Jens Ole N. wrote:
> Er der nogen der har erfaringer med formstøbte høreværn, d.v.s. høreværn der
> er støbte efter et individuelt aftræk af personens øre??
Ja, jeg har tre forskellige sæt fra DOT / Ear-Care:
1 - direkte støbte uden gennemgang - næsten lige så effektive som de
Bilsom 303 str. small, jeg mest bruger, og hurtigere at tage på. Så dem
har jeg som regel brugt på korte ture, indtil den ene øregang ændrede
sig, så den proppen næsten ikke lukker. Kroppen lever/ændrer sig hele
livet, men siliconeproppen følger ikke med
2 - indirekte støbte (laves på en form, der støbes i øret) uden
gennemgang - endnu mindre effektive. Især meget "højfrekvent" vindstøj
og snerrelyde passerer. Havde dem først med gennemgang og std. filter,
men det var endnu værre, så jeg fik Dot til at lukke dem. Men siden fik
jeg de lidt bedre direkte støbnte og bruger dem nu ikke.
3 - direkte støbte med fatning til ørehængere og derfor gennemgang med
filter - dæmper næsten ikke støjen, men lyden (fra en MagicStar
MP3-spiller i mit tilfælde) afleder maget af støjen og ikke mindst min
tinnitus. Men ved motorvejskørsel (110-115 km/t) skal lyden skrues helt
op til niveauet, hvor den begynder at forvrænge, ellers er kan den ikke
høres. På mindre veje ved 60-80 kmt går det bedre.
(Formentlig skyldes problemet med støjen, at der er for lidt af det
materiale, der fatter om ørehængerkopperne. Så jeg vil snarest prøve at
lime en filtpude eller et siliconetæppe udenpå. Håber det virker bedre,
for virkningen af lyden er rigtig god. Og min øregang er formentlig for
kroget til at bruge de færdige i-øret-hængere fra Sony m.fl.).
Endnu bedre dæmpning end Bilsoms de gule får jeg fra MOPs
parafinvatkugler - blot en halv til hver øregang, andre anbefaler bæde
siliconeklatter fra Matas, når der skal lukkes helt. Ulempen ved begg
er, at det er engangs, ihvertfald de første
I alle tilfælde kører jeg med en strikket 2-lags halsedisse inde i
hjelmen - BMW Sys 4 Evo - for at dæmpe støjen yderligere. Jeg sætter
halsedissen, så dens overkant lige dækker hagen fortil og ørerne på
siden. På den måde lukker den en del af for støj, der ellers trænger op
nedefra. Vindstøj fra visiret har jeg ikke dæmpet endnu, men et par
textil eller skindkanter i hjelmkanten bag øjekrogene kunne sikkert hjælpe.
> Jeg har gennem 1 år brugt de "gule" skumpropper men syntes ikke det er helt
> godt og da jeg med baggrund i periodisk og forbigående let hylen i ørene ,
> frygter at det kan udvikle sig til en tinitus, overvejer jeg føromtalte
> høreværn.
Det er meget individuelt, hvilke værn der virker bedst og hvordan lyden
opfattes i hjelmen. Ikke mindst fordi både ørgegang, høreopfattelse og
pasform i hjelm er individuel. Men mange har ligesom jeg oplevet, at
støbte propper dæmper mindre end siliconeklatter, parafinvatkugler og
skumpropper, når de vel at mærke sidder korrekt: Proppen skal kunne
udvide sig til at fylde hele øregangen; mange vælger en for stor, der
ikke kan komme ind i gangen.
> Der findes et par høreapparatfirmaer herhjemme som kan levere disse men jeg
> vil være glad for tilbagemeldinger fra rigtige brugere.
Ja, bl.a. Dot som nævnt; men jeg vil i dit sted først prøve de nævnte
kugler og klatter og evt. nogle flere skumpropper. De 5-900,- kr for et
par støbte, som måske alligevel kun passer et par år, kan du få mange
skumpropper, kugler eller klatter for
> Bruger professionelle MC`ere f.eks. politiet sådanne høreværn??
Ja det gør mange af dem; DOTs konkurrent reklamerer fx med, at hun
leverer til Rigspolitiet
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side:
www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade