/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kørsel i kraftig blæst - tips ønskes
Fra : Loonie


Dato : 15-08-03 11:56

Hej!
Jeg skal ud og køre en længere tur i dag. Der blæser en del. Har i nogen
tips til kørsel i kraftig blæst, udover at køre stille og roligt. Jeg har
iøvrigt passager med.

Bedste hilsener
Loonie



 
 
Jens Arnfast (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Jens Arnfast


Dato : 15-08-03 12:07

Loonie wrote:
> Jeg skal ud og køre en længere tur i dag. Der blæser en del. Har i nogen
> tips til kørsel i kraftig blæst, udover at køre stille og roligt. Jeg har
> iøvrigt passager med.

Placer dig centralt på kørebanen og vær opmærksom på ændringer i
landskab som kan betyde et pludseligt skift i vindretning og styrke -
såsom skove, bakker, broer m.m. Et tip er at holde øje med om foran
kørende pludseligt slingrer lidt - i post-regnvejr føre kan man ofte se
på det tørre kørespor hvor der vil forkomme ændringer i vinden.

Man lægger sig automatisk lidt skråt mod vinden.. og hvis den pludseligt
forsvinder ryger man lidt til siden

Det samme er forøvrigt gældende når du overhaler (eller bliver
overhalet) biler og specielt lastbiler

--
-jens
RSV1000 '99


Anders Majland \(Rep~ (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 15-08-03 13:05

> Man lægger sig automatisk lidt skråt mod vinden.. og hvis den
> pludseligt forsvinder ryger man lidt til siden

Og undgå at holde for fast på styret. Man kommer nemt til at sidde helt
krampagtigt. Lad istedet cyklen svinge lidt med vinden - Vi har trods
alt lov at bruge hele vognbanen. Jeg kører om efterår vinter med en
vindskærm der næsten kunne komme fra en goldwing. Da cyklen desuden har
meget kort efterløb er den utrolig sidevindsfølsom men det skal man bare
vende sig til og lade den bruge lidrt plads sideværts

/A - snart på vej fra postnr 2860 til 9632



Kim Olsen (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 15-08-03 17:04

.. Har i nogen
> tips til kørsel i kraftig blæst, udover at køre stille og roligt. Jeg har
> iøvrigt passager med.
>

Min erfaring er iøvrigt at man heller ikke skal køre for langsomt.

Ved. 50 km/t bruger jeg "hele" vejbanen i dagens blæsevejr, mens jeg synes
at det ligesom går lidt nemmere med at holde retningen hvis farten er 80
km/t.

Men den højere fart kræver altså også at man i endnu højere grad kan "læse"
landskabet.

Hilsen

Kim
Geely Boss JL150T-6, 2003
DKW RT125/2, 1953



J.C.Kløve (15-08-2003)
Kommentar
Fra : J.C.Kløve


Dato : 15-08-03 22:10

I tråden: 1Y2%a.8420$xb1.4600@news.get2net.dk,
Skrev Loonie :
> Hej!
> Jeg skal ud og køre en længere tur i dag. Der blæser en del. Har i
> nogen tips til kørsel i kraftig blæst, udover at køre stille og
> roligt. Jeg har iøvrigt passager med.
>
> Bedste hilsener
> Loonie

Hmm
jeg er ikke ekspert på dette område, men kan da biddrage med mine egne
erfaringer

Jeg holder en "normal" hastighed 80-90 stykker på landevej og 110-120
på motorvejene i kraftigblæst, og undlader at "fare af sted" disse
dage.

Jeg prøver at læse landskabet, idet det efter min oplevelse ikke er
vinden i sig selv der er svær at håndtere, men overraskelsen når den
pludselig er der/er væk, eller skifter retning - hvilket godt kan ske
f.eks. på et skovstykke, eller når der er skrænter på begge sider af
vejen.

Lastbiler kan give læ når man overhaler (1. overraskelse), og så
kommer der et ordentligt pust når man kommer fri af den igen (2.
overraskelse), vær opmærksom på det, og de kan også give et ordentligt
skub når de kommer i mod dig, hvis vindretningen er rigtig (vel
egentlig forkert?) har du tolmodighed (og nerver til det) kan du også
være heldig at finde læ ved at køre bag ved en, og dermed slappe lidt
af - men det giver problemer med afstanden - og det er reelt farligere
end vinden

En fejl jeg tidligere har været slem til at begå, er i bar
forskrækkelse at slippe gassen, hvilket ikke fremmer en rolig
kørestil, det gør bare det hele værre - så hold på !

Så er der sving, (dem hvor man normalt kan holde en fornuftig høj
hastighed i) Jeg ved ikke om det bare er i mit hoved, men jeg syntes
skarpere sving kan være ualmindeligt lumske i stærk side vind, jeg
finder det vanskeligt helt at ramme den rette nedlægningsvinkel når
der også skal tages højde for vinden, og at den kan finde på at
skifte..., så i skarpe sving er jeg noget forsigtig og tager den med
ro

Det var vist liige hvad jeg kan biddrage med
En ny oplevelse i forbindelse med blæst, har de sidste fage også
givet - XJ'eren er noget mere vindfølsom end tidligere, efter jeg har
sat fuldkåbe på,
--
Dun@nt
XJ600 51J - der kan erhverves når sæsonnen er slut. . .
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223
Erstat 1.@ i mail adresse



Loonie (19-08-2003)
Kommentar
Fra : Loonie


Dato : 19-08-03 13:57

Tak for alle de forskellige tips og ideer. Det var fint at have lidt input
omkring emnet, idet det blæste en ½ regnfrakke! og så begyndte det også at
regne.

Bedste hilsener
Loonie



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste