Progressivfjedre
Fra : Ksa

Dato : 04-04-01 20:12

Hvilken en vej skal en progressivfjeder vende med progressive del op eller
ned, eller er det lige meget
bare de vender ens?

Ksa

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-01 20:25

"Ksa" <symbio@zybermail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken en vej skal en progressivfjeder vende med progressive del op eller
> ned, eller er det lige meget
> bare de vender ens?

Det er ligemeget.
Faktisk behøver de ikke engang vende ens.

Rittig

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-04-01 21:03

"Ksa" <symbio@zybermail.dk> wrote in message
> Hvilken en vej skal en progressivfjeder vende med progressive del op eller
> ned, eller er det lige meget
> bare de vender ens?

Hej

På min XJ 600 skal den tætte vunde del af fjederen vende opad.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC) Nu på CBR - Come ride with us

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-01 22:48

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> På min XJ 600 skal den tætte vunde del af fjederen vende opad.

Hvorfor?

Rittig

Fra : Armand

Dato : 05-04-01 04:25

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor?

Fordi:
Hvis man accepterer at der ér en progressiv virkning i fjederen, vil de
tæt vundne viklinger være de "slappeste"!
Eftersom de tæt vundne viklinger befinder sig i én ende kan man anskue
at det vil være dumt at belaste den "slappe" ende med fjederens vægt,
når man blot kan vende samme ende opad!!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-04-01 23:57

> [...]
> at det vil være dumt at belaste den "slappe" ende med fjederens vægt,
> når man blot kan vende samme ende opad!!

Når man nu vurderer motorcyklens vægt i forhold til vægten på den
progressive ende af fjederen... Har det så nogen som helst praktisk
betydning hvordan den vender? Det har jeg svært ved at tro.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 06-04-01 11:11

> Når man nu vurderer motorcyklens vægt i forhold til vægten på den
> progressive ende af fjederen... Har det så nogen som helst praktisk
> betydning hvordan den vender? Det har jeg svært ved at tro.

Hvis de "slappeste" viklinger er så bløde at fjederens vægt vil kunne
belaste dem, hvorfor så belaste denne mulighed for finfølelse allerede
ved monteringen?

Og helt ærligt: Hvor svært kan det være at vende en fjeder den
rigtige(?) vej inden montage uanset skepsis??

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 06-04-01 11:55

> Og helt ærligt: Hvor svært kan det være at vende en fjeder den
> rigtige(?) vej inden montage uanset skepsis??
Åbenbart rimeligt svært for den tidligere ejer af min Bol d'Or, han må
have brugt tilfældighedsprincippet.
Det halve af ventilfjedrene og den ene forgaffel-fjeder vendte "forkert"
:0|

Mvh. Sand
tror jeg "

Fra : Armand

Dato : 07-04-01 01:08

Sand <a.pedersen@tricon.dk> skrev i en news:9ak7e5$mpa$1@sunsite.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> Åbenbart rimeligt svært for den tidligere ejer af min Bol d'Or,
> Det halve af ventilfjedrene og den ene forgaffel-fjeder vendte
"forkert"

Kig-på-munden-og-sig: f o r s k r u e t !!!

--
Armand (der finder det dejligt med et eksempel!)

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-04-01 14:38

> Og helt ærligt: Hvor svært kan det være at vende en fjeder den
> rigtige(?) vej inden montage uanset skepsis??

Næh, det handler mere om hvorvidt jeg gider skille den ad for at tjekke om
fjedrene vender rigtigt.

Rittig

Fra : origo@earthling.net

Dato : 06-04-01 15:17

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> Næh, det handler mere om hvorvidt jeg gider skille den ad for at tjekke om
> fjedrene vender rigtigt.

LOL - det er det vel ingen som forventer.

JS

Fra : Armand

Dato : 07-04-01 00:44

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> Næh, det handler mere om hvorvidt jeg gider skille den ad for at
tjekke om
> fjedrene vender rigtigt.

Hér drejer det sig, som også for overkill i dækvalg, om at du jo hidtil
ikke har kunne mærke forskel, så hvorfor bekymre sig :-/

--
Armand.

Fra : Jesper Buhl

Dato : 06-04-01 14:22

In <9aitp8$jvc$3@news.inet.tele.dk> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> [...]

>progressive ende af fjederen... Har det så nogen som helst praktisk
>betydning hvordan den vender? Det har jeg svært ved at tro.

Den nederste ende tæller som uaffjedret vægt, den øverste som affjredret;
så man kan spare nogle 100g her - der er der nogle der går meget op i

Fra : Ksa

Dato : 06-04-01 14:43

Hvor bliver Mads Lund af er han ikke ingeniør han må da have en forklaring
vi alle kan acceptere.