Træk & retur...
Fra : Shsj

Dato : 05-08-03 11:46

....ikke at forveksle med "træk & slip".
Jeg har nu, efter 4 måneders kørsel, opdaget at der ikke er monteret
returkabel på min GS750. Men den har jo kørt ganske glimrende(!?). Hvad er
returkablets funktion egentlig?
....kan det manglende kabel evt. være medvirkende til at mc'en kan have svært
ved at falde tilbage til 1100 rpm i tomgang? (se Morten Juel tråden "Falder
ikke ordentligt ned i tomgang" fra d. 14-6-2003).
-Eller varetager gassens returkabel en anden funktion?

VH.
Shsj

Fra : Moller

Dato : 05-08-03 12:26

"Shsj" <Shsj@(FJERN)kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har nu, efter 4 måneders kørsel, opdaget at der ikke er monteret
> returkabel på min GS750. Men den har jo kørt ganske glimrende(!?). Hvad er

Sikre sig at gassen går tilbage, som den skal...

> [...]
"Falder
> ikke ordentligt ned i tomgang" fra d. 14-6-2003).

Ja, hvis f.eks. at man ikke smøre sine kabler godt nok, så vil gassen
havde svært ved at falde tilbage på sin plads, hvis så at der sker et uheld
hvor man skal bare ha lukket for gassen, og man har sparet dette kabel væk +
dårlig vedligeholdelse af selv gaskablet... kan dette medføre i et meget
nasty uheld, som man kunne havde redet ved at havde vedligeholdt sin cykel.
Skal så sige at dette selvfølgelig er i sammenhæng med hvor stor maskine man
køre med, for jo flere kræfter der går løbsk, jo være vil skaden blive.

> -Eller varetager gassens returkabel en anden funktion?

Den varetager den funktion som den ud fra navnet beskriver.

VH
Lars Molnit

Fra : Carsten

Dato : 05-08-03 15:09

Moller wrote:

> "Shsj" <Shsj@(FJERN)kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> Sikre sig at gassen går tilbage, som den skal...

Correct me if i'm wrong, men benyttes returkablet ikke kun hvis du rent
fysisk tvinger gashåndtaget tilbage (altså drejer hånden den modsatte vej
af gasgivning) ??? Jeg vil mene at et returkabel ikke er nødvendigt, hvis
bare gasgivningskablet er fjederbelastet så gashåndtaget automatisk går
tilbage til "nul" hvis man slipper håndtaget.

Carsten

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-08-03 15:27

> Jeg vil mene at et returkabel ikke er nødvendigt,
> hvis bare gasgivningskablet er fjederbelastet så gashåndtaget
> automatisk går tilbage til "nul" hvis man slipper håndtaget.

Hej Carsten

Returgaskabler er nogen gange nødvendigt. På kærestens GPZ 500 S er det en
nødvendighed, da det, hvis det mangler, foresager en del slup i kablet.
Dette slup gør at gaskablet slides over på rekord tid. På en GPZ 500 S
passer det uoriginale kabel fra MC nøglen ikke, og et originalt til 300 skal
til. Vi endte med at bruge 800kr på gaskabler før det virkede

I nogle lande er det et krav at det skal være der som sikkerhed for at
gassen ikke kan hænge. På offroadere, hvor der kan komme splat ind alle
vegne er det nødvendigt, da chancen for gassen sætter sig er, meget reel.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 06-08-03 17:34

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> I nogle lande er det et krav at det skal være der som sikkerhed for at
> gassen ikke kan hænge. På offroadere, hvor der kan komme splat ind alle
> vegne er det nødvendigt, da chancen for gassen sætter sig er, meget reel.

Og endelig, så kan man spare på gasspjælds-fjederens spændstighed når det
ikke kun er den der skal sikre en vedvarende nedlukning af gasspjældet =>
kæmpe komfort for højre hånd!

--
Armand.
(der har prøvet at køre med seks karbunader koblet til et gasgreb der var