

Dato : 19-08-03 12:44

"Per Odense" <per.ladingNOSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Det kan nålen forøvrigt heller ikke...
>
> Dysestørrelserne skal være henholdsvis 78 og 112 (evt. 112,5)

Det kunne være dysenåle og nålestyr der er slidt op??
Plejer næsten altid at ha' forbruget på en CX/GL'er som rettesnor for om
nålene er slidte. En så'n cykel skal gå min.20Km/liter ved alm. blandet
kørsel.
Derudover er den forbrugsmæssigt meeeget følsom i forhold til om luftfiltret
er udtjent. (men du skrev at det var ok) - mit sidste bud i denne omgang:
Dysenåle og styr

Vh. Per