Nyt forsikringsselskab ?
Fra : Bjørn S

Dato : 12-08-03 13:01

Jeg har støt på denne adressen nogle ganger:
http://www.mc-assurance.dk/

Man kan jo udfylde den, og sige sin mening på formularet, det er jo kun
tale om en prøveklud.

2000 for ren ansvar på en R eller F model uanset din alder lyder da ok ?
For en på 40 med en GS500 er 5000 måske lidt højt igen for en kasko ?

--
/Bjørn

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-08-03 13:19

> [...]
>
> 2000 for ren ansvar på en R eller F model uanset din alder lyder da ok ?
> For en på 40 med en GS500 er 5000 måske lidt højt igen for en kasko ?

Nå - jeg har hermed givet min mening til kende derinde.

Problemet er blot, at den her forsikringsmodel alt andet lige vil tiltrække
relativt dyre kunder, når de ikke differentierer deres ydelser mere. Jeg
står dog vist til at vinde en del, hvorfor jeg gerne ville gå derover.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 12-08-03 18:26

Godt initiativ. Men de har 20% i selvrisiko ved tyveri...

Og prisen er ikke meget under hvad jeg giver i dag.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Brian Lænø

Dato : 12-08-03 19:04

"Henrik Nielsen - skrev
> Godt initiativ. Men de har 20% i selvrisiko ved tyveri...
>
> Og prisen er ikke meget under hvad jeg giver i dag.

Jeg syndes heller ikke om de 20%, så jeg forslog dem at fjerne dem.
Hvis der er nok der påtaler det, så kan det måske være at de dropper det.
Der findes jo stadig forsikringsselskaber der ikke har de 20% selvrisiko.
Prisen er for mit vedkommende ca. 2.000 for høj, men hvis man fik en støre /
dyrere mc, så kunne det da være interessant.

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Bjørn S

Dato : 12-08-03 19:58

"Brian Lænø" skrev

> Jeg syndes heller ikke om de 20%, så jeg forslog dem at fjerne dem.

Skrev også det samme, så heller valgfri 20 % minus på erstatning hvis jeg
selv kvajer mig, til gengæld for premiereduksjon, men de bygger det jo nok
på dårlige erfaringer.
Fandt for en tid tilbage denne inde på NAM, håber det er ok at kopiere den
ind da jeg ikke vet hvordan man kopierer link til strengen, viser jo at de
har sine problemer også i andre lande, og at forsikring ikke bare er bare...
--------
Terje Menkerud" <menkis_nospam_@dod.no> skrev i melding
> "Claus Diseth" <deleteX_claus@nmcu.org> wrote:
> - Snippa ublue forsikringspriser.

Spania -
forsikringsselskapene

> Jeg vet at du ikke opptrer som nmcu representant her, men jeg spør
> alikevel;
> Har nmcu noen dialog med forsikringssleskapene? Eller er de totalt
> uvillige?
Vi har dialog med de tre store - if, gjensidige og vesta. Men møter veggen
fullstendig. Vi har klart å få til 4% rabatt på førerutviklingskurs hos
Gjensidige, og 400 spenn i rabatt på det samme hos if - samt en 6% generell
rabatt for NMCU-medlemmer. Det har ikk vært lett - og du ser jo sjøl at det
ikke er den berømte dråpen i havet en gang.
Denne dialogen har også gitt oss god kunnskap om økonomien i å drive
mc-forsikring. Den er ikke god, for å si det mildt. Så der står vi uten
argumenter. Vi kan heller ikke sammenligne med andre land - for utviklingen
i Europa er like hakkende gal som her hjemme på bjerget.
Jeg ser egentlig kun to løsninger for å få vettuge priser: 1) Et godt,
gammelt kollektiv, hvor alle som tegner mc-forsikring også er aksje-eiere i
selskapet/kollektivet, og på den måten er kritiske til hvordan de selv
bruker forsikringen (slik: æsj, jeg lever med den ripa i tanken, så har jeg
billig forsikring også neste år). Og 2) At MC-bransjen, motorsyklistene og
forsikringsselskapene i fellesskap legger noe i potten med følgende mål: Å
redusere prisene på sykler og deler, redusere antall ulykker og dermed få
ned skadeutbetalingene noe. Dette siste har NMCU forsøkt å diskutere med de
ovennevnte, uten at vi har kommet i mål. Et kritisk punkt, er det faktum at
1) takstfolkene har liten mc-kompetanse, og derfor 2) blir lurt trill rundt
både av kundene og sjappene/verkstedene til å betale for bytting av deler
som strengt tatt ikke trenger å bli byttet. Sjappene/verkstedene har stor
egeninteresse i å bytte så mye som mulig på en forsikringsskadet sykkel,
fordi: Forsikringsselskapene er de eneste (og de største kundene) som
betaler full pris på deler. Alle vi andre får 10,15,20 prosent rabatt om vi
handler. Men ikke selskapene. Klart det lønner seg å bytte mye da. For
verkstedene og sjappene, altså. Og du og jeg kan kortsiktig være fornøyd med
å få en ny tank eller kåpeside (selv om de egentlig ikke ble skadet i
uhellet) - men på sikt bakfyrer en slik tilnærming til forsikring voldsomt.
Hvilket mange opplever nå.
Blei langt, det her. Sorry
claus
------------
--
/Bjørn

Fra : Brian Lænø

Dato : 12-08-03 23:03

"Bjørn S" skrev

> [...]
> ind da jeg ikke vet hvordan man kopierer link til strengen, viser jo at de
> har sine problemer også i andre lande, og at forsikring ikke bare er

Med den forskel der er på forsikrings priser, så må der da være nogen der
tjener på det.
Før jeg købte min nuværende mc, ringede jeg rundt, der svingede priserne for
kasko imellem 3.300 og 19.000.
Det kunne være godt hvis MCTC fik egenkapital nok til at starte deres egen
forsikringsselskab, så kunne medlemmerne få forsikret til kost pris.

--
Brian
Cagiva Elefant 750