Iret bagfælg på offroader?!
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 14-08-03 17:29

Hej

Jeg har kig på en offroader til vintermc. Jeg har dog ikke været ude at se
den endnu, men det som undrer mig er at sælger siger at den skal have en
anden bagfælg for at kunne gå igennem syn, fordi fælgen er ret iret. Det er
en aluminiumsfælg. Han siger dog samtidigt at man sagtens kan køre på mc'en
uden at det er uforsvarligt?! Så begynder det ikke længere at give mening
længere?!

Nå, jeg har aldrig har før hørt om at ir på en fælg skulle være årsag til at
en mc ikke kan klare et syn, rust ja, men ikke ir!

Så nu må jeg vide det, har det noget på sig?

Thore

Fra : M. Høy

Dato : 14-08-03 17:53

Hej

Nu skal det lige siges at aluminium ruster ikke, det korrodere/irer, og
bliver tilsidst ligesom fiber, det går simpelthen fra hinanden! Det ser
mærkeligt ud, det ligner nærmest at aluminiumen er boblet op, og metallet
slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
tilfælde! Jeg har set grelle eksempler, af korroderet aluminium på fly!

Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 14-08-03 21:27

"M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk> wrote in message news:3f3bbe69$0$32527

SNIP

> det ligner nærmest at aluminiumen er boblet op, og metallet
> slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
> tilfælde!

Jeps, det tror jeg på.... der var faldet store stykker af på 2-3 cm2 af en
15 - 20 steder på fælgen..... jeg turde end ikke prøvekøre mc'en!

Thore

Fra : Armand

Dato : 14-08-03 22:41

M. Høy <mhoeyNOSPAM@mail.dk> skrev i en
> [...]
> slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
> tilfælde! Jeg har set grelle eksempler, af korroderet aluminium på fly!

Aluminium er ellers meget vejr bestandigt som sådan, derved at det først og
fremmest danner en tynd og svagt mat oxid-hinde, som beskytter bedre end den
fineste grundmaling!
Tilgengæld er det let at få til at irre, hvis man forbinder det elektrisk
(metallisk) med ubehandlet jern: Aluminium'et vil være det der først tærer
væk, på samme måde som zinklaget ved galvanisering!

Nu skrives der andetsteds at det formedelst var i flager at der var
(bort)irret, og dét kræver en bemærkelsesværdig ihærdig indsats (årevis af
gentagne strandkants-kørsel uden mellemværende vask?)

Men som omkring alle andre aspekter ved besigtigelse og prøvekørsler:
Hvis ikke at sagerne er som forventet, hvorfor så bekymre sig videre om
pågældende købs-emne?
Eller sagt på en anden måde: Hvorfor besigtiger eller prøvekører man, hvis
man er villig til at købe trods opdagede fejl/mangler :-/

--
Armand.

Fra : Myrhøj

Dato : 15-08-03 09:27

Armand wrote:

> M. Høy <mhoeyNOSPAM@mail.dk> skrev i en

> Armand.

Jups!
Aluminium er sædvanligvis meget vejrbestandigt, dvs ved Ph ~5-8.
Aluminium er amfotert (fint ord ikk'), dvs opløseligt i både syrer og
baser.
Den beskyttende oxid-hinde forsvinder imidlertidig hurtigt ved kontakt med
chlorider olign. Tæring viser sig oftest som grubetæring, hviket stemmer
meget godt med det beskrevne "flager " der var pist-forsvundet.
Salt,(chlorid) kan altså meget vel glubst æde alu'en.
Set i det lys er det måske ikke det mest heldige som vintercykel.

Myrhøj
(der ikke har alu-fælge på bilen)

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 15-08-03 10:37

> Tilgengæld er det let at få til at irre, hvis man forbinder det elektrisk
> (metallisk) med ubehandlet jern: Aluminium'et vil være det der først tærer
> væk, på samme måde som zinklaget ved galvanisering!

Er det ikke det, som man f.eks. ser på skibe, hvor aluminium hurtigt kommer
til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre metaller?

Hilsen
Lars

Fra : Myrhøj

Dato : 15-08-03 14:12

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre metaller?

Jeps, især saltvandet er barsk. Dog kan der fåes såkaldt
"søvandsbestandigt" aluminium", men stadig: Salt er ikke guf for alu.

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 15:50

Myrhøj <centerfield@12move.dk> skrev i en

> Jeps, især saltvandet er barsk. Dog kan der fåes såkaldt
> "søvandsbestandigt" aluminium", men stadig: Salt er ikke guf for alu.

Havet er barskt - Selv rustfrit stål findes i en søvands-bestandig kvalitet

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 17-08-03 14:34

"Armand" skrev

> Havet er barskt - Selv rustfrit stål findes i en søvands-bestandig
kvalitet

Går det så ikke også i DK under benævnelsen rustrfri/syrefast ?
Mener det var det optimale til både, ihvertfald når det gjaldt skruer og
møtrik.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 15-08-03 14:41

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en

> Er det ikke det, som man f.eks. ser på skibe, hvor aluminium hurtigt
kommer
> til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre metaller?

Lige netop!
Og f.eks et alu-styrehus er fuldstændigt isoleret fra resten af skibet
v.h.a. en gummi-plade imellem hus og skrog!!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-08-03 22:09

> Nu skrives der andetsteds at det formedelst var i flager at der var
> (bort)irret, og dét kræver en bemærkelsesværdig ihærdig indsats (årevis af
> gentagne strandkants-kørsel uden mellemværende vask?)

Nåh, hvis det er en Honda skal der nu ikke så meget til før fælgene irer
helt i udu. Jeg har dræbt 3 fælge efterhånden, og det kræver blot lidt
vinterkørsel eller strandkørsel. De DID fælge Honda bruger (som jeg også
kender fra motocross som nogle virkelig stærke fælge) har et ret anstrengt
forhold til salt. Derfor ville jeg ikke vælge en mc med DID fælge til
vinterkørsel. Men okay, man kan jo bare skifte dem ud med Acron, Excel eller
andet godt. Min Kawasaki KX250 fik sorte Excel fælge forrige år, og det
kostede ikke en bondegård.

Rittig