/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Natkørsel
Fra : Cwinn


Dato : 13-08-03 07:23

Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten? Var ud og trille en
tur i går, i det indre Aalborg ved 24 tiden. Fuck det var lækkert,
honda'en kørte perfekt! og så havde jeg selvfølgelig det meste af
kørebanen for mig selv
Helt sikkert flere natteture til mig!

Mvh
Christian
Honda VF 500 F2
Aalborg


 
 
Bjørn S (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 13-08-03 07:37

Cwinn wrote:

> Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten? Var ud og trille en
> tur i går, i det indre Aalborg ved 24 tiden. Fuck det var lækkert,
> honda'en kørte perfekt! og så havde jeg selvfølgelig det meste af
> kørebanen for mig selv
> Helt sikkert flere natteture til mig!

Koldere luft giver større lufttæthed, så ja, du kan godt mærke lidt øget
effekt af det, din motor får mere at leve af.

--
/Bjørn


Anet (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Anet


Dato : 13-08-03 07:44


"Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:bhcm9h$1fc$1@abbeden.bunk.cc...
> Cwinn wrote:
>
> > Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten? Var ud og trille en
> > tur i går, i det indre Aalborg ved 24 tiden. Fuck det var lækkert,
> > honda'en kørte perfekt! og så havde jeg selvfølgelig det meste af
> > kørebanen for mig selv
> > Helt sikkert flere natteture til mig!

(klip)

Man føler sig meget mere fri når der ikke er så mange biler på vejene og kan
"skyde" lidt til motorcyklen. Luften virker også meget friskere.


--
~Hilsen
Annette~
Fazer 1000



Rasmus Neckelmann (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 13-08-03 11:41

Anet wrote:
> "Bjørn S" <bjosko@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:bhcm9h$1fc$1@abbeden.bunk.cc...
>> Cwinn wrote:
>>
>>> Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten? Var ud og
>>> trille en tur i går, i det indre Aalborg ved 24 tiden. Fuck det var
>>> lækkert, honda'en kørte perfekt! og så havde jeg selvfølgelig det
>>> meste af kørebanen for mig selv
>>> Helt sikkert flere natteture til mig!
>
> (klip)
>
> Man føler sig meget mere fri når der ikke er så mange biler på vejene
> og kan "skyde" lidt til motorcyklen. Luften virker også meget
> friskere.

.... man skal bare passe på ikke at støde ind i Brian, når han i kåd fuldskab
kører om kap med Dennis! :-/ - men ok det er vel mest i/omkring
weekenderne...

--
mvh Rasmus Neckelmann
(fordomme er gode, så slipper man for personligt at tage stilling til ting
:D)



Preben Riis Sørensen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-08-03 12:42


Bjørn S <bjosko@yahoo.com> skrev i en news:bhcm9h$1fc$1@abbeden.bunk.cc...
> Cwinn wrote:
>
> > Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten? Var ud og trille en
> > tur i går, i det indre Aalborg ved 24 tiden. Fuck det var lækkert,
> > honda'en kørte perfekt! og så havde jeg selvfølgelig det meste af
> > kørebanen for mig selv
> > Helt sikkert flere natteture til mig!
>
> Koldere luft giver større lufttæthed, så ja, du kan godt mærke lidt øget
> effekt af det, din motor får mere at leve af.
>
> --
> /Bjørn
>

Kun hvis den var stillet forkert til normale forhold, eller den selv kan
stille benzinmængden til nye forhold. Men der er nogen der mener at
vandindholdet kan have en positiv effekt, ligesom det er et faktum at kolde
udgangsprodukter (indenfor visse grænser) fremmer en exoterm proces.

Så er der den psykologiske effekt, hvis man tror nok på en ting.....

Og som tidligere flittig motionscyklist opdagede jeg at man får ekstra
fartfornemmelse ved kørsel langs træer o.lign. når det bliver mørkt. Sikkert
mest føleligt når man ikke oplyser vejen ret langt frem, dette skal der nok
ikke eksperimenteres med!

Men jeg har en meget vigtig malurt at komme i bægeret: Det er om natten man
kører dyr ned. Fra Rådyr og opefter ophører morskaben. Jeg kører aldrig mere
stærkt om natten, det er endda ingen garanti at det foregår over åbne
arealer!

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Martin Sørensen (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-08-03 13:18

>>> Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten?
>> Koldere luft giver større lufttæthed, så ja, du kan godt mærke lidt
>> øget effekt af det, din motor får mere at leve af.
> Kun hvis den var stillet forkert til normale forhold, eller den selv
> kan stille benzinmængden til nye forhold. Men der er nogen der mener
> at vandindholdet kan have en positiv effekt, ligesom det er et faktum
> at kolde udgangsprodukter (indenfor visse grænser) fremmer en exoterm
> proces.
> Så er der den psykologiske effekt, hvis man tror nok på en ting.....

Jeg har ikke rigtigt oplevet det på min motorcykel, men på den knallert jeg
engang kørte rundt på var der en meget tydelig forbedret motorydelse hvis
jeg kørte midt om natten i forhold til om dagen.

Om dagen kunne den lige snige sig op på 60km/t på lige vej, men på den samme
strækning kl. 3 om natten/morgenen, så kom den hurtigt op på 65km/t og ramte
næsten 70km/t. Det er altså en forskel der betyder noget på en 50ccm
knallert.

Det kan så godt ske, at den ikke var justeret perfekt til at køre om dagen,
men natteluften hjalp altså en del i mit tilfælde.

signing off.. Martin Sørensen



Oliver Bruchhaus (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Oliver Bruchhaus


Dato : 13-08-03 17:34

Martin Sørensen wrote:

> >>> Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten?
> >> Koldere luft giver større lufttæthed, så ja, du kan godt mærke lidt
> >> øget effekt af det, din motor får mere at leve af.
----------------------
Det er også noget jeg har på fornemmeren...
min hornet kan lave små power wheelies når den bliver smidt i 2. gear når
den får lidt at leve af... -Det er ikke det vilde, men den gør det da.
Det er der ingen fare for at den gør om dagen hvor det er meget varmt..
-Har også hørt om det samme i biler..
Så det må være noget der er noget om.. :))



Oliver Bruchhaus


Claus Rittig (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 13-08-03 22:41

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f3a244c$0$21584$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > > Er det mig eller kører MC'en meget bedre om natten? Var ud og trille
en
> > > tur i går, i det indre Aalborg ved 24 tiden. Fuck det var lækkert,

Du har da helt ret - og så alligevel ikke helt.

> > Koldere luft giver større lufttæthed, så ja, du kan godt mærke lidt øget
> > effekt af det, din motor får mere at leve af.

"Mærke" øget effekt? Det tror jeg ikke på, men jeg kan omvendes med saglige
argumenter. Jeg har kørt meget både nat og dag, og jeg har kørt rigtig mange
motorløb om natten, både nat-enduro'er, rally'er, nat-orienteringsløb og
andet godt, og jeg tror ikke en korrekt justeret motor vil yde spor mere om
natten end om dagen - og ihvertfald ikke noget mærkbart.
Men...

> Så er der den psykologiske effekt, hvis man tror nok på en ting.....
> Og som tidligere flittig motionscyklist opdagede jeg at man får ekstra
> fartfornemmelse ved kørsel langs træer o.lign. når det bliver mørkt.
Sikkert
> mest føleligt når man ikke oplyser vejen ret langt frem, dette skal der
nok
> ikke eksperimenteres med!

Den "psykologiske effekt" skal ikke undervurderes. Jeg oplevede også ofte at
jeg kørte noget hurtigere om natten end om dagen, og jeg havde for nogle år
siden en enestående mulighed for at lave en "sammenligningstest". Fredag nat
kørte jeg nat-orienteringsløb (egentlig et rally, men uden specialprøver)
efter recepten: Kort i hånd, kør rute (og noter kontrolposter undervejs) på
kortest mulig tid. Det gik forrygende, syntes jeg. Det var en af de dage
(korrektion: Nætter) hvor alting bare falder i hak, hvor man hurtigt finder
en god rytme, hvor kortlæsningen bare forløber fejlfrit, hvor man næsten kan
fornemme hvornår den næste kontrolpost skal dukke op. Da jeg kom i mål
syntes jeg det havde været en forrygende nat med rigtig god fart på. (Jeg
vandt). Dagen efter kørte vi så hele turen som fællestur. Fuck, hvor blev
jeg forskrækket! Der var bare SÅ mange farlige forhindringer jeg slet ikke
havde set. bl.a. gik noget af ruten gennem en mose, hvor jeg havde passeret
"bundløse" mosehuller med 70km/t, og et sted havde jeg passeret en
beton-læsse-rampe (til lastbiler) med omkring 100-110 i måske en halv meters
afstand uden at se den. I dagslys ville jeg have kørt meget af ruten i
væsentligt lavere tempo, for at kunne undvige farerne i fald noget kiksede.
Men om natten ser man KUN det der rammes af lyskeglen.
Nat-enduro'er har hjulpet mig til at blive hurtigere i skov. Om natten ser
man kun de træer der er væsentlige for det spor man kører, ikke alle de
andre træer/grøfter/kampesten/skrænter/osv. Derfor er det lettere at køre
hurtigt i skov om natten, og med lidt træning kan man lære ikke at reagere
på alt det som egentlig ikke er væsentligt for det spor man kører - også om
dagen.

> Men jeg har en meget vigtig malurt at komme i bægeret: Det er om natten
man
> kører dyr ned. Fra Rådyr og opefter ophører morskaben. Jeg kører aldrig
mere
> stærkt om natten, det er endda ingen garanti at det foregår over åbne
> arealer!

Og så er der de andre trafikanter. Halvdelen af dem er taxa'er, resten er
enten politi eller fulderikker på vej hjem. Fælles for dem alle er, at de
ikke forventer andre trafikanter på vejene.

Rittig



Bjørn S (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 14-08-03 16:07


"Claus Rittig" skrev
Snip en masse gode erfaringer.
Jeg refererer først og fremst til lufttemperatur, og ikke nat og dag, men de
følges jo tit ad.
Derad måske også luftfugtighed.
Jeg kan desværre ikke argumentere med gode argumenter, men det er da noget
om snakken (der er fulde svenskere på Bakken)... jeg har da selv erfart det
mange gange i bil, hvor alt er justert optimalt.
Helt klart at korrekt justeret motor spiller ind.
Men er det ikke for en standardmotor normalt at justere den efter fabrikkens
specs, og at dette sker ved ... lad os si 20 grader ? Hvad så når
temperaturen er 10, eller som i de sidste dager 30 grader ?
Hvad rolle spiller luftfugtigheden ?
Hvorfor tager en seriøs rulleudskrift højde for temperatur og fugtighed ?
Hvorfor får man ekstra hypper på et felt ved hjælp at en håndfuld tøris i
luftfilterkassen ? ;-/

Jeg har ikke svarene andet end at jeg stadig vil påstå at koldere luft (ned
til en viss grænse) giver en bedre fylding af cylinderen, med påfølgende
højere effekt.
Jeg mener diskutionen har været oppe og vende her inde tidligere, med den
korrekte "videnskabelige" forklaring. Det er ikke sikkert overskriften
tiltrækker de rigtige skribenter

--
/Bjørn




Jesper Thomsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Thomsen


Dato : 14-08-03 16:36

Bjørn S wrote:
> "Claus Rittig" skrev
> Snip en masse gode erfaringer.
> Jeg refererer først og fremst til lufttemperatur, og ikke nat og dag,
> men de følges jo tit ad.

Well - hvis vi vender øjnene til en anden mekanisk branche - nemlig
flyvningen - så er det faktisk nødvendigt at tage hensyn til at varmere luft
har lavere tæthed, og derfor dels kan bære mindre, dels giver det lavere
ydelse fra motorerne.

Derfor er alle passagerfly "kalibreret" til max. startvægt ved forskellige
temperaturer - og der kan være dramatisk forskel - på en 747 f.eks. snakker
vi flere tons. Det er ikke usædvanligt at passagerer eller bagage må blive
tilbage hvis temperaturen bliver for høj - og her snakker vi måske
forskellen mellem 25 og 30 grader.....

> Derad måske også luftfugtighed.
> Jeg kan desværre ikke argumentere med gode argumenter, men det er da
> noget om snakken (der er fulde svenskere på Bakken)...

LOL - den var ny..

> jeg har da
> selv erfart det mange gange i bil, hvor alt er justert optimalt.
> Helt klart at korrekt justeret motor spiller ind.
> Men er det ikke for en standardmotor normalt at justere den efter
> fabrikkens specs, og at dette sker ved ... lad os si 20 grader ? Hvad
> så når temperaturen er 10, eller som i de sidste dager 30 grader ?
> Hvad rolle spiller luftfugtigheden ?
> Hvorfor tager en seriøs rulleudskrift højde for temperatur og
> fugtighed ? Hvorfor får man ekstra hypper på et felt ved hjælp at en
> håndfuld tøris i luftfilterkassen ? ;-/
>

Varm luft har lavere tæthed af luftmolekyler end kold luft - hvilket giver
færre luft molekyler til at hjælpe benzinen med at forbrænde = relativt
lavere ydelse. Kold luft har højere tæthed og dermed flere molekyler til at
hjælpe forbrændingen = relativt højere ydelse.

[snip]

Om forskellen er til at mærke på en relativt lavt ydende motorcykel aner jeg
ikke - under alle omstændigheder vil jeg formode at man skal kende sin cykel
ualmindeligt godt for at kunne mærke forskellen....



Tue (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Tue


Dato : 14-08-03 20:55

Med fare for at få en over nakken, da jeg ikke er 100% sikker på funktionen
af en "intercooler".

Men er princippet med en intercooler ikke at køle indsugningsluften ned for
derved at få koldere luft(=mere ilt) ind til forbrændingen? Det samme må
gælde for en mc motor. Den samme volumen luft kommer ned til forbrændingen
men kold luft er tættere og dermed er der mere ilt i.

--

Mvh. Tue - http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=389



Orla Pedersen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 14-08-03 21:43


Tue skrev i meddelelsen <3f3be954$0$7797$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
>
>Men er princippet med en intercooler ikke at køle indsugningsluften ned for
>derved at få koldere luft(=mere ilt) ind til forbrændingen? Det samme må
>gælde for en mc motor. Den samme volumen luft kommer ned til forbrændingen
>men kold luft er tættere og dermed er der mere ilt i.


Jo, men det forudsætter, at man har mulighed for at justere benzinmængden i
forhold til lufttemperaturen. Luft alene gør det ikke, Du risikerer endog at
"leane" motoren så meget at den tager skade. Indsprøjtningsmotorer tager
højde for lufttemperatur, men det er endog meget sjældent karburatorer tager
hensyn til den slags. Eneste karburator jeg har set med den feature, er SU
karburatoren på ældre Jaguar biler. Der kompenserede en bimetalskive
dyserørets højde.

mvh
Orla


>--
>
>Mvh. Tue - http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=389




Armand (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-08-03 22:46


Tue <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en
news:3f3be954$0$7797$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
".
>
> ......er princippet med en intercooler ikke at køle indsugningsluften ned
for
> derved at få koldere luft(=mere ilt) ind til forbrændingen? Det samme må
> gælde for en mc motor. Den samme volumen luft kommer ned til forbrændingen
> men kold luft er tættere og dermed er der mere ilt i.

Det er vel også fordi over-varm (turbo-opvarmet) ladeluft ikke vil kunne
ekspandere så meget som kølig luft :-/
Men dét er jo også et argument i sagen, også selvom at temperaturforskellen
er mindre!!

Omkring sagen med bedre motorgang hører jeg til "de troende", da jeg helt
klart har kunnet registrere mere kontant motorgang efter en kølig aftenbyge
midt på sommeren :-|
Og jeg har ladet mig forklare sagen ved at vand (damp)-indholdet i luften
gør forskellen, derved at vandet lader sig udvide ti gange mere under
forbrændingen end luften gør - Større ekspansion modsvarer højere
kompression,og det er dén "tuning" man kan fornemme!!

--
Armand.





Jes Vestervang (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-08-03 23:07

Tue wrote:
> Med fare for at få en over nakken, da jeg ikke er 100% sikker på
> funktionen af en "intercooler".
>
> Men er princippet med en intercooler ikke at køle indsugningsluften
> ned for derved at få koldere luft(=mere ilt) ind til forbrændingen?

Jo, men intercoolere køler også ret voldsomt svjv. Trykket fra turboen hæver
jo temperaturen nok til, at intercooleren svjh(!). kan køle luften op til 40
grader.

Men man kan vel nok godt sige, at det blot er en måde at begrænse det
problem, der ligger i at turboen, på grund af trykforøgelsen, varmer luften
meget op.
--
mvh Jes Vestervang



Bent Erik Thomsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 14-08-03 22:59

En anden parameter kan være luftens vandindhold.

Om dagen er luftens relative fugtprocent 'lav'
Om natten kan den (er den!) nærmere de 100% (-> dug, tåge)

Jeg har flere gange haft samme subjektive følelse (Knallert, MC og bil)

mvh

--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)



Bjørn S (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 15-08-03 08:28

Bent Erik Thomsen wrote:

> En anden parameter kan være luftens vandindhold.

> Om dagen er luftens relative fugtprocent 'lav'
> Om natten kan den (er den!) nærmere de 100% (-> dug, tåge)

Jeg var også ved at skrive det i svar til Rittig, noget med at når han nu
for det meste bevæget sig ude i terrenget, er måske også luftfugtigheden
højere der, end inde i asfaltjungelen, men lod det være... det blev lidt
for meget fra Æsobs Fabler... eller noget.
Vil jo gierne kunne argumentere med facts, det har da delvis fremkommet i
tråden. Hvis jeg nu siterer en anden skribent her inde på gruppen, så
mener jeg det faktisk også står i en eller anden gammel lærebog fra
teknisk skole, jeg kan bare ikke huske hvilken... det er trods alt endel
år siden

--
/Bjørn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste