|
| Iret bagfælg på offroader?! Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 14-08-03 17:29 |
|
Hej
Jeg har kig på en offroader til vintermc. Jeg har dog ikke været ude at se
den endnu, men det som undrer mig er at sælger siger at den skal have en
anden bagfælg for at kunne gå igennem syn, fordi fælgen er ret iret. Det er
en aluminiumsfælg. Han siger dog samtidigt at man sagtens kan køre på mc'en
uden at det er uforsvarligt?! Så begynder det ikke længere at give mening
længere?!
Nå, jeg har aldrig har før hørt om at ir på en fælg skulle være årsag til at
en mc ikke kan klare et syn, rust ja, men ikke ir!
Så nu må jeg vide det, har det noget på sig?
Thore
| |
M. Høy (14-08-2003)
| Kommentar Fra : M. Høy |
Dato : 14-08-03 17:53 |
|
Hej
Nu skal det lige siges at aluminium ruster ikke, det korrodere/irer, og
bliver tilsidst ligesom fiber, det går simpelthen fra hinanden! Det ser
mærkeligt ud, det ligner nærmest at aluminiumen er boblet op, og metallet
slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
tilfælde! Jeg har set grelle eksempler, af korroderet aluminium på fly!
Mvh.
M. Hoey
Suzuki GT750A
"SmaRTrxxv" <thoreFJERN@DETTEsnaps.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3bb8d3$0$48900$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har kig på en offroader til vintermc. Jeg har dog ikke været ude at se
> den endnu, men det som undrer mig er at sælger siger at den skal have en
> anden bagfælg for at kunne gå igennem syn, fordi fælgen er ret iret. Det
er
> en aluminiumsfælg. Han siger dog samtidigt at man sagtens kan køre på
mc'en
> uden at det er uforsvarligt?! Så begynder det ikke længere at give mening
> længere?!
>
> Nå, jeg har aldrig har før hørt om at ir på en fælg skulle være årsag til
at
> en mc ikke kan klare et syn, rust ja, men ikke ir!
>
> Så nu må jeg vide det, har det noget på sig?
>
> Thore
>
>
| |
SmaRTrxxv (14-08-2003)
| Kommentar Fra : SmaRTrxxv |
Dato : 14-08-03 21:27 |
|
"M. Høy" <mhoeyNOSPAM@mail.dk> wrote in message news:3f3bbe69$0$32527
SNIP
> det ligner nærmest at aluminiumen er boblet op, og metallet
> slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
> tilfælde!
Jeps, det tror jeg på.... der var faldet store stykker af på 2-3 cm2 af en
15 - 20 steder på fælgen..... jeg turde end ikke prøvekøre mc'en!
Thore
| |
Armand (14-08-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-08-03 22:41 |
|
M. Høy <mhoeyNOSPAM@mail.dk> skrev i en
news:3f3bbe69$0$32527$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Nu skal det lige siges at aluminium ruster ikke, det korrodere/irer, og
> bliver tilsidst ligesom fiber, det går simpelthen fra hinanden! Det ser
> mærkeligt ud, det ligner nærmest at aluminiumen er boblet op, og metallet
> slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
> tilfælde! Jeg har set grelle eksempler, af korroderet aluminium på fly!
Aluminium er ellers meget vejr bestandigt som sådan, derved at det først og
fremmest danner en tynd og svagt mat oxid-hinde, som beskytter bedre end den
fineste grundmaling!
Tilgengæld er det let at få til at irre, hvis man forbinder det elektrisk
(metallisk) med ubehandlet jern: Aluminium'et vil være det der først tærer
væk, på samme måde som zinklaget ved galvanisering!
Nu skrives der andetsteds at det formedelst var i flager at der var
(bort)irret, og dét kræver en bemærkelsesværdig ihærdig indsats (årevis af
gentagne strandkants-kørsel uden mellemværende vask?)
Men som omkring alle andre aspekter ved besigtigelse og prøvekørsler:
Hvis ikke at sagerne er som forventet, hvorfor så bekymre sig videre om
pågældende købs-emne?
Eller sagt på en anden måde: Hvorfor besigtiger eller prøvekører man, hvis
man er villig til at købe trods opdagede fejl/mangler :-/
--
Armand.
| |
Myrhøj (15-08-2003)
| Kommentar Fra : Myrhøj |
Dato : 15-08-03 09:27 |
|
Armand wrote:
> M. Høy <mhoeyNOSPAM@mail.dk> skrev i en
> news:3f3bbe69$0$32527$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Nu skal det lige siges at aluminium ruster ikke, det korrodere/irer, og
> > bliver tilsidst ligesom fiber, det går simpelthen fra hinanden! Det ser
> > mærkeligt ud, det ligner nærmest at aluminiumen er boblet op, og metallet
> > slet ikke har nogen vedhæftning længere, men nu snakker vi om grove
> > tilfælde! Jeg har set grelle eksempler, af korroderet aluminium på fly! --
> Armand.
Jups!
Aluminium er sædvanligvis meget vejrbestandigt, dvs ved Ph ~5-8.
Aluminium er amfotert (fint ord ikk'), dvs opløseligt i både syrer og
baser.
Den beskyttende oxid-hinde forsvinder imidlertidig hurtigt ved kontakt med
chlorider olign. Tæring viser sig oftest som grubetæring, hviket stemmer
meget godt med det beskrevne "flager " der var pist-forsvundet.
Salt,(chlorid) kan altså meget vel glubst æde alu'en.
Set i det lys er det måske ikke det mest heldige som vintercykel.
Myrhøj
(der ikke har alu-fælge på bilen)
| |
Lars T. Thomsen (15-08-2003)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 15-08-03 10:37 |
|
> Tilgengæld er det let at få til at irre, hvis man forbinder det elektrisk
> (metallisk) med ubehandlet jern: Aluminium'et vil være det der først tærer
> væk, på samme måde som zinklaget ved galvanisering!
Er det ikke det, som man f.eks. ser på skibe, hvor aluminium hurtigt kommer
til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre metaller?
Hilsen
Lars
| |
Myrhøj (15-08-2003)
| Kommentar Fra : Myrhøj |
Dato : 15-08-03 14:12 |
|
Lars T. Thomsen wrote:
> > Tilgengæld er det let at få til at irre, hvis man forbinder det elektrisk
> > (metallisk) med ubehandlet jern: Aluminium'et vil være det der først tærer
> > væk, på samme måde som zinklaget ved galvanisering!
> Er det ikke det, som man f.eks. ser på skibe, hvor aluminium hurtigt kommer
> til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre metaller?
> Hilsen
> Lars
Jeps, især saltvandet er barsk. Dog kan der fåes såkaldt
"søvandsbestandigt" aluminium", men stadig: Salt er ikke guf for alu.
| |
Armand (15-08-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-08-03 15:50 |
|
Myrhøj <centerfield@12move.dk> skrev i en
news:bhim6l$9o2$1@abbeden.bunk.cc...
> Lars T. Thomsen wrote:
>
> > Er det ikke det, som man f.eks. ser på skibe, hvor aluminium hurtigt
kommer
> > til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre
metaller?
>
> Jeps, især saltvandet er barsk. Dog kan der fåes såkaldt
> "søvandsbestandigt" aluminium", men stadig: Salt er ikke guf for alu.
Havet er barskt - Selv rustfrit stål findes i en søvands-bestandig kvalitet
--
Armand.
| |
Bjørn S (17-08-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 17-08-03 14:34 |
|
"Armand" skrev
>
> Havet er barskt - Selv rustfrit stål findes i en søvands-bestandig
kvalitet
>
Går det så ikke også i DK under benævnelsen rustrfri/syrefast ?
Mener det var det optimale til både, ihvertfald når det gjaldt skruer og
møtrik.
--
/Bjørn
| |
Armand (15-08-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 15-08-03 14:41 |
|
Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en
news:3f3ca9c6$0$13164$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Tilgengæld er det let at få til at irre, hvis man forbinder det
elektrisk
> > (metallisk) med ubehandlet jern: Aluminium'et vil være det der først
tærer
> > væk, på samme måde som zinklaget ved galvanisering!
>
> Er det ikke det, som man f.eks. ser på skibe, hvor aluminium hurtigt
kommer
> til at ligne en si pga. saltvand og galvanisk kontakt til andre metaller?
>
Lige netop!
Og f.eks et alu-styrehus er fuldstændigt isoleret fra resten af skibet
v.h.a. en gummi-plade imellem hus og skrog!!
--
Armand.
| |
Claus Rittig (16-08-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 16-08-03 22:09 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bhh0tn$13qe$2@news.cybercity.dk...
> Nu skrives der andetsteds at det formedelst var i flager at der var
> (bort)irret, og dét kræver en bemærkelsesværdig ihærdig indsats (årevis af
> gentagne strandkants-kørsel uden mellemværende vask?)
Nåh, hvis det er en Honda skal der nu ikke så meget til før fælgene irer
helt i udu. Jeg har dræbt 3 fælge efterhånden, og det kræver blot lidt
vinterkørsel eller strandkørsel. De DID fælge Honda bruger (som jeg også
kender fra motocross som nogle virkelig stærke fælge) har et ret anstrengt
forhold til salt. Derfor ville jeg ikke vælge en mc med DID fælge til
vinterkørsel. Men okay, man kan jo bare skifte dem ud med Acron, Excel eller
andet godt. Min Kawasaki KX250 fik sorte Excel fælge forrige år, og det
kostede ikke en bondegård.
Rittig
| |
|
|