Kædekit GSXR-250
Fra : Chrille

Dato : 08-08-03 17:51

Hej alle og god weekend

Da jeg idag lige ville stramme kæden lidt på min babygixxer opdagede jeg at
der er temmelig stor forskel på hvor stram den er forskellige steder på
kæden. Det går lige fra alt for løs til alt for stram. Øv da!

Nå, men så er det vel tid for skift af kædekit, er det ikke korrekt?

Er der nogen der har erfaringer med hvor det er billigst at købe den slags,
måske hos Louis.de?
Så kommer lige 1 million kr spørgsmålet? Hvad hedder et kædekit på tysk?
(lige nu fortryder man lidt at man ikke fulgte bedre med i det fag)

Er der noget i vejen for at skifte det selv? Kræver det den store
smedeeksamen eller kan man godt greje det med bare en lille smule teknisk
snilde? Er der noget man skal være opmærksom på under en sådant operation?

Pft
Christer

Fra : Jacob Larsen

Dato : 08-08-03 18:16

> Så kommer lige 1 million kr spørgsmålet? Hvad hedder et kædekit på
> tysk? (lige nu fortryder man lidt at man ikke fulgte bedre med i det
> fag)

"Kettensätze" mener jeg at have fundet ud af. De har flere mærker, men jeg
ved ikke hvilket der er bedst.

mvh Jacob Larsen

Fra : Chrille

Dato : 08-08-03 18:46

"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> "Kettensätze" mener jeg at have fundet ud af. De har flere mærker, men jeg
> ved ikke hvilket der er bedst.
>
> mvh Jacob Larsen

Ja, der var de. Takker.

Men der er ikke lige GSXR-250 på listen.. nogen der ved hvilken model der
ellers passer til min?

Mvh
Christer

Fra : Pwh

Dato : 08-08-03 19:19

Chrille wrote:
> [...]
>>

> Ja, der var de. Takker.
>
> Men der er ikke lige GSXR-250 på listen.. nogen der ved hvilken model

Prøv at sende en mail til http://www.kjmotorcykler.dk/
han skaffede et kædekit til min KR-1'er for 895kr
og det var vel og mærke med en gearing som de lokale
butikker sagde ikke fandtes.

/Jens Kwak KR-1

Fra : Mads Stetter

Dato : 08-08-03 20:27

Pwh wrote:

> [...]
> han skaffede et kædekit til min KR-1'er for 895kr
> og det var vel og mærke med en gearing som de lokale

Også mit bud... Tror Louis bliver for besværlig da de ikke har lige netop
din model!

MVH Mads Stetter

Fra : Armand

Dato : 09-08-03 01:16

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> Tror Louis bliver for besværlig da de ikke har lige netop din model!

Jup!

Og lige én gang til:
GSXR250 er en "dansk specialitet", derved at den ikke er solgt andetsteds
udenfor Japan end herhjemme samt New Zealand

--
Armand.

Fra : Chrille

Dato : 09-08-03 07:34

> [...]
> GSXR250 er en "dansk specialitet", derved at den ikke er solgt andetsteds
> udenfor Japan end herhjemme samt New Zealand

Jup!

Så når engang der bliver "tid" til en større model, så er det helt sikkert
en mere alm model, hvor det er til at finde de rigtige stumper, få Haynes
manual osv..

Mvh
Christer

Fra : Tommy Fer

Dato : 09-08-03 16:00

"Chrille" <chrille[FJERN]@chrille.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en mere alm model, hvor det er til at finde de rigtige stumper, få Haynes

BAH.. det er for tøser....

mvh Tommy Fer
Ex GSXR250, nu VFR400 og GSXR400 mekaniker (konens cykel..)

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-08-03 16:18

> [...]
> GSXR250 er en "dansk specialitet", derved at den ikke er solgt andetsteds
> udenfor Japan end herhjemme samt New Zealand

xxxxxxxxxxxxxxx

Det kunne i øvrigt tænkes at gixxeren i New Zealand, osse er en
enkeltstående importeret model.

Der er visse dele man kan få uoriginalt, i så fald står de i MC-nøglen.. ved
andre, må man bare bide i det sure æble og købe originalt.

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Armand

Dato : 11-08-03 22:24

Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en

> Der er visse dele man kan få uoriginalt, i så fald står de i MC-nøglen..
ved
> andre, må man bare bide i det sure æble og købe originalt.

Jup!
Men der jeg ville hen var at Louis, HG og Polo ikke(!) er slaraffenland hvis
man er baby-Gix'er ejer

--
Armand.
(der forøvrigt savner at en dedikeret babyGix'er ejer laver en hjemmeside

Fra : Jon Larsen

Dato : 12-08-03 15:37

> [...]
> indeholdende en liste over kryds-benyttede Suzuki-reservedele på den lille
> (á tidl. i strengen nævnte sammenfald omkring bremseskiver!))
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg skal da gerne forsøge at lave en sådan liste hvis folk kunne tænke sig
at hjælpe mig lidt på vej, med evt. mails, om erfaringer med
del-sammenfald.. !!

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-08-03 11:01

> [...]
> snilde? Er der noget man skal være opmærksom på under en sådant operation?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Gør som jeg, bestil delene fra MC-Nøglen, jeg fik 2 tandhjul en std. kæde
( ikke o-ring ) med clipsled, og et oliefilter for ialt 512,- kr...

Den alm. kæde holder ved god smørrelse omkring 15.000 km, eller ca ½-delen
af hvad en o-ringskæde holder, men koster så til gengæld kun 1/3 af
o-ringskæden. Clipsleddet kan sagtens holde på den lille gixxer, men vil man
gå med livrem og seler kan man jo sikre leddet. i øvrigt kan man købe
nitteleddet løst ved siden af kæden, mener det står til 13 ,- kr
Tandhjulet foran har originalt en gummiring på hver side, som mindsker
kædestøj, det uoriginale ( som er det jeg har købt ) har ikke denne ring,
men støjniveauet er ikke meget større.
Det er nemt nok at skifte det selv, og hvis man spørger pænt på et værksted
vil de sikkert gerne snitte de overskydende led af kæden. det skal dog siges
at møtrikkerne til det bagerste tandhjul godt kan være svære at få af ( det
er de i hvert fald på min ) men en luftnøgle kan klare det, og hvis ikke man
har det, skal man bare have lidt armkræfter

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 09-08-03 11:09

> Nå, men så er det vel tid for skift af kædekit, er det ikke korrekt?

Hellere igår end idag

> Er der nogen der har erfaringer med hvor det er billigst at købe den
slags,
> måske hos Louis.de?

Claus Rittig kome med telefonnummeret på en forhandler i Roskilde, der
sælger passende kæder til fornuftige priser. jeg kan ikke huske hvad en kæde
til en GSXR250 koster, men det kan Jon nok

Ældre tråd om samme emne samt telefonnumret:
<ttp://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3d56bc9d%
240%2451552%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fhl%3Dda
%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dmotorcykel%2Bk%25C3%25A6de%2Brittig
%2Broskilde>

--
Jacob GSXR250

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 09-08-03 11:13

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26q%3Dmotorcykel%2Bk%25C3%25A6de%2Brittig

Ups, INSERT knappen kom vist i vejen, prøver lige igen
<http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=3d56bc9d

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-08-03 11:28

> [...]
kæde
> til en GSXR250 koster, men det kan Jon nok
xxxxxxxxxxxxxx

Manden hedder Arne Nielsen, kan ikke huske nummeret, og kæden koster vist
mellem 200 og 300 kr.
Den i MC-nøglen, jeg har købt koster 229,- og det er incl. moms

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-08-03 21:59

> Manden hedder Arne Nielsen, kan ikke huske nummeret, og kæden koster
> vist mellem 200 og 300 kr.

Telefonnummeret er 46 36 16 92.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Tommy Fer

Dato : 10-08-03 17:19

"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mellem 200 og 300 kr.
> Den i MC-nøglen, jeg har købt koster 229,- og det er incl. moms

Det er 270 ex moms hos ham arne... Jeg har den på min VFR400... det
spiller...

Anyway.. .du skal nok fortryde din ikke orings kæde, når du når yder
sæsonnen.... du skal smøre HELE tiden... ellers begynder der at trænge vand
ind i leddene, og der kommer sådan en fin rust tåge omkring kæden, når du
ser den, så er den udskiftnings moden!!! Prøvede at lave nærrig fint med
konens cykel... den er ikke særligt tilgivenden for manglende smøring en
ikke o-rings kæde

mvh Tommy Fer
VFR400 med 520 o-rings CZ kæde fra Arne Jacobsen

Fra : Chrille

Dato : 10-08-03 17:35

> [...]
> ikke o-rings kæde
>
> mvh Tommy Fer
> VFR400 med 520 o-rings CZ kæde fra Arne Jacobsen

Oki.. den er taget til efterretning!! Takker

/Chrille

Fra : Jon Larsen

Dato : 10-08-03 23:15

> [...]
> ikke o-rings kæde
>
> mvh Tommy Fer
> VFR400 med 520 o-rings CZ kæde fra Arne Jacobsen
xxxxxxxxxxxxxxxx

Den sidste jeg købte hos Arne var heller ikke en o-rings kæde, og den
spillede hele sin levetid uden skyggen af rust.. jeg smurte den hverken mere
eller mindre end min o-rings kæde... ca, hver 500 km blev den smurt..
Så det nærrige trick kan altså bruges.. og ja.. jeg kørte bestemt også i
regnvejr..

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-08-03 11:26

> [...]
> snilde? Er der noget man skal være opmærksom på under en sådant operation?

xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Prøver lige igen... den snuppede vist meget af mit indlæg

Gør som jeg, bestil delene fra MC-Nøglen, jeg fik 2 tandhjul en std. kæde
( ikke o-ring ) med clipsled, og et oliefilter for ialt 512,- kr...
MC-Nøglen ( en dejlig tyk bog fyldt med dele ) kan du få hos din forhandler

Fra : Chrille

Dato : 09-08-03 11:56

Super!! Tak for svarene allesammen

Det lyder som det er lige til at gå til, så det prøver jeg.

Mvh
Christer

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-08-03 10:33

> Det lyder som det er lige til at gå til, så det prøver jeg.

Hej Christer

Lad være med at køre med en kæde der er uens i længden. Jeg har sprunget en
der var sådan. Det kostede en smadret motor.

Hvis du begynder at svede, bare forbi kæden skal justeres skal du ikke
begynde at tænke på at skifte kædekit. Hvis tanken om at få sorte hænder
bekymre dig, så gå til forhandler.

Jeg vile gøre følgende: Køb O-ringskæde hos Arne i Roskilde plus et
nitteled. Køb kædehjul hos en forhandler der forhandler ting fra MC-Nøglen.
Skift kædehjulene selv med den gamle kæde stadig monteret. Det første du gør
er at løsne det forreste kædehjul. Det kan du nemlig holde fast ved at
trykke på bagbremsen. Husk boltene der holder kædehjulene skal have blå
locktite, især det forreste.

Hvis du mangler kædenitteværktøj, eller er i tvivl om hvordan man gør , så
kan jeg anbefale følgende trick: Derefter monterer du den gamle kæde igen og
kører ned til din lokale forhander (gerne der hvor du har købt kædehjulene)
hvor du har bestilt tid i forvejen og får ham til at skære den gamle kæde
over og nitte den nye kæde. Det bør max koste ½ times arbejde. Lad være med
at køre for længe med den gamle kæde og de nye tandhjul. Da kæde og tandhjul
slides sammen slider det meget på de tandhjul at køre med gamle kæde. En
langsom tur direkte med til forhandleren kan dog fint lade sig gøre.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-08-03 13:24

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
xxxxxxxxxxxxx

Så så.. nu ikke gøre det sværere end det er... For øvrigt boltes det
forreste tandhjul ikke fast... det sidder blot med en låsering. De bager´ste
møtrikker plejer at være af den selvlåsende slags... men ok.. man kan
helgarderer siog med locktite..

Men hvis man begynder at svede af bare at justerer kæde, burde man slet ikek
have købt MC, eller i det mindste købe en med kadantræk... Så svært er det
ikke.. og hvis man ikke prøver, lære man aldrig noget... se mig f.eks.. nu
kan jeg selv udføre service på min motor også

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-08-03 15:50

> [...]
> bager´ste møtrikker plejer at være af den selvlåsende slags... men
> ok.. man kan helgarderer siog med locktite..

Hvordan sidder låseringen fast?

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-08-03 16:15

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)

Tjaaahh.. hvordan sidder låseringe normalt fast... !!!

I dette tilfælde ( som så mange andre ) så er der lavet en rille i
tandhjulsakslen, som låseringen skal sidde i.. Det kræver naturligvis en
låseringstang der kan udvide ringen og man kan derved trække ringen ud af
rillen og ud over akslen. Det er ganske simpelt, dog skal man nok huske at
skifte ringen ind i mellem.. den bliver jo slappere med tiden.
på selve akslen er der ingen gevind.. ( ikke på min i hvert fald, måske på
andre modeller ) Kun de riller som inderkransen af tandhjulet skal passe i..

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-08-03 16:29

> Tjaaahh.. hvordan sidder låseringe normalt fast... !!!

På min XJ 600 sad låseringen fast med en bolt ind i det lille kædehjul. Den
lille M6 bolt skal have locktite, da den tit ryster sig løs. Jeg har tabt
min låsering til min XJ 600, kædehjulet kunne dog ikke hoppe af p.g.a.
skærmen der sidder ud over hjulet, men mærkelige lyde lavede det da.

Jeg ville forresten nok holde igen med spydigheden. Husk på jeg har brugt
timer på at skrive til dig om din Gixxer 250, og så spurgte du om de samme
ting igen en uge senere.

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-08-03 16:45

> [...]
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeg undskylder hvis jeg har fornærmet dig, det var bestemt ikke meningen..
;-(
Men jeg er af den type der mener at hvis ikke man spørger.. får man ikke
noget at vide...

Men nu er både du og jeg blevet klogere omkring fæstning af tandhjul

Fra : Chrille

Dato : 11-08-03 16:19

> [...]
> ikke.. og hvis man ikke prøver, lære man aldrig noget... se mig f.eks.. nu
> kan jeg selv udføre service på min motor også

Hmm.. justere ventiler og kabs, det må blive det næste projekt!
Men hvor er det dog p**** irriterende at der ikke findes en Haynes manual
til babygixxer

/Christer

Fra : Chrille

Dato : 11-08-03 16:17

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Christer
>
> Lad være med at køre med en kæde der er uens i længden. Jeg har sprunget
en
> der var sådan. Det kostede en smadret motor.

Nej, det lyder også helt tosset, så jeg kører ikke på den før den nye er
kommet.

> Hvis du begynder at svede, bare forbi kæden skal justeres skal du ikke
> begynde at tænke på at skifte kædekit. Hvis tanken om at få sorte hænder
> bekymre dig, så gå til forhandler.

Nej, er nu ikke så bange for at prøve mig frem. Men nogen gange kan man
komme ud for ting, hvor det var rart at være forberedt på i forvejen. Så kan
man måske undgå de værste brølere

Mvh
Christer
** Der nok skal ende med at blive en habil mc mekaniker **

Fra : Carsten Berggreen

Dato : 11-08-03 15:45

> [...]
> der er temmelig stor forskel på hvor stram den er forskellige steder på
> kæden. Det går lige fra alt for løs til alt for stram. Øv da!

Min CZ har samme problem, ved I om det er nok at skifte tandhjul eller skal
der også
ny kæde til?

vh
Carsten
CZ180

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-08-03 16:24

> ved I om det er nok at skifte tandhjul?

Hej Carsten

Der skal en ny kæde til. Det er kæden er slidt uens i længden, ikke
tandhjulene der er ovale. Arne Nielsen i Roskilde er manden i sådanne
situationer. Tlf. 4636-1692.

Fra : Carsten Berggreen

Dato : 11-08-03 17:22

> Hej Carsten
>
> Der skal en ny kæde til. Det er kæden er slidt uens i længden, ikke
> tandhjulene der er ovale. Arne Nielsen i Roskilde er manden i sådanne
> situationer. Tlf. 4636-1692.

Takker for hurtigt svar, så lærte man også lidt idag.