/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dial-a-jet - erfaringer søges
Fra : Richard


Dato : 12-08-03 17:05

Er der nogen herinde, der har erfaringer med subject?

- efter at have skiftet hoved-, tomgangsdyse og hævet nålen på min GB500
trækker den meget bedre i bunden, men får tilsyneladende for lidt benzin
i det høje område. For at spare det meget tidskrævende arbejde med at
flå karb'en af og på en gang til, overvejer jeg Dial-a-jet i stedet, da
det skulle kunne monteres og justeres udefra. Men vil lige først høre,
om det virker


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


 
 
Armand (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-08-03 23:22


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bhb3do$lk$1@sunsite.dk...
> Er der nogen herinde, der har erfaringer med subject?
>
> - efter at have skiftet hoved-, tomgangsdyse og hævet nålen på min GB500
> trækker den meget bedre i bunden, men får tilsyneladende for lidt benzin
> i det høje område. For at spare det meget tidskrævende arbejde med at
> flå karb'en af og på en gang til, overvejer jeg Dial-a-jet i stedet, da
> det skulle kunne monteres og justeres udefra. Men vil lige først høre,
> om det virker

Inden at du begiver dig ud i dét omfattende arbejde det er at dyse ind selv,
skal du frigøre dig for den rpm-fikserede tankegang, som fremgår af
ovenstående! :-|

Karbureringens "lag" reagerer på gasgivningen => gasgrebets stilling, og
ikke på høje/lave omdrejninger!!!!

Hvad koster sådan en Dial-a-jet -sag - Ikke mindst sat op imod hvad en
ordentlig inddysning på rullefelt og med CO-test kan koste :-/


--
Armand.





Richard (12-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-08-03 23:50

Armand wrote:

>>- efter at have skiftet hoved-, tomgangsdyse og hævet nålen på min GB500
>>trækker den meget bedre i bunden, men får tilsyneladende for lidt benzin
>>i det høje område. For at spare det meget tidskrævende arbejde med at
>>flå karb'en af og på en gang til, overvejer jeg Dial-a-jet i stedet, da
>>det skulle kunne monteres og justeres udefra. Men vil lige først høre,
>>om det virker
>
> Inden at du begiver dig ud i dét omfattende arbejde det er at dyse ind selv,
> skal du frigøre dig for den rpm-fikserede tankegang, som fremgår af
> ovenstående! :-|

Hvad mener du med det?
- jeg fik i første omgang forbedret ydelsen ved lave omdrejninger, det
jeg kalder bundtræk, og kan nu mærke, at den mangler benzin i det høje
område (trukket choker øger motorkraften).

> Karbureringens "lag" reagerer på gasgivningen => gasgrebets stilling, og
> ikke på høje/lave omdrejninger!!!!

Nej, men mit udgangspunkt for øvelsen var at forbedre trækket under
5kRPM og især under 3.5 - det er omdrejningstælleren, jeg skuler til
snarere end gashåndtagets stilling.

> Hvad koster sådan en Dial-a-jet -sag - Ikke mindst sat op imod hvad en
> ordentlig inddysning på rullefelt og med CO-test kan koste :-/

Ca. 700 kr, men det får man vist ikke meget tid på et rullefelt for,
eller? Og 2-3 af- og påmonteringer tager altså nogle timer, når karb'en
sidder så indeklemt, som på GB'en.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-08-03 20:07


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bhbr4s$mpa$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
>
> >>- efter at have skiftet hoved-, tomgangsdyse og hævet nålen på min GB500
> >>trækker den meget bedre i bunden, men får tilsyneladende for lidt benzin
> >>i det høje område. For at spare det meget tidskrævende arbejde med at
> >>flå karb'en af og på en gang til, overvejer jeg Dial-a-jet i stedet, da
> >>det skulle kunne monteres og justeres udefra. Men vil lige først høre,
> >>om det virker
> >
> > Inden at du begiver dig ud i dét omfattende arbejde det er at dyse ind
selv,
> > skal du frigøre dig for den rpm-fikserede tankegang, som fremgår af
> > ovenstående! :-|
>
> Hvad mener du med det?
> - jeg fik i første omgang forbedret ydelsen ved lave omdrejninger, det
> jeg kalder bundtræk, og kan nu mærke, at den mangler benzin i det høje
> område (trukket choker øger motorkraften).
>
> > Karbureringens "lag" reagerer på gasgivningen => gasgrebets stilling, og
> > ikke på høje/lave omdrejninger!!!!
>
> Nej, men mit udgangspunkt for øvelsen var at forbedre trækket under
> 5kRPM og især under 3.5 - det er omdrejningstælleren, jeg skuler til
> snarere end gashåndtagets stilling.

Hoveddysen er egentlig kun en plombering/begrænsning af det absolutte
max-flow, og vedrører derfor kun fuld gasgivning (i realiteten den sidste
1/3 af rullen)!
Hvis hoveddysen har været for lille har der ved fuld gas manglet bensin i
hele omdrejnings-spektret, men afhængig af motorkonstruktion vil man kunne
registrere manglen/gevinsten bedst omkring et specifikt omdrejnings-område -
- Derved kan din større hoveddyse godt have hjulpet GB'eren til et bedre
træk
ved lave omdrejninger (under fuld gasgivning)!!

Nålens position dækker den midterste 50 - 66% af rullen!
- Derved at du har hævet nålen kan dette på samme måde godt have hjulpet
GB'eren til et bedre træk ved lave omdrejninger (under behersket
gasgivning)!!

Men dét ændrer ikke på at inddysningen skal verificeres efter gasgivningen:
En motor kan være nok så håbløst trækkende ved lave områder, ligesåvel som
at der kan forekomme markante "huller" i effektkurven, uden at man vil kunne
dyse sig til et glattere effektforløb. Dette netop fordi at dysning ikke er
rpm.-bestemt!

> > Hvad koster sådan en Dial-a-jet -sag - Ikke mindst sat op imod hvad en
> > ordentlig inddysning på rullefelt og med CO-test kan koste :-/
>
> Ca. 700 kr, men det får man vist ikke meget tid på et rullefelt for,
> eller?

En rulning i alm. koster omkring 400,- og med en times arbejde kommer en
mekaniker sikkert langt med GB'eren!
Frem for alt vil alene en CO-rulning kunne visualisere om der overhovedet
behøver
at skulle dyses videre - Dét aner du ikke noget om lige nu, hvor du er rede
til at købe dig en Dial'er!

> ........Og 2-3 af- og påmonteringer tager altså nogle timer, når karb'en
> sidder så indeklemt, som på GB'en.

Du sku' klage!
Traditionelle /4'ere har karbunaderne klemt inde imellem topstykke og
luftfilterboks, så man ikke kan bevæge dem det mindste frem/tilbage, og i
tilgift er vertikal frigang begrænset p.g.a. stel og motorblok.
Selvom GB'erens eneste forgaser skulle drille lidt er det for intet imod
hvad
seriøse mekanikere er vant til i den retning, og med kyndig fortolkning af
en CO-rulning, behøves ikke 2-3 forsøg til at ramme plet!

--
Armand.






Richard (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-08-03 20:53

Armand wrote:

>>>Karbureringens "lag" reagerer på gasgivningen => gasgrebets stilling, og
>>>ikke på høje/lave omdrejninger!!!!
>>
>>Nej, men mit udgangspunkt for øvelsen var at forbedre trækket under
>>5kRPM og især under 3.5 - det er omdrejningstælleren, jeg skuler til
>>snarere end gashåndtagets stilling.
>
> Hoveddysen er egentlig kun en plombering/begrænsning af det absolutte
> max-flow, og vedrører derfor kun fuld gasgivning (i realiteten den sidste
> 1/3 af rullen)!

Ja, det er jeg med på. Men gashåndtaget og omdrejningern følges nu meget
godt ad, som jeg kører GB'en. Som den er nu, bliver den kvalt, hvis jeg
drejer gashåndtaget for voldsomt - med mindre jeg følger efter med
chokeren; så pint er den i sit CA-standardtrim. (Godt chokeren ikke
sidder på højre styrende som på min gamle Triumph T90 svjh

> Hvis hoveddysen har været for lille har der ved fuld gas manglet bensin i
> hele omdrejnings-spektret, men afhængig af motorkonstruktion vil man kunne
> registrere manglen/gevinsten bedst omkring et specifikt omdrejnings-område -
> - Derved kan din større hoveddyse godt have hjulpet GB'eren til et bedre
> træk
> ved lave omdrejninger (under fuld gasgivning)!!

Nu har jeg oplevet det besynderlige, at karbureringen er blevet magrere
ved ½-1 åbning, selv om jeg er gået en lille str. op i hoveddyse (#142
til 145 (hvilket min gamle skydeinstruktør på vognkommandørkurset også
ville have kaldt "fedtemad"). Det kan selvfølgelig skyldes, at den
aktuelle dyse - en OEM-dyse - ikke er korrekt kalibreret; eller at der
har sat sig noget snavs et eller andet sted i forb. med udskiftningen.

> Nålens position dækker den midterste 50 - 66% af rullen!
> - Derved at du har hævet nålen kan dette på samme måde godt have hjulpet
> GB'eren til et bedre træk ved lave omdrejninger (under behersket
> gasgivning)!!

Enig, problemet med hoveddysen får mig ihvertfald til at tilskrive det
stærkt forbedrede træk ved lave RPM / op til omkring ½ åbning den større
tomgangsdyse og især den hævede nål (rimeligt voldsomt hævet, andre har
nøjes med en enkelt skive, men jeg ville kompensere lidt for den fedtede
hoveddyse og brugte så to).

> Men dét ændrer ikke på at inddysningen skal verificeres efter gasgivningen:
> En motor kan være nok så håbløst trækkende ved lave områder, ligesåvel som
> at der kan forekomme markante "huller" i effektkurven, uden at man vil kunne
> dyse sig til et glattere effektforløb. Dette netop fordi at dysning ikke er
> rpm.-bestemt!

Ja det er jeg med på, men det er lettere at registrere og genkalde RPM
præcist end gasgivningen. Derfor den som reference - og fordi jeg nu en
gang finder alt over 5.5kRPM uinteressant på en et-bener. Den skal
arbejde ved lave RPM, ellers kunne jeg jo have købt en
omdrejningsliderlig 4-cylindret 400 cc'er i stedet .-)

> En rulning i alm. koster omkring 400,- og med en times arbejde kommer en
> mekaniker sikkert langt med GB'eren!

Hm, ikke mere - det var billigere end jeg troede, selv om de nok ikke
får prøvet mange dysesæt på en time; ikke hvis luftfilteret skal på, og
det skal det jo for at målingen er retvisende.

> Frem for alt vil alene en CO-rulning kunne visualisere om der overhovedet
> behøver
> at skulle dyses videre - Dét aner du ikke noget om lige nu, hvor du er rede
> til at købe dig en Dial'er!

Jo, det ved jeg, for jeg kan jo forbedre trækket ved ½ - fuld åbning ved
at give choker...

>>........Og 2-3 af- og påmonteringer tager altså nogle timer, når karb'en
>>sidder så indeklemt, som på GB'en.
>
> Du sku' klage!
> Traditionelle /4'ere har karbunaderne klemt inde imellem topstykke og
> luftfilterboks, så man ikke kan bevæge dem det mindste frem/tilbage, og i
> tilgift er vertikal frigang begrænset p.g.a. stel og motorblok.

Tak den oplevelse har jeg til gode på VFS'en - skal ske så snart
skrueskuret er opført; i mit lille værktøjskælderrum har jeg ikke plads
til alle stumperne lagt op i orden. Og min viv vil nok have sig frabedt,
at jeg inddrager spisebordet til den øvelse i den tid det tager at få
delene ud til ultralydsrensning og det hele samlet igen

> Selvom GB'erens eneste forgaser skulle drille lidt er det for intet imod
> hvad
> seriøse mekanikere er vant til i den retning, og med kyndig fortolkning af
> en CO-rulning, behøves ikke 2-3 forsøg til at ramme plet!

Nej, jeg er måske for pessimistisk mht at finde en rulle-mek'er, der har
erfaring i etbenere som GB'en. Men sporene skræmmer fra de to forsøg,
jeg har givet hhv en Honda-mand og en rulle-specialist til at splitte,
rense og trimme VFS'ens karburatorer. Den er stadig ikke i orden, men
heller ikke dårligere, at jeg kan køre med den, indtil jeg så selv en
gang gør forsøget.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-08-03 21:27


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bhe54p$phf$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
>
> >>>Karbureringens "lag" reagerer på gasgivningen => gasgrebets stilling,
> >>> og ikke på høje/lave omdrejninger!!!!
> >>
> >>Nej, men mit udgangspunkt for øvelsen var at forbedre trækket under
> >>5kRPM og især under 3.5 - det er omdrejningstælleren, jeg skuler til
> >>snarere end gashåndtagets stilling.
> >
> > Hoveddysen er egentlig kun en plombering/begrænsning af det absolutte
> > max-flow, og vedrører derfor kun fuld gasgivning (i realiteten den
> > sidste 1/3 af rullen)!
>
> Ja, det er jeg med på. Men gashåndtaget og omdrejningern følges nu meget
> godt ad, som jeg kører GB'en. Som den er nu, bliver den kvalt, hvis jeg
> drejer gashåndtaget for voldsomt - med mindre jeg følger efter med
> chokeren; så pint er den i sit CA-standardtrim. (Godt chokeren ikke
> sidder på højre styrende som på min gamle Triumph T90 svjh

Det lyder som at det er en god gammeldags spjældkarburator der er monteret
(af retroperspektive årsager?)!?
Ifald, så er "drukning" jo netop problemet på alm spjæld-karbunader uden
accelerations-pumpe!

> > Hvis hoveddysen har været for lille har der ved fuld gas manglet bensin
> > i hele omdrejnings-spektret, men afhængig af motorkonstruktion vil man
> > kunne registrere manglen/gevinsten bedst omkring et specifikt
> > omdrejnings-område -
> > - Derved kan din større hoveddyse godt have hjulpet GB'eren til et bedre
> > træk ved lave omdrejninger (under fuld gasgivning)!!
>
> Nu har jeg oplevet det besynderlige, at karbureringen er blevet magrere
> ved ½-1 åbning, selv om jeg er gået en lille str. op i hoveddyse (#142
> til 145 (hvilket min gamle skydeinstruktør på vognkommandørkurset også
> ville have kaldt "fedtemad"). Det kan selvfølgelig skyldes, at den
> aktuelle dyse - en OEM-dyse - ikke er korrekt kalibreret; eller at der
> har sat sig noget snavs et eller andet sted i forb. med udskiftningen.

- - - - eller at den gamle dyse har været revet op til ukendt størrelse af
tidligere (RD350 alike-) ejer :-/
Louis og sikkert også de "øvrige tyske" plejer at have såvel nåle-rivaler
som prøve-dorne til oprivning og eftermåling af dyser!
Ved hjælp af sådanne dorne kunne du efterchecke størrelsen hvis du vil
videre dérfra!


> ..... problemet med hoveddysen får mig ihvertfald til at tilskrive det
> stærkt forbedrede træk ved lave RPM / op til omkring ½ åbning den større
> tomgangsdyse og især den hævede nål (rimeligt voldsomt hævet, andre har
> nøjes med en enkelt skive, men jeg ville kompensere lidt for den fedtede
> hoveddyse og brugte så to).

- - - Hvilket skulle være unødvendigt, når nu at tomgangsdysen også har fået
et hak (tomgangsdysen fylder efter hele(!) tiden, ved ethvert omdrejningstal
og ved enhver gasposition, og afstedkommer af samme grund som oftest kun et
markant merforbrug!)!

> > En rulning i alm. koster omkring 400,- og med en times arbejde kommer en
> > mekaniker sikkert langt med GB'eren!
>
> Hm, ikke mere - det var billigere end jeg troede,

Læs: "en timeløn oveni(!)" !

> .....selv om de nok ikke
> får prøvet mange dysesæt på en time; ikke hvis luftfilteret skal på, og
> det skal det jo for at målingen er retvisende.

Det er jo ikke ligefrem hele sæt, som til en CBX1000, at vi taler om; men
blot hoveddyse og tomgangsdyse - og så lidt fifleri med nålen (som man vel
kan komme til ovenfra!?)!
>
> > Frem for alt vil alene en CO-rulning kunne visualisere om der
> > overhovedet behøver at skulle dyses videre - Dét aner du ikke noget om
lige nu,
> > hvor du er rede til at købe dig en Dial'er!
>
> Jo, det ved jeg, for jeg kan jo forbedre trækket ved ½ - fuld åbning ved
> at give choker...

OK, så!
Men en CO-måling vil give et fingerpeg om hvor stort et spring at hoveddysen
skal have - Det klarer choker-trick'et ikke!

> >>........Og 2-3 af- og påmonteringer tager altså nogle timer, når karb'en
> >>sidder så indeklemt, som på GB'en.
> >
> > Du sku' klage!
> > Traditionelle /4'ere har karbunaderne klemt inde imellem topstykke og
> > luftfilterboks, så man ikke kan bevæge dem det mindste frem/tilbage, og
> > i tilgift er vertikal frigang begrænset p.g.a. stel og motorblok.
>
> Tak den oplevelse har jeg til gode på VFS'en

Hæ!
God fornøjelse! For selvom dens karbunader er monteret "oven ned" imellem
cylinder-v'et, og med luftfilteret lige ovenpå, så er det nget værre
fikumdik at fifle sættet på plads imellem stutsene

> > Selvom GB'erens eneste forgaser skulle drille lidt er det for intet imod
> > hvad seriøse mekanikere er vant til i den retning, og med kyndig
fortolkning
> > af en CO-rulning, behøves ikke 2-3 forsøg til at ramme plet!
>
> Nej, jeg er måske for pessimistisk mht at finde en rulle-mek'er, der har
> erfaring i etbenere som GB'en. Men sporene skræmmer fra de to forsøg,
> jeg har givet hhv en Honda-mand og en rulle-specialist til at splitte,
> rense og trimme VFS'ens karburatorer.

Jup!
Det kræver masser af tillid!
Min bedste anbefaling derom følger Carsten "Midtfyn" á "Midtfyns auto og
mc-rep." i Årslev: Han har været med på det med at rulle-teste længe før det
blev populært blot for udskriftens skyld, og han har yderligere altid kunnet
få sine RR-maskiner til at gå formidabelt godt :-|

--
Armand



Richard (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-08-03 22:20

Armand wrote:

>>Ja, det er jeg med på. Men gashåndtaget og omdrejningern følges nu meget
>>godt ad, som jeg kører GB'en. Som den er nu, bliver den kvalt, hvis jeg
>>drejer gashåndtaget for voldsomt - med mindre jeg følger efter med
>>chokeren; så pint er den i sit CA-standardtrim. (Godt chokeren ikke
>>sidder på højre styrende som på min gamle Triumph T90 svjh
>
> Det lyder som at det er en god gammeldags spjældkarburator der er monteret
> (af retroperspektive årsager?)!?

Nej faktisk en traditionel Keihin CV'er. Bare med lidt flere luft- og
benzinslangeforgreninger pga CA-godkendelsen. faktisk er der en - to -
gode grunde til, at jeg hellere ville investere i en Dial-a-jet: Jeg har
fra min SLR650-motor en Keihin "Forced-CV" / "Semi-CV", den hvor klokken
tvangsløftes den første 1/4 og først derefter styres af undertrykket
over det. Den vil jeg gerne prøve på GB'en, men først når den alm. CV'er
kører godt aht sammenligningsgrundlaget. Den anden grund er, at
Forced-CV'en så sidenhen skal tilbage på SLR-motoren, når den en gang
kommer over i GB'en. Altså faktisk tre forskellige rulninger inden for -
forhåbentlig - et år eller halvandet, hvis det skal gøres helt rigtigt ;-(

> Ifald, så er "drukning" jo netop problemet på alm spjæld-karbunader uden
> accelerations-pumpe!

Ja det ligger vist lige for

>>Nu har jeg oplevet det besynderlige, at karbureringen er blevet magrere
>>ved ½-1 åbning, selv om jeg er gået en lille str. op i hoveddyse (#142
>>til 145 (hvilket min gamle skydeinstruktør på vognkommandørkurset også
>>ville have kaldt "fedtemad"). Det kan selvfølgelig skyldes, at den
>>aktuelle dyse - en OEM-dyse - ikke er korrekt kalibreret; eller at der
>>har sat sig noget snavs et eller andet sted i forb. med udskiftningen.
>
> - - - - eller at den gamle dyse har været revet op til ukendt størrelse af
> tidligere (RD350 alike-) ejer :-/

Du siger noget. Jeg lagde faktisk mærke til, at hoveddysen havde mærker
- omend meget små - efter en (forkert størrelse) skruetrækker. Hm...

> Louis og sikkert også de "øvrige tyske" plejer at have såvel nåle-rivaler
> som prøve-dorne til oprivning og eftermåling af dyser!

....det kunne jeg egentlig godt have den forrige ejer mistænkt for. Han
var automatikmek'er.

> Ved hjælp af sådanne dorne kunne du efterchecke størrelsen hvis du vil
> videre dérfra!

Ja, men hvor hænger de på træerne? - nogen i Kbh mon?

> Det er jo ikke ligefrem hele sæt, som til en CBX1000, at vi taler om; men
> blot hoveddyse og tomgangsdyse - og så lidt fifleri med nålen (som man vel
> kan komme til ovenfra!?)!

Ja nålen skulle man lige kunne klemme ud oven fra, men der er ikke plads
nok til at vride huset så langt, at man kan skrue dyserne med andet end
en vinkelskruetrækker, og så er vi næsten lige vidt, ikke?

>>Jo, det ved jeg, for jeg kan jo forbedre trækket ved ½ - fuld åbning ved
>>at give choker...
>
> OK, så!
> Men en CO-måling vil give et fingerpeg om hvor stort et spring at hoveddysen
> skal have - Det klarer choker-trick'et ikke!

Nej det er rigtigt, det første forsøg burde ramme tættere på efter en
rulning med CO-måling.

>>Tak den oplevelse har jeg til gode på VFS'en
>
> Hæ!
> God fornøjelse! For selvom dens karbunader er monteret "oven ned" imellem
> cylinder-v'et, og med luftfilteret lige ovenpå, så er det nget værre
> fikumdik at fifle sættet på plads imellem stutsene

Ja det har jeg læst på SabMag Tech-siten. Den for-forrige ejer - en
mc-vant bilværkstedsejer ikke langt herfra - fik vist også molestreret
indsugningsgummierne godt, i de forsøg han gjorde med at dyse den ind
til en 4:1 Lazer-udstødning, han havde monteret. I det mindste var de
tjent til udskiftning allerede ved de godt 32kkm, hvor jeg overtog den -
efter at den hæslige (til en VFS i det mindste) Lazer-udstødning var
erstattet med den originale.

>>Nej, jeg er måske for pessimistisk mht at finde en rulle-mek'er, der har
>>erfaring i etbenere som GB'en. Men sporene skræmmer fra de to forsøg,
>>jeg har givet hhv en Honda-mand og en rulle-specialist til at splitte,
>>rense og trimme VFS'ens karburatorer.
>
> Jup!
> Det kræver masser af tillid!

I det mindste en brandvarm anbefaling

> Min bedste anbefaling derom følger Carsten "Midtfyn" á "Midtfyns auto og
> mc-rep." i Årslev: Han har været med på det med at rulle-teste længe før det
> blev populært blot for udskriftens skyld, og han har yderligere altid kunnet
> få sine RR-maskiner til at gå formidabelt godt :-|

Det vil jeg huske, selv om der nu er grumme langt derover

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Flemming Nyboe (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Nyboe


Dato : 14-08-03 07:08

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
news:bhea7t$mar$1@sunsite.dk...
> Nej faktisk en traditionel Keihin CV'er.
Så afhænger karbureringen da af omdrejningstal, Armand.

Armand skrev:
> > Ifald, så er "drukning" jo netop problemet på alm spjæld-karbunader uden
> > accelerations-pumpe!
>
> Ja det ligger vist lige for
Det forstår jeg ikke.
Accelerationspumper er noget spjældkarburatorer har fordi de ellers dør pga.
for _mager_ blanding
(grundet meget lav lufthastighed i venturi'en) når gashåndtaget vrides
hurtigere om end
omdrejningstallet kan følge med. Så hvorfor "drukning" ?

--
VH
Flemming Nyboe
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=382



Armand (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-08-03 15:55


Flemming Nyboe <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en
news:3f3b26d6$0$32463$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message
> news:bhea7t$mar$1@sunsite.dk...
> > Nej faktisk en traditionel Keihin CV'er.
> Så afhænger karbureringen da af omdrejningstal, Armand.
>
> Armand skrev:
> > > Ifald, så er "drukning" jo netop problemet på alm spjæld-karbunader
uden
> > > accelerations-pumpe!
> Det forstår jeg ikke.
> Accelerationspumper er noget spjældkarburatorer har fordi de ellers dør
pga.
> for _mager_ blanding (grundet meget lav lufthastighed i venturi'en) når
> gashåndtaget vrides hurtigere om end omdrejningstallet kan følge med.
> Så hvorfor "drukning" ?

Drukning (i anførselstegn!) fordi at det er det udtryk man normalt hører
brugt om fænomænet!
Men det er sandt at det faktisk er luft at karburatoren drukner i - Derfor
også brugen af anførselstegn!

--
Armand.




Richard (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 14-08-03 18:04

Flemming Nyboe wrote:
>>>Ifald, så er "drukning" jo netop problemet på alm spjæld-karbunader uden
>>>accelerations-pumpe!
>>
>>Ja det ligger vist lige for
>
> Det forstår jeg ikke.
> Accelerationspumper er noget spjældkarburatorer har fordi de ellers dør pga.
> for _mager_ blanding
> (grundet meget lav lufthastighed i venturi'en) når gashåndtaget vrides
> hurtigere om end
> omdrejningstallet kan følge med. Så hvorfor "drukning" ?

Tidligere itråden talte jeg om, at motoren fik for lidt benzin ifht
luft; druknet er måske ikke det bedste ord for det, men i denne
sammenhæng meget beskrivende

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste