Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f34cde2$0$5170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ">
> > DMC-FAQ -metoden drejer sig om at vurdere kædens opførsel under
> > kørsel
>
> Jeps.... men det kræver at man enten har en kammerat der køre ved siden af
> en, eller også skal man have meget lange øjne
Jup!
Lige et hip til deg: Læg mærke til at du anfægter brugen af én medhjælper!
> ......Når jeg har justeret kæden, plejer jeg at smide mig selv og kæresten
op
> på cyklen og tjekke slacket i kæden med belastning...
Denne metode fordrer hjælp af dels kranen og dels en person til at checke
kædeopspændingen med du dels sidder i sadlen - Jeg får dét til to hjælpere
> Er det en god måde ???
Angivne opspændings-tolerencer er til for at kompensere for den opstramning
der sker ved belastning af bag-fjedringen, så det er ikke med last på at man
skal tilstræbe opgivne mål!
At belaste bagfjedringen til geometrien strammer kæden mest muligt op,
gavner at man kan konstantere om kæden er for stram (= helt opspændt ved dét
punkt!); imens DMC-FAQ'ens "dynamiske vurdering" sladrer om kædens opførsel
under normal belastning!
En af de, i mine øjne, bedste ting ved DMC-FAQ'en, er at der foreslåes at
man efter konstantering af den ideelle opspænding konstruerer sig sit eget
personlige mål for hvor tæt på underkanten af bagsvingeren at kæden er når
slasket under stilstand presses blidt opad - Dét mål vil være ganske
entydigt, hvilket std. opgivelserne á: "25-35 m. slask" tilsyneladende ikke
er (noter jer ud fra DMC-FAQ -trick'et hvorledes alle kæder der kører forbi
ens synsfelt opfører sig!) :-|
--
Armand.