Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bhe54p$phf$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
>
> >>>Karbureringens "lag" reagerer på gasgivningen => gasgrebets stilling,
> >>> og ikke på høje/lave omdrejninger!!!!
> >>
> >>Nej, men mit udgangspunkt for øvelsen var at forbedre trækket under
> >>5kRPM og især under 3.5 - det er omdrejningstælleren, jeg skuler til
> >>snarere end gashåndtagets stilling.
> >
> > Hoveddysen er egentlig kun en plombering/begrænsning af det absolutte
> > max-flow, og vedrører derfor kun fuld gasgivning (i realiteten den
> > sidste 1/3 af rullen)!
>
> Ja, det er jeg med på. Men gashåndtaget og omdrejningern følges nu meget
> godt ad, som jeg kører GB'en. Som den er nu, bliver den kvalt, hvis jeg
> drejer gashåndtaget for voldsomt - med mindre jeg følger efter med
> chokeren; så pint er den i sit CA-standardtrim. (Godt chokeren ikke
> sidder på højre styrende som på min gamle Triumph T90 svjh
Det lyder som at det er en god gammeldags spjældkarburator der er monteret
(af retroperspektive årsager?)!?
Ifald, så er "drukning" jo netop problemet på alm spjæld-karbunader uden
accelerations-pumpe!
> > Hvis hoveddysen har været for lille har der ved fuld gas manglet bensin
> > i hele omdrejnings-spektret, men afhængig af motorkonstruktion vil man
> > kunne registrere manglen/gevinsten bedst omkring et specifikt
> > omdrejnings-område -
> > - Derved kan din større hoveddyse godt have hjulpet GB'eren til et bedre
> > træk ved lave omdrejninger (under fuld gasgivning)!!
>
> Nu har jeg oplevet det besynderlige, at karbureringen er blevet magrere
> ved ½-1 åbning, selv om jeg er gået en lille str. op i hoveddyse (#142
> til 145 (hvilket min gamle skydeinstruktør på vognkommandørkurset også
> ville have kaldt "fedtemad"). Det kan selvfølgelig skyldes, at den
> aktuelle dyse - en OEM-dyse - ikke er korrekt kalibreret; eller at der
> har sat sig noget snavs et eller andet sted i forb. med udskiftningen.
- - - - eller at den gamle dyse har været revet op til ukendt størrelse af
tidligere (RD350 alike-) ejer :-/
Louis og sikkert også de "øvrige tyske" plejer at have såvel nåle-rivaler
som prøve-dorne til oprivning og eftermåling af dyser!
Ved hjælp af sådanne dorne kunne du efterchecke størrelsen hvis du vil
videre dérfra!
> ..... problemet med hoveddysen får mig ihvertfald til at tilskrive det
> stærkt forbedrede træk ved lave RPM / op til omkring ½ åbning den større
> tomgangsdyse og især den hævede nål (rimeligt voldsomt hævet, andre har
> nøjes med en enkelt skive, men jeg ville kompensere lidt for den fedtede
> hoveddyse og brugte så to).
- - - Hvilket skulle være unødvendigt, når nu at tomgangsdysen også har fået
et hak (tomgangsdysen fylder efter hele(!) tiden, ved ethvert omdrejningstal
og ved enhver gasposition, og afstedkommer af samme grund som oftest kun et
markant merforbrug!)!
> > En rulning i alm. koster omkring 400,- og med en times arbejde kommer en
> > mekaniker sikkert langt med GB'eren!
>
> Hm, ikke mere - det var billigere end jeg troede,
Læs: "en timeløn oveni(!)" !
> .....selv om de nok ikke
> får prøvet mange dysesæt på en time; ikke hvis luftfilteret skal på, og
> det skal det jo for at målingen er retvisende.
Det er jo ikke ligefrem hele sæt, som til en CBX1000, at vi taler om; men
blot hoveddyse og tomgangsdyse - og så lidt fifleri med nålen (som man vel
kan komme til ovenfra!?)!
>
> > Frem for alt vil alene en CO-rulning kunne visualisere om der
> > overhovedet behøver at skulle dyses videre - Dét aner du ikke noget om
lige nu,
> > hvor du er rede til at købe dig en Dial'er!
>
> Jo, det ved jeg, for jeg kan jo forbedre trækket ved ½ - fuld åbning ved
> at give choker...
OK, så!
Men en CO-måling vil give et fingerpeg om hvor stort et spring at hoveddysen
skal have - Det klarer choker-trick'et ikke!
> >>........Og 2-3 af- og påmonteringer tager altså nogle timer, når karb'en
> >>sidder så indeklemt, som på GB'en.
> >
> > Du sku' klage!
> > Traditionelle /4'ere har karbunaderne klemt inde imellem topstykke og
> > luftfilterboks, så man ikke kan bevæge dem det mindste frem/tilbage, og
> > i tilgift er vertikal frigang begrænset p.g.a. stel og motorblok.
>
> Tak den oplevelse har jeg til gode på VFS'en
Hæ!
God fornøjelse! For selvom dens karbunader er monteret "oven ned" imellem
cylinder-v'et, og med luftfilteret lige ovenpå, så er det nget værre
fikumdik at fifle sættet på plads imellem stutsene
> > Selvom GB'erens eneste forgaser skulle drille lidt er det for intet imod
> > hvad seriøse mekanikere er vant til i den retning, og med kyndig
fortolkning
> > af en CO-rulning, behøves ikke 2-3 forsøg til at ramme plet!
>
> Nej, jeg er måske for pessimistisk mht at finde en rulle-mek'er, der har
> erfaring i etbenere som GB'en. Men sporene skræmmer fra de to forsøg,
> jeg har givet hhv en Honda-mand og en rulle-specialist til at splitte,
> rense og trimme VFS'ens karburatorer.
Jup!
Det kræver masser af tillid!
Min bedste anbefaling derom følger Carsten "Midtfyn" á "Midtfyns auto og
mc-rep." i Årslev: Han har været med på det med at rulle-teste længe før det
blev populært blot for udskriftens skyld, og han har yderligere altid kunnet
få sine RR-maskiner til at gå formidabelt godt :-|
--
Armand