On Sun, 17 Aug 2003 01:20:51 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Hvilket står i stærk kontrast til de omstændige principper der ellers
>benyttes (á f.eks. dobbelt-klap -systemerne)!
Tjaeh, men der er jo ingen grund til at gøre det mere kompliceret end
det er nødvendigt.
KISS = Keep It Simple Stupid
At brænsdtofindsprøjtningen opbygger "tågen" i manifolden af flere
gange betyder ikke noget så længe der blot er den rigtige mængde hver
gang en cylinder beslutter sig til at trække vejret.
Det er fidusen ved "indirekte" indsprøjtning.
Anderledes ser det ud hvis der er tale om direkte indsprøjtning i
cylinderne.
Jeg ved faktisk ikke hvornår en benzinmotor med direkte indsprøjtning
foretager injektionen, men jeg kan forestille mig at det er noget før
stemplet er i top, og at tidspunktet ikke er kritisk, idet
gasblandingen først antændes når gnisten i tændrøret springer.
Hvis det er en Dieselmotor er injektionstidspunktet =
antændingstidspunktet, og dermed særdeles kritisk.
"Tændingstidspunktet" på en Dieselmotor justeres altså ved at flytte
injektions tidspunktet.
Det mest komplicerede og dermed dyreste system at fremstille er
dieselmotorens, og det simpleste og dermed billigste er
"sjatpisserne".
Og skal jeg sammenligne de indsprøjtningssystemer der sidder på
moderne MC'er med karburatormodellerne foretrækker jeg langt
indsprøjtningen frem for karburatorene.
Og så er indsprøjtningen sikkert langt billigere at fremstille end
karburatorene, uden at cyklerne dermed bliver billigere.
Vi bliver snydt så benzinen driver
)
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk