Hjernevrider(?) til dyse-guru'erne
Fra : Armand

Dato : 13-08-03 20:20

En kollega's Guzzi kan ikke trimmes til "top-punktet" v.h.a. luftskruerne:
Omdrejningerne stiger lige indtil skruen er i bund
Hvad kan det skyldes?

Eftersom at tændrørene soder, er mit umiddelbare gæt at tomgangsdysen er
rigelig stor og at luftskruen (der sidder efter gasspjældet) derfor ikke kan
begrænse bensinmængden tilstrækkeligt!
Hvad andet??

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 13-08-03 20:54

Armand wrote:

> [...]
> rigelig stor og at luftskruen (der sidder efter gasspjældet) derfor ikke
> kan begrænse bensinmængden tilstrækkeligt!

Eftersom justerskruen sidder _efter_ gasspjældet, dvs. på motorsiden af
karburatoren, så er det ikke en luftskrue, men en blandingsskrue.

Når den skrues indad, lukker man i for benzinen, og ikke luften, og gør
derved blandingen mere og mere mager. Til sidst _burde_ blandingen blive så
mager, at motoren ikke svarer ordentligt på gassen og har svært ved at
falde ned i omdrejninger.

Da du ikke beskriver dette, må man antage tomgangsdysen er for stor.

/Rune

Fra : Richard

Dato : 13-08-03 21:28

Rune Larsen wrote:

> Eftersom justerskruen sidder _efter_ gasspjældet, dvs. på motorsiden af
> karburatoren, så er det ikke en luftskrue, men en blandingsskrue.

Ja, en blandingsskrue...

> [...]
> mager, at motoren ikke svarer ordentligt på gassen og har svært ved at

....men den regulerer mængden af benzin-luftblandingen, ikke benzin alene...

> Da du ikke beskriver dette, må man antage tomgangsdysen er for stor.

....eller ihvertfald at motoren får masser af både benzin og luft, selv
om blandingsskruen er skruet helt ind. Det kunne tyde på falsk luft
kombineret med for meget benzin fra enten for høj svømmerstand,
hængednde chokeranordning eller for stor dyse som nævnt. Dejligt mange
kombinationsmuligheder at efterprøve

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-03 22:31

Richard wrote:

> [...]
> kombineret med for meget benzin fra enten for høj svømmerstand,
> hængednde chokeranordning eller for stor dyse som nævnt. Dejligt mange

Du har nok fat i noget med chokerfunktionen. Hvis bare et af kablerne er i
klemme/fejljusteret, så lukkes der ikke helt af for chokeren. Guzzi plejer at
køre med startkarburatorer. Altså dem man hvor man lukker op for en ekstra fed
blanding ved koldstart.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-03 10:27

"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> derved blandingen mere og mere mager. Til sidst _burde_ blandingen blive

> mager, at motoren ikke svarer ordentligt på gassen og har svært ved at

Jeg skal ikke nægte at det forholder sig sådan på en Guzzi-karburator, men
fordi den sidder efter spjældet er det vel ikke ensbetydende med at den
lukker for benzinen?
På en Nimbus, som ligeledes har tomgangsblandingsskrue (luftskrue!) efter
gasspældet, er det luften der lukkes for. Dermed bliver blandingen federe jo
længere der skrues ind....

mvh jan

--
Ølbaren i Elmegade. ...mest for ølnydere.
http://oelbaren.dk

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=207

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-08-03 07:52

Armand wrote:
> En kollega's Guzzi kan ikke trimmes til "top-punktet" v.h.a.
> luftskruerne: Omdrejningerne stiger lige indtil skruen er i bund
> Hvad kan det skyldes?

Som de andre også skriver så er tomgangsdysen for stor. Gå et nummer ned, og
prøv igen. Dette gælder hvis luftfilteret er godt og svømmehushøjden
perfekt. Det er ikke ualmindeligt at man skal sætte en mindre tomgangsdyde
i, det er bare de færreste der gør det.

--
Mojn
Jens Bager Jensen