/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kædestramning på GS500
Fra : Jacob Larsen


Dato : 07-08-03 17:09

Jeg har netop opdaget at min GS500 har en kæde, der er alt for stram.

Er der nogen der har tal på hvor stram kæden skal være på sådan en? Jeg vil
gerne vide antal mm frigang, der skal være og om det måles med belastning
eller ikke (på centerstøtteben=ingen vægt, kun med cyklens vægt eller med
mc+fører).

Desuden vil jeg gerne vide om jeg skal kunne høre hvis jeg har ødelagt noget
eller jeg nu har slidt helt vildt på lejerne i gearkassen. Kort sagt: Hvad
er i potentiel fare ved en for stram kæde og hvordan opdages det at fejlen
er opstået?

mvh Jacob - med 335km på en for stram kæde



 
 
Jesper Pedersen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 08-08-03 09:37

Ifølge Haynes manualen til GS500E skal kædens frigang være 20-30 mm. Du skal
måle på den nederste del af kæden midt mellem de to tandhjul. MC'en skal
være i frigear og stå på center standen. Når du har målt, så kør hjulet
rundt og mål mange steder på kæden, således at hele læden måles.

Når du justerer kæden så husk at dreje lige meget på skruerne i hver side,
således at sporingen ikke kommer ud af justering.

Mvh.
Jesper



Jacob Larsen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 08-08-03 10:33

Jesper Pedersen wrote:
> Ifølge Haynes manualen til GS500E skal kædens frigang være 20-30 mm.
> Du skal måle på den nederste del af kæden midt mellem de to tandhjul.
> MC'en skal være i frigear og stå på center standen. Når du har målt,
> så kør hjulet rundt og mål mange steder på kæden, således at hele
> læden måles.
>
> Når du justerer kæden så husk at dreje lige meget på skruerne i hver
> side, således at sporingen ikke kommer ud af justering.


Jeg siger mange tak. Så var den klart også for stram.

mvh Jacob Larsen



Armand (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-08-03 16:09


Jacob Larsen <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en
news:bgvqjr$c61$1@sunsite.dk...
> Jesper Pedersen wrote:
> > Ifølge Haynes manualen til GS500E skal kædens frigang være 20-30 mm.
> > Du skal måle på den nederste del af kæden midt mellem de to tandhjul.
>
> Jeg siger mange tak. Så var den klart også for stram.

På DMC's site er der en såkladt FAQ, hvorunder der er beskrevet en fin måde
til at konstantere i hvilken tilstand ens kædeopsænding er - Læs den!

Link:
http://www.dmc-org.dk

Faq'en er at finde blandt "knapperne" i venstre side!

--
Armand








Jon Larsen (08-08-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 08-08-03 16:49

>
> På DMC's site er der en såkladt FAQ, hvorunder der er beskrevet en fin
måde
> til at konstantere i hvilken tilstand ens kædeopsænding er - Læs den!
xxxxxxxxxxxxxx

En god ide er vel også at lede efter det strammeste sted på kæden, og
justerer derud efter ???!!!


--
MVH.
Jon Larsen
Procesteknolog, med procesteknik som speciale.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
Se mindesiden på : http://www.mobilixnet.dk/~mob21913/minde.html



Armand (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-03 01:01


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f33c6b4$1$5180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > På DMC's site er der en såkladt FAQ, hvorunder der er beskrevet en fin
> måde
> > til at konstantere i hvilken tilstand ens kædeopsænding er - Læs den!
> xxxxxxxxxxxxxx
>
> En god ide er vel også at lede efter det strammeste sted på kæden, og
> justerer derud efter ???!!!

DMC-FAQ -metoden drejer sig om at vurdere kædens opførsel under kørsel

--
Armand.



Jon Larsen (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 09-08-03 11:33


">
> DMC-FAQ -metoden drejer sig om at vurdere kædens opførsel under kørsel
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxx

Jeps.... men det kræver at man enten har en kammerat der køre ved siden af
en, eller også skal man have meget lange øjne Men så vidt jeg husker
skal kæden, når man køre, gå op og ned i bløde kurver/svingninger med det
rigtige antal mm, så er den korrekt justeret...

lige et ? nu jeg skriver... Når jeg har justeret kæden, plejer jeg at smide
mig selv og kæresten op på cyklen og tjekke slacket i kæden med
belastning... Er det en god måde ???


--
MVH.
Jon Larsen
Procesteknolog, med procesteknik som speciale.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
Se mindesiden på : http://www.mobilixnet.dk/~mob21913/minde.html



Jon Larsen (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 09-08-03 11:39


"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3f34cde2$0$5170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ">
> > DMC-FAQ -metoden drejer sig om at vurdere kædens opførsel under kørsel

> >
> > --
> > Armand.
> xxxxxxxxxxxx
>
> Men så vidt jeg husker
> skal kæden, når man køre, gå op og ned i bløde kurver/svingninger.
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Og jeg huskede forkert ;-( en kæde der hænger roligtg i en blød bue, er
korrekt justeret.





Armand (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-03 15:45


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f34cf59$0$5148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3f34cde2$0$5170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > ">
> > > DMC-FAQ -metoden drejer sig om at vurdere kædens opførsel under
> > > kørsel
> >
> > ....så vidt jeg husker skal kæden, når man køre, gå op og ned i bløde
> > kurver/svingninger.
>
> Og jeg huskede forkert ;-( en kæde der hænger roligtg i en blød bue, er
> korrekt justeret.

Jup!
Men hellere rolige bugtninger, end den mindste forekomst af sitren :-|

--
Armand.




Armand (09-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-08-03 15:44


Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3f34cde2$0$5170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ">
> > DMC-FAQ -metoden drejer sig om at vurdere kædens opførsel under
> > kørsel
>
> Jeps.... men det kræver at man enten har en kammerat der køre ved siden af
> en, eller også skal man have meget lange øjne

Jup!
Lige et hip til deg: Læg mærke til at du anfægter brugen af én medhjælper!

> ......Når jeg har justeret kæden, plejer jeg at smide mig selv og kæresten
op
> på cyklen og tjekke slacket i kæden med belastning...

Denne metode fordrer hjælp af dels kranen og dels en person til at checke
kædeopspændingen med du dels sidder i sadlen - Jeg får dét til to hjælpere


> Er det en god måde ???

Angivne opspændings-tolerencer er til for at kompensere for den opstramning
der sker ved belastning af bag-fjedringen, så det er ikke med last på at man
skal tilstræbe opgivne mål!
At belaste bagfjedringen til geometrien strammer kæden mest muligt op,
gavner at man kan konstantere om kæden er for stram (= helt opspændt ved dét
punkt!); imens DMC-FAQ'ens "dynamiske vurdering" sladrer om kædens opførsel
under normal belastning!
En af de, i mine øjne, bedste ting ved DMC-FAQ'en, er at der foreslåes at
man efter konstantering af den ideelle opspænding konstruerer sig sit eget
personlige mål for hvor tæt på underkanten af bagsvingeren at kæden er når
slasket under stilstand presses blidt opad - Dét mål vil være ganske
entydigt, hvilket std. opgivelserne á: "25-35 m. slask" tilsyneladende ikke
er (noter jer ud fra DMC-FAQ -trick'et hvorledes alle kæder der kører forbi
ens synsfelt opfører sig!) :-|

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177515
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408625
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste