Ny fed Potte til kværnen
Fra : Mads Stetter

Dato : 13-08-03 17:32

Så fik jeg min nye Nikko Racing potte ind af døren, og den er bare rigtig
flot!

Har søgt det meste af nettet igennem for at finde en flot en til min RF400R
(Magen til RF600R), og jeg endte op ved www.kjmotorcykler.dk som lige var
begyndt at sælge Nikko Racing produkter! (Der er også 20% intro tilbud i
hele August måned.. Så det er jo bare som det skal være)

Potten er i rigtig flot finish, og alle smådele er med til at montere! På
fredag kører jeg ned til rydberg med den, og så kan han få lov at montere
skidtet og dyse den om!

Der er smidt lidt billeder af den på dk.binaer.motor og de kommer også ind
www.dkfritidmotorcykel.dk for en god ordens skyld!

Vender tilbage senere med vurdering af lyden...

MVH Mads Stetter (Som sidder og trutter)
RF400R

Fra : --=Stone=--

Dato : 13-08-03 18:29

> Vender tilbage senere med vurdering af lyden...
>
> MVH Mads Stetter (Som sidder og trutter)
> RF400R

OK ! den ser da fin ud, hvad måtte du smide for sådan en fætter ?
ser frem til at hører mere om lyden

--
Steen
CB1200 F/R 85' Street Fighter Style

Fra : Mads Stetter

Dato : 13-08-03 21:20

--=Stone=-- wrote:

> OK ! den ser da fin ud, hvad måtte du smide for sådan en fætter ?
> ser frem til at hører mere om lyden

Jeg måtte ligge 2799,- for den i alu, og det er så med de 20% Rabat
inkluderet! (Det er kun i August måned)

Flot finish i potte og forrør!

Billederne er smidt op på http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=10 nu!

MVH Mads Stetter
RF400R

Fra : Janner

Dato : 14-08-03 09:35

Jaaaaaaaaaaamen var lige ved at studere potterne lidt .... Er da ved få en
dårlig pik af den ultra high monterede ..... Skal skal ikke he he ????
Smider lige et billede i dk motor

Hygge

Onkel

www.gugmc.dk

Fra : Mads Stetter

Dato : 14-08-03 15:02

Janner wrote:
> [...]
> få en dårlig pik af den ultra high monterede ..... Skal skal ikke he
> he ???? Smider lige et billede i dk motor

Okay... Troede ikke du havde en Nikko på!?

Hvordan syntes du ellers om lyden und so wieter? Skal du have Nikko på
igen??

MVH mads Stetter

Fra : Mads Stetter

Dato : 14-08-03 15:11

Mads Stetter wrote:

> Okay... Troede ikke du havde en Nikko på!?
>
> Hvordan syntes du ellers om lyden und so wieter? Skal du have Nikko på
> igen??
>
> MVH mads Stetter

Ahh... Nu fangede jeg den... Då må Ha sådan en!

Skynd dig at bestil inden de 20% forsvinder!

MVH Mads Stetter

Fra : Janner

Dato : 14-08-03 16:00

> Ahh... Nu fangede jeg den... Då må Ha sådan en!
>
> Skynd dig at bestil inden de 20% forsvinder!
>
> MVH Mads Stetter

Ja sgu men kan ikke helt bestemme mig har Akrapovic på nu fedest effekt
mæssigt men det look med den høje montering får pisset i kog .... he he er
bare noget bekymret for så tæt den ser ud til at være på fodvilerene ...
altså for rørene ... og hvordan får jeg lige plads til blinklysene

Hygge

Fra : S.G

Dato : 14-08-03 17:39

Nu er du opmrksom på at en slipon potte til en RF600R ikke er ens med en
Sliponpotte til en RF40R.
Ergo kan du ikke montere en RF600 potte på din RF400 medmindre du vil til at
svejse dine originale forør om!
Når du skal til at dyse, så bor lige vacumhullerne op, og kort fjedrene med
cirka 1/3 del.
Skift den CDI-boxen og tændingsforskyderen.
Problemet med RF400R er at den er droslet mht tændingen efter cirka 6.000
RPM.
Dvs en dysnig stort set intet vil hjælpe (måske lidt på papiret fra bænken).
Sæt istedet pengene i ny cdi og passende forskyder. Det vil give dig meget
mere, da den vil tage omdrejninger fra 6000 og op MEGET hurtigere

Fra : Mads Stetter

Dato : 14-08-03 21:23

S.G wrote:
> Nu er du opmrksom på at en slipon potte til en RF600R ikke er ens med
> en Sliponpotte til en RF40R.
> Ergo kan du ikke montere en RF600 potte på din RF400 medmindre du vil
> til at svejse dine originale forør om!

Ja far... Jeg er opmærksom på problemet, og der vil blive taget hånd om det!

> Når du skal til at dyse, så bor lige vacumhullerne op, og kort
> fjedrene med cirka 1/3 del.

Det lader jeg Rydbergs MC om, de ved vel hvordan den kommer til at køre
bedst!?

Den skal jo ikke ende som en Tunet Yamaha 4gears

> Skift den CDI-boxen og tændingsforskyderen.
> Problemet med RF400R er at den er droslet mht tændingen efter cirka
> 6.000 RPM.

Ja, Men nu tager jeg lige en ting af gangen.. Og det er lyden jeg er mest
for!

Men du kunne jo lige starte med at fortælle hvilken årgang jeg skal have
delene fra!?

> [...]
> bænken). Sæt istedet pengene i ny cdi og passende forskyder. Det vil
> give dig meget mere, da den vil tage omdrejninger fra 6000 og op

Har du prøvet en med en anden CDI før, eller kan man læse om det?

Men med tiden kommer den nye cdi og tændingsforskyder nok i hus... har ikke
så travlt med de heste så længe jeg morer mig med cyklen!

MVH Mads Stetter

Fra : S.G

Dato : 15-08-03 22:36

> Det lader jeg Rydbergs MC om, de ved vel hvordan den kommer til at køre
> bedst!?
ja og nej. Hvis de kun dyser om og evt hæver nålene kan du hente rigtig
meget i bund og mellemområde ved at korte fjedre og bore vacumhuller op.
Men det er lidt en balancegang, da man kan risikere "spjældblafren" i fald
fjedrerne bliver for korte eller hvis vacumhullerne bliver boret for store.
Men 1/4 burde du sagtens kunne korte fjedrerne med uden det giver problemer.
Det vil give bedre gasrespons. Dine vacumhuller kan du lige måle, og så bore
op til næste x,5 eller x,0 trin. Så har du super hurtig gasrespons og
hesterkræfter der bliver lavet hurtigere.
Ergo vil det bliver interessant på en kurve ved et givent omdrejningstal, da
kurven her vil ligge højere
Dvs lad dem indyse, men jeg er ret sikker på de ikke piller ved fjeder og
huller.
På min eks RF600 og min nuværende RF900 har kortere fjedre og større huller
givet et helt fænomenalt bund og mellemområde. Ligeledes med toppen der er
indysset.
Mht din RF400 så glæer jeg mig til at se kurven. Jeg er ret sikker på at en
indysnng intet vil give, da den netop er begrænset i omdrejninger. Dvs den
tager omdrejningerne ret langsomt i forhold til fx GSXR400 (der har samme
motor). Det kan godt være der kan ses et par heste på kurven, men jeg
tvivler på du kan mærke det når du kører. Som jeg osse skrev før, skift CDI
og tændingsforskyder (det tager max 1 time at gøre selv)Du kan jo evt prøve
en tur på en GSXR400 og mærke forskellen, den er markant. Netop fordi at
GSXR´eren tager omdrejningerne hurtigere en RF´eren
Mht hvilken årgang, så tror jeg nu det er ret ligemeget, da alle GSXR400
yder det samme?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 16-08-03 08:29

> ja og nej. Hvis de kun dyser om og evt hæver nålene kan du hente
> rigtig meget i bund og mellemområde ved at korte fjedre og bore

--- cut en masse spændende ---

SG har ret i det han siger. Et værksted har materiellet til meget præcist at
indstille din tomgang og finde den rette hoveddyse. Det kan de gøre med et
rulle felt og en CO måler. Det er hvor det bliver svært er f.eks ved 6.gear
og 80km/t jævn gas. Værkstedet kan ikke simulere denne belastning, og derfor
kan de heller ikke justere den ind så den passer der. Det der skal justerers
ind for at få de små jævne belastninger, og gasresponsen ind er fjedrene.
Den nemme løsning er at købe et jetkit, men ny fjedre og tyndere nåle, men
man kommer alngt med at korte fjederen af og shimme nålen op. På min CBR her
jeg kortet fjedrene ned fra 96mm til 85mm samt shimmet nålen 1,2mm samt
givet mine CO skruer 1/8 del federe blandning og gået fra 135 til 140 i
hoveddyser. Man kan godt justere din MC ind selv, men det kræver man gider
sætte sig ind i hvordan en karburator virker og gider bruge meget tid på
det. Motorcyklen skal være i god stand før man går i gang, så man får
resultater der er til at tolke. Da jeg dysede min XJ'er ind for et par år
siden startede jeg med en MC der ikke gik godt. Så satte jeg en larmepotte
på den, og fjernede snorklerne i luftfilterkassen. Det var meget svært at
mærke hvilken effekt de små justeringer havde, når den led af slidt
karburatorer, og stort olieforbrug. Jeg forstår godt dem der sender deres MC
til forhandler og sår den justeret ind, men helt umiligt er det ikke selv.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : S.G

Dato : 16-08-03 13:20

> [...]
justerers
>ind for at få de små jævne belastninger, og gasresponsen ind er fjedrene
Det er nemlig det. Mange har målinger der på papiret er enormt flotte, dvs
topeffekten er høj i forhold til original osv osv. Og det har de ligeledes
betalt i dyre domme for at få lavet. Men den kørsel man bruger mest er lige
præcis det du omtaler, og det er da bare ikke mange værksteder der gør noget
ved.
Osse derfor jeg intet fatter i at folk vil betale penge for jetkit, mht at
betale for en omdysning, så må det være op til en selv om man har mod på at
teste nogle dyser i forskellige størrelser. Men det er forholdsvis simpelt
at gå igag med selv, og skulle det gå helt gal, kan man jo smide den til
omdysning alligevel

> Den nemme løsning er at købe et jetkit, men ny fjedre og tyndere nåle, men
hjælper ikke på vacumhullerne.
Desuden er min egen erfaring dårlig mht jetkit på RF´ere.
Min første 600´er havde det monteret og var blevet trimmet på værksted osv
osv, den gik 9-10km pr. liter.
Så kom de originale nåle i, fjedrerne blev kortet og hullerne boret op.
Vupti 15+km pr. liter og bund+mellemområde som jetkittet langt fra kunne
leve op til.
Samme gælder for 3 af mine kammerater der har en 600´er og to 900´er.
Jetkittet er pillet af dem og smidt af h til.
Samme gælder med en del cbr600 og 900, gsxr´ere og gsxf´ere. Samtlige har
boret vacumhullerne op og kortet fjedrerne ret markant ned. Og det har været
en succes
hvordan andre cykler har det med jetkit kan jeg ikke udtale mig om

>På min CBR her
>jeg kortet fjedrene ned fra 96mm til 85mm samt shimmet nålen 1,2mm samt
>givet mine CO skruer 1/8 del federe blandning og gået fra 135 til 140 i
>hoveddyser.
lyde rmeget godt, men prøv lige at tage en smule mere at dine fjedre
og/eller bor dine vacumhuller op, så skal du se løjer i bund og
mellemområde.
Typisk mht fjedre tager jeg 1/4-1/3 del væk af dem. Mht vacumhuller bores de
op til nærmeste halve millimeter

I Madses RF400 tilfælde så tror jeg faktisk ikke han vil mærke noget, heller
ikke hvis han korter fjedre osv. Han skal have skiftet CDI boxen og
tændingsforskderen først. Problemet er at RF400´eren tager omdrejningerne
ret langsomt fra 6.000 og op i forhld til de andre 400ccm der har samme
motor. Så det vil vel være et fedt om han dyser om eller korter fjedrer, da
den vil tage omdrejningerne på samme måde netop pga begrænsningen eller hvad
mener du?

Fra : Mads Stetter

Dato : 16-08-03 13:38

S.G wrote:

> [...]
> om eller korter fjedrer, da den vil tage omdrejningerne på samme måde
> netop pga begrænsningen eller hvad mener du?

Hej

Ok, Jeg fik ikke potten på, da den jo slet ikke passede, så den skal de lige
arbejde lidt på med en vinkel-sliber!
Potten bliver sat på og så ser han på om det er nødvendigt at få den dysset
om! Det er nu også kun for at få lidt lyd jeg har smidt den anden potte på!

Her til vinter bliver der indkøbt de CDI-dele som jeg skal bruge og så må vi
se... skal jo have bare lidt at bakse med i de kolde måneder!

Nu vil jeg smutte til havefest... Ha en go'dag... Vender tilbage imogen
engang!

MVH Mads Stetter

Fra : S.G

Dato : 16-08-03 15:28

> om! Det er nu også kun for at få lidt lyd jeg har smidt den anden potte
på!
Skulle du have sagt. En potte i tyskland kan købes brugt fra 500,- og
opefter og ny fra 800,- og opefter.
Mht montering så er det da det dummeste (no offence) at få et mc firma til
at gøre det. Det kommer da til at koste alt for meget.
Jeg plejer at give en kasse øl om der så skal svejses helt nye rør i
forlængelse, ændres på rør konstruktion, tages noget af osv osv.
Det er bare at henvende sig til et firma der arbejder i rustfrit stål. Gå på
værkstedet og spørge pænt om der er en der kan hjælpe. Så er der som regel
en der er med på at blive efter fyraften for en kasse øl

Fra : Mads Stetter

Dato : 17-08-03 13:08

S.G wrote:

> Skulle du have sagt. En potte i tyskland kan købes brugt fra 500,- og
> opefter og ny fra 800,- og opefter.

Ville gerne have den potte som jeg har købt, og den kan desværre ikke findes
til en anden pris... jo, måskre noget dyrere!

> Mht montering så er det da det dummeste (no offence) at få et mc
> firma til at gøre det. Det kommer da til at koste alt for meget.

Jeg ligger glædeligt mine penge ved et godt og kompetent værksted..
Selvfølgelig med måde!

Ikke for ingenting jeg kører 105Km for at komme derned!

> Så er der som regel en der er med på at blive efter fyraften for en
> kasse øl

Det er desværre ikke det som et godt værksted overlever på!

MVH Mads Stetter (Den glade betaler)
RF400R (Glad for sit prutterør)

Fra : Mads Stetter

Dato : 14-08-03 21:26

S.G wrote:
> Nu er du opmrksom på at en slipon potte til en RF600R ikke er ens med
> en Sliponpotte til en RF40R.
> Ergo kan du ikke montere en RF600 potte på din RF400 medmindre du vil
> til at svejse dine originale forør om!

Og med hensyn til det med at svejse... så skal der bare skæres en stump af
og så skulle det hele gerne passe!

Det er jo ikke lige at støve en slip-on til RF400R op ved den lokale bager!

Men vender tilbage imorgen når cyklen har været i kyndige hænder!

MVh Mads Stetter