Søren wrote:
> Kan man "kræse" om sin mc ved at give den højere oktan end anbefalet. Min
> kawasaki zx6´r skal køre på BF 95. Men var det en god ide at give den BF
> 98 indimellem ?
>
Hvis den kører godt på 95 er der _absolut_ingen_ grund til at hælde benzin
med et højere oktantal på
Oktantallet beskriver selvantændelsestemperaturen, hvilket vil sige at
motorer med høj kompression typisk kræver et højt oktantal for at undgå
tændingsbanken (når al benzingassen eksploderer på en gang pga. varme fra
kompressionen).
Det vil altså sige at det ikke gør nogen forskel hvilken benzin du hælder
på din mc, hvis bare oktantallet er højt nok.
Nu lige ang. det med at højkomprimerede mc'er typisk kræver højt oktantal,
så er fx min babygixxer ret atypisk, idet den kan køre på oktan 90 på trods
af et kompressionsforhoild på 12,5
Det hele er AFAIK
>
> Mvh Søren
> (zx6r) nååå ja - det har jeg jo fortalt.
>
Det er faktisk meget rart når folk fortæller hvilken mc de har i deres
signatur, for det gør det egentlig meget nemmere at forstå deres syn på
tingene. Fx hvis en kalder en eller anden havelåge (så chopper da

for
en sløv slæde, så er det jo rart nok at vide om det er i forhold til en
gn2½'er, eller en HoKaSuYa Volds-mc med en ½ milliard hk (tm)
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 -
http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER