Sindsyg ide!Hvad siger i til fjernbetjent ~
Fra : Jacob Scherrebeck

Dato : 16-08-03 15:52

Hej alle:)

Jeg har lige afsluttet HTX, og havde på mit sidste år elektronik lære, hvor
jeg som afgangsprojekt lavede et wireless kit til skiftning mellem 2 guitar
amps (jeg er guitarist). Nu når jeg nu har fået stor interesse indenfor
MCér, så syntes jeg det kunne være skægt at lave et kit der kunne monteres
på en MC, så man derved VHA en fjernbetjening kunne sætte tænding på en MC,
samt starte den fra ca 300 meters afstand.

Jeg ved godt ideen lyder sindsyg og måske for nogen plat, men hvad syntes i
gutter egentlig om sådan en løsning?

Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet skulle
kunne?

MVH

Jacob J.Scherrebeck
(el NØRD:))

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-08-03 16:00

"Jacob Scherrebeck" <playmyjackson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
> problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet skulle

Mindes faktisk at der var nogen der havde gang i noget lignende tidligere,
prøv evt søge tilbage i gruppen på google
Men et problem kunne jo være hvis den nu holder i gear :)
- Så tror jeg på at den bliver noget rod hvis den starter uden trukket
kobling ;)

Mvh Anders Christensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-08-03 20:36

Anders Christensen wrote:
> Men et problem kunne jo være hvis den nu holder i gear :)
> - Så tror jeg på at den bliver noget rod hvis den starter uden trukket
> kobling ;)

Det problem løses bare ved at koble relæet parallelt med starterknappen. På
den måde udnytter man jo de eksisterende fjumresikringer.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 16-08-03 16:04

"Jacob Scherrebeck" <playmyjackson@hotmail.com> wrote in message

> Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
> problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet skulle
> kunne?
>
> MVH

Jeg er ked af det hvis jeg skuffer dig, men sådan nogle sæt har kunne fåes i
mange år til biler, så det er egentligt bare at montere sådan et og
kortslutte afbryderne til koblings og støtteben!

Thore

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 16-08-03 16:20

"SmaRTrxxv" <thore_123@456get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ked af det hvis jeg skuffer dig, men sådan nogle sæt har kunne fåes
> mange år til biler, så det er egentligt bare at montere sådan et og
> kortslutte afbryderne til koblings og støtteben!

Det findes også i de fleste alarmer til scootere og vel også MC?!

> Thore
Thomas

Fra : Christian Andreasen

Dato : 16-08-03 16:32

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ked af det hvis jeg skuffer dig, men sådan nogle sæt har kunne fåes
>
> Det findes også i de fleste alarmer til scootere og vel også MC?!

Har kunnet fås i flere år til MC også. Jeg stødte på en alarm m/fjernbetjent
start første gang i 1995. Den blev også forbundet til afbryderne på kobling
og støtteben, så MC'en ikke vælter hvis den står i gear...

Men god idé alligevel

Mvh
Christian

Fra : BoS.

Dato : 16-08-03 17:10

SmaRTrxxv wrote:

> [...]
> fåes i mange år til biler, så det er egentligt bare at montere sådan
> et og kortslutte afbryderne til koblings og støtteben!

Sgu da ikke til støttefoden! Så kan man jo starte den hvis den står i gear?
:-/
En Honda behøver heller ikke have trykket koblingen ind når den står i
frigear. I hvert fald ikke min VTR

mvh Bo

Fra : schlæger

Dato : 16-08-03 17:47

Jacob Scherrebeck wrote:

> Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
> problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet skulle
> kunne?

Mest af alt vil jeg ønske, at den kan lade være.

Bortset fra at den er sjovt fundet på, kan jeg ikke helt se den dybere
mening med sådan en anordning.

Mvh Schlæger

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-08-03 19:49

> Mest af alt vil jeg ønske, at den kan lade være.

Ja, det vil være usmart, evt. tyve er bedre til 100-meter løb, end man selv
er?

> Bortset fra at den er sjovt fundet på, kan jeg ikke helt se den dybere
> mening med sådan en anordning.

Det er vel lidt i samme stil som videofjernbetjeningens EJECT-knap: Generelt
uanvendeligt hvis man ikke *lige* at kan se det smarte ved, at man kan
trykke eject henne fra sofaen, hvormed båndet øjeblikkeligt vil stå klart,
når man endelig får det halvfede korpus hen til fjernsynet.
Men generelt pissetræls, hvis man uventet "rammer" knappen, når man
allermindst ønskede det!

Det samme gælder vel her, der er vel både fordele og ulemper: Man kommer hen
til en motoropvarmet MC, men jeg kunne da godt forestille mig, at en sådan
også skulle forsynes med (halv-)automatisk chokeranordning, hvis det skal
fungere optimalt.
En af ulemperne vil vel også være den føromtalte fejlbetjening, der sikkert
vil få MC'en til starte i utide: Til gene for naboer og til fordel for evt.
tyve (og dermed for dig selv!)?

Hilsen
Lars

Fra : Oros

Dato : 16-08-03 18:12

Jacob Scherrebeck wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt ideen lyder sindsyg og måske for nogen plat, men hvad
> syntes i gutter egentlig om sådan en løsning?

Brug din tid på noget andet medmindre du selv vil have det

> Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
> problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet
> skulle kunne?

Tjaeh, det eneste jeg lige kunne komme i tanke om kunne være praktisk i den
forbindelse var hvis remoten også samtidig kunne trække chokeren, ellers
kommer man da ikke langt som førstegangsstartende. Nu skal mc'en jo helst
"køres" varm, men i vintermånederne kunne det måske være meget rart at
starte den ude i carporten et par min. inden man kom derud uden egentlig at
skulle hoppe derud uden klunset. Men igen, de fleste kører jo slet ikke om
vinteren - wankers! ;-P

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Pwh

Dato : 16-08-03 18:40

Jacob Scherrebeck wrote:
> Hej alle:)
>
> Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
> problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet
> skulle kunne?

Så vil jeg nok ønske at den kan træde på kick-starteren

/Jens Kwak KR-1

Fra : Megas

Dato : 17-08-03 03:14

Pwh wrote:

> Så vil jeg nok ønske at den kan træde på kick-starteren
>
> /Jens Kwak KR-1

& selv køre til bageren efter morgenbrød :D

Fra : Brian Lænø

Dato : 16-08-03 20:47

"Jacob Scherrebeck" skrev
> [...]
>
> Jeg vil meget gerne have lidt feedback, så jeg kan opstille en
> problemstilling til mit projekt. Hvad ville I ønske at apparatet skulle

Det skal kunne detekte om motorcykelen står i gear (strøm til frigears
lampe), samt detekte hvornår motoren kører, så man ikke brænder starteren
af.
Den bør også kunne slukke for motoren igen, hvis den tager for mange
omdrejninger (hvis naboens knægt leger med den).

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : J.C.Kløve

Dato : 16-08-03 23:28

I tråden: 3f3e4514$0$13262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
Skrev Jacob Scherrebeck :
> Hej alle:)

[ZAX]

> Jeg ved godt ideen lyder sindsyg og måske for nogen plat, men hvad
> syntes i gutter egentlig om sådan en løsning?
> [ZaX]
Det ved jeg nu ikke - jeg havde en på XJ'eren da jeg købte den.
(Og hvis nogen undrer sig over datidsformen, og hvorfor jeg ikke har
den længere - så læs min ikke så pæne anmeldelse af Motorgaarden på
DMCN !)

Den "kørte" sammen med alarmen. MC'en kunne ikke starte når den stod i
gear, og jeg kunne også slukke den, så der var i alt fire knapper på
fjernbetjeningen: start - stop - alarm til/fra - service (efter
hukommeren)

Og hvad kunne jeg så bruge det til ??
Ikke en skid - udover at skræmme livet af et par tilfældige nysgerrige
og så blære mig med det i ny og næ (en enkelt gang var der en teenager
der stod og så på MC'en en dag i Aalborg, og på et tidspunkt brugte
han fingrene til at "se" med idet fingeren rørte MC'en stratede jeg
den med fjernbetjeningen - han hoppede flere meter *lol* det var sgu
en griner) - men der udover - intet - der var jo ikke fjernbetjening
på chokeren, og så skulle jeg alligevel ud for at stille chokeren -
herligt gejl - men ikke noget jeg ville betale for.

--
Dun@nt
XJ600 51J - nu med værktøj i stedet for alarm!??

Fra : mcisten

Dato : 17-08-03 10:21

http://www.kryptonalarms.com/

Her har de en MC alarm der kan starte mc'en fra 200 meters afstand.

Hvad med at lave en alarm der ringer min mobiltelefon hvis den bliver
aktiveret.

Sådan en kan jeg godt bruge.

Mvh Mcisten

Fra : Dennis Riis

Dato : 17-08-03 12:51

> [...]
> samt starte den fra ca 300 meters afstand.
>
> Jeg ved godt ideen lyder sindsyg og måske for nogen plat, men hvad syntes

Som allerede skrevet, findes det allerede. Men hvis du vil lave noget, der
skal indbygges på en MC, ville en eller anden nytænkt hærværk- og
tyverisikring nok være en god idé. Hvad med f.eks. en fjernbetjent alarm,
der udover at kunne larme som bare fanden, kan:

1) Ringe op til en mobiltelefon hvis alarmen udløses
2) Er kombineret med startspærre
3) Kan spores i tilfælde af tyveri, f.eks. via en side på nettet
4) Find selv på mere

mvh Dennis Riis
Suzuki Bandit 400

Fra : Soren Lindholt

Dato : 20-08-03 12:30

Jacob Scherrebeck <playmyjackson@hotmail.com> wrote in article
> [...]
MC,
> samt starte den fra ca 300 meters afstand.

Jeg har noget langt-ude familie der bor i Yellowknife, nord for
polarcirkelen i Canada. Der er det standardudrustning når du køber en bil.
Så kan man starte den 15 min. før der man skal af sted. Meget rart når det
er minus 20 grader over halvdelen af året.
Og så skulle det se sjovt ud til børnenes ishockey træning, når spillerne
går ud i omklædningsrummet går alle forældrene over til vinduet og trykker
med fjernbetjeningen...

Jeg har også set det på 45 knallerter i udlandet.
--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Oros

Dato : 20-08-03 18:10

Soren Lindholt wrote:
> [...]
> spillerne går ud i omklædningsrummet går alle forældrene over til
> vinduet og trykker med fjernbetjeningen...

Sikker på at det ikke var et fyr?
Vi havde engang sådan et fyr i vores Chrysler Neon. Så kunne man gå i biffen
og se en film, og når det trak imod slutningen kunne man med fjernbetjening
tænde fyret, så både motor var driftsvarm, og kabine 15-20grader. Lækkert
når de andre skulle skrabe is! Selv i lille varme DK, hehe...
Den rakte vidst 1kilometers penge, og det var selvom man sad inde i en
biograf, i City2 (storcenter). Ganske imponerende...

Problemet er vel også nogen gange at det er for koldt til at starte bilen,
uanset om det er fjern eller nærbetjent. Vores fjernbetjening til den
nuværende Picasso's central-lås er simpelthen misvisende, man skal så tæt på
bilen at man faktisk kan røre denne før det virker, derfor må der være tale
om en nærbetjening og ikke en fjernbetjening.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 21-08-03 10:10

Oros <dkaduglemme@idinedroemme.sut> wrote in article
<bi0a1v$pfk$1@sunsite.dk>...

> [...]

tale
> om en nærbetjening og ikke en fjernbetjening.

Næ, ikke fyr, det er hovedmotoren der startes. Og det er standardudstyr i
biler der sælges på de kanter.
Jeg prøvede det selv sidst jeg mødte de rare mennesker.

--
Soren
http://motortosse.dk

Fra : Benz...

Dato : 21-08-03 10:41

> Næ, ikke fyr, det er hovedmotoren der startes. Og det er
> standardudstyr i biler der sælges på de kanter.
> Jeg prøvede det selv sidst jeg mødte de rare mennesker.

Sponseret af NGK??
;)
Eller køre den selv en tur så den ikke ødelægger tændrørne?
;)

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 21-08-03 12:31

> Sponseret af NGK??
> Eller køre den selv en tur så den ikke ødelægger tændrørne?

Hvorfor skulle det ødelægge tændrørerne at køre 15min i tomgang ?

/A

Fra : Benz...

Dato : 21-08-03 14:14

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Hvorfor skulle det ødelægge tændrørerne at køre 15min i tomgang ?
>
> /A

Kan ikke huske lige præcis hvorfor. Spørg de kloge! ;)

Under alle omstændighedder er det de ikke så smart eks. knasterne bliver
ikke smurt ordenligt ved tomgang.
Jeg ville i hvertilfælde kun ha en almindelig olie opvarmer. ;)
Men jeg har faktisk hørt om sådan en starter engang for længe siden. Men det
var inden jeg blev total ofret for mc´ens verden. Så det har ikke sat de
store mærker.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-08-03 20:33

Jacob Scherrebeck wrote:

> [...]
> monteres på en MC, så man derved VHA en fjernbetjening kunne sætte tænding
> på en MC, samt starte den fra ca 300 meters afstand.

Sjov idé, men jeg tror at der vil være mere fornuft i at lave noget smart
alarm/startspærre-halløj.

Hvad med en bluetooth-styret startspærre? Så kan du altid kombinere det
med styring af starteren. Det vil da være gejl, at kunne starte mc'en med
mobilossen
--
mvh Jes Vestervang - også elektroniknørd