Bagdæk og styring ??
Fra : --=Stone=--

Dato : 07-08-03 21:27

Jeg købte i forbindelse med min punktering et brugt bagdæk. Det dæk er meget
slidt på kanterne, og næsten ikke slidt på middten ( brugt til race ).
Kan det dæk have betydning for styringen på min cykel ? jeg føler det som om
cyklen kipper når jeg køre by kørsel, og specielt ved langsomme sving i
kryds osv.
Det er død træls... så hvis det er dækket, vil jeg straks købe et nyt,
ellers er jeg for nærig, og vil slide dækket ( man kan jo altid finde
noget at smide kontanter efter ).

--
Steen
CB1200 F/R 85' Street Fighter Style

Fra : Rune Larsen

Dato : 07-08-03 22:29

--=Stone=-- wrote:

> [...]
> ). Kan det dæk have betydning for styringen på min cykel ? jeg føler det
> som om cyklen kipper når jeg køre by kørsel, og specielt ved langsomme

Nu skriver du ikke hvilket dæk der er tale om, men hvis det har været brugt
til ræs, vil jeg antage det er en dæk som er konstrueret til at være godt
til netop dét.
Dæk til RR er typisk konstrueret så de har en lidt "trekantet" profil, så
cyklen bliver hurtig at lægge ned i svinget. Dette foregår naturligvis på
bekostning af retningsstabiliteten ved ligeudkørsel, men det bekymrer man
sig ikke så meget om til ræs.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 08-08-03 14:54

Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en

> [...]
> bekostning af retningsstabiliteten ved ligeudkørsel, men det bekymrer man

Dét kan altså også alene skyldes oplevelsen af at gå pludseligt
(nedslidningen sker ulige gradvis!) over til rund dækprofil fra et nedslidt
"firkantet" dæk :-/

Eller måske en kombination af begge?

--
Armand.