Frozen gearkasse CB 500 + købelov?
Fra : Wheeler

Dato : 13-08-03 12:37

Min kammerats gamle Honda CB 500 fra 1972 kunne lige pludselig ikke skifte
gear. Gearpedalen sidder som froset fast - Når man banker lidt på
gearaksen med en hammer kan man få den til at skifte gear.

Det var en brugt han købte lige efter Påske (13 K) - Der blev ikke givet
nogen
garanti, men forhandleren lovede, at han ikke skulle ligge og skrue på
motoren, da den lige havde fået renoveret gearkassen.

Efter han har købt den, har han ikke kørt 300 km endnu, er der nogle der
kender reglerne i den nye købelov?

PS.
Da han havde haft den i 14 dage rystede ankerpladen løs, den hvor
platinerne er monteret - efter en månede var han ved at blive slået ihjel
da den store støttefod røg af og blokerede baghjulet.

Håber på svar!

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-08-03 13:04

> [...]
> platinerne er monteret - efter en månede var han ved at blive slået ihjel
> da den store støttefod røg af og blokerede baghjulet.

Jeg har lige hørt, at man ved forhandlerkøb står særdeles godt i de første 6
måneder. Det er noget med, at det der går i stykker må påregnes at have
været i stykker ved købet - uagtet om det var i stykker eller ej...

http://www.fi.dk/ret/biler/bilforhandler/

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-08-03 13:24

> [...]
> platinerne er monteret - efter en månede var han ved at blive slået
> ihjel da den store støttefod røg af og blokerede baghjulet.

Det lyder som en meget fusket sælger, der ikke kan stoles på. Jeg tror at et
navn herinde vil være på sin plads. Det lyder næsten som et køb fra Brdr.
Snyd iflg. deres rygte herinde.

Hvad enten forhandleren vil stå ved det eller ej, så gælder købeloven altså
også for de brugte cykler han sælger, og gearkassen har tydeligvis været
defekt under købet. Sådan en går ikke i stykker på 300km. Måske har
mekanikeren haft lidt travlt og glemt at montere en låsering et sted på
akslerne?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-08-03 17:11

Martin Sørensen wrote:
> ....og gearkassen har
> tydeligvis været defekt under købet. Sådan en går ikke i stykker på
> 300km. Måske har mekanikeren haft lidt travlt og glemt at montere en
> låsering et sted på akslerne?

Jeg holder lige kæft med hvem der har en gearkasse, der ikke vil i gear,
samt en låsering i overskud efter skift af hovedlejer... *fløjt-fløjt*...

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Armand

Dato : 14-08-03 16:19

Jes Vestervang <jes@royal.adsl.dk> skrev i en

> Jeg holder lige kæft med hvem der har en gearkasse, der ikke vil i gear,
> samt en låsering i overskud efter skift af hovedlejer... *fløjt-fløjt*...

Det kunne lyde som dig; men du har da ikke en RD350'er!?

--
Armand.

Fra : BoS.

Dato : 13-08-03 14:23

"Wheeler" <"bernhard_w"@hotmail.com skrev i en meddelelse

> [...]
> platinerne er monteret - efter en månede var han ved at blive slået ihjel
> da den store støttefod røg af og blokerede baghjulet.

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=1955582/
Læs denne artikel fra idag!
mvh Bo

Fra : wheeler

Dato : 14-08-03 21:04

> "Wheeler" <"bernhard_w"@hotmail.com skrev i en meddelelse

probs. med Honda/forhandler

Takker for input, min kammerat har tilsyneladende en "god sag". Cyklen er
afleveret ved forhandleren dd., som dog virkede meget afvisende

Fortsættelse + forhandlersted oplyses når situationen er afklaret!
--
Wheeler
Fjern "[remove this]" i mailadresse ved direkte svar